Helgsnack: Erfarenhet av begagnathandel?

Permalänk
Hedersmedlem

Har köpt mycket äldre prylar begagnat. Ibland har det varit bättre än förväntat och ibland sämre. Snittet är övervägande positivt.

Sämsta upplevelsen (Marketplace) var när jag köpte en uppsättning bra men inte jättenya högtalare. Priset motsvarade skicket man såg så tyckte der var okej. Tyvärr var de rätt hårt spelade och samtliga diskanthögtalare trasiga. Nya fanns som reservdel och efter att ha fixat de trasiga delningsfiltren så blev de helt okej.

Positivt i den affären var dock att jag fick med en ganska rejäl sub på köpet för att de inte visste om den fungerade. En dammsugning och urplockning av skärp i den senare fungerade den felfritt.

Så det var nog ett bra köp ändå...

Sälja är jag sämre på men har lyckats sälja av en del möbler på Marketplace. Inga jättepengar men bättre än att köra det på tippen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har köpt via SweC någon enstaka gång och Ebay i säkert 15 år. Tittade lite noggrannare och verkar ha köpt 61 grejor från Ebay, baserat på feedback. Överlag positiva erfarenheter.

Har egentligen ingen konkret negativ erfarenhet. Någon retur har skett, men det har i slutändan gått bra.

Bara handlat enstaka gång på Blocket eller Tradera, tycker att risken är nog större där. Aldrig Facebook.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är en tämligen frekvent köp/sälj på blocket, minst tre-fyra blocket aktiviteter per år, jag har bara goda erfarenheten.
Lite sunt förnuft och trevligt bemötande, fungerar som regel alltid väl.

Permalänk
Medlem

Säljer mer än jag köper och då via Tradera. Har testat Facebook marketplace men det blir svårare att hålla koll för min smak.

En del köpare försöker göra affär utan Tradera med att erbjuda lägre anbud. En del har försökt bluffa genom åren (började på 90-talet) och hävda att försändelsen aldrig har kommit, så den senaste åren väljer jag bara spårbara försändelser. Andra hävdar att det är trasigt och vill ha pengarna tillbaka. Då får de vackert skicka saken till mig först och stå för frakten själv så kan jag återbetala köpesumman exklusive frakt.

Det jag säljer är främst barnkläder och äldre datordelar som minnen (DDR2 och DDR3) och grafikkort (PCIe 2.0), brukar bli avsevärt högre bud än jag gissar på. Även defekta saker som jag givetvis anger i texten går också att sälja med en detaljerad beskrivning av felet. Antingen kommer köparen att ta delar eller laga den/dem.

Som köpare har gjort fynd på Tradera gällande köp, bl.a. SO-dimm till skrivare. Letade länge till en laserskrivare, köpte en mix på ett 10-tal minnen. Tog den jag sökte och sålde resterade för sig så det gick plus. Hittade även accesspunkt för en spottstyver och dockningsstationer till mina äldre bärbara HP. Upp till 100 kr betalar jag via Swish om säljaren inte är helt ny på Tradera annars går allt via Paypal till Tradera som mellanhand som jag har kvitto på betalningen.

Permalänk
Medlem

Sålt o köpt en del på Blocket o nuförtiden en del på norska motsvarigheten som heter Finn. Visst att man får en del korkade förfrågningar när man säljer men det är väl bara skriva nåt korkat tillbaks alternativt inte svara alls. Har aldrig haft några problem alls vad jag kan minnas iaf, så jag kommer fortsätta köpa o sälja beggat då jag tycker det är slöseri med pengar, korkat o onajs för världen om man ska köpa nytt hela tiden när man kan ha lite tålamod o köpa beggat istället.

Permalänk
Medlem

Om man handlar av en privatperson på Tradera så måste man kontrollera säljarens bakgrund, omdömen (när omdömen lämnats och av vem. Den som lämnat omdömen kan vara en lurendrejare själv) - och hur mycket som tidigare sålts av säljaren. M a o så krävs det kritiskt tänkande innan du lägger ett bud. Har själv blivit lurad på några tusenlappar på Tradera men jag får själv skylla mig. Säljaren var ökänd av polisen, inneboende (ingen adress) och inga "synliga" tillgångar. Dessutom hade han bara sålt 3 prylar tidigare. Då en säljare börjar sälja dyra saker och han inte tidigare har sålt så många varor, bör man undvika ett köp. Minst 50 positiva omdömen - då är risken liten att bli lurad. Det är säkrare att handla ifrån företag, även om det är några kronor dyrare.
Blocket och Facebook är en annan sak men en bra regel lyder "är prylarna för billiga för att vara sant" då är det antingen stöldgods eller bedrägeri. Lycka till med ert nästa köp och hoppas att några av mina råd hjälper er i djungeln av begagnade prylar.

Permalänk
Medlem

Köpt och sålt hundratals ggr på blocket under årens lopp. Möbler, vitvaror, fordon, elektronik, olika sorters utrustning… Inga problem alls. Enbart träffas IRL. Vanligt folkvett gäller - träffas aldrig i en no-go zoner, bara affärer med folk som talar och skriver korrekt svenska, inget kvitto ingen affär, om något du inte kan sätta fingret på känns fel så släpp det direkt.

Permalänk
Medlem

Att sälja en bil på blocket är något man troligtvis bara utsätter sig själv för en gång. Antalet dårar och bedragare som hör av sig är helt ofattbart.

Permalänk
Medlem

Utöver ett antal tangentbord (som jag har en outgrundlig förmåga att gå igenom och ständigt söka efter det rätta) som har köpts via först och främst Tradera och en gång eBay...så har jag inte köpt några direkta "vitala" komponenter. Eller jo ett chassi också, fast ett chassi är ju om man ska hårdra det inget som egentligen behövs för att ha en fungerande dator. Men det underlättar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Blocket håller jag mig undan ifrån, skulle jag köpa begagnat så är det här på swec som i så fall skulle gälla.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varit lite sådär fram och tillbaks.
T ex ett gtx 1060 6 gb med msi oem kylare på tradera jag köpte för 1200 kr Augusti 2020 från någon acer gaming dator personen plockat ur ifrån då datorn slutade funka enligt honom.
När det kom fram så var det helt ok nedpackat, dock hade kortet delvis glidit ut ur esd påsen och säkert skramlat runt bland all plast.
Kortslutning i kortet någonstans, welp fuck, antingen kasst nedpackat eller så ljög han i annonsen om att kortet funkade.
Eller trodde att grafikkortet klarade sig medans datorn inte gjort det...

Testade ifall jag iallafall kunde få bild ut från kortet och startade burken utan pci-e 6 pin i och då brann det på baksidan på en gång...

Fick hälften av pengarna tillbaks och köpte mitt Gigabyte 1660 super från webbhallen typ första eller andra Oktober 2020 som var ett öppnat returkort och det har rullat på fint utan problem.

Sedan har jag köpt en begagnad I5 2500k som rullar på bra än från ett företag på Tradera och även köpt ett b450 moderkort från dem som väntar på processor.

Sedan som säljare har det inte varit mer än en Phenom II x4 955 jag sålde för 250 kr och packade ned i spårbart brev som kom fram utan problem eller skador. Samt en äldre stationär burk för 600 spänn ca 2017 eller så lokalt här och ett 1366 moderkort och I7 930 processor till kusin då hans burk dog för 700 spänn som jag fick tag på gratis själv och vad jag vet rullar på fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Är precis i fasen att polisanmäla en luffare som blåste mig på 1000kr (kläder) via marketplace på facebook. Idioten använder ju sitt eget riktiga namn och finns på alla möjliga sociala medier, men tror ändå att problemet dvs ”jag” försvinner bara för att han slutade svara mig för en vecka sen.

Betalade via paypal, han slutade svara direkt och skickade aldrig något.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Är precis i fasen att polisanmäla en luffare som blåste mig på 1000kr (kläder) via marketplace på facebook. Idioten använder ju sitt eget riktiga namn och finns på alla möjliga sociala medier, men tror ändå att problemet dvs ”jag” försvinner bara för att han slutade svara mig för en vecka sen.

Betalade via paypal, han slutade svara direkt och skickade aldrig något.

Lite tur i oturen ändå att det är PayPal du använt dig av. Aldrig haft med dom att göra vid en konflikt hos just Tradera, men däremot på ebay. Och erfarenheten säger mig att dom oftast går på köparens sida.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Använder enbart Tradera och Blocket.

Säljer i princip allt möjligt. Men mest är det elektronik och möbler på dessa två plattformar.
Köper mest möbler, väldigt sällan elektronik. Men det har hänt.

Får jag inte sålt något så skänker jag det till second hand-butiker. Hatar att slänga om det är helt och funktionellt.

Permalänk
Medlem

Sälja: 2 begagnade bilar på blocket, bägge två var horribla upplevelser men lyckades till sist vid bägge tillfällena sälja bilarna till vettiga personer som gav en vettig summa.

Köpa: Ett par bilar, diverse elektronik mm utspritt över fb marketplace och blocket. Bra upplevelser, i alla fallen möttes vi fysiskt så att jag kunde kontrollera varorna jag köpte.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Handlar sällan på blocket, mycket sweclockers där det finns folk man kan lita på samt även lite ebay där jag nog bara haft otur en gång tror jag.

Annars har det blivit lite Vend.se samt marketplace är kanon för udda smågrejer(ibland stora, som toppen till min motor)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Har aldrig blivit bedragen, däremot glömde en att skicka med tillhörande laddkabel till ett par hörlurar men som postades sedan efter påpekande. Jobbigt däremot när folk är långsamma på att svara.

Hittar jag inte personen på hitta.se och den inte är dömd osv. så skickar jag inga större summor.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Inte lönt att handla begagnat om det inte är halva priset av vad motsvarande prestanda kostar nytt. Förr var det i princip en oskriven regel. Men de yngre generationerna idag verkar inte riktigt fatta att att de inte är ÅF med garantier etc. när de ska kränga något i andra hand.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Handlar jätte mycket begagnat. Har nog sparat cirka 40k-50k på enbart barnen av dom sakerna jag köpt begagnat.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Handlar rätt mycket begagnat, inte minst elektronik/datordelar som sällan är speciellt slitna. Har köpt wii, wii u, 3ds som mer eller mindre varit i nyskick.

Oftast via Tradera, men har köpt en router, wii u, och något annat här på sweclockers. Några retrogrejor på Facebook, men det är egentligen för rörigt för mig.

De få gånger jag haft problem med något jag köpt har det handlat om småsaker som säljaren nog inte haft koll på.

Köper och säljer överlag för så små summor att jag inte har något emot att betala i förskott. Dyraste jag köpt begagnat är nog en oanvänd systemkamera (med kvitto), och en oanvänd Galaxy s7 som någon "fått gratis vid förlängning av abonnemang".
Båda mycket bra köp visade det sig. Galaxyn fick jag för riktigt bra pris då den var "låst till Telia", vilket den ju inte var. Jag var enda budaren tror jag.

Blocket har jag svårt för numera. Tradera känns mer strukturerat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Aldrig egentligen haft någon negativ erfarenhet men bävar ändå att så kan ju bli fallet.

Sålt ett fåtal grejjor på swec marknad och det har gått bra.

Köpt har jag gjort många gånger på ebay och då oftast är det liksom "storefronts fast på ebay" och inte egentligen en affär mellan mig och en annan privatperson. Har också alltid gått bra.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Har både sålt och köpt genom Blocket och FB marketplace väldigt mycket.
Men tror inte att det går att undvika frustration, om det inte frågas om ett bättre pris så har köparen inte ens läst igenom annonsen. Frågar nästan som princip om personen läst igenom hela annonsen. Så många gånger man för svaret nej skulle nog förvåna rätt många här.

Om jag köper själv har jag en del regler
Betalningen sker endast genom Swish
Inga kontanter längre efter att jag fick 6500kr i falska kontanter vid försäljning utav en Playstation 5 i fjol.
Kvittot är ett måste
Funktions testad genom bilder och videoklipp om det gäller en spel konsol t.ex.
Mötesplatsen sker bland mycket folk öga mot öga.

Så finns det ju givetvis röda flaggor direkt i en annons på också.
För lågt pris och " Skickar enbart pga situationer"

Kan dock vara rätt kul att tjafsa lite lätt med uppenbara fejk annonser hehe.

Permalänk
Medlem

Köpt ett par gånger på SweC och det har ju gått bra. Annars har jag aktat mig för köp av begagnat på nätet.
Sålde ett kylskåp en gång då frysen hade pajat och det fanns ett supererbjudande på en kyl och en matchande frys (på en numera nedlagd eller uppköpt firma). Lade ut en annons och ville ha 1000 kr och nästan direkt ringde en person och bjöd 400. Jag tackade nej och fick till svar att nästa gång bjuder han bara hälften "för du får aldrig skiten såld till det priset du begär".
Senare samma dag ringde en annan person och tyckte det var perfekt eftersom hans kyl pajat på hans landställe. Han kom och hämtade, betalade tusenlappen och ringde dagen efter och meddelade att allt funkade bra och tack för bra affär.
En vecka sedan ringde den första personen och bjöd 200. Jag svarade att jag gärna tog emot 200 av honom men skåpet var redan sålt för tusenlappen men det trodde han inte på utan ringde dan därpå och bjöd 100. Jag lade bara på och han hörde inte av sig igen.

Permalänk
Medlem

Som retro nerd har jag lärt mig en del:
Untested = trasigt, och beroende på handlaren så kan det även ha försökts att repareras.
Tested = trasigt om man inte uttryckligen kan få säljaren att bekräfta att det fungerar korrekt.
Tested, working = trasigt men visar bild.
Ju mer grejer av samma typ som säljaren har ju större chans är det at hxn har 100% koll på funktionaliteten och värdet.
Att sälja "otestat" när man uppenbarligen har alla möjligheter att testa? undvik den säljaren.

Det finns t.ex. säljare som har 2 eller flera olika konton.
Ett dom säljer "fungerande" prylar på och ett annat dom säljer trasigt eller allt dom inte lyckats reparera som "untested".
Detta såklart för att samla alla dåliga betyg på ett annat konto.

Fast som retro entusiast är det ju en del av utmaningen att få fart på gamla prylar.
Men man häpnar ju när etablerade säljare t.ex. försöker kränga komponenter som "untested" där vitala chip eller delar helt uppenbarligen har blivit borttagna.

Så mina tips för begagnathandel är:
Ha koll på vad du skall handla så att du inte blir blåst på udda modeller i en annan skepnad (t.ex. grafikkort med fel kylare).
Suddiga, få eller "lånade" bilder är ett stort varningstecken, kräv flera bra bilder på den faktiska produkten som klart och tydligt visar alla vitala delar och siffror.
Och var medveten om att vissa produkter heter olika beroende på vilken marknad dom är avsedda för!
Glöm inte heller alla OEM varianter av vissa produkter, även stora etablerade tillverkare säljer begränsade produkter med premium etiketter till OEM'er.

Studera säljaren lika noga som komponenterna, kolla addressen och hur mycket säljaren säljer.
Kolla betyg, och läs de dåliga noga. Har säljaren förklarat sig?
"Privatpersoner" som säljer för 100 tusentals kronor i månaden? knappast, det är en kinabutik som ligger bakom (eller en stöldliga).
Du får noll garantier och dom vet garanterat alla trix för att undvika att återköpa.

Uppenbara felstavningar i annonser är inte sällan där medvetet för att du som potentiell köpare skall känna dig som att du har en chans att få en bra deal.
Exempelvis så är de viktiga sökfraserna nästan alltid korrekt stavade, medans de oviktiga delarna kan ha stavfel som alla rättstavningsprogram fångar direkt.

Betala inte på sätt som inte kan bestridas i framtiden.

Handla aldrig begagnat för mer än 2/3 av nypris, aldrig aldrig.
Online eller butikshandlat kommer med rättigheter och garantier du aldrig kan få om du handlar begagnat (finns iofs vissa undantag) och det måste reflekteras i priset.

Permalänk

Finns den här varan fortfarande kvar?

Permalänk
Medlem

Handlar mest på Discogs.com för skivor, har haft bra erfarenheter på i princip alla köp (63). De har ett ordentligt system för säjare/köpare med betyg, om någon börjar bete sig konstigt så går det att anmäla till deras admins som kan frysa konton på siten osv.
Har köpt en del Rörstrandsporslin på Tradera och det har gått bra det med
Här på Sweclockers har jag mest skänkt bort saker.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Spanar lite efter en ny bil och ibland förundrar man sig hur vissa tänker när dom lägger ut en annons.
Vem blir intresserad av en annons med endast en bild utan regnummer och texten går bra ?

Jag vill har flera bilder gärna på senaste besiktning, kort information om vilka delar du har bytt under tiden du ägt bilen speciellt om man ser på t ex car.info att den var ute på annons för 15k för 2 år sedan och nu vill du ha 25k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som retro nerd har jag lärt mig en del:
Untested = trasigt, och beroende på handlaren så kan det även ha försökts att repareras.
Tested = trasigt om man inte uttryckligen kan få säljaren att bekräfta att det fungerar korrekt.
Tested, working = trasigt men visar bild.
Ju mer grejer av samma typ som säljaren har ju större chans är det at hxn har 100% koll på funktionaliteten och värdet.
Att sälja "otestat" när man uppenbarligen har alla möjligheter att testa? undvik den säljaren.

Det finns t.ex. säljare som har 2 eller flera olika konton.
Ett dom säljer "fungerande" prylar på och ett annat dom säljer trasigt eller allt dom inte lyckats reparera som "untested".
Detta såklart för att samla alla dåliga betyg på ett annat konto.

Fast som retro entusiast är det ju en del av utmaningen att få fart på gamla prylar.
Men man häpnar ju när etablerade säljare t.ex. försöker kränga komponenter som "untested" där vitala chip eller delar helt uppenbarligen har blivit borttagna.

Så mina tips för begagnathandel är:
Ha koll på vad du skall handla så att du inte blir blåst på udda modeller i en annan skepnad (t.ex. grafikkort med fel kylare).
Suddiga, få eller "lånade" bilder är ett stort varningstecken, kräv flera bra bilder på den faktiska produkten som klart och tydligt visar alla vitala delar och siffror.
Och var medveten om att vissa produkter heter olika beroende på vilken marknad dom är avsedda för!
Glöm inte heller alla OEM varianter av vissa produkter, även stora etablerade tillverkare säljer begränsade produkter med premium etiketter till OEM'er.

Studera säljaren lika noga som komponenterna, kolla addressen och hur mycket säljaren säljer.
Kolla betyg, och läs de dåliga noga. Har säljaren förklarat sig?
"Privatpersoner" som säljer för 100 tusentals kronor i månaden? knappast, det är en kinabutik som ligger bakom (eller en stöldliga).
Du får noll garantier och dom vet garanterat alla trix för att undvika att återköpa.

Uppenbara felstavningar i annonser är inte sällan där medvetet för att du som potentiell köpare skall känna dig som att du har en chans att få en bra deal.
Exempelvis så är de viktiga sökfraserna nästan alltid korrekt stavade, medans de oviktiga delarna kan ha stavfel som alla rättstavningsprogram fångar direkt.

Betala inte på sätt som inte kan bestridas i framtiden.

Handla aldrig begagnat för mer än 2/3 av nypris, aldrig aldrig.
Online eller butikshandlat kommer med rättigheter och garantier du aldrig kan få om du handlar begagnat (finns iofs vissa undantag) och det måste reflekteras i priset.

Haha, ja, den har jag också reflekterat över, att "otestad" är synonymt med "testad och konstaterad icke fungerande", särskilt när det kommer till säljare som ändå har tillräckliga kunskaper på området för att veta exakt vilken information annonsen bör innehålla i övrigt. Ibland är det så sjukt genomskinligt, man påstår sig inte haft möjlighet att testa, trots att det enda som krävdes var ett eluttag typ.

Instämmer även om "testad", när det gäller handlare som har stora volymer grejer ute till salu. Man har inte orkat testa, men gamblar på att det mesta fungerar. Låt kunden göra jobbet, och hävda sedan att vederbörande måste gjort fel och själv pajat prylen, om det kommer klagomål.

Kan dock inte säga att jag stött på några fall där man har "testat" och konstaterat att prylen är trasig, men ansett att man ju inte ljuger för att man underlåter att informera om det sistnämnda. Har inga dåliga erfarenheter av "testat, fungerande" heller

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Problemet jag upplever med att köpa komponenter second hand är att priset ofta är alldeles för nära nypris. Jag tycker man ofta ser komponenter gå för 70-80% eller tom 90% ibland av vad motsvarande ny komponent skulle kosta. Det är ofta inte värt besväret enligt mig.

Detta är orsaken till att jag praktiskt taget aldrig köper begagnade datorprylar, ser ingen poäng med att "tjäna" någon hundralapp som oftast ändå äts upp av frakten.
Plus att även garantin är egentligen förbrukad så lika bra att köpa nytt.
Skulle nog säga att jag köper en beg. Datorpryl var tredje år.

Det jag däremot köper väldigt mycket genom Facebookgrupper, Tradera, Blocket och Ebay är retrospel och delar till min veteranare.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

I slutet av 2000-talet fick vi en hörnsoffa i grönt skinn av morsan och hennes gubbe. Den hamnade i ett rum vi inte använde och glömdes bort. Hade en period med mkt jobb och så en dag kom jag hem och av en slump råkade jag se att soffan var... borta....

Frugan kom glatt och sa att hon lagt ut den på blocket för 2k och inom loppet av dagen kom två killar o hämtade den.

Jag till frugan "Den var mindre än ett år gammal och kostade 70ish k i nypris..."

Men utöver egen felvärdering inom hushållet så har det sällan vart oöverskådliga problem med begagnatköp och sälj.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2