Varför behövs CMOS-batteriet fortfarande år 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker faktiskt inte att det där är någon jättebra jämförelse.
RGB är irriterande, men det tar inte bort grundläggande funktion som funnits sedan eldkvarn brann. (Däremot får det allt att se ut som billigt skräp.)

Ja, det är säkert så att det *kan* hända, men min egen erfarenhet säger att förutsättningarna är helt annorlunda jämfört med gamla NiCd-batterier t.ex..

Jag har ingen känsla att det är vanligt förekommande även om det förstås är en möjlig lösning. Det förutsätter ju hursomhelst att man har nätverksåtkomst och tillgång till någon NTP-server eller vad man ni vill använda (hur ska den väljas?), annars är man ju rökt.

Det är ju där någonstans som det blir en "jobbig förändring" på det viset, man bryter mot förväntningar som är etablerade sedan eldkvarn brann.
Och i och med att uppsidan inte är särskilt stor så förstår jag att ingenting händer. Tror ju i så fall på större chans till förändring i samband med något annat större skifte, när alla förväntningar ändå slängts upp i luften.

Tror att TS menar att batteriet inte ska behövas för att komma ihåg inställningarna i BIOS. Det skulle då vara ett valfritt tillbehör att sätta i ett batteri för att få en klocka som går rätt efter ett strömavbrott, som i det fallet datorn inte har tillgång till en NTP-server. Det skulle vara en överkomlig förändring som kan vara positiv i vissa fall.

Att helt ta bort möjligheten till batteri och därmed realtidsklockan vore å andra sidan ett brott mot etablerade förväntningar. Det skulle jag se som en nergradering då jag själv vill ha en fungerande realtidsklocka på de flesta av mina system. Även de som har nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Antistatpåsar leder ström...

Huh?.. no shit, so they do!.. (fick googla det först), läste först och tänkte "ah jo det är nog samma sorts plast som isolerar mellan komponenter", läste din kommentar och insåg de måste ju leda electricitet för att fylla sin funktion..

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker faktiskt inte att det där är någon jättebra jämförelse.
RGB är irriterande, men det tar inte bort grundläggande funktion som funnits sedan eldkvarn brann. (Däremot får det allt att se ut som billigt skräp.)

Ja, det är säkert så att det *kan* hända, men min egen erfarenhet säger att förutsättningarna är helt annorlunda jämfört med gamla NiCd-batterier t.ex..

Jag har ingen känsla att det är vanligt förekommande även om det förstås är en möjlig lösning. Det förutsätter ju hursomhelst att man har nätverksåtkomst och tillgång till någon NTP-server eller vad man ni vill använda (hur ska den väljas?), annars är man ju rökt.

Det är ju där någonstans som det blir en "jobbig förändring" på det viset, man bryter mot förväntningar som är etablerade sedan eldkvarn brann.
Och i och med att uppsidan inte är särskilt stor så förstår jag att ingenting händer. Tror ju i så fall på större chans till förändring i samband med något annat större skifte, när alla förväntningar ändå slängts upp i luften.

Poäng på det!
Jag håller nu med eftertanke med dina tankar, det blir "för jobbigt" alltså.
Men nog är det allt väldigt knepigt att på moderkorten och CMOS-batteriet har det inte hänt så mycket under alla år?

Exempel:
Har en Samsung Galaxy 4 "smartwatch", den är i storleksordningen som ett CR2032. (Jo den är något betydligt större, men som en vanlig klocka i storlek, inte så mycket större än ett batteri egentligen).

Vad jag minns och kommer ihåg har den fyra kärnor på 1,2GHz, 1 GB RAM och 8GB "SSD".
Samt batteri som kör "hela klockan" i tre dagar.. Och inbyggt internet via WIFI samt mobiltelefoni 4G LTE. Samt en AMOLED-skärm och röststyrning.
(Egentligen är jag lite skrämd över klockan för jag pratade för mig själv tidigt i morse "nu är det dags att röra på mig, och fixa en massa!". Klockan vibrerade på min arm sekunderna efteråt, och på skärmen (Super AMOLED) stod det "Bra att du rör på dig, du har en massa att göra!" -Och ett tillhörande happy-face på urtavlan..

Nåja, detta jag skrev kanske kan upplevas som "off-topic", men det är inte så jag menar:
Moderkortstillverkarna "måste" glömt teknikutvecklingen totalt!
CMOS-batterier borde ha försvunnit från våra moderkort cirka sekelskiftet.

Det borde ju varken vara dyrt eller svårt, speciellt med tanke på våra avancerade klockor vi har här idag.
Ska det vara så krångligt att implicera en RTC på ett moderkort, om man struntar i batteriet?

Folk har ju "lärt sig" att byta från CGA till EGA, till VGA, till DVI samt därefter till HDMI (i alla undervarianter) och DP (displayport). Tror ärligt att "vi" skulle kunna klara av om CMOS-batteriet också försvann, och därefter hamnar som ett kuriöst avsnitt hos 8bit-guy eller hos "Adrians digital basement". Hade faktiskt varit kul om den gode Adrian i ett framtida avsnitt försöker att få "liv" i ett gammalt urladdat CR2032, på samma sätt som han får liv i gamla "floppydrives"..;)

Jag anser alltså sådant. "CMOS-batterier" borde höra hemma på "teknikmuseum".

Tror det rör sig om några få cents i "fördyrad kostnad" egentligen.
(Dock vill jag inte ha "DALLAS"-kretsarna tillbaka!)

Förtydligade och lade till samt rättade fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Poäng på det!
Jag håller nu med eftertanke med dina tankar, det blir "för jobbigt" alltså.
Men nog är det allt väldigt knepigt att på moderkorten och CMOS-batteriet har det inte hänt så mycket under alla år?

Exempel:
Har en Samsung Galaxy 4 "smartwatch", den är i storleksordningen som ett CR2032. (Jo den är något betydligt större, men som en vanlig klocka i storlek, inte så mycket större än ett batteri egentligen).

Vad jag minns och kommer ihåg har den fyra kärnor på 1,2GHz, 1 GB RAM och 8GB "SSD".
Samt batteri som kör "hela klockan" i tre dagar.. Och inbyggt internet via WIFI samt mobiltelefoni 4G LTE. Samt en AMOLED-skärm och röststyrning.
(Egentligen är jag lite skrämd över klockan för jag pratade för mig själv tidigt i morse "nu är det dags att röra på mig, och fixa en massa!". Klockan vibrerade på min arm sekunderna efteråt, och på skärmen (Super AMOLED) stod det "Bra att du rör på dig, du har en massa att göra!" -Och ett tillhörande happy-face på urtavlan..

Nåja, detta jag skrev kanske kan upplevas som "off-topic", men det är inte så jag menar:
Moderkortstillverkarna "måste" glömt teknikutvecklingen totalt!
CMOS-batterier borde ha försvunnit från våra moderkort cirka sekelskiftet.

Det borde ju varken vara dyrt eller svårt, speciellt med tanke på våra avancerade klockor vi har här idag.
Ska det vara så krångligt att implicera en RTC på ett moderkort, om man struntar i batteriet?

Tror det rör sig om några få cents i "fördyrad kostnad" egentligen.
(Dock vill jag inte ha "DALLAS"-kretsarna tillbaka!)

Jag förstår inte problemet. Vill du att det ska hända något bara för att det ska hända något? Om det fungerar tillräckligt bra som det är - varför då bry sig? Eftersom vi blir alltmer beroende av IT tycker jag det vore bättre om konstruktörerna satsade på enkelhet och driftsäkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag förstår inte problemet. Vill du att det ska hända något bara för att det ska hända något? Om det fungerar tillräckligt bra som det är - varför då bry sig? Eftersom vi blir alltmer beroende av IT tycker jag det vore bättre om konstruktörerna satsade på enkelhet och driftsäkerhet.

Jovisst, men känns det så "bra" med att "du" har obsolet teknik i datorn som är beroende av batteribyte?
Tycker att framförallt moderkortstillverkarna har förbisett utvecklingen på detta område.

(Det är inget jätteproblem, men när folk "jagar enstaka FPS" mellan olika grafikkort, så tänkte jag att det vore läge att ta upp ett värre problem, dvs. "CMOS-batteriet"..)

Bäst hade varit om Steve eller Steve kunde göra ett sådant test. Alltså kolla vilket moderkort där CMOS-batteriet har längst livstid? (Steve på GN och Steve på HU tänker jag på då.)

Steve och Steve, benchmarks på CMOS-batterier
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Sorry, dubbelsvar. Vänligen ta bort.

Du kan ta bort inlägget själv med redigera-knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jovisst, men känns det så "bra" med att "du" har obsolet teknik i datorn som är beroende av batteribyte?
Tycker att framförallt moderkortstillverkarna har förbisett utvecklingen på detta område.

(Det är inget jätteproblem, men när folk "jagar enstaka FPS" mellan olika grafikkort, så tänkte jag att det vore läge att ta upp ett värre problem, dvs. "CMOS-batteriet"..)

Bäst hade varit om Steve eller Steve kunde göra ett sådant test. Alltså kolla vilket moderkort där CMOS-batteriet har längst livstid? (Steve på GN och Steve på HU tänker jag på då.)

Jag tycker det känns som om du inte tänkt igenom detta. Du kan till exempel titta på alla bärbara datorer. Vad vore de utan den "obsoleta" tekniken? Eller hela området med el-bilar. Batterier rakt av.

Om man till varje pris vill ha en dator utan CMOS-batteri så finns ju Raspberry Pi....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker det känns som om du inte tänkt igenom detta. Du kan till exempel titta på alla bärbara datorer. Vad vore de utan den "obsoleta" tekniken? Eller hela området med el-bilar. Batterier rakt av.

Om man till varje pris vill ha en dator utan CMOS-batteri så finns ju Raspberry Pi....

Just bärbara datorer (Lap-top) ett eget "problemområde" i sig själva:
Då dessa datorer numera har integrerat batteri, förutom CMOS alltså, och datorerna inte på enkelt sätt "går att öppna", så man kan göra moderkortet strömlöst, så sitter man fast där i den så kallade "rävsaxen".

Förr kunde man bryta strömförsörjningen till bärbara datorer helt enkelt genom att "plocka bort" batteriet, då dessa batterier gick att plocka bort enkelt. Många problem löser man genom att göra moderkortet helt strömlöst.
(alternativt CMOS)

Tja, det är en knepig fråga numera. Folk kanske slänger hela datorn i så fall och köper nytt?
Jag vet faktiskt inte. Möjligen skulle kanske även jag slänga bort en helt fungerande dator, om jag inte fick tillgång till varken CMOS eller driftsbatteriet. Låter i alla fall inte så miljövänligt om en dator "hänger sig" att man bara kastar bort den..

Raspberry Pie har för låg beräkningskraft, tyvärr. Men är ett intressant projekt som jag följer!

Raspberry
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

På vilket sätt menar du att CMOS-batterierna skulle vara obsoleta? Vilken teknik skulle det vara som kan ersätta dem - och på vilket sätt skulle den vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du kan ta bort inlägget själv med redigera-knappen.

Tack! Jag såg inte alternativet.
(För liten skärm antagligen!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

På vilket sätt menar du att CMOS-batterierna skulle vara obsoleta? Vilken teknik skulle det vara som kan ersätta dem - och på vilket sätt skulle den vara bättre?

Tja, servrar har ju annan teknik sedan i princip decennier.
(Har redan avhandlats i tråden).

Tycker personligen att batterier som ska köra RTC samt "behålla" BIOS-inställningarna hör till 1900-talet.
Det har liksom inte hänt så mycket på just DEN fronten.
(RTC= RealTimeClock)

Tror det var vår gode LGR som skrattade så gott när han fick liv i en gammal XT där RTC nästan visade rätt tid, batteriet levde alltså på moderkortet. Gick "bara" någon dag fel efter ett par dussin år..
(Man kan alltså glömma tiden med sådan krets i systemet, allt loggas fel)

Minns jag rätt var det en 286 eller en 386.

Permalänk
Avstängd

Jag visste inte ens att det fanns modeller av moderkort som inte fungerar utan CMOS-batteri? Har inte personligen stött på något under mina år... och då har man gått igenom ett ganska så stort antal datorer ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tja, servrar har ju annan teknik sedan i princip decennier.
(Har redan avhandlats i tråden).

Tycker personligen att batterier som ska köra RTC samt "behålla" BIOS-inställningarna hör till 1900-talet.
Det har liksom inte hänt så mycket på just DEN fronten.
(RTC= RealTimeClock)

Tror det var vår gode LGR som skrattade så gott när han fick liv i en gammal XT där RTC nästan visade rätt tid, batteriet levde alltså på moderkortet. Gick "bara" någon dag fel efter ett par dussin år..
(Man kan alltså glömma tiden med sådan krets i systemet, allt loggas fel)

Minns jag rätt var det en 286 eller en 386.

Skall du ha en RTC som håller tiden även när datorn är bortkopplad från elnätet så behöver du någonting som beter sig som ett batteri. Om det är ett faktiskt batteri (som går att byta när det blivit dåligt) eller någon form av super-kondensator (som inte går att byta när den blivit dålig) är mest en fråga om prioriteringar - och varför då inte använda en välkänd och väletablerad teknik som man vet fungerar?.
Att automatiskt koppla upp sig mot en tidsserver är ingen bra idé. Dels så måste du ju då ha Internet-access, och dels så måste någon se till att tidservrarna i fråga är uppe och fungerar. Dessutom, om det stödet ligger i BIOS så öppnar sig genast möjligheter för en massa säkerhetsproblem som kräver BIOS uppdateringar för att lösas.

Du verkar tycka att CMOS-batteri är dåligt bara för att det är gammal teknik. Att något skulle vara dåligt endast för att det är gammalt är en alltför vanlig och väldigt korkad åsikt, som alltid är felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Skall du ha en RTC som håller tiden även när datorn är bortkopplad från elnätet så behöver du någonting som beter sig som ett batteri. Om det är ett faktiskt batteri (som går att byta när det blivit dåligt) eller någon form av super-kondensator (som inte går att byta när den blivit dålig) är mest en fråga om prioriteringar - och varför då inte använda en välkänd och väletablerad teknik som man vet fungerar?.
Att automatiskt koppla upp sig mot en tidsserver är ingen bra idé. Dels så måste du ju då ha Internet-access, och dels så måste någon se till att tidservrarna i fråga är uppe och fungerar. Dessutom, om det stödet ligger i BIOS så öppnar sig genast möjligheter för en massa säkerhetsproblem som kräver BIOS uppdateringar för att lösas.

Du verkar tycka att CMOS-batteri är dåligt bara för att det är gammal teknik. Att något skulle vara dåligt endast för att det är gammalt är en alltför vanlig och väldigt korkad åsikt, som alltid är felaktig.

Jag oroar mig mest för datorernas möjligheter att bli "retro-tech" i framtiden. Men CR2032 är förhållandevis rätt läckagesäkra, så oron är möjligen i onödan.
Givetvis kan även kondensatorer läcka, vid eftertanke. (Jo, det går att byta superkondensatorer). Grävde fram under våren från garaget ett gammalt supersocket7-system med AMD K6III, Asus-mobo. Där hade faktiskt CR2032 läckt, vilket förstörde mobo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag oroar mig mest för datorernas möjligheter att bli "retro-tech" i framtiden. Men CR2032 är förhållandevis rätt läckagesäkra, så oron är möjligen i onödan.
Givetvis kan även kondensatorer läcka, vid eftertanke. (Jo, det går att byta superkondensatorer). Grävde fram under våren från garaget ett gammalt supersocket7-system med AMD K6III, Asus-mobo. Där hade faktiskt CR2032 läckt, vilket förstörde mobo.

Kondensatorer som blivit dåliga med tiden är ju ett av de vanligaste problemen med gamla moderkort. Visst går det att byta kondensatorer, men det brukar krävas vissa kunskaper i lödning, och det kan vara problematiskt att hitta nya av rätt sort (till skillnad från CR2032 batterier som säljs lite överallt)