Jag tycker faktiskt inte att det där är någon jättebra jämförelse.
RGB är irriterande, men det tar inte bort grundläggande funktion som funnits sedan eldkvarn brann. (Däremot får det allt att se ut som billigt skräp.)
Ja, det är säkert så att det *kan* hända, men min egen erfarenhet säger att förutsättningarna är helt annorlunda jämfört med gamla NiCd-batterier t.ex..
Jag har ingen känsla att det är vanligt förekommande även om det förstås är en möjlig lösning. Det förutsätter ju hursomhelst att man har nätverksåtkomst och tillgång till någon NTP-server eller vad man ni vill använda (hur ska den väljas?), annars är man ju rökt.
Det är ju där någonstans som det blir en "jobbig förändring" på det viset, man bryter mot förväntningar som är etablerade sedan eldkvarn brann.
Och i och med att uppsidan inte är särskilt stor så förstår jag att ingenting händer. Tror ju i så fall på större chans till förändring i samband med något annat större skifte, när alla förväntningar ändå slängts upp i luften.
Tror att TS menar att batteriet inte ska behövas för att komma ihåg inställningarna i BIOS. Det skulle då vara ett valfritt tillbehör att sätta i ett batteri för att få en klocka som går rätt efter ett strömavbrott, som i det fallet datorn inte har tillgång till en NTP-server. Det skulle vara en överkomlig förändring som kan vara positiv i vissa fall.
Att helt ta bort möjligheten till batteri och därmed realtidsklockan vore å andra sidan ett brott mot etablerade förväntningar. Det skulle jag se som en nergradering då jag själv vill ha en fungerande realtidsklocka på de flesta av mina system. Även de som har nätverk.