Angående dammsugaren från Komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Okej, tack för svar, då blir det nog inga beställningar från er.
Känns inte så kul att få sitt konto tilltrasslat (i form av att pengarna återbetalas utan förfrågan).

Samtidigt finns det nog de som skulle sura över 'Va? Håller ni KVAR MINA pengar utan att fråga mig?! Jag kräver ränta och omedelbar återbetalning!'

Kategori #Svårt-att-göra-alla-nöjda

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Samtidigt finns det nog de som skulle sura över 'Va? Håller ni KVAR MINA pengar utan att fråga mig?! Jag kräver ränta och omedelbar återbetalning!'

Kategori #Svårt-att-göra-alla-nöjda

Då kanske man får avgöra vad som är värst, att någon förlorar ett par dagars ränta, eller om någon blir av med hela summan.
Vill man absolut inte ligga ute med pengar så finns ju faktura. Nu vet jag att alla inte kan köpa på faktura (kreditvärdighet) men har man inte den möjligheten så kanske man kan stå ut med att missa räntan på pengar man skulle kunnat använda för att betala av sina skulder istället.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Då kanske man får avgöra vad som är värst, att någon förlorar ett par dagars ränta, eller om någon blir av med hela summan.
Vill man absolut inte ligga ute med pengar så finns ju faktura. Nu vet jag att alla inte kan köpa på faktura (kreditvärdighet) men har man inte den möjligheten så kanske man kan stå ut med att missa räntan på pengar man skulle kunnat använda för att betala av sina skulder istället.

Förlåt, hänger inte med. Blir av med hela summan? Var det inte full återbetalning vi pratade om som du inte uppskattade?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Förlåt, hänger inte med. Blir av med hela summan? Var det inte full återbetalning vi pratade om som du inte uppskattade?

Ja, du läste rätt man kan bli av med hela summan om återbetalning sker. Detta då en insättning räknas som inkomst av myndigheter i Sverige och dom har som regel att sänka utbetalningar med samma summa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, du läste rätt man kan bli av med hela summan om återbetalning sker. Detta då en insättning räknas som inkomst av myndigheter i Sverige och dom har som regel att sänka utbetalningar med samma summa.

Vd har du fått det ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej,

Om en beställning avbokas är det alltid en återbetalning till det belastade kontot som sker. Beroende på omständigheterna kring avbokningen, och om vi se att det finns ett likvärdigt alternativ (både vad gäller funktionalitet och pris), vill vi ofta föreslå detta. Då är det dock i regel något som får beställas via en ny order och är inget vi byter till utan att fråga.

Vänligen, Noa, Komplett.se

Hej.

Jag har nu väntat över två dygn på svar från er via mail gällande mitt ärende angående detta köp. Detta trots att er kundtjänst via chatt menade på att svar tar 1-2 dagar och att det är via mail som detta måste hanteras. Jag har själv arbetat inom kundtjänst och vet att det kan vara hektiskt, speciellt om man har kampanjer igång. Arbetas det på en lösning eller ska jag (också) helt enkelt bara dra det via ARN direkt?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Fenrisulvfan:

Har svårt att se att du har rätt där. Det är ju inte en insättning utan en återbetalning.
Jag tror det hade varit ett väldans liv om alla som ångrar sina köp inte hade fått sina pengar tillbaka

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Personlig erfarenhet, jag fick 100:- i fonder som julklapp av min syster, då sänkte dem bidraget med 100:-.
Överklagan till förvaltningsrätten gick inte igenom trots att jag påvisade(kontoutdrag, kvitton m.m) att jag betalat 500:- i julklappar till min systers barn.
Det kan säkert skilja från kommun till kommun, men jag tror denna policy är relativt vanlig.

Edit: för att undvika dubbelpost.

Skrivet av NordhNet:

Har svårt att se att du har rätt där. Det är ju inte en insättning utan en återbetalning.
Jag tror det hade varit ett väldans liv om alla som ångrar sina köp inte hade fått sina pengar tillbaka

Varsågod att dra det i förvaltningsrätten, det tar minst ett år, så du förlorar även om du får rätt i sak.
Edit2: anledningen till att det inte skriks mer är stigmatiseringen av att gå på bidrag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Personlig erfarenhet, jag fick 100:- i fonder som julklapp av min syster, då sänkte dem bidraget med 100:-.
Överklagan till förvaltningsrätten gick inte igenom trots att jag påvisade(kontoutdrag, kvitton m.m) att jag betalat 500:- i julklappar till min systers barn.
Det kan säkert skilja från kommun till kommun, men jag tror denna policy är relativt vanlig.

Hur är det samma sak som en återbetalning, när du fått fonder? (sålt?)

Att din utbetalning från t.ex. SoC minskas om du får insatta pengar är inte så konstigt då du får det du behöver för att klara dig (mat, hyra osv). Men att det sker för återbetalning låter väldigt otroligt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur är det samma sak som en återbetalning, när du fått fonder? (sålt?)

Att din utbetalning från t.ex. SoC minskas om du får insatta pengar är inte så konstigt då du får det du behöver för att klara dig (mat, hyra osv). Men att det sker för återbetalning låter väldigt otroligt.

Återbetalning räknas också som inkomst, Soc går igenom kontoutdrag inklusive Swish. Det spelar ingen roll om du kan bevisa att du betalat för en pryl, eftersom du då inte behövde dom pengarna.
Har du tur kan du få rätt i sak efter överklagan till förvaltningsrätten, men det tar oftast minst 1 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Återbetalning räknas också som inkomst, Soc går igenom kontoutdrag inklusive Swish. Det spelar ingen roll om du kan bevisa att du betalat för en pryl, eftersom du då inte behövde dom pengarna.
Har du tur kan du få rätt i sak efter överklagan till förvaltningsrätten, men det tar oftast minst 1 år.

Ja men hos soc kan du kvitta din betalning. Dvs om någon swishar dig 100:- och du sen swishar tillbaka 100:- kommer inte soc se det som en inkomst. De är dock noga med att alla som har bidrag kan redovisa pengar in, vilket jag som skattebetalare tycker är toppen

En återbetalning i detta fall kan inte ses som inkomst, när du dessutom har en bokförd betalning g för samma belopp. Men du kanske behöver förklara för soc vad beloppet gäller.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om du får en swish-betalning som du skickar tillbaka, t.ex. felsänt m.m. så kommer ingenting att hända. Om du däremot får betalning för att du t.ex. sålt något så räknas detta såklart in på socialbidraget. Återbetalningar markeras i regel som just en återbetalning på utdraget, så det blir inte speciellt svårt för dig att bevisa att det handlar om just en återbetalning (speciellt inte då SoC har rätt att se över dina kontoutdrag)

*edit* 2a på den

Skrivet av eFoppa:

Ja men hos soc kan du kvitta din betalning. Dvs om någon swishar dig 100:- och du sen swishar tillbaka 100:- kommer inte soc se det som en inkomst. De är dock noga med att alla som har bidrag kan redovisa pengar in, vilket jag som skattebetalare tycker är toppen

En återbetalning i detta fall kan inte ses som inkomst, när du dessutom har en bokförd betalning g för samma belopp. Men du kanske behöver förklara för soc vad beloppet gäller.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är naturligtvis inte ett speficikt företags ordinariepris som är relevant, utan det pris som produkten har i gemen hos flera handlare. I detta fall fanns exempelvis dammsugaren för 1990:- hos Elgiganten, och Komplett har aldrig någonsin sålt dammsugaren för sitt listade ordinariepris.

Prisjakts historik på aktuell modell. Förstår inte hur någon kan tycka att 899 kr är rimligt med tanke på att billigaste syskonmodell från Samsung reas ut för 1990 kr - mer än det dubbla mot Kompletts misstag.

Vinner sura kunder mot Komplett i ARN är svensk konsumentköplag ett skämt ur företagens perspektiv. Finns i så fall inget utrymme för misstag från företagens sida.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Har du en källa på det?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Fenrisulvfan:

Edit: för att undvika dubbelpost.
Varsågod att dra det i förvaltningsrätten, det tar minst ett år, så du förlorar även om du får rätt i sak.
Edit2: anledningen till att det inte skriks mer är stigmatiseringen av att gå på bidrag.

Du uttryckte dig i väldigt generella termer som att det gällde alla, därför blev våra svar som de blev.

Vi har ju absolut noll möjlighet att på förhand veta om din specifika situation och överenskommelser 🤷‍♂️

Det är nog bättre att du isf skapar en egen tråd om detta nu när alla vet hur det ligger till

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du uttryckte dig i väldigt generella termer som att det gällde alla, därför blev våra svar som de blev.

Vi har ju absolut noll möjlighet att på förhand veta om din specifika situation och överenskommelser 🤷‍♂️

Det är nog bättre att du isf skapar en egen tråd om detta nu när alla vet hur det ligger till

Det var inte meningen att dra det till ett sidospår, men det påvisar ju bara min poäng att ignoransen är ganska stor gällande att strula till folks konton utan medgivande. Cash-back deals är mästare på detta, men det är ju företag (Asus, MSI m.fl) som inte känner till Sverige så bra, så viss ignorans är ju mer acceptabel. Om ingen som jag påpekar det hela så kommer ju ignoransen att frodas.

En förifylld kryssruta vid köp skulle vara en enkel lösning. "Direkt återbetalning till konto vid återköp" kan ju bockas ur av personer i min sits.

Språkbruk
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

<Uppladdad bildlänk>
Prisjakts historik på aktuell modell. Förstår inte hur någon kan tycka att 899 kr är rimligt med tanke på att billigaste syskonmodell från Samsung reas ut för 1990 kr - mer än det dubbla mot Kompletts misstag.

Vinner sura kunder mot Komplett i ARN är svensk konsumentköplag ett skämt ur företagens perspektiv. Finns i så fall inget utrymme för misstag från företagens sida.

det enda som blir ett skämt är att jämföra en produkt då dom har massor med liknande rabatter eller ska konsumenterna behöva vara sherlock holmes och gissa vad som kan vara rimligt ? alla sitter inte och gnetar runt på prisjakt mm

enda skämtet är hur dom beter sig med skojjar priser och låtsasrabatter överlag vilket du kan se på massa länkar/produkten i tråden om du läser , tror ingen brytt sig på samma sätt om detta var den enda prukten med stor rabatt men när det är massvis av liknande ..... nej du detta får dom ta på sig när dom satt i system att vilseleda varvid det omöjligt är uppenbart fel när det finns massa produkter nära samma rabatt , faller på sin egen orimlighet isf .

edit : gräsklipparen nedan är sänkt med : 56.91 % alt 2100:- .... medans tex 2500 till 900 blir 64% alt 1600:-

på min planet kan jag inte se att det uppenbart är fel även om dom skojjat med "riktiga" priset till något dom aldrig haft på dammsugaren ..... bara vilseledande rakt igenom från kompletts sida varvid denna diskussion är nödvändig

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

<Uppladdad bildlänk>

Jag har inte försökt köpa dammsugaren som tråden gäller, men priset på 899kr låter helt normalt. Att en produkt är rejält rabatterat är inte ovanligt varken hos Komplett eller andra butiker.

Med ditt inlägg så menar du att 899kr för en dammsugare som annars har kostat 1990kr från andra butiker är uppenbart fel för att det är mer än 50% rabatt?

Hur ska man veta det som konsument när Komplett samtidigt har liknande procentuell rabatt på t.ex. en gräsklippare?
https://www.komplett.se/product/1149023/hem-hushaall/tradgaar...

Gräsklipparen kostar i normala fall 3690kr men är nu nedsatt till 1590kr. En prissänkning på 2100kr och alltså mer än 50% rabatt. Ska man behöva anta att allt med över 50% rabatt hos Komplett kommer innebära annullerade ordrar?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fick till slut vad som ser ut att vara ett "canned response" från deras kundtjänst.
Mail:

Hej

https://www.hallakonsument.se/ kan du läsa om dina rättigheter som konsument i tillfäller som dessa:

”Om du har köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den.
Men om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset.”

Vi menar att detta är ett uppenbart felaktig och har därför avbeställt din order, med bakgrund av detta.

I våra försäljningsvillkor så har vi också upplyst om detta enligt punkt
5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2.

Om du inte är nöjd över vårat beslut och önskar att överklaga det, så gör du det till Allmänna Reklammationsnämnden (ARN), https://arn.se/konsument
Har du betalat din order med Swish, så sker återbetalningen normalt samma dag som avbeställningen blev gjord.

Med vennlig hilsen,
Komplett Customer Care.

Dold text

Jag har nog faktiskt aldrig varit med om ett så tråkigt beteende från ett företag som, enligt dem själva har begått ett misstag. I det ursprungliga mailet där man fick veta att ordern har blivit annullerad fanns inte ens den minsta tillstymmelsen till beklagande eller ursäkt. Att de sedan häver ur sig standardsvar när man kontaktar dem gör saken inte bättre. Detta talar en hel del för hur de ser på sina kunder. Trist att se Komplett gå samma väg som Webbhallen även om det kanske inte är så förvånande med tanke på hur ägandeskapet ser ut.

Anmälan är upprättad och inskickad till ARN.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst deras respons hur nonchalant det kan bli och att de refererar alla direkt till ARN så tror jag det är bra om så många som möjligt tar upp det här fallet med ARN.

Komplett har verkligen inte blivit vilken butik som helst här utan det är väldigt tråkig utveckling detta. Inet, Mediamarkt och till och med Proshop som är en väldigt liten butik i jämförelse skulle aldrig hanterat det så här. De har till och med bevisat det också hur snyggt de löser sina problem.

Man behöver typ aldrig dra upp fallet till ARN med dessa nämnda butiker men just Komplett är det faktiskt bra att markera att det är inte okej att lura kunder med massor med 80, 90 % rabatter överallt och sedan när det väl gäller så håller de inte sina löften. Deras hemsida har blivit en skojarsida i så fall i och med allt detta.

Tackar vet jag att det fortfarande finns ärliga butiker kvar.

Får hoppas norska Komplett inte köper upp alla svenska butiker och förvandlar dem allihopa till samma öde. NetOnNet var ju bland annat en av mina favoritbutiker tidigare så får hoppas de inte kopierar samma affärsplan rakt av till sin nyköpta butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

<Uppladdad bildlänk>

Huruvida ett erbjudande är "rimligt" är om konsumenter kan förväntas inse att det definitivt var felaktigt. Jag tror inte att någon insåg att priset hade blivit fel denna gången. Det är ju inte ovanligt att medlemmar här köper saker även när priset skulle kunna vara fel, men jag har svårt att acceptera att detta skulle vara ett sånt fall.

Om man förväntas inse att ungefär halva priset jämfört med konkurrenterna är felaktigt så är det inte mycket man vågar köpa längre. Och det är just det kravet som Komplett lutar sig mot, att priset var så felaktigt att konsumenter måste ha insett att det var fel.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Har du en källa på det?

Börjar bli lite off-topic kanske, men nej ingen källa du kan läsa. Går säkert att hitta om man söker.
Ex-flickvän fick bidrag av soc så jag är ganska insatt i hur det fungerar med att swisha och jag hjälpte henne fylla i ansökan ibland när hon mådde sämre.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om man förväntas inse att ungefär halva priset jämfört med konkurrenterna är felaktigt så är det inte mycket man vågar köpa längre. Och det är just det kravet som Komplett lutar sig mot, att priset var så felaktigt att konsumenter måste ha insett att det var fel.

Nästan halva priset på konkurrentens REA-pris... Ja, då tycker jag att man kan förmodas fatta att något är fel.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Nästan halva priset på konkurrentens REA-pris... Ja, då tycker jag att man kan förmodas fatta att något är fel.

Eller så har vi följande (fiktiva) situation: Livet som student är inte alltid lätt. Den där j-a centraldammsugaren i studentkorridoren är ju trasig och väntar på service betydligt oftare än den går att använda. Har under ett tag tittat på en skaftdammsugare, en Electrolux Ergorapido modell SuperSux 42, som brukar pendla i pris mellan 990kr och 1190kr. Äntligen, med lönen från sommarjobbet, som är lite högre än CSN-lånet, så kan jag köpa en. Fasiken, den finns inte i lager...men vänta, det finns en Samsung med liknande specifikationer vad gäller batteritid och sugkraft. Bäst av allt, den är t.o.m. 1-3 hundralappar billigare. Är 1-3 hundralappar så uppseendeväckande att jag borde insett att det var ett felaktigt pris!?

Som tidigare nämnts i tråden kan man inte kräva av en konsument att denne är insatt i en specifik varas/modells prissättning över tid, utan man får bedöma vad en genomsnittlig konsument kan förväntas veta om den aktuella marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Eller så har vi följande (fiktiva) situation: Livet som student är inte alltid lätt. Den där j-a centraldammsugaren i studentkorridoren är ju trasig och väntar på service betydligt oftare än den går att använda. Har under ett tag tittat på en skaftdammsugare, en Electrolux Ergorapido modell SuperSux 42, som brukar pendla i pris mellan 990kr och 1190kr. Äntligen, med lönen från sommarjobbet, som är lite högre än CSN-lånet, så kan jag köpa en. Fasiken, den finns inte i lager...men vänta, det finns en Samsung med liknande specifikationer vad gäller batteritid och sugkraft. Bäst av allt, den är t.o.m. 1-3 hundralappar billigare. Är 1-3 hundralappar så uppseendeväckande att jag borde insett att det var ett felaktigt pris!?

Som tidigare nämnts i tråden kan man inte kräva av en konsument att denne är insatt i en specifik varas/modells prissättning över tid, utan man får bedöma vad en genomsnittlig konsument kan förväntas veta om den aktuella marknaden.

Dock är argumentet att eftersom en specifik skaftdammsugare av sannolikt lägre kvalité har kostat 900 kr så kan alla skaftdammsugare kosta 900 kr och därför så är det fullt rimligt inte särskilt rationellt.

Bara för att en Dacia Duster från 2022 kostar 119 000 kr så betyder det inte att det är rimligt att en Ferrari från 2022 kostar 119 000 kr också. Igår sålde ICA en köttbit för 50 kr/kg, då bör allt kött kunna säljas för 50 kr/kg och det är fullt rimligt att den här svenska oxfilén bara kostar 29,90 kr/kg, eller skulle det varit 299 kr/kg?

Att vara ignorant (självvalt eller icke) innebär inte per automatik en friskrivning från personligt ansvar, såsom en hel del individer i vårt samhälle verkar tro nuförtiden.

Edit: Företag har också rättigheter och det verkar som att Komplett väljer att pröva sina i detta fallet, ARN eller rättsväsende får avgöra huruvida de har fel eller ej.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Dock är argumentet att eftersom en specifik skaftdammsugare av sannolikt lägre kvalité har kostat 900 kr så kan alla skaftdammsugare kosta 900 kr och därför så är det fullt rimligt inte särskilt rationellt.

Bara för att en Dacia Duster från 2022 kostar 119 000 kr så betyder det inte att det är rimligt att en Ferrari från 2022 kostar 119 000 kr också. Igår sålde ICA en köttbit för 50 kr/kg, då bör allt kött kunna säljas för 50 kr/kg och det är fullt rimligt att den här svenska oxfilén bara kostar 29,90 kr/kg, eller skulle det varit 299 kr/kg?

Att vara ignorant (självvalt eller icke) innebär inte per automatik en friskrivning från personligt ansvar, såsom en hel del individer i vårt samhälle verkar tro nuförtiden.

Mvh

Den där Samsung är dock ingen "Ferrari". En Ferrari hade snarare varit en Dyson vilket är den mest populära som alla drömmer om och vill ha.

Den där Samsung är medioker som bäst och skulle snarare vara en Volkswagen och är inte värt det original priset det påstår vara. Jag hade valt Dyson alla dagar i veckan om det hade kostat sitt originala pris.

Enda anledningen att man köper den är endast för den är billig (om nu Komplett hade hållit sitt löfte dvs).

Så försköna inte den där Samsung nu. Slår vad om att 90 % av alla här hört den första gången tack vare den här annonsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Edit: Företag har också rättigheter och det verkar som att Komplett väljer att pröva sina i detta fallet, ARN eller rättsväsende får avgöra huruvida de har fel eller ej.

Mvh

Om Dacian och Ferrarin har tillsynes liknande specifikationer är det ett rimligt anyagande att de kostar ungefär lika mycket.

Nu tror jag din liknelse haltar rätt rejält då dessa bilar inte delar många egenskaper, eller för den delen - pris, såsom två skaftdammsugare från Electrolux och Samsung gör men jag vet inte. Jag är varken expert på bilar eller dammsugare.

Du kanske kan upplysa oss om vad som gör Samsung-dammsugaren till en Ferrari i förhållande till electrolux:en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Hade en normal/genomsnittlig konsument inte kunnat göra någon distinktion mellan Dacia och Ferrari så hade denne inte handlat i ond tro om vederbörande ingått ett avtal om en Ferrari för 119000kr. Det som gör det till ond tro är att genomsnittskonsumenten vet (eller borde veta) skillnaden, men ändå ingår ett sådant avtal.

Tror även genomsnittskonsumenten har hyfsad koll på skillnaden mellan oxfilé och råttkött.

Är betydligt mer tveksam angående den kunskupsnivå genomsnittskonsumenten kan förväntas ha gällande skaftdammsugare och marknaden kring dessa.

Håller helt med om att även Komplett har rätt att få saken prövad. Har absolut inget emot att de hänvisar sina kunder till ARN vid tvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Den där Samsung är dock ingen "Ferrari". En Ferrari hade snarare varit en Dyson vilket är den mest populära som alla drömmer om och vill ha.

Den där Samsung är medioker som bäst och skulle snarare vara en Volkswagen och är inte värt det original priset det påstår vara. Jag hade valt Dyson alla dagar i veckan om det hade kostat sitt originala pris.

Enda anledningen att man köper den är endast för den är billig (om nu Komplett hade hållit sitt löfte dvs).

Så försköna inte den där Samsung nu. Slår vad om att 90 % av alla här hört den första gången tack vare den här annonsen.

Jag har ingen aning om kvalitén på dammsugaren, jag menar bara på att man ej kan dra slutsatser om vilket pris som är rimligt enkom på vilken typ av produkt det är, därför anser jag att resonemanget med jämförelsen mot en billig Electrolux haltar.

Skrivet av jika:

Om Dacian och Ferrarin har tillsynes liknande specifikationer är det ett rimligt anyagande att de kostar ungefär lika mycket.

Nu tror jag din liknelse haltar rätt rejält då dessa bilar inte delar många egenskaper, eller för den delen - pris, såsom två skaftdammsugare från Electrolux och Samsung gör men jag vet inte. Jag är varken expert på bilar eller dammsugare.

Du kanske kan upplysa oss om vad som gör Samsung-dammsugaren till en Ferrari i förhållande till electrolux:en?

Precis som en skaftdammsugare är vad det är så är en bil en bil. Exemplet med bilmärken var endast till för att påvisa hur orimligt det är att diskutera pris enkom på vilken typ av produkt det är, de flesta vet att en Ferrari av olika skäl kostar betydligt mer än en Dacia.

Eftersom så många kastade sig över den vid det felaktiga priset så måste Samsungen onekligen ha en hel del goda egenskaper och förmågor, annars hade denna situation aldrig uppstått oavsett om priset varit 899 kr eller ännu lägre, det verkar onekligen som att den är värd betydligt mer.

Jag hittar för övrigt endast en relativt billig Electrolux variant och den ligger på cirka 1300-1400 kr ordinarie pris, inte slutsåld dock.

När det gäller skaftdammsugare överlag så har jag tyvärr lika dålig koll som du har

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED