Jag behöver hjälp och hoppas att någon har kunskaper om Synology DNS Server.
Jag har en Synology DS 420+ med IP 10.0.0.10.
På denna NAS kör jag AdGuard via ett vlan i Docker med IP 10.0.0.11.
Jag vill sätta upp en lokal DNS så att jag tex kan skriva: nas.mydomain.com:5001 för att komma till min NAS. Men om jag anropar en sida som ligger utanför mitt lokala nätverk så ska trafiken gå via AdGuard i Docker.
Jag har nu slitit mitt hår i många timmar för att få detta att fungera. I Synology DNS Server sätter jag AdGuard som DNS-server 1, 10.0.0.11. Samt min NAS som DNS-server 2 på 10.0.0.10. Den ska alltså först kolla att adressen inte finns på nätet, om den inte finns på internet ska begäran skickas till den lokala DNS-servern.
Problemet uppstår när NASen cachar DNS-uppslagen. Eftersom dessa är cachade så går trafiken inte längre via AdGuard. Jag har provat att sätta TTL på cachen till en sekund, men det hjälper ändå inte.
Om jag kör nslookup så ser jag att interna förfrågningar går via Synology DNS Server och externa via AdGuard. Men gör jag om samma sak igen lite senare så hämtar den uppslaget från den interna cachen trots att den är satt till en sekund.
Bör tillägga att jag har testat att slå av brandväggen (i NASen) utan några förändringar, samt att det går utmärkt att använda AdGuard så länge jag inte aktiverar den lokala DNSen.
Någon som har några råd?