Permalänk

Strul med lokal DNS

Jag behöver hjälp och hoppas att någon har kunskaper om Synology DNS Server.
Jag har en Synology DS 420+ med IP 10.0.0.10.
På denna NAS kör jag AdGuard via ett vlan i Docker med IP 10.0.0.11.
Jag vill sätta upp en lokal DNS så att jag tex kan skriva: nas.mydomain.com:5001 för att komma till min NAS. Men om jag anropar en sida som ligger utanför mitt lokala nätverk så ska trafiken gå via AdGuard i Docker.
Jag har nu slitit mitt hår i många timmar för att få detta att fungera. I Synology DNS Server sätter jag AdGuard som DNS-server 1, 10.0.0.11. Samt min NAS som DNS-server 2 på 10.0.0.10. Den ska alltså först kolla att adressen inte finns på nätet, om den inte finns på internet ska begäran skickas till den lokala DNS-servern.
Problemet uppstår när NASen cachar DNS-uppslagen. Eftersom dessa är cachade så går trafiken inte längre via AdGuard. Jag har provat att sätta TTL på cachen till en sekund, men det hjälper ändå inte.
Om jag kör nslookup så ser jag att interna förfrågningar går via Synology DNS Server och externa via AdGuard. Men gör jag om samma sak igen lite senare så hämtar den uppslaget från den interna cachen trots att den är satt till en sekund.
Bör tillägga att jag har testat att slå av brandväggen (i NASen) utan några förändringar, samt att det går utmärkt att använda AdGuard så länge jag inte aktiverar den lokala DNSen.

Någon som har några råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadButTrue:

Någon som har några råd?

Jag kör pihole och inte adguard men min setup är att alla klienter pratar med pihole. Pihole har en lokal DNS som jag använder för split horizon (d.v.s www.example.com är 192.168.x.x hemifrån men en publik ip utifrån). Pihole har sedan en extern dns för alla andra uppslag.

Då borde eventuell cache hos din NAS kvitta eftersom alla klienter frågar adguard oavsett.

Permalänk

AdGuard har en liknande funktion, men trots olika guider så har jag aldrig lyckats få det att fungera.

Tex denna: https://www.smarthomebeginner.com/adguard-home-configuration-...

Permalänk

Jag stoppade Synologys egna DNS-server och provade igen med endast AdGuard. Och nu fungerar allt som det ska. Fråga mig inte varför det fungerar denna gång, för detta har jag redan provat.
Nu fungerar det i alla fall så jag tackar @Kamouflage för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadButTrue:

Fråga mig inte varför det fungerar denna gång, för detta har jag redan provat.
Nu fungerar det i alla fall så jag tackar @Kamouflage för hjälpen.

Strular det igen så se till att testa dns-uppslag via tex nslookup. (Nslookup domän dns-server / nslookup google.se 8.8.8.8).
Jag upptäckte nyligen att Chrome har sin egna interna DNS cache som orsakar all möjlig huvudvärk när den känner sig på det humöret!

Men kul att det funkar nu!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SadButTrue:

Jag vill sätta upp en lokal DNS så att jag tex kan skriva: nas.mydomain.com:5001 för att komma till min NAS. Men om jag anropar en sida som ligger utanför mitt lokala nätverk så ska trafiken gå via AdGuard i Docker.
Jag har nu slitit mitt hår i många timmar för att få detta att fungera. I Synology DNS Server sätter jag AdGuard som DNS-server 1, 10.0.0.11. Samt min NAS som DNS-server 2 på 10.0.0.10. Den ska alltså först kolla att adressen inte finns på nätet, om den inte finns på internet ska begäran skickas till den lokala DNS-servern.
Problemet uppstår när NASen cachar DNS-uppslagen. Eftersom dessa är cachade så går trafiken inte längre via AdGuard. Jag har provat att sätta TTL på cachen till en sekund, men det hjälper ändå inte.
Om jag kör nslookup så ser jag att interna förfrågningar går via Synology DNS Server och externa via AdGuard. Men gör jag om samma sak igen lite senare så hämtar den uppslaget från den interna cachen trots att den är satt till en sekund.
Bör tillägga att jag har testat att slå av brandväggen (i NASen) utan några förändringar, samt att det går utmärkt att använda AdGuard så länge jag inte aktiverar den lokala DNSen.

Någon som har några råd?

DNS fungerar väl som så att din dator frågar en DNS-server om svar. Kan inte DNS-servern hantera requesten frågar den uppströms tills den får ett svar. Din AdGuard-server behöver alltså i sin tur ha en DNS den kan fråga. Där bör du lägga in din Synology DNS. Din Synology DNS behöver i sin tur ha en DNS att fråga som kan vara en DNS från din ISP.

Lokal dator -> AdGuard -> Synology DNS -> ISP DNS

Men som sagt så borde man kunna lägga in sina lokala adresser i AdGuard.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadButTrue:

Någon som har några råd?

AdGuard är väl en DNS-server, varför vill du använda synologyn som DNS-server också?
Det är minst problem att bara ha en DNS lokalt.

De flesta DNS-klienter fungerar inte som du vill i ditt påstående. Du kan inte få dem att fråga externt för en sak och internt för en annan. Givetvis beroende på vilken DNS-klient du har, men för att få sån funktionalitet så är det enklast att göra det på DNS-servern.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av giplet:

DNS fungerar väl som så att din dator frågar en DNS-server om svar. Kan inte DNS-servern hantera requesten frågar den uppströms tills den får ett svar.

Stämmer. Jag ställde in så att den först skulle kolla med Googles DNS. (via AdGuard) Om den inte fick något svar så skulle den kolla med Synologys DNS Server.
Det fungerade utmärkt vide det första försöket via nslookup, men sedan cachade Synologyn uppslaget och reklamen kom tillbaka eftersom den då inte gick via AdGuard.

Permalänk
Skrivet av Otur:

AdGuard är väl en DNS-server, varför vill du använda synologyn som DNS-server också?

I syfte att experimentera och lära sig hur det hänger ihop. Samt att kunna ha lokala ”domäner” istället för ip-nummer.

Permalänk
Skrivet av SadButTrue:

Någon som har några råd?

Sätt upp en lokal DNS som är auktoritativ för din domän. Sätt denna att använda AdGuard för forwards för allt den inte känner igen. Färdigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SadButTrue:

Stämmer. Jag ställde in så att den först skulle kolla med Googles DNS. (via AdGuard) Om den inte fick något svar så skulle den kolla med Synologys DNS Server.
Det fungerade utmärkt vide det första försöket via nslookup, men sedan cachade Synologyn uppslaget och reklamen kom tillbaka eftersom den då inte gick via AdGuard.

Det låter inte som att du har satt upp det så som jag beskriver. Synology DNS'en ska ju bara bli tillfrågad genom AdGuard DNS. Du ska inte lägga in en andra DNS på din dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det låter inte som att du har satt upp det så som jag beskriver. Synology DNS'en ska ju bara bli tillfrågad genom AdGuard DNS. Du ska inte lägga in en andra DNS på din dator.

DNS-inställningarna i routern pekar på NASen. Och inställningarna i datorn pekar mot routern. Så datorn kollade först med AdGuard på NASen och sedan med Synologys egna DNS Server.

Spelar ingen roll nu, nu kör jag bara med AdGuard och Synology DNS Server är avaktiverat. Problemet är löst.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Allt ska peka mot routern som i sin tur pekar mot Adguards DNS, då filtreras all trafik