Core i9-13900K bekänner färg i spel

Permalänk
Melding Plague

Core i9-13900K bekänner färg i spel

Ett utvecklingsexemplar av kommande flaggskeppet Core i9-13900K ställs mot i9-12900KF, där betydligt bättre lägsta bildfrekvens kantas av högre effektuttag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att de lagt till basvärdet 100% för 12900KF så att siffror ska se jätteimponerande ut när det mestadels är ensiffriga procentskillnader.

Permalänk
Medlem

+ 5% genomsnitt fps
+ 30% min fps

GPU som flaskar? känns troligt

Permalänk
Medlem

+40% effektuttag
+5% prestanda

Hoppas att något saknas i den ekvationen, annars ser det inte jätteroligt ut.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JDM:

+ 5% genomsnitt fps
+ 30% min fps

3090Ti flaskar?
Det är ju 12900k som flaskar om 13900k kan ge mer mini FPS

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kul att de lagt till basvärdet 100% för 12900KF så att siffror ska se jätteimponerande ut när det mestadels är ensiffriga procentskillnader.

Vad skulle man annars lagt som 100% menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad skulle man annars lagt som 100% menar du?

Tror han menade att man skulle satt den gamla prollen till 0 och bara presenterat den relativa ökningen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

0.1% i ökning ser jag positivare på mer än genomsnitts FPS.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Tror han menade att man skulle satt den gamla prollen till 0 och bara presenterat den relativa ökningen.

Hade blivit ännu svårare att tolka om staplarna för 12900KF inte hade haft en höjd.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför dom inte låter 12900k boosta till 5.2 Ghz. Sen hade jag velat test med ks modellen istället som också boostar 5.5Ghz.. 13900k är en 12900ks med 16 e cores..
Är så besviken på intel, Vi gick från att ha 10 kärnor till nuvarande 8.. Jag skulle vilja se cpuer från intel med mer kärnor (prestandakärnor). Kunde inte bry mig mindre om e cores eftersom att dom skadar spelprestanda i dom flesta spelen...

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Datavetare

13900K lär dra en del, blir nog ännu mer än för 12-serien, så att 13900K blir en "benchmark dragster" där man "överklockat" kretsen till sin absoluta maxpunkt för att nå maximal prestanda. Det helt utan eftertanke på effektivitet.

När SweC testade Alder Lake såg man att 12900K drog bonkers med ström medan 12600K var långt rimligare.

De vettiga produkterna lär bli modellerna under, beroende på pris kan 13600K bli långt intressantare än man kanske skulle gissat när det stod klart att Raptor Lake rätt mycket såg ut att bli en lite högre klockad Alder Lake.

Nu är det inte precis någon maxeffekt i spel, över det som testas drog 12900K 114 W i genomsnitt medan 13900K drog 135 W. I.o.f.s. en ES som antagligen har högre Vcore jämfört med slutprodukten, men ändå 18 % mer i spel...

Skrivet av phlopydisk:

Men det gör väl ändå värre, för då sticker verkligen rätt små saker ut rejält!

Att normalisera sin "base-line" till något icke-noll (100 är rätt populärt, är ju vad SweC kör för sitt prestandaindex också) gör ju så att små förändringar inte sticker ut så mycket då de relativt sett inte är speciellt mycket över base-line.

Sätter man baseline till 0 är det bara välja "kreativ skalning" så kan väldigt små förändringar sticka ut väldigt mycket.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot

Är det större $ som gör de stora förändringarna i min FPS här månne?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Inte imponerad med den effekt ökningen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

3090Ti flaskar?
Det är ju 12900k som flaskar om 13900k kan ge mer mini FPS

...ööhnjaaee? Blir själv förvirrad nu 😁
Känns som en gpu-begränsning om 13900k orkar lyfta min fps så mycket men ändå inte kan pusha högre avg än 5%

Rätta mig någon.

Permalänk
Medlem

I9-serien känns tyvärr rätt irrelevant. Jag är inte så intresserad av att tävla i Cinebench eller rendera på CPU i Blender. Även om mer cache kan ge några procent bättre prestanda i spel, särskilt i primitiva upplösningar, ser jag inte hur det kan vara värt för skillnaden i pris och effekt.

I5 ser ut att bli den mest intressanta. Misstänker att i7 kommer bli lite för dyr.

Permalänk
Medlem

Verkar som att AMD kan fortsätta sitt nuvarande triumftåg.
Förutsatt att dom kör vidare på 3D cache då såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

...ööhnjaaee? Blir själv förvirrad nu 😁
Känns som en gpu-begränsning om 13900k orkar lyfta min fps så mycket men ändå inte kan pusha högre avg än 5%

Rätta mig någon.

Det verkar som att när det kommer till lägsta värden / 99 percentilen / 1% low,
så är det oftare CPU som flaskar än GPU.

Men när det kommer till Medelvärden och Max FPS så är det oftare GPU än CPU som flaskar.

Så om CPU är viktigt eller om det nästan bara beror på GPU beror på om man vill höja MAX eller MIN värden.

Bryr man sig bara om MAX värden så är det nästan bara GPU som betyder något.
Ja om man inte kör får låga inställningar/upplösningar.

Men bryr man sig om att höja MIN värden / 1% low, då spelar CPU fortfarande roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Förstår inte varför dom inte låter 12900k boosta till 5.2 Ghz. Sen hade jag velat test med ks modellen istället som också boostar 5.5Ghz.. 13900k är en 12900ks med 16 e cores..
Är så besviken på intel, Vi gick från att ha 10 kärnor till nuvarande 8.. Jag skulle vilja se cpuer från intel med mer kärnor (prestandakärnor). Kunde inte bry mig mindre om e cores eftersom att dom skadar spelprestanda i dom flesta spelen...

P cores drar mer ström och genererar mer värme än E cores.

Alternativ 1
P cores + E cores
P cores kan hålla högre frekvens eftersom E cores inte tillför lika mycket värme.

Alternativ 2
Fler P cores, enbart P cores
Strömförbrukning och värme slår i taket tidigare vid multitrådade laster.
Resultatet är att alla P cores får klocka lägre.

Jag tror att Alternativ 2 hade oftast varit bättre för extremöverklockare som har moderkort med modifierad strömförsörjning och kyler med flytande kväve.
När strömförbrukning och värme inte blir lika stort problem som vanliga system.

Intel med sin FoU (Forskning och Utveckling (R&D)) budget på 80 miljarder dollar har kommit fram till att alternativ 1 oftast är det bättre alternativet för folk som använder "normal kylning".
Alltså framförallt luftkylning och AIO vattenkylare.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Är det större $ som gör de stora förändringarna i min FPS här månne?

Vad menas med månne???

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

13900K lär dra en del, blir nog ännu mer än för 12-serien, så att 13900K blir en "benchmark dragster" där man "överklockat" kretsen till sin absoluta maxpunkt för att nå maximal prestanda. Det helt utan eftertanke på effektivitet.

När SweC testade Alder Lake såg man att 12900K drog bonkers med ström medan 12600K var långt rimligare.

De vettiga produkterna lär bli modellerna under, beroende på pris kan 13600K bli långt intressantare än man kanske skulle gissat när det stod klart att Raptor Lake rätt mycket såg ut att bli en lite högre klockad Alder Lake.

Nu är det inte precis någon maxeffekt i spel, över det som testas drog 12900K 114 W i genomsnitt medan 13900K drog 135 W. I.o.f.s. en ES som antagligen har högre Vcore jämfört med slutprodukten, men ändå 18 % mer i spel...

Men det gör väl ändå värre, för då sticker verkligen rätt små saker ut rejält!

<Uppladdad bildlänk>

Att normalisera sin "base-line" till något icke-noll (100 är rätt populärt, är ju vad SweC kör för sitt prestandaindex också) gör ju så att små förändringar inte sticker ut så mycket då de relativt sett inte är speciellt mycket över base-line.

Sätter man baseline till 0 är det bara välja "kreativ skalning" så kan väldigt små förändringar sticka ut väldigt mycket.

Jag håller med er försökte bara ge min tolkning av frågan i sig.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyB0khylla:

Vad menas med månne???

Må man tro, månne i dagligt tal xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Må man tro, månne i dagligt tal xD

Var faktiskt FZ calle jag hörde det uttrycket först av, nu används det relativt flitigt!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Var faktiskt FZ calle jag hörde det uttrycket först av, nu används det relativt flitigt!

Spelnyheter, recensioner och community sedan 1996 - FZ.se

Uttrycket "månne" är nog äldre än FZ tror jag.
Men språkbruk är inte helt statiskt, det kan gå i vågor, att vissa uttryck kan vara mer eller mindre populära i olika tidsperioder.
Lokala skillnader kan också förekomma.

Lite som personnamn också.
Att vissa namn kan vara vanliga/populära bland nyfödda/barn och sen blir de mindre populära bland nyfödda/barn och sen ett antal årtionden senare kan de komma tillbaka och bli populärare igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Spelnyheter, recensioner och community sedan 1996 - FZ.se

Uttrycket "månne" är nog äldre än FZ tror jag.
Men språkbruk är inte helt statiskt, det kan gå i vågor, att vissa uttryck kan vara mer eller mindre populära i olika tidsperioder.
Lokala skillnader kan också förekomma.

Lite som personnamn också.
Att vissa namn kan vara vanliga/populära bland nyfödda/barn och sen blir de mindre populära bland nyfödda/barn och sen ett antal årtionden senare kan de komma tillbaka och bli populärare igen.

Ja det har hängt med ett tag.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BillyB0khylla:

Vad menas med månne???

Möjligen. Tro. Etc.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hur många watt kan man trycka i en PSU? En next-gendator med i9-13900KS och RTX4090Ti kommer ju behöva en del kräm för att kunna drivas effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hur många watt kan man trycka i en PSU? En next-gendator med i9-13900KS och RTX4090Ti kommer ju behöva en del kräm för att kunna drivas effektivt.

Lika mycket som du kan dra från väggen.

Permalänk
Medlem

känns som jag skippar 13 serien å sitter kvar på min 12900ks :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

känns som jag skippar 13 serien å sitter kvar på min 12900ks :/

Jag kanske inväntar 13900KS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

+ 5% genomsnitt fps
+ 30% min fps

Jag har tittat på en del recensioner och det jag slagits av är att 1% lows i många spel varit lägre för 12900k än 12600k. Frågan är ifall Intel implementerat något i toppmodellerna som de nu fått pli på.

I övrigt börjar jag också tycka att det är lite läskigt att de måste upp i förbrukning för att få fram dessa siffror. Min 12900k går sällan över 60 grader, det här monstret gissar jag lägger på 5 grader minst och i 4k-spelande lär det inte vara så mycket skillnad annat än i temp.