Permalänk

Bänkskiva med inbyggd QI-Laddare

Tjena hobbysnickare/allvetare!

Som rubriken ger hint om så tänkte jag snickra ihop en egen bänkskiva där jag byggt in en trådlös laddare osynligt.
2st 16mm mdf-skivor har inhandlats och grovkapats i de mått jag önskar. Nu har jag kommit till det moment där jag tänkt fräsa in spår mellan skivorna där kabel till en QI laddare ska placeras. Min fråga är om någon gjort någon liknande grej? Alltså byggt in en QI laddare på ett sätt så den blir osynlig. Hur många millimeter krävs för att för att en laddare ska kunna få kontakt genom olika material? 2mm? 3mm? Jag har provat hålla en telefon några millimeter ovanför en laddare och den fungerar trots luft emellan, tänker att det bör funka med att ersätta luftavståndet med nån typ av material? Finns det andra risker med en sådan här konstruktion? Överhettning osv.
Behöver gärna tips på olika QI laddare till Android som ni är väldigt nöjda med.

Tack så länge!

Permalänk
Medlem

Nu kanske detta är ett projekt du faktiskt vill syssla med, men annars finns ju denna att testa. Jag äger den inte själv dock.

Permalänk
Skrivet av towhatend:

Nu kanske detta är ett projekt du faktiskt vill syssla med, men annars finns ju denna att testa. Jag äger den inte själv dock.

Nämen se där! Denna verkar ju perfekt för just mitt ändamål! Den ska jag ge ett försök! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Kolla från 4:40 så kanske du får lite tips:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tänk på att ju längre från trådlösa laddaren är från mobilen, ju sämre effektivitet (och mer värme).
Så fräs så djupt du kan/vågar utan att träskivan blir för ömtålig.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Tänk på att ju längre från trådlösa laddaren är från mobilen, ju sämre effektivitet (och mer värme).
Så fräs så djupt du kan/vågar utan att träskivan blir för ömtålig.

Ja precis. Jag kommer prova ikeas laddare som jag fick tips om här. Den ska tydligen få kontakt mellan 8mm till 22mm. Så jag lade mig på 10mm