Veckans fråga: Tangentbordets formfaktor och layout

Permalänk
Medlem
Skrivet av rb64:

<Uppladdad bildlänk>

Kommer nog aldrig kunna byta ...

Hade föregångaren, Dinovo endast, som jag fyndade via tradera för massa år sen. Har lust att laga upp det ibland då det var nånting som failade. Grymt tangentbord och jag önskar dom kunde återuppliva serien.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Äger två fullstora iso och en tkl iso. Gillar tkl men så fort jag ska mata in något numeriskt så vill jag ha en numpad. Muskelminnet vinner varje gång. Så kör med fullstort till vardags.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

10% av er köra ANSI! Wow, det är ändå förvånande. Hur löser ni det med svenska tecken och layout, har ni

1. Svensk layout med några enstaka undantag såsom att <> är flyttade
2. Anammat engelsk layout, har åäö på FN eller liknande
3. SWERTY layout
4. Annat, förklara gärna nedan

Jag kör såhär:

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Men vilken dator använder du... har inte sett den kontakten sen nån gång tidigt 90-tal

Använder denna

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

1800/96%! Rockar en Keychron Q5 och en K4v2

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Den passar inte det där är en ps2

Permalänk
Medlem

Har suttit på en macbook senaste året så det är la typ en 75%. Går jag tillbaka till desktop och köper nytt tgb så lär det bli 75% eller tkl.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

TKL för att få bättre ergonomi med musarmen. Har en lös numpad, som jag i princip aldrig använt, sen man började kunna scanna in OCR på räkningar direkt i mobilen XD

Råkade klicka på ANSI, för att jag blandade ihop dem, men det ska vara vanlig ISO, med stor hög Enter.

Fick också fina Ä och Ö-key caps skickade till mitt tangentbord, så man slipper de plottriga 3-symbolers "nordiska" tangenterna. Tack för det Fnatic!

Amigan var ju bra på tangentbord annars för där hade man "Alt under Control"

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Den passar inte det där är en ps2

Jodå. Det är samma typ av kontakt som på "tangentbordet".
Bilden är en 3D-rendering och du kan själv ladda ner objektet från 3D Warehouse om du vill inspektera kontakten närmare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av cheesen:

Men vilken dator använder du... har inte sett den kontakten sen nån gång tidigt 90-tal

296 AM4/1700-moderkort har 1 eller fler PS/2-portar enligt Prisjakt.
Det finns även 24st mekaniska och 22 membrantangentbord med PS/2-kontakt. Har själv ett Steelseries MK 40 med PS/2-kontakt.
Men visst börjar PS/2 bli lite väl utdaterat. Enda egentliga fördelen är att PS/2 har native support för "full key rollover". Vissa billiga USB-tangentbord stöder bara att man håller nere 6 tangenter samtidigt (6 key rollover). Men de flesta lite mer påkostade USB-tangentborden klarar också full key rollover. Största nackdelarna med PS/2 är att den inte är hotswapable samt att den bara har en max output-effekt på knappt 1,4W.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ha kollat närmre på bilden pch den är rätt otydlig... orkar inte ladda ned 3dmodellen och mjukvara för att kolla på den men jag är fortfarande rätt säker på att det är en ATkontakt på det tangentbordet. Inte en PS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

10% av er köra ANSI! Wow, det är ändå förvånande. Hur löser ni det med svenska tecken och layout, har ni

1. Svensk layout med några enstaka undantag såsom att <> är flyttade
2. Anammat engelsk layout, har åäö på FN eller liknande
3. SWERTY layout
4. Annat, förklara gärna nedan

Trådlösa vid TVn... Förra laptopen hade också ansi med svensk layout.

Permalänk
Medlem

TKL ISO hemma och på jobbet

Aldrig haft någon användning för numpad, kanske för att min första dator var en VIC-20:

Tillägg: och med tanke på det så är ju frågan varför jag inte kör ANSI? Hmm, kanske dags att testa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fullstort ISO, både på jobb och hemma. På hemmaplan har vi en Cooler Master Masterkeys Pro L med röda brytare. På jobbet har vi en Ducky Shine 3 med bruna brytare.

Kör ibland även ett TKL-tangentbord, främst för lite variation på hemmaplan men ibland också om jag ska på t. ex LAN. (ja, var på lan i år, sjukt va?) Då är det ett Ducky Shine 3.

Permalänk
Medlem

Tenkeyless... men nej, det är mer än 10 knappar som är borta jämfört med ett normalt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tenkeyless... men nej, det är mer än 10 knappar som är borta jämfört med ett normalt tangentbord.

Det är hela numpaden som kallas ten key. Kan vara ett namn som hängt med sen de första räknemaskinerna med vev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

Kör ergodox ez fast med andra handledsstöd och caps. Kommer köpa Dygma Defy till julen. 😃 Älskar delbart och tenting, columnar och att använda lager!

jag har varit väldigt sugen på att börja med split tangentbord men man är ju inte direkt sugen på att lägga 4k på nåt man kanske hatar, så finns det nån budget variant att börja med?

Permalänk
Medlem

65% ansi hemma med gula optiska brytare, lågprofil (keychron k7)
100% iso lågprofil på jobbet då jag inte klarar mig utan numpad då. (Dell)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

jag har varit väldigt sugen på att börja med split tangentbord men man är ju inte direkt sugen på att lägga 4k på nåt man kanske hatar, så finns det nån budget variant att börja med?

Ja det är dyrt. Kolla efter begagnat. Köpte mitt här på swec för 1200kr.

Permalänk
Medlem

Klarar mig inte utan numpad

Permalänk
Medlem

Fullstort gillar inte att bli av med numpaden

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Tkl iso + numpad på vänster sida.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Fullstort ISO + extra numpad till vänster.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag använder ett tangentbord som jag designat själv från scratch, alt34.
Ett split med 34 tangenter, 2 tumknappar på vardera hand och stöd för att montera en 'tenting puck' på undersidan så att man kan vinkla upp vardera halva för fantastiskt bra ergonomi. Använder det här till vardags hela tiden, både privat och till jobb, funkar perfekt. Ska däremot komplettera med en Preonic för spel, t.ex shooters är lämpligare att spela med ett tangentbord med fler tangenter till hands, t.ex har jag ingen nummerrad på mitt alt34, så det går inte att byta vapen i shootem ups med en hand och så.

Permalänk
Medlem

TKL med separat numpad

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Fullstort ISO tangentbord för stationära datorn. Vet inte riktigt hur mycket det är på mina bärbara, men kör med 14 tums bärbara datorer de har iallafall inte numpaden.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Corne keyboard - 40%

Detta tar jag med mig och använder mest i jobb,
Ett kit man köper och löder ihop själv, det har hotswap och nu har jag Kailh Polia Tactile Custom switchar och Matt3o MT3 Susuwatari + MT3 Camillo keycaps

Mer info
https://github.com/foostan/crkbd
The Corne keyboard is a split keyboard with 3x6 column staggered keys and 3 thumb keys, based on Helix

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

10% av er köra ANSI! Wow, det är ändå förvånande. Hur löser ni det med svenska tecken och layout, har ni

1. Svensk layout med några enstaka undantag såsom att <> är flyttade
2. Anammat engelsk layout, har åäö på FN eller liknande
3. SWERTY layout
4. Annat, förklara gärna nedan

4. Man kan likaledes undvika att bruka ord med aao. Det finns flera alternativa potenta meningsuppbyggnader i syfte att ge god insikt och flyt i tolka text. Liten uppoffring i utbyte mot att kunna nyttja en ansenlig antal anskaffare av keycaps utan extra trassel.

Permalänk
Datavetare

Formfaktor: Tenkeyless
Layout: ISO

Notera att vissa laptop-tillverkare har börjat med ANSI med svenska tecken, så att ~10 % väljer ANSI betyder inte nödvändigtvis att de sitter med tangentbord utan svenska tecken.

Om jag fattat rätt kör britterna oftast med ANSI, medan nordamerikanerna normalt kör med ANSI (så verkar det fortfarande vara enligt Wikipedia). Så just ISO/ANSI är inte bundet till vilket språk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

ni som har delade och skitsmåa tangentbord.. hur får ni dom att ligga still? Har testat småa men dom rör sig så man skriver i fem minuter och justerar i två.