Att köpa rätt in-ear lurar?

Permalänk
Medlem

Att köpa rätt in-ear lurar?

Hej,

Är på gång att köpa mina första tidlösa in-ear lurar, eftersom prislappen börjar på 1200 upp till 3000 kr så vill man såklart välja rätt direkt, frågan är hur man gör?

Jag har tittat på en hel del reviews och läst omdömen från folk och det är tydligt att alla lurar inte passar alla öron. Samtidigt är det inte möjligt av förklarliga skäl att testa in-ear lurar på förhand så hur vet man att det man köper kommer passa? Och om det inte passar, vad gör man då?

Just när det gäller lurar (on-ear, over-ear) brukar jag köpa hem en drös för att utvärdera vilka som passar mig bäst, när det gäller in-ear är det inte bara ljudet som ska passa, här ska även produkten passa örat vilket gör det till en svårare ekvation att lösa.

Har haft en del trådade in-ear lurar genom åren och vissa har passat väldigt bra, vissa har inte passat alls. Det är ju lite som att köpa kläder för några 1000 lappar utan att kunna testa passformen.

Så hur vet ni att de trådlösa in-ear ni köper passar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är svårt att veta vad som passar, men om man provat många kan man ibland räkna ut vilken modell som kanske passar bättre än en annan.. Alternativt handla från t.ex Amazon där man får returnera testade inears.

Permalänk
Medlem

Amazon säger du? Ja tydligen erbjuder de öppet köp även på testade in-ear. Skulle de skickas tillbaka testade så säljs de som B-stock eller så används de som reservdelar. Imponerande måste man ju säga.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Amazon säger du? Ja tydligen erbjuder de öppet köp även på testade in-ear. Skulle de skickas tillbaka testade så säljs de som B-stock eller så används de som reservdelar. Imponerande måste man ju säga.

Verkligen smidigt om man är osäker! Vilka är det du väljer mellan?

Permalänk
Medlem

Prova kompisarnas? Men Amazon verkar ju trevligt med retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Amazon säger du? Ja tydligen erbjuder de öppet köp även på testade in-ear. Skulle de skickas tillbaka testade så säljs de som B-stock eller så används de som reservdelar. Imponerande måste man ju säga.

Amazon är mitt tips också.
Sen lite beroende på var du bor men vissa fysiska butiker har så man kan prova. Ex hifiklubben, Akkelis och även B&O har jag testat in-ear i gbg.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Amazon får det bli, tack för all input. De jag tänkt köpa efter en del sökande är Jabra Elite 4. Min tanke är att använda dem till gymmet och när jag är ute o cyklar. Normalt ska man ju inte ha hörlurar i trafiken men här finns något som kallas transparent ljud och om det inte skulle funka så ska de också gå att köra med ett öra bara också.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har fått hem lurarna och är väldigt imponerad av dem så det blir till att behålla Funktionen med transparent ljud är riktigt nice, särskilt när man cyklar i trafiken där man vanligen inte ska använda lurar.

Har bara trestat medium kuddarna än och de passar väll inte perfekt men ändå helt okay, tror det är svårt att hitta perfekta passform här utan att testa runt en hel del. De sticker ut lite mer från mina öron än vad man annars ser på bilder men det kan också bero på mindre öron. Att gå med dem är inga problem men om man ska springa måste de sitta bättre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om du kör iPhone hade jag rekommenderat Airpods Pro. Går inte att bli missnöjd.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Amazon säger du? Ja tydligen erbjuder de öppet köp även på testade in-ear. Skulle de skickas tillbaka testade så säljs de som B-stock eller så används de som reservdelar. Imponerande måste man ju säga.

De bör troligen hamna i "return-bin:en" som sedan folk köpar en helpall av för en fast summa, som sedan kan visa sig vara en ren förlustaffär eller ge en stor vinst om man sedan säljer vidare det mesta man får med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

Om du kör iPhone hade jag rekommenderat Airpods Pro. Går inte att bli missnöjd.

Med andra "pads" eller vad gummigrejena heter, Orginal satt ju apsämst

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Om du kör iPhone hade jag rekommenderat Airpods Pro. Går inte att bli missnöjd.

Absolut inget Apple, been there, done that.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

länk: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/horlurar-...

rewiew: https://youtu.be/hIWn_RjN-Wg

Dessa ska vara väldigt bra. tyvärr aldrig testat dem. med personliga åsikter rekomderar jag starkt Airpods pro men du ville inte ha Apple.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

länk: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/horlurar-...

rewiew: https://youtu.be/hIWn_RjN-Wg

Dessa ska vara väldigt bra. tyvärr aldrig testat dem. med personliga åsikter rekomderar jag starkt Airpods pro men du ville inte ha Apple.

Jag sökte billigare trådlösa in-ear med transparent ljud för gymmet och cykling, d.v.s. de ska klara lite väta och lite rörelse. Kvalitén på ljudet var inte fullt så viktigt.

Efter att ha tittat på en väldig massa tester så kom det ner till Jabra Elite Active 4 och måste säga att de är faktiskt väldigt prisvärda. Saker som står ut för mig är :

+ Klart bättre ljud än förväntat
+ Bättre mickar än förväntat
+ Hade räknat med usel ANC men det gör faktiskt skillnad
+ Transparent ljud
+ Enkelt att rengöra, många andra in-ear jag haft har varit ganska omständiga att få helt rena.
+ Möjlighet att använda endast en snäcka

Minuset må vara passformen i mitt fall, men det är mycket möjligt det blir löst med de mindre "ear buds" som medföljer. Just nu är sitter de "good enouth".

Ser ingen som helst anledning att betala dubbla priset för min del.

Review :

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5946291

Och som sagt, aldrig Apple prylar igen

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Är på gång att köpa mina första tidlösa in-ear lurar, eftersom prislappen börjar på 1200 upp till 3000 kr så vill man såklart välja rätt direkt, frågan är hur man gör?

Jag har tittat på en hel del reviews och läst omdömen från folk och det är tydligt att alla lurar inte passar alla öron. Samtidigt är det inte möjligt av förklarliga skäl att testa in-ear lurar på förhand så hur vet man att det man köper kommer passa? Och om det inte passar, vad gör man då?

Just när det gäller lurar (on-ear, over-ear) brukar jag köpa hem en drös för att utvärdera vilka som passar mig bäst, när det gäller in-ear är det inte bara ljudet som ska passa, här ska även produkten passa örat vilket gör det till en svårare ekvation att lösa.

Har haft en del trådade in-ear lurar genom åren och vissa har passat väldigt bra, vissa har inte passat alls. Det är ju lite som att köpa kläder för några 1000 lappar utan att kunna testa passformen.

Så hur vet ni att de trådlösa in-ear ni köper passar?

Jag har själv ett par bose quietcomfort earbuds och är jättenöjd. Jättesköna speciellt när dom inte är invasiva och trycks in i hörselgången. Istället använder man öronmusslan för att kila fast dom. Ska tydligen släppas nya nu, men dom är dyrare än ditt maxpris.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden.

Har ett par AirPods till jobbtelefonen. Avskyr allt som har med Appel att göra, men ljudet i AirPodsen är grym, och brusreduceringen är sagolik. Totalt livsfarlig att köra med i trafiken, hör knappt ambulanser och dyligt som kör runt omkring en.

Nu undrar jag om det finns likvärdiga in ear till Android. Som sitter bra och har liknande brusreducering?

Sedan undrar jag om någon testat att köra Motorcykel med In ear, funkar det isåfall bra? Hur är upplevelsen?
Tack på förhand.

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem

Har kört mina Jabra Elite 4 Active ganska mycket och är faktiskt så pass nöjd att jag utan tvekan skulle köpa fler headset från Jabra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide