RTX 3060 dålig prestanda [LÖST]

Permalänk

RTX 3060 dålig prestanda [LÖST]

Hej!

Fick nyligen ett RTX 3060 på garantiutbyte, från ett RTX 2070, men har problemet att det inte presterar som det borde.

För att beskriva det kort och lite generellt: CS:GO får jag 80-100 FPS på 1440 max inställningar, med känns som ca 25 med konstanta framedrops, teoretiskt borde kortet klara mycket mer än detta, och mitt 2070 gjorde det. Till och med polarns 1060 jag fått låna presterar bättre än detta 3060, både i snitt-FPS och 1% lägsta. Detta gäller inte bara CS, valde det som exempel för att ta ett känt exempel, utan detta gäller ALLA spel. Sänker jag grafiken så ökar FPS, men ska inte behöva sänka grafiken för att få samma FPS som ett 1060?
Detta är faktiskt det andra 3060 jag har med detta problemet, det första skickade jag tillbaka och fick utbytt på GW då inet inte kunde återskapa felet på det, men båda har samma problem.

Åtgärder jag testat:
DDU + nyinstallation av drivrutiner
BIOS uppdatering, Chipset uppdatering
Ominstallation av windows, allt totalt ominstallerat
Bytt 8-pin strömförsörjning

Spec:
RTX 3060 Strix OC 12GB
Ryzen 5600X
Asus Strix B550-F
Corsair Vengeance RGB PRO SL 16GB 3200MHz, XMP/DOCP aktiverat
Corsair RM850x
Windows 10 Pro, 21H2 installerat på NVMe disk
Spelar ingen roll vad för disk spelen körs från, lika dåligt oavsett.

Det som gör mig mest fundersam är att 1060 presterar bättre i exakt samma system, sätter jag i det utan att göra några ändrigar, inte ens avinstallera drivrutin så presterar det ändå bättre.

Finns här någon kunnig som kan hjälpa mig med detta?

Permalänk
Medlem

Vilket energisparläge använder du i Nvidias kontrollpanel? I vissa fall så kan ett annat läge hjälpa prestandan.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Bara för att utesluta det helt, testat annat nätagg, samt annan PCI-E port?
Testat att undervolta/klockat ner grafikkortet, blir det isf ännu lägre FPS, samma problem eller blir det bättre?

Långsökta funderingar, men vad vet man, inte första gången det är något udda...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Decster:

Vilket energisparläge använder du i Nvidias kontrollpanel? I vissa fall så kan ett annat läge hjälpa prestandan.

Testat både standard ock föredra prestanda, samma i båda

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Bara för att utesluta det helt, testat annat nätagg, samt annan PCI-E port?
Testat att undervolta/klockat ner grafikkortet, blir det isf ännu lägre FPS, samma problem eller blir det bättre?

Långsökta funderingar, men vad vet man, inte första gången det är något udda...

Efter att ha bytt till nedre PCIe x16 porten så presterar det som det borde, så rimligt nog kollade jag på den övre och hittade något litet och vitt inne i den, plockade bort och var nöjd för nu hade jag löst problemet. Trodde jag, verkar vara något annat problem med den porten för presterar fortfarande dåligt, men nedre är helt som den skall.

Stort tack för förslaget, som du säger känns orimligt men var i detta fallet vad som löste det

Följdfråga som möjligt är för avancerad, men varför fungerar både 1060 och 2070 perfekt men 3060 gör det inte i samma port? Förmodar det är nån av PCIe banorna som inte är som den skall, som de korten då inte beror på men 3060 gör?

Kan det 100% uteslutas vad som orsakar problemet? Är det moderkortet med säkerhet eller är det nån specifik CPU-pin som går till den övre x16 som kan vara orsaken? Är inte expert på hur den delen fungerar men skulle vara trevligt att veta med säkerhet vad som behöver göras för att kunna ha grafikkortet på "rätt" plats, nackdelen med att ha glaspanel på chassit xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brevlada-00:

Efter att ha bytt till nedre PCIe x16 porten så presterar det som det borde, så rimligt nog kollade jag på den övre och hittade något litet och vitt inne i den, plockade bort och var nöjd för nu hade jag löst problemet. Trodde jag, verkar vara något annat problem med den porten för presterar fortfarande dåligt, men nedre är helt som den skall.

Stort tack för förslaget, som du säger känns orimligt men var i detta fallet vad som löste det

Följdfråga som möjligt är för avancerad, men varför fungerar både 1060 och 2070 perfekt men 3060 gör det inte i samma port? Förmodar det är nån av PCIe banorna som inte är som den skall, som de korten då inte beror på men 3060 gör?

Kan det 100% uteslutas vad som orsakar problemet? Är det moderkortet med säkerhet eller är det nån specifik CPU-pin som går till den övre x16 som kan vara orsaken? Är inte expert på hur den delen fungerar men skulle vara trevligt att veta med säkerhet vad som behöver göras för att kunna ha grafikkortet på "rätt" plats, nackdelen med att ha glaspanel på chassit xD

Nu är jag inte så insatt i PCI-E portar eller uppbyggnad av grafikkort, men möjligt att dom använder olika stift i porten för att kommunicera och att det krävs färre på 10/20xx korten.

Ang. din sista fundering, det kan vara lokalt i porten, eller möjligen som du säger något på processorn. Enda sättet att utesluta det är en annan processor/annat moderkort.

Skönt att det blev lite ordning iaf

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Kolla i bios vilken pcie gen den går på? Om 3060 kör pcie 2/3 så blir den väl strypt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

1060 och 2070 är PCIe 3.0 kort, 3060 är PCIe 4.0.
Din övre PCIe 16 är PCIe 4.0 via processorn, och den nedre PCIe 3.0 via chipset.

Så du har något PCIe 4.0 problem i ditt system. Har du provat att ställa om den
övre PCIe 16 till PCIe 3.0 ?!

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kolla i bios vilken pcie gen den går på? Om 3060 kör pcie 2/3 så blir den väl strypt

PCIe 3 skall inte begränsa märkbart jämför med 4, bandbredden är rätt ordentlig redan på gen 3

Skrivet av TechWolf:

1060 och 2070 är PCIe 3.0 kort, 3060 är PCIe 4.0.
Din övre PCIe 16 är PCIe 4.0 via processorn, och den nedre PCIe 3.0 via chipset.

Så du har något PCIe 4.0 problem i ditt system. Har du provat att ställa om den
övre PCIe 16 till PCIe 3.0 ?!

Där sa du nåt, inte testat tidigare men att sätta översta x16 till PCIe 3 gör att det fungerar felfritt att ha där, så som du sa är det något fel med PCIe 4 för mig, inte för att det direkt påverkar mig i detta fallet efter jag ändrat.
Stort tack för detta, nu både fungerar det och burken ser vettig ut, så jag är då nöjd!

Permalänk
Inaktiv

Testa uppdatera bios om du inte gjort det. Annars kanske det är fel i moderkortet och det borde reklameras...
Även om det inte är nåt skriande behov idag sååå... Jag hade ju velat att min pcie4-gpu (samt ev framtida pcie4-gpu på samma mobo) ska fungera i pcie4-sloten och köras i gen4.