Marknadsbetyg nu synliga på SweClockers

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av AxxT:

Varför 5,00/5?

Kan man få 3,5 / 5 tex ?

Det är väl en avrundningsgrej, antar jag. Kan undersöka vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Varför 5,00/5?

Kan man få 3,5 / 5 tex ?

Ditt snitt kan ju absolut vara 3,87/5 gissar jag?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av AxxT:

Varför 5,00/5?

Kan man få 3,5 / 5 tex ?

Du kan få t.ex. 3,5 om du ingått 2st affärer varav dina betyg blev 4 och 3.

Det är planerat att marknadsbetygen ska läggas in på profilen, men det är inget som hanns med vid denna omgång. Även andra förbättringar som inkommit efter Marknad 2.0 och 3.0 kommer att åtgärdas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Visste inte att man kunde lämna betyg, ber om ursäkt till alla jag handlat från!

Det visste jag inte heller, såg det ingenstans.

Permalänk
Entusiast

Bra idé! Till en början får man väl fortsätta referera till marknadsreferenstråden. Synd bara man inte kan införliva dessa omdömen, men förstår att det kan bli en aning komplicerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag hade nog personligen tyckt tumme upp/ner vore bättre, med en procentsats av antal positiva som "betyg" istället. Folk tenderar att lämna 4:or eller till och med 3:or för saker som egentligen inte är speciellt stora problem, vilket kan sänka en ny säljares betyg rätt rejält.

"Helt enligt förväntan" är ju vad en 3:a betyder, det är inte ett dåligt betyg. Finns något litet problem så ska det vara 2:a och 1:a vid större problem.
4:a och 5:a är sådant som används till dem som anstränger sig utöver förväntan vid en transaktion.

Ska man jämföra det med restaurangbedömningar så är en 3:a omnämnande och rekommendation i White Guide medan 4:a och 5:a kräver Michelinstjärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

"Helt enligt förväntan" är ju vad en 3:a betyder, det är inte ett dåligt betyg. Finns något litet problem så ska det vara 2:a och 1:a vid större problem.
4:a och 5:a är sådant som används till dem som anstränger sig utöver förväntan vid en transaktion.

Ska man jämföra det med restaurangbedömningar så är en 3:a omnämnande och rekommendation i White Guide medan 4:a och 5:a kräver Michelinstjärnor.

Borde vara så ja, men riktigt så är det ju inte?

Ett snittbetyg på maxbetyg/2 är på sin höjd halvdåligt. Jag hade nog inte handlat av någon med ett betyg på 3 utan att ha läst eventuella recensioner först. Under tre så hade jag inte ens bemödat mig läsa recensioner, utan bara skippat den säljaren helt.

  • Maxbetyg ned till maxbetyg-(maxbetyg*0,3) skulle jag säga är bra. (alltså från 7-10 av 10 ungefär)

  • Maxbetyg/2 och upp till maxbetyg-(maxbetyg*0,3) är kanske eventuellt okej, beroende på vad recensionerna faktiskt säger. (alltså från från 5-7 av 10 ungefär)

  • Allt under maxbetyg/2 är risken för huvudvärk för stor, för mig.

Detta gäller inte bara här, utan även på prisjakt, tradera, facebook, googles recensioner, imdb osv.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Så kan man ju tolka det och jag skulle hålla med när det gäller exempelvis professionella recensioner av produkter och media. När det gäller användaromdömen är dock situationen annorlunda i praktiken, där upplever jag att allt under 5 är problematiskt och allt under 4 är direkt dåligt.

Skrivet av Olle P:

"Helt enligt förväntan" är ju vad en 3:a betyder, det är inte ett dåligt betyg. Finns något litet problem så ska det vara 2:a och 1:a vid större problem.
4:a och 5:a är sådant som används till dem som anstränger sig utöver förväntan vid en transaktion.

Ska man jämföra det med restaurangbedömningar så är en 3:a omnämnande och rekommendation i White Guide medan 4:a och 5:a kräver Michelinstjärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

"Helt enligt förväntan" är ju vad en 3:a betyder, det är inte ett dåligt betyg. Finns något litet problem så ska det vara 2:a och 1:a vid större problem.
4:a och 5:a är sådant som används till dem som anstränger sig utöver förväntan vid en transaktion.

Ska man jämföra det med restaurangbedömningar så är en 3:a omnämnande och rekommendation i White Guide medan 4:a och 5:a kräver Michelinstjärnor.

Enligt förväntan är en 5a, om det inte är enligt förväntan så är det lägre. Hur illa bestämmer hur mycket lägre

Att köpa saker av en annan privatperson är inte som restaurangbedömningar.

Permalänk
Medlem

Jag har fråga på detta,
Tas betygen ifrån marknadsreferenser tråden eller kommer betyget när man avslutar en annans och sedan taggar den andra parten?
Ska precis avsluta en annons och tänker om jag ska tagga en köpare eller inte, samt kan man tagga flera köpare? Verkar som att den jag precis taggade blir ersatt när jag taggar nästa medlem (när jag avslutar annons)

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@issue Marknadsbetyget tas från det betyg som sätts efter man avslutat en annons. Du kan bara tagga en person, då marknaden är uppbyggd efter att man säljer/köper en vara.