Permalänk

MSI MAG272QP USB Problem

Hej,

Jag köpte nyligen en MSI MAG272QP skärm som jag tänkte använda för jobb samt spel. Jag valde den främst pga USB-C stödet, men det verkar som att USB-C inte kan ladda en bärbar dator utan endast föra över ljud och video, jag har testat en windows laptop och Macbook Pro och ingen av dem gick att ladda via USB-C från skärmen.

Men nu till det större problemet. Skärmen har en USB-B ingång som möjliggör 2 USB-A portar på skärmen, alltså om man kopplar in USB-A från bärbar till USB-B på skärmen så kan man ha tangentbordet samt musen kopplade till skärmen via USB-A. Samma sak gäller från min speldator (USB-C till USB-B). Det som stör mig är att jag måste byta USB-B sladden in till skärmen om jag ska använda tangentbordet och musen till laptop eller speldator.

Har någon på SweClockers någon ide om det ens går och i så fall hur man kan komma runt det så att jag använder tangentbordet och musen till den enhet som använder skärmen till video och ljud.

Jag har tidigare haft från jobbet en Samsung som kunde det, om man kopplade in USB-C till skärmen så kunde man använda tangentbordet och musen som var ikopplade i skärmen, men så verkar det inte vara med denna skärm...

Visa signatur

Cooler Master HAF X AMD Ryzen 5 3600XT 3.8GHz Corsair H50 PnP Asus ROG Strix B450-F Gaming MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8GB OC Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 2x8GB WD Blue 3D NAND SSD 2.5" SATA III 500GB Samsung Spinpoint F3 1TB Corsair TX650W 80+ Win 10 64bit MSI MAG272QP Logitech Z-5500 Logitech G502 Hero Roccat Horde AIMO SteelSeries Qck+ SteelSeries Siberia V3

Permalänk
Medlem

Kvm switch.

Vill/behöver du att både bild och usb växlas mellan datorerna eller räcker det med enbart usb-portarna?

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Enligt manualen som finns att läsa här så stödjer USB-C-porten endast bildöverföring och laddning upp till 5V/3A. Den kan alltså inte skicka vidare signalen från USB-enheterna som är inkopplade.

Så antingen får du skaffa en extern KVM-switch eller byta till en skärm med inbyggd switch.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Kvm switch.

Vill/behöver du att både bild och usb växlas mellan datorerna eller räcker det med enbart usb-portarna?

Det räcker med endast usb-portarna då bild kommer ha olika källor (dator har DP) och laptop kommer ha USB-C eller HDMI.
Tack för svaret!

Visa signatur

Cooler Master HAF X AMD Ryzen 5 3600XT 3.8GHz Corsair H50 PnP Asus ROG Strix B450-F Gaming MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8GB OC Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 2x8GB WD Blue 3D NAND SSD 2.5" SATA III 500GB Samsung Spinpoint F3 1TB Corsair TX650W 80+ Win 10 64bit MSI MAG272QP Logitech Z-5500 Logitech G502 Hero Roccat Horde AIMO SteelSeries Qck+ SteelSeries Siberia V3

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Enligt manualen som finns att läsa här så stödjer USB-C-porten endast bildöverföring och laddning upp till 5V/3A. Den kan alltså inte skicka vidare signalen från USB-enheterna som är inkopplade.

Så antingen får du skaffa en extern KVM-switch eller byta till en skärm med inbyggd switch.

Yes läste för slarvigt innan köpet, men den funkar bra och jag köpte den billigt så jag är nöjd med den Tack så mycket!

Visa signatur