Är det konstigt att be om kvitto vid köp i andrahand?

Permalänk
Skrivet av pucko:

Netonnet brukar kunna plocka fram kvitton även de även om man inte kan göra det själv.
Jag har tom kunna få kvitton framplockade från fysisk butik genom att maila deras kundtjänst.
(kan behöva uppge dag jag köpt det, men det brukar man ju kunna plocka fram via internetbanken)

Han bemödade sig inte med det. Nu prutade jag lite på annonsen men det är fortfarande dyrt.

Permalänk
Inaktiv

Sparar alltid kvitton på dyrare elektronik men jag ger sällan kvittot till köparen när jag säljer produkten senare som begagnad

Ifall jag köper begagnat bryr jag mig inte alls eftersom jag då betalar max 60% av pris i butik för motsvarande produkt. Vill jag ha kvitto och garanti så köper jag nytt, vilket jag nästan alltid gör ändå.

Edit. Att börja fippla och kontakta butiken för att få fram ett förlorat kvitto hade jag aldrig lagt någon tid på utan då väntar jag på nästa köpare istället

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kvitto är för mig ett renhetstecken på affären. Dvs mycket troligare att grejerna inte är stulna.
Är det gamla grejer som inte längre säljs och dessutom inte har något större värde (saknar garanti) så är det skitsamma.

En enhet som fortfarande sägs ha garanti ska ha ett kvitto med sig, annars är det ju sälj på produkt utan garanti.
Inte heller säkert att garanti går att nyttja utan köpebevis.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

öh nej, du får ju bara saker ut på garantin om du är förstahands ägaren när det gäller prylar, det är fritt för företaget att neka dig garanti om du e andrahandsägaren. Företagen som gör det gör det av goodwill, inte att de måste.

Jag sa aldrig att företagen måste hedra garantivillkor för andrahandsägare. Däremot är det så att de flesta större återförsäljare faktiskt gör det om man har kvitto, vilket gör att kvittot har ett värde.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Sparar alltid kvitton på dyrare elektronik men jag ger sällan kvittot till köparen när jag säljer produkten senare som begagnad

Ifall jag köper begagnat bryr jag mig inte alls eftersom jag då betalar max 60% av pris i butik för motsvarande produkt. Vill jag ha kvitto och garanti så köper jag nytt, vilket jag nästan alltid gör ändå.

Edit. Att börja fippla och kontakta butiken för att få fram ett förlorat kvitto hade jag aldrig lagt någon tid på utan då väntar jag på nästa köpare istället

Ursäkta men det där är ju bara dumt. Produkten jag skulle köpa säljs fortfarande i handeln. Vi pratar inte om en produkt för några hundra utan för flera tusen.

Skrivet av DavidtheDoom:

Kvitto är för mig ett renhetstecken på affären. Dvs mycket troligare att grejerna inte är stulna.
Är det gamla grejer som inte längre säljs och dessutom inte har något större värde (saknar garanti) så är det skitsamma.

En enhet som fortfarande sägs ha garanti ska ha ett kvitto med sig, annars är det ju sälj på produkt utan garanti.
Inte heller säkert att garanti går att nyttja utan köpebevis.

Nej precis! Är tillverkargarantin utgången så är det mer eller mindre struntsamma. Slänger man kvitton för datorkomponenter som fortfande är i handeln eller fortfarande är inom garantitiden så är man bara dum.

Permalänk
Medlem

Jag försöker alltid få med kvitto. För mig är det bevis på att den inte är stulen eller en kopia, samt att det är en ärlig säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

öh nej, du får ju bara saker ut på garantin om du är förstahands ägaren när det gäller prylar, det är fritt för företaget att neka dig garanti om du e andrahandsägaren. Företagen som gör det gör det av goodwill, inte att de måste.

Garantins omfattning framgår av garantivillkoren och där kan överlåtelse vara inskrivet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Ursäkta men det där är ju bara dumt. Produkten jag skulle köpa säljs fortfarande i handeln. Vi pratar inte om en produkt för några hundra utan för flera tusen.

Ja det är ju upp till säljaren men sålänge det är under säg 20k hade jag inväntat nästa köpare istället. Har jag kvar kvittot kan jag eventuellt ge det till köparen ifall det är viktigt för honom och ifall jag inte har fler produkter på samma kvitto (då går det iofs att lösa med ett foto istället).

Mer tillmötesgående än såär jag tyvärr inte eftersom det alltid finns mer seriösa köpare som inte har en massa förfrågningar, krav, vill pruta, möta dem längs vägen etc. etc. Och alltid med en massa whatsappmeddelanden hit och dit.

Edit. Jag menar inte att du är oseriös som köpare för att du vill ha kvitto. Ursäkta jag drog iväg på en liten rant men jag har sett det mesta när man ska sälja privat.

Permalänk
Medlem

Att inte spara kvitto på en så pass dyr sak som dessutom verkar vara relativt ny då den är inom garantitid säger en del om säljaren. Vårdslös inställning och det gäller sannolikt också då hur prylen i fråga blivit behandlad. Skulle ej köpt.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Ja det är ju upp till säljaren men sålänge det är under säg 20k hade jag inväntat nästa köpare istället. Har jag kvar kvittot kan jag eventuellt ge det till köparen ifall det är viktigt för honom och ifall jag inte har fler produkter på samma kvitto (då går det iofs att lösa med ett foto istället).

Mer tillmötesgående än såär jag tyvärr inte eftersom det alltid finns mer seriösa köpare som inte har en massa förfrågningar, krav, vill pruta, möta dem längs vägen etc. etc. Och alltid med en massa whatsappmeddelanden hit och dit.

Edit. Jag menar inte att du är oseriös som köpare för att du vill ha kvitto. Ursäkta jag drog iväg på en liten rant men jag har sett det mesta när man ska sälja privat.

Jag har sett tillräckligt med oseriösa säljare och även blivit bedragen på Blocket så dina fina ord betyder inte så mycket tyvärr för min del men det får stå för dig. Visst skambud och sådant är en sak men det finns en anledning till att man försöker få ut så mycket från säljaren som möjligt om man köper på distans. Den läxan fick jag lära mig sist.

Permalänk
Medlem

Du kan få digitalt kvitto från nästintill alla butiker idag, inklusive matbutiker ( garanterat alla butiker som säljer datorkomponenter ), finns absolut noll ursäkter för att inte ha ett kvitto på saker man säljer, har man inget kvitto eller inte kan ta fram det när man frågar så är det inte helt fel att fundera på om säljaren har rent mjöl i påsen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Nej precis! Är tillverkargarantin utgången så är det mer eller mindre struntsamma. Slänger man kvitton för datorkomponenter som fortfande är i handeln eller fortfarande är inom garantitiden så är man bara dum.

Nja, är det dyrt, åtråvärt och lättstulet så vill jag fortfarande ha kvitto eller köpesintyg. T ex cykel är något jag vill ha kvitto på, även om nu garantin oftast är slut.

Nu är ju dock nästan alla kvitton digitala och/eller möjliga att fota av med mobilen. Räcker väldigt långt det med de flesta gångerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, är det dyrt, åtråvärt och lättstulet så vill jag fortfarande ha kvitto eller köpesintyg. T ex cykel är något jag vill ha kvitto på, även om nu garantin oftast är slut.

Nu är ju dock nästan alla kvitton digitala och/eller möjliga att fota av med mobilen. Räcker väldigt långt det med de flesta gångerna.

Okej jag tar tillbaka det du har givetvis rätt. Är det dyrt vill jag ha kvitto.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är en fråga om hur gammalt allt är, finns ingen garanti kvar ser jag inte avsaknad av kvitto som något negativt, såvida det inte rör sig om något som skulle vara högst stöldbegärligt och "hett" att stjäla -> sälja, samt betingar ett högt andrahandsvärde.

Cyklar/mopeder/el-scooter som t ex har bortskrapat/övermålat vin/serienummer etc är ju självklara undantag där jag skulle kräva bevis på att den är "laglig".

Så kort och gott beror det på: Vad för sorts vara och hur gammal en vara är

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Eftersom garanti/reklamationsrätt är av vikt för dig är det väl bättre att köpa den i handeln.

Permalänk
Medlem

Om produkten är ny och det finns garanti tycker jag inte det är jättekonstigt, även om garantin i alla fall inte gäller en ny ägare. Att däremot fråga efter kvitto på en produkt där garantin sedan länge är utgången, det är konstigt.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Man kanske borde rapportera annonsen? Detta var på blocket.

Rapportera att köparen inte lever upp till dina krav?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Cyklar/mopeder/el-scooter som t ex har bortskrapat/övermålat vin/serienummer etc är ju självklara undantag där jag skulle kräva bevis på att den är "laglig".

I dessa fall räcker det inte ens med ett kvitto eftersom det troligtvis inte kan härledas till varan om serienummer/ramnummer är bortskrapade. Här behövs nog en kompletterande handling typ polisrapport där det tydligt framgår att cykeln etc har blivit stulen, återfunnen och återlämnad med borttaget ramnummer. Jag hade aldrig köpt en cykel/moped etc utan ramnummer utan att detta är dokumenterat.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Inte det minsta konstigt att inte ha ett kvitto i dagens läge. De flesta ställen jag handlar på så så lagras de digitalt hos dem om man är registrerad kund. Bara onödigt att spara en papperslapp. Jag brukar be dem slänga kvittot.

Lite motsägelse där... men ja, att ha ett "fysiskt kvitto i pappersformat" är något som tillhör ovanligheterna idag. Iallafall när det gäller varor inköpta via onlinehandel.

Så eftersom de flesta kvitton lagras digitalt idag är det verkligen konstigt om man inte kan visa upp ett kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Lite motsägelse där... men ja, att ha ett "fysiskt kvitto i pappersformat" är något som tillhör ovanligheterna idag. Iallafall när det gäller varor inköpta via onlinehandel.

Så eftersom de flesta kvitton lagras digitalt idag är det verkligen konstigt om man inte kan visa upp ett kvitto.

Just net on net är lite bökiga att få en kopia på faktiskt om man handlat i fysisk butik, och inte via webben.
Jag skulle inte besvära mig att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Just net on net är lite bökiga att få en kopia på faktiskt om man handlat i fysisk butik, och inte via webben.
Jag skulle inte besvära mig att göra det.

Det skiljer nog en del från butik till butik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Han hade köpt den på Netonnet, nu kan man dumt nog inte hämta digitala kvitton på Netonnet, de ligger lite efter digitaliseringen. Men ändå ska jag köpa en ssd för flera tusen vill jag helst ha ett kvitto.

Man kanske borde rapportera annonsen? Detta var på blocket.

Det är riktigt konstigt, jag har alla mina kvitton i deras system.... o.O Låter mer som att Netonnet inte vill göra rätt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Det är riktigt konstigt, jag har alla mina kvitton i deras system.... o.O Låter mer som att Netonnet inte vill göra rätt.

Även de du köpt i butik?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Även de du köpt i butik?

Ja, som pluskund eller vad dem nu kallar det så sparas allt i deras system. Går jag in och dem scannar mitt körkort så finns precis allt som jag handlat dem fyra åren jag varit bonuskund?. Så låter extremt konstigt att dem inte skulle hitta ditt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Även de du köpt i butik?

Dubbelkollade precis och om du uppger att du är medlem när du handlar i butik så sparas kvittot under "mina sidor".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Sedan 2003 gäller inte längre god tro, så kvitto skulle vara ett måste om jag någon gång skulle köpa en begagnad vara.