Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

När du lägger upp det sådär så låter det helt klart som en väldigt billig hobby. Så jag skulle nog säga att det är värt det, ja!

Och dubblera min dygnskostnad (snittar typ 8kr per dag under 2022) för lite spel som egentligen inte är roligt? Nja, låter som en dålig affär. 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Och dubblera min dygnskostnad (snittar typ 8kr per dag under 2022) för lite spel som egentligen inte är roligt? Nja, låter som en dålig affär. 😏

Spela bara spel som är roliga för att maxa din elkostnad.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det är ju hur billigt som helst. Kan ju knappt starta bilen för den summan om man ska åka iväg nånstans o utföra vilken annan hobby som helst.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det är ju hur billigt som helst. Kan ju knappt starta bilen för den summan om man ska åka iväg nånstans o utföra vilken annan hobby som helst.

Inte ens el-bilsförarna kommer undan nu längre. Vilket är lite skönt då dom jävlarna alltid ska dryga sig när man själv gnäller över bensin/dieselpriset. "köp en elbil, hur billigt som helst att köra!" Det gäller ju inte nu längre när bundna avtal ligger på 4,5kr kwh och det slås rekord dag för dag. Idag är snittpriset i elområde 4 hela 7,2kr kwh, med topp på 9,68 kr ikväll, inkl skatter och avgifter.

Permalänk
Avstängd

Suck.
Så jävla trött på automatsäkring #6 här hemma.
Den flippar för fan ingenting, bara för att i stort sett alla uttag och belysningar är kopplad till den jäveln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Inte ens el-bilsförarna kommer undan nu längre. Vilket är lite skönt då dom jävlarna alltid ska dryga sig när man själv gnäller över bensin/dieselpriset. "köp en elbil, hur billigt som helst att köra!" Det gäller ju inte nu längre när bundna avtal ligger på 4,5kr kwh och det slås rekord dag för dag. Idag är snittpriset i elområde 4 hela 7,2kr kwh, med topp på 9,68 kr ikväll, inkl skatter och avgifter.

Min far lyckades låsa sitt pris i januari på typ 70 öre. Iofs har han ingen elbil men jag tänker att dom som har det förmodligen har tänkt igenom sitt elpris litegrann iaf.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiD:

Fick nedan av en kompis rörande läget på elmarknaden här i veckan. Det är en wall of text så jag la den i Spoilertag så den som vill får öppna och läsa själv. Huruvida detta är rätt och riktigt kan jag inte stå för, jag har heller ingen källa på nedan så det får väl tas med en nya salt som vanligt. Personligen tycker jag det ligger en hel del vettigt i denna analys.

Det kallas energikris men sanningen bakom de problem vi har med dyr el och med överföring av el är varken elbrist eller dåliga elnät, det är istället en stor elektrisk elefant i rummet som trumpetar ut myter och halvsanningar och elefanten gör det eftersom det gynnar honom.

Ja, det är oftast en han.

Den verkliga orsaken är att det är mycket lönsamt att inte lösa problemen, Sverige har efter stora påtryckningar från några energijättar skapat ett elsystem som gör de som inte tar sitt ansvar till extremt rika bolag.

Låt oss gå några år tillbaka. Till 2011. Då infördes i Sverige fyra elområden vilket har gjort att elpriset efter det varierat beroende på var man bor. Förut hade vi ett elpris, nu fick landet snabbt fyra olika.

Orsaken till det här var politisk dumhet som skapats genom lobbying och krav från stora energibolag och sammanslutningar. som då även fick stöd i EU. Det faktum att södra Sverige har mindre elproduktion än norra skapade ju en enorm affärsmöjlighet för de som kunde skicka el söderut, men affären bromsades av det enkla faktumet att elpriset var i princip lika över hela landet. Det man ville ha var en friare marknad och det fick man med elområdena.

Men det tog några år, runt 2015 var elpriserna så låga att fem partier gick samman för att göra ”Energiöverenskommelsen” (S, MP, C, M och KD) vilket innebar att skatten på kärnkraft sänktes och elskatten för konsumenterna höjdes. Annars hade kärnkraften lagts ner av sig själv. (Elpriset 2015 var 21 öre per kWh, långt under de 30–40 öre som kärnkraftselen kostar att ta fram.)

Samtidigt infördes begränsningar av framför allt solel vilket gjorde att stora lokala anläggningar stoppades.

Från 2015 började elpriserna röra sig uppåt i Sverige (med undantag för pandemiåret 2020). Överenskommelsen innebar att ny el i Sverige blev en fråga för de stora ägarna av elproduktion, det nya som växte var en del fjärrvärme och sopeldning, stora jätteanläggningar som stora bolag satsade på – och som skapat stora utsläpp.

Men samtidigt började internationella konglomerat storsatsa på vindkraft i Sverige, medan de svenska aktörerna mest byggde utomlands. Vindel är billig el men av någon märklig anledning blev det inte billigt för konsumenterna. Och den märkliga
anledningen är elområdena.

Det har ingen betydelse hur mycket el som produceras i norr i form av vattenel eller vind-el, priset blir ändå högt i söder eftersom elen inte produceras lokalt.

Politiken har inneburit att Sveriges befolkningstäta områden – Malmö, Stockholm, Göteborg – har högst elpriser. De områden som gör minst el själva.

Detta borde ju inte vara möjligt enligt den nyliberala ideologi som ligger bakom hela idén med avreglerad elmarknad och elområden. Tanken är ju att om elen är dyr i ett område så kommer investerare flockas där för att producera mer ny el och tjäna bra på det.

Men det har inte skett.

Fortfarande är det i Norrland som elproduktionen ökar stort, inte i områdena där elen är extra dyr.

Förklaringen är brutal men enkel.

El är inte lämpat för att vara en fri marknad, köparna är nämligen maktlösa medan producenterna och distributörerna har all makt. Sanningen är att det blir lönsamt för energibolagen om elpriset blir högt i ett elområde. Genom att inte bygga ut storskalig lokal energi tjänar man mer än om man investerar. På samma sätt är investeringar i elnäten eftersatta i de områden som behöver el mest.

Ett fantastiskt enkelt sätt att hindra en utveckling mot lägre elpriser. Om det är dyrt och svårt för andra att börja producera el och koppla upp sig på nätet, då tjänar de dominerande elbolagen ännu mer. Samtidigt kan elnätsbolagen höja sina priser ännu mer med ”effekttariff” och ökade överföringspriser med motivet att man måste investera i nya elnät.

Vilket man samtidigt inte gör.

Problemet får ingen lösning eftersom lösningen skulle sänka vinsterna.

Elbranschen är inte en fri marknad. Det är en kartell, en kontrollerad låtsasmarknad där politiken är svarslös eftersom den inte kan eller vill säga emot idén om marknadens välsignelse. Sveriges energiministrar har alla blivit överkörda av energibolagen, liksom myndigheter som Energimarknadsinspektionen.

Det här vet ju politikerna.

Det är därför det aldrig kommer några stora politiska förslag i energifrågan, det är bara samma gamla fejkdebatt om kärnkraft som alltid.

Vill man ha hopp om framtiden får man lyssna på vad andra länders politiker föreslår, det finns ju bra förslag.

I Frankrike införs en lag om att alla nya kommersiella hus måste ha gröna tak eller solceller.

Litauen, Belgien, Österrike, Spanien och Luxemburg har lagt ett förslag till EU-kommissionen om att storsatsa på en terawatt solceller omgående på 70 miljoner europeiska tak, för att få ren energi och minska Putins gasmakt. Det motsvarar 40 kärnkraftverk.

I södra Europa har man redan börjat, Spanien fick över 25 procent av sin el från sol i april, det är en enorm utveckling för ett land där den förra borgerliga regeringen införde strafflagar mot solel för att bromsa det.

Detta med tak är ingen liten sak, den makt eljättarna har att stoppa stora anläggningar och bromsa utvecklingen gäller inte tak. Om ett hus kan ta emot el kan det alltid exportera lika mycket el, det behövs inget nytt elnät för det.

Det är ingen slump att Sverige, Norge och Finland är sämst på solel i världen, det är ingen slump att det är i Sverige som storskaliga havsbaserade vindkraftverk stoppas av idiotregler och aktivt motstånd från de blåbruna på riksplanet och i kommunerna.

Det är ingen slump att det i Sverige planeras prisökningar på elnätet för bönder som vill ha solel på åkrar och inte bara på sina tak och det är ingen slump att Sverige kämpar emot när EU vill införa energikooperativ där enskilda kan sätta solceller i en park och så flytta hem elen skattefritt till sitt hem.

Varför all denna dumhet? Follow the money.

Javisst kommer politiken ändras, visst kommer energijättarna tvingas backa, visst kommer kommuner och regioner bli självförsörjande på egen el även i Sverige.
Men inte tack vare politiken.
Utan trots den.

Dold text

Intressant läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Alltså. Elpriserna just nu!
Det kostar ikväll runt 13kr för två timmar spelande. Är. Det. Värt. Det!?
((Räknat på 750w maxad dator och grovt avrundat) ni förstår vad jag menar!))

Jo, det är hemska elpriser nu... Gött med solpaneler, borde haft flera bara.
Var lite meh för ett par år sen så man nästan ångrade att man skaffat de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Blir ju riktigt surt i vinter om dessa priser håller i sig. Vid -20 så drar kåken en 150 kWh/dygn om man vill hålla normala temperaturer... så 7.2 * 150 = 1080 SEK / dygn bara för värmen.... Tur att det inte är -20 så många dagar om året nere i Skåne men blir ju rejält dyrt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Socialdemokraterna kom med förslag i eftermiddag att desto mer el du gör åt med desto mer får du i bidrag. Bara fortsätta ladda elbilen om det blir en röd regering. 👍

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Blir ju riktigt surt i vinter om dessa priser håller i sig. Vid -20 så drar kåken en 150 kWh/dygn om man vill hålla normala temperaturer... så 7.2 * 150 = 1080 SEK / dygn bara för värmen.... Tur att det inte är -20 så många dagar om året nere i Skåne men blir ju rejält dyrt ändå.

150 kWh/dygn? Hur går det till?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Knappast svårt i äldre hus med direktverkande el eller ren elpanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Knappast svårt i äldre hus med direktverkande el eller ren elpanna.

Möjligt, men jag tycker ändå det låter väldigt högt

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Alltså. Elpriserna just nu!
Det kostar ikväll runt 13kr för två timmar spelande. Är. Det. Värt. Det!?
((Räknat på 750w maxad dator och grovt avrundat) ni förstår vad jag menar!))

Ja det var verkligen jäkligt grovt räknat (dvs överdrivet).
Sen har du inte timpris är det ju ännu mer helt fel då det blir ett snittpris över månaden.

Och om ens hus drar 150kWh/dygn så får man nog tusan se över sin uppvärmning lol.
Mor har ett gammalt hus som är så dåligt isolerat att det är rena svalen på sommaren.
Inget isolerat golv och extremt dålig isolering på väggar o fönster.

Hon eldar och stödvärmer med luftluft. Ligger på ca 250-350kWh i månaden.

Om man nu verkligen gör av med 150kWh/dygn (vilket låter extremt) så kanske man ska se över andra saker, ex installera en kamin eller liknande, vilket kommer löna sig väldigt snabbt om man gör av med så mycket.

Elen är inte billig på något sätt nu, men så många folk överdriver hårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sen har du inte timpris är det ju ännu mer helt fel då det blir ett snittpris över månaden.

Och om ens hus drar 150kWh/dygn så får man nog tusan se över sin uppvärmning lol.
Mor har ett gammalt hus som är så dåligt isolerat att det är rena svalen på sommaren.

Om man nu verkligen gör av med 150kWh/dygn (vilket låter extremt) så kanske man ska se över andra saker, ex installera en kamin vilket kommer löna sig väldigt snabbt om man gör av med så mycket.

Elen är inte billig, men så många folk överdriver så hårt

250-350 kWh i månaden är i andra spektrat, låter otroligt lite med de förutsättningar du beskrev. Det skulle innebära att om det var samma förbrukning hela året på 4200 (350x12) kWh, för värme, vatten plus hushållsel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

250-350 kWh i månaden är i andra spektrat, låter otroligt lite med de förutsättningar du beskrev. Det skulle innebära att om det var samma förbrukning hela året på 4200 (350x12) kWh, för värme, vatten plus hushållsel.

Ska väl tilläggas att hon är sjukt snål med sådant. Duschar kort, diskar inte under rinnande vatten (som jag gör ex :>.
Hon Eldar mestadels och köper ved för bra pris hos samma person, luftluft är oftast stöd på natten. För värmen försvinner på några timmar eftersom det är så värdelöst isolerat.

Men var lite mer än jag skrev. Januari och Februari använde hon 391 respektive 391 kWh. De kallaste månaderna typ.
Juni-Juli låg hon på 240 respektive 221.

Medans jag som bor i lägenhet använde 483kWh förra månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Möjligt, men jag tycker ändå det låter väldigt högt

Förutom att ytan inte framgår, som har stor betydelse, var förutsättningen att det var -20. Temperaturen slår väldigt hårt, särskilt om det är äldre isolerstandard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Om man nu verkligen gör av med 150kWh/dygn (vilket låter extremt) så kanske man ska se över andra saker, ex installera en kamin eller liknande, vilket kommer löna sig väldigt snabbt om man gör av med så mycket.

Elen är inte billig på något sätt nu, men så många folk överdriver hårt

Skrivet av SiD:

De mest effektiva villorna ligger på 340 kwh per månad. Snittvillan på 500 kwh. I juli månad.
Jag ligger kring 185-190 kwh. Och har gjort sen i mars sen jag skaffade tibber. Och Jo, jag betalar visst ett timpris. Så jag kan styra när diskmaskin och sånna krävande maskiner går. Så min elkostnad är mellan 200-400kr i månaden. Sen 600-800 i avgifter till nätägaren.
Min grova uträkning är ju inklusive alla avgifter. Dom ska ju betalas dom också.

Permalänk
Medlem

Så här stog det bla. i Regeringens proposition 1993: "tillförsäkra kunderna flexibla leveransvillkor till lägsta möjliga priser" jojo Carl & Per där blåste ni allt det svenska folket!

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositi...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Medans jag som bor i lägenhet använde 483kWh förra månaden

Förbrukade du 483 kWh själv på en månad? Det låter extremt mycket. Jag snittar 120 kWh i månaden men då är datorn och teven på ca 15 timmar om dygnet. Förut när jag jobbade och inte var hemma många timmar om dagen låg jag på ca 50-60 kWh i månaden i snitt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

De mest effektiva villorna ligger på 340 kwh per månad. Snittvillan på 500 kwh. I juli månad.
Jag ligger kring 185-190 kwh. Och har gjort sen i mars sen jag skaffade tibber. Och Jo, jag betalar visst ett timpris. Så jag kan styra när diskmaskin och sånna krävande maskiner går. Så min elkostnad är mellan 200-400kr i månaden. Sen 600-800 i avgifter till nätägaren.
Min grova uträkning är ju inklusive alla avgifter. Dom ska ju betalas dom också.

Men vänta nu, du ligger på 185-190 kWh i månaden, inkl värme, vatten plus hushållsel? Alltså en årsförbrukning på ca 2280 kWh? Jag har ett hus byggt 2015, energiklass A och jag gjorde över med 2124Kwh bara i december förra året. Förbrukning på 15.200kWh-ish förra året. Du säger att du kan köra dina energikrävande maskiner när det är billigt, det låter inte som om du har några maskiner som drar el Hur stort hus bor du i? Vilken uppvärmningsform kör du?

Så här säger energimarknadsbyrån om en genomsnittlig villa, alltså långt ifrån dina 500kWh i månaden som du refererar till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När man dör två ggr medans man försöker bärga sitt lik i valheim tillsammans med en annan spelare, det är inte en kul spelmekanik. Respawn i din säng 15min bort är nog med straff.
Att vissa monster dessutom rör sig så snabbt att du inte kan undkomma dem är inte heller kul spelmekanik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Direktverkande el samt luft-luft värmepump som får det tufft när det är riktigt kallt samt att den inte värmer "ända ut i hörnen".

När huset byggdes så behövde vi ju avsättning för all kärnkraftsel som vi höll på att bygga.

Edit: Årsförbrukningen ligger runt 20 000 kWh så inte onormalt på nåt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Direktverkande el samt luft-luft värmepump som får det tufft när det är riktigt kallt samt att den inte värmer "ända ut i hörnen".

När huset byggdes så behövde vi ju avsättning för all kärnkraftsel som vi höll på att bygga.

Skulle säga att det är (akut) läge att tilläggsisolera med andra ord. Du bör hinna få till något innan oktober. Och köra in en värmepump till

Permalänk
Hedersmedlem

*Dags att släppa el-sidospåret och åter till det vanliga gnällandet*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Företag och behandla alla lika.
Jag har ett supportärende med ett företag, det går trögt de gör det absolut minsta och vill inte hjälpa till alls.. Sedan frågade de lite vagt vem var slutkunden och man sa något liknande utvecklingsavdelningen på Apple (det var ett annat företag) och vops så förändrades mitt supportärende direkt och jag fick högsta prio.
hmm, konstigt.

Permalänk
Medlem

Kommer att gnälla på mig själv. Har aldrig pre-ordrat ett spel förut, och har inte heller någonsin haft planer på det, tvärtom, till och med skytt pre-orders som pesten. Men nya MW2, jag är helsåld, kunde inte hålla mig. Men lite besviken på mig själv är jag.

Permalänk
Snusfri

När folk på jobbet hänger toarullen fel..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

När man dör två ggr medans man försöker bärga sitt lik i valheim tillsammans med en annan spelare, det är inte en kul spelmekanik. Respawn i din säng 15min bort är nog med straff.
Att vissa monster dessutom rör sig så snabbt att du inte kan undkomma dem är inte heller kul spelmekanik.

Jag har aldrig hört mina spelkompisar mer upprörda än när getingarna dödade dom när dom hade tagit en lång "utforskningsrunda" o kom till plains. Dom dog flera gånger när dom skulle hämta kropparna. I feel the pain men samtidigt är det lite småroligt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

När folk på jobbet hänger toarullen fel..

<Uppladdad bildlänk>

Jo, men hockeyfrillor verkar vara på uppgång nu det senaste året eller så.