Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

idioti dock att jämföra solceller i syd eller mellaneruropa med sverige. I sverige är allt från stockholm, gävle och upp helt menlöst att bygga solceller på. Snö, lite sol osv är flera faktorer.
Du inser inte hur långt upp stockholm ligger på globen va? Vi må ha varmt, men hade vi flyttat sverige med stockholm i samma bredgrad som i kanada, eller ryssland för den delen, så hade vi haft permafrost och 200 innevånare.

Vi får inte mer sol bara för att du råkar ha plusgrader på vintern, ekvationen är enkelt. Installerad effekt är långt från samma sak som uteffekten. 20% blir lät 0.1% under 4 månader om året.

Tanken är god, det finns dock anledningar vi pratar vindkraft inte solkraft i sverige.

Givetvis har vi snö men vi slipper värme och att solen är uppe dygnet runt på sommaren gör att du får bra tryck i solpanelerna. Så sommar fyll alla vattenmagasin då elen kommer från solen. På vintern har du välfyllda vattenmagasin som gör att du får ut mycket el solkraft tar ingen plats och låter inget så du slipper förstöra orörd miljö med vindkraft och nya vägar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Brukar faktiskt funka med löpnummer.

De har bara satt så att du inte använder samma två eller tre lösenord som du växlar mellan. De gör inte någon koll på hur mycket som ändrats. Antagligen så lagras inte lösenordet i sig eftersom det vore en gigantisk säkerhetsrisk om "återanvändningslistan" kom på drift. Istället så är det en checksumma eller CRC på använda lösenord som används för att kolla att du inte återanvänder och det är litet svårt att köra det "baklänges" för att få reda på ditt lösen.

Nej de lagrar inte lösenorden i klartext, men de kollar tolv bakåt så att man inte använder samma. Det betyder att om mitt lösenord exempelvis är B@js1 och nästa gång B@js2 och så vidare (fast längre förstås, minst tolv tecken) så kan jag inte börja om på B@js1 efter B@js9 utan jag får fortsätta upp till 12 innan jag kan börja om igen. Det är inget jätteproblem just det här egentligen, även om det ur ett säkerhetsperspektiv hade varit bättre att låta folk ha kvar sina lösenord längre, helst tills man får indikation på att någon försöker ta sig in utifrån eller så, speciellt nu när vi också har tvåfaktors autentisering och så.

Att man numera kan logga in på datorn med fingeravtryck eller pinkod, och en annan pinkod för att komma åt jobbgrejerna på telefonen, så är det inte så ofta jag behöver skriva in det för det mesta (ibland måste jag använda VPN för att saker strular och där måste man skriva in det korrekt, dock med ett helt annat användarnamn), vilket gör att jag har ännu mindre chans att komma ihåg det korrekt.

Skrivet av stgr:

Det finns företag som själva skickar scam-mail till sina anställda för att se om det klickas hejvilt i mailen, och gör man det så får man automagiskt gå en kurs i nåt.
Vilket resulterade i att många helt enkelt sket i att kolla mailen, för då slapp man den skiten.

Jo det gör mitt företag. Första gången anmälde jag det och frågade IT vad jag skulle göra, de svarade med en länk som jag skulle gå in på för att läsa mer (de skickade förstås via ett "säkert" mail) och när jag gick till länken stod det att jag hade klickat på en länk i ett phishing-mail. Så mitt identifierande och anmälan av det suspekta mailet resulterade i exakt samma som om jag bara hade klickat på varenda länk.

Permalänk
Medlem

Folk som har ens larm för väckning/alarm som ringsignal så man får lätt panik när det ringer och trots att det är mitt på dagen så blir det typ "shit, tvätten!" "vad fan är klockan?"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Gick till tåget i morse fick en frukostpåse av ett parti. Jag har tidigare fått samma av ett annat parti.
Det går alltid diskutera gränser, men jag ser det lite som att köpa röster genom att visa hur generösa de är. Jag tror inte precis många hoppar t.ex. längst ifrån höger till vänster för en frukostpåse från ett parti, men ibland väljer folk mellan 2st partier.
Tänk det parti som slänger upp en hamburgargrill utanför och bjuder på gratis nygrillade hamburgare..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gick till tåget i morse fick en frukostpåse av ett parti. Jag har tidigare fått samma av ett annat parti.
Det går alltid diskutera gränser, men jag ser det lite som att köpa röster genom att visa hur generösa de är. Jag tror inte precis många hoppar t.ex. längst ifrån höger till vänster för en frukostpåse från ett parti, men ibland väljer folk mellan 2st partier.
Tänk det parti som slänger upp en hamburgargrill utanför och bjuder på gratis nygrillade hamburgare..

Fast du får iaf tillbaka lite av dina skattepengar på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Ja alltså då är nog IT nöjd i alla fall. Din chef kanske blir mindre nöjd att du ignorerar mail, men det skiter IT i så länge du inte orsakar ransomware-attacker

Om min närmaste chef vill något så dyker han upp, men skickar väldigt sällan mail. Oftast är det jag som får fånga honom för han är alltid på språng. Hade man satt en stegräknare på honom skulle den slå runt varje dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Om min närmaste chef vill något så dyker han upp, men skickar väldigt sällan mail. Oftast är det jag som får fånga honom för han är alltid på språng. Hade man satt en stegräknare på honom skulle den slå runt varje dag.

Många av (mellan-) cheferna på mitt jobb är också sådana. De har ganska svårt att hantera hemarbetet de senaste åren. När de inte kan gå runt och störa folk hela tiden men teamen ändå levererar, ofta bättre än tidigare, så visar det ju på hur lite de faktiskt har att göra, eller att göra med kvaliteten eller kvantiteten på arbetet i alla fall. För oss "arbetare" är det skönt att slippa förstås, även om mängden strategidokument, uppföljningsmöten, nya regler för det ena eller andra, konstiga mötestekniker vi måste använda och liknande förstås har skjutit i höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

idioti dock att jämföra solceller i syd eller mellaneruropa med sverige. I sverige är allt från stockholm, gävle och upp helt menlöst att bygga solceller på. Snö, lite sol osv är flera faktorer.
Du inser inte hur långt upp stockholm ligger på globen va? Vi må ha varmt, men hade vi flyttat sverige med stockholm i samma bredgrad som i kanada, eller ryssland för den delen, så hade vi haft permafrost och 200 innevånare.

Vi får inte mer sol bara för att du råkar ha plusgrader på vintern, ekvationen är enkelt. Installerad effekt är långt från samma sak som uteffekten. 20% blir lät 0.1% under 4 månader om året.

Tanken är god, det finns dock anledningar vi pratar vindkraft inte solkraft i sverige.

Fyller du ett villatak i bra läge med solpaneler så kan du lätt ta in 10 000 kWh per år i stockholmstrakten. Har själv ca 35m² paneler med 14% verkningsgrad vilket ger mellan 4000 och 4500 kWh/år beroende på vädret.
Håller dagens elpriser i sig så kan en ny anläggning vara betald på 2-3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför utgår du från att det är vattenbrist?
Utöver tillfälligt och lokalt har vi väldigt gott om vatten i Sverige.

Jag tänker globalt att det är brist på vatten, är jag missledd?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Varierar ganska kraftigt världen över.
Det står Göteborg på dig, det är verkligen ingen vattenbrist här

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

https://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/vattenutmaningar...

Tror knappast det är ett större problem att "slösa vatten" på att skölja ris någonstans i Sverige. Det är främst bevattning som kräver stora mängder som innebär problem.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

https://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/vattenutmaningar...

Tror knappast det är ett större problem att "slösa vatten" på att skölja ris någonstans i Sverige. Det är främst bevattning som kräver stora mängder som innebär problem.

Globalt som jag skrev innan? Visst kan vi skölja ris här som fan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Dricksvatten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Globalt som jag skrev innan? Visst kan vi skölja ris här som fan.

Globalt är det väl väldigt växlande då det är en tämligen lokal råvara. Men visst, just nu är det ju extrem torka på många platser.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Dricksvatten?

Du får väl gå och se efter om det är torrlagt i Göta älv, om vi pratar kommunalt vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag leker psykolog och menar att det är ditt eget val att koka ris som du undermedvetet stör dig på. Riset blir ju bevisligen bättre av att sköljas, så jag förstår inte hur man kan bli irriterad över att nån påpekar att man ska skölja det.

Kort och gott, mitt gubbgnäll är att jag stör mig på folk som har felslut i logiken när de gnäller.

Jag kan också störa mig på folk som dar slutsatser felaktigt. Jag kokar inte riset så att jag stör mig, det var en reflektion på hur man mässar om detta.

Testat att byta inriktning? Psykologi verkar inte vara din grej, eller läsförståelse.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kan man inte göra dricksvatten av havsvatten, eller är det för krångligt /kostsamt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Dricksvatten?

Skrivet av ztenlund:

Du får väl gå och se efter om det är torrlagt i Göta älv, om vi pratar kommunalt vatten.

Precis, ganska gott om vatten i älven.
De få gånger vi haft bevattningsförbud handlar det ju om att vi har så mycket vatten att ledningarna har svårt att klara trycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kan man inte göra dricksvatten av havsvatten, eller är det för krångligt /kostsamt?

Det går, men kräver energi. Tekniken som används heter omvänd osmos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis, ganska gott om vatten i älven.
De få gånger vi haft bevattningsförbud handlar det ju om att vi har så mycket vatten att ledningarna har svårt att klara trycket.

Citat:
"
Borgholms kommun (Fr om 1/5 - 30/8)
Emmaboda kommun (Fr o m 22/6 - 30/9)
Eksjö kommun (Fr om 3/8)
Eslövs kommun (Hurva fr o m 10/6)
Gnesta kommun (Tätorten)
Karlskrona kommun (Delar av kommunen fr o m 20/5)
Mönsterås kommun (Fr om 28/6)
Norrtälje kommun (Olika delar av kommunen fr o m 17/6)
Nyköpings kommun (Fr o m 1/6. Edstorp, Råby, Stavvik. Runtuna fr o m 13/6) Tystberga 29/6)
Nässjö kommun (Fr om 2/8)
Ovanåkers kommun (Voxnabruk fr o m 30/6)
Region Gotland (Visby och delar av ön fr. o m 24/4)
Simrishamns kommun (Fr o m 27/6, delar av kommunen)
Valdemarsviks kommun (Skeppsgården fr o m 14/6)
Vetlanda kommun (Fr om 9/8)
Värnamo kommun (Fr o m 15/8)
Västerviks kommun (Fr om 20/6)
"
Man får gå utanför sin egen sfär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Citat:
"
Borgholms kommun (Fr om 1/5 - 30/8)
Emmaboda kommun (Fr o m 22/6 - 30/9)
Eksjö kommun (Fr om 3/8)
Eslövs kommun (Hurva fr o m 10/6)
Gnesta kommun (Tätorten)
Karlskrona kommun (Delar av kommunen fr o m 20/5)
Mönsterås kommun (Fr om 28/6)
Norrtälje kommun (Olika delar av kommunen fr o m 17/6)
Nyköpings kommun (Fr o m 1/6. Edstorp, Råby, Stavvik. Runtuna fr o m 13/6) Tystberga 29/6)
Nässjö kommun (Fr om 2/8)
Ovanåkers kommun (Voxnabruk fr o m 30/6)
Region Gotland (Visby och delar av ön fr. o m 24/4)
Simrishamns kommun (Fr o m 27/6, delar av kommunen)
Valdemarsviks kommun (Skeppsgården fr o m 14/6)
Vetlanda kommun (Fr om 9/8)
Värnamo kommun (Fr o m 15/8)
Västerviks kommun (Fr om 20/6)
"
Man får gå utanför sin egen sfär.

Ett fåtal kommuner under begränsad tid.
Många av dem är pga bristande infrastruktur för vattnet snarare än en verklig brist dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det går, men kräver energi. Tekniken som används heter omvänd osmos.

Då känns det som det inte direkt är brist på vatten med tanke på hur stora haven är. Upp med några kärnkraftverk och börja pumpa kan jag tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ett fåtal kommuner under begränsad tid.
Många av dem är pga bristande infrastruktur för vattnet snarare än en verklig brist dessutom.

Vad är det för infrastruktur som brister och som funkat hittills? Du verkar insatt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vad är det för infrastruktur som brister och som funkat hittills? Du verkar insatt.

Det är olika. En del kommuner använder grundvatten och där är nivån ett problem ibland. I vissa fall som Gnesta har man byggt en massa och i princip inte gjort något åt källan, vilket i kombination med låga nivåer blir en olycklig häxbrygd. I andra fall blir det förbud på grund av att systemet inte klarar av att hålla trycket vid för hög förbrukning, inte för att det är brist på råvatten. Dvs vattenverk, pumpar, vattentorn, ledningar e dyl är underdimensionerade sett till efterfrågan.

Uppsala är för övrigt ett gammalt intressant exempel. För länge sedan räknade man ut att åsen i vissa fall inte skulle klara vattenuttaget med växande befolkning utan sjunkande nivå, så man byggde ett system för att fylla på extra vatten. I princip att pumpa upp vatten på åsen och låta det silas ned i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Mycket av vattenbrist i Sverige beror ofta på att våtmarker har dikats ut så att regnvattnet rinner av innan det hinner tränga ner i marken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag kan också störa mig på folk som dar slutsatser felaktigt. Jag kokar inte riset så att jag stör mig..

ingen som påstått heller

Citat:

...det var en reflektion på hur man mässar om detta.

och det var bevekelsegrunden för precis den reflektionen jag kommenterade. Jag rekommenderar att du använder 'edit'-knappen och tar bort det där om läsförståelse, för den pilen sköt du inte med särskilt spänd sträng.

Hur kan du störa dig på att man (kockarna) säger nåt som är sant? Hade du stört dig på att TV eller tidningar i en situation av vattenbrist väljer att "pusha" recept som kräver stor vattenförbrukning hade det varit en annan sak.

Är vi överens om att riset blir bättre av att man sköljer det först? I så fall, case closed.
Om inte, då har du fel och vänligen bjud mig inte på ris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

ingen som påstått heller
och det var bevekelsegrunden för precis den reflektionen jag kommenterade. Jag rekommenderar att du använder 'edit'-knappen och tar bort det där om läsförståelse, för den pilen sköt du inte med särskilt spänd sträng.

Hur kan du störa dig på att man (kockarna) säger nåt som är sant? Hade du stört dig på att TV eller tidningar i en situation av vattenbrist väljer att "pusha" recept som kräver stor vattenförbrukning hade det varit en annan sak.

Är vi överens om att riset blir bättre av att man sköljer det först? I så fall, case closed.
Om inte, då har du fel och vänligen bjud mig inte på ris.

Vad yrar du om om, du har slutfel. Du fårr släppa att du gjort bort dig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Suck på folk.
Säger att hon ska komma 17-tiden, fortfarande inte kommit och klockan är 1725.

För mig betyder 17-tiden max +/- ca 10 minuter
Edit: nu 40 minuter sen, så får jag meddelande om att hon kommer strax. Det är inte femtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck på folk.
Säger att hon ska komma 17-tiden, fortfarande inte kommit och klockan är 1725.

För mig betyder 17-tiden max +/- ca 10 minuter
Edit: nu 40 minuter sen, så får jag meddelande om att hon kommer strax. Det är inte femtiden.

Min fru var alltid tidig, så tidig att hon tog en extra liten runda för att inte verka för ivrig men jag märkte oftast att hon redan kommit och undrade varför hon tog den där extra rundan. En tjej jag hade ihop det med för länge sen var alltid sen, det verkade som om hon högg till med en tidpunkt på måfå och sen glömde vilken tid vi kommit överens om. En annan tjej tyckte det var bäst att alltid vara sen för att inte skämma bort mannen (?!?). Så, det varierar från person till person hur de uppfattar tid och hur man ska hålla tiden vid möten..

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk

Jag hatar att Microsoft vill att man skall recensera hur något funkar, hur Teams fungerade om jag är glad för att Windows startade denna gången osv..
För något som man har betalat för, hu?