Fotolösning för server + telefoner

Permalänk
Medlem

Fotolösning för server + telefoner

Hej, har idag en liten server som kör Windows. Den rullar Plex, en Valheim-server och inte så mycket mer i dagsläget. Men nu börjar jag få fullt på Google Photos, och frugan har fullt på iCloud, så tänkte att man borde väl kunna synka mot en lokal server lika väl som att betala pengar till Google för mer utrymme? Har försökt leta reda på en simpel lösning men inte hittat något, så vad har ni för setups? Vad rekommenderar ni?

Jag skulle alltså vilja ha något motsvarande Google Photos där jag har jag har en simpel app på telefon (både Android och iPhone) för att bläddra och titta på foton, skapa album, och som synkar eller bara kopierar till servern, gärna automatiskt. Avancerade AI-grejer behövs ej. Finns detta?

Detta gäller ej backup, det kör jag separat och kan enkelt inkludera fotona som lagras på servern.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Hej, har idag en liten server som kör Windows. Den rullar Plex, en Valheim-server och inte så mycket mer i dagsläget. Men nu börjar jag få fullt på Google Photos, och frugan har fullt på iCloud, så tänkte att man borde väl kunna synka mot en lokal server lika väl som att betala pengar till Google för mer utrymme? Har försökt leta reda på en simpel lösning men inte hittat något, så vad har ni för setups? Vad rekommenderar ni?

Jag skulle alltså vilja ha något motsvarande Google Photos där jag har jag har en simpel app på telefon (både Android och iPhone) för att bläddra och titta på foton, skapa album, och som synkar eller bara kopierar till servern, gärna automatiskt. Avancerade AI-grejer behövs ej. Finns detta?

Detta gäller ej backup, det kör jag separat och kan enkelt inkludera fotona som lagras på servern.

Enklaste lösningen är utan tvekan att betala Apple respektive Google några tior i månaden för att hålla på kopior/backup av ens enheter och bilder.
Vad jag gör hemma är att jag dessutom har ett iCloud-syncat fotobibliotek på min dator och har backup av datorn till min hemmaserver (och backup av denna, i sin tur, till en reservserver som är sämre men har tillräcklig mängd lagring).
Om du väl har bilderna på din dator är de ju vanliga bildfiler som du kan göra vad du vill med, ifall du känner för det; exempelvis scripta upp en synkronisering till ett filområde som scannas av din Plexserver, tillsammans med placering av bilderna i en katalogstruktur baserad på år/månad/dag eller vad du nu känner för. Det steget är dock för mycket jobb för för lite fördelar för mig: Apple Photos är redan ett bildhanteringsverktyg, och jag behöver inte skaffa mig ännu mer arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag skulle alltså vilja ha något motsvarande Google Photos där jag har jag har en simpel app på telefon (både Android och iPhone) för att bläddra och titta på foton, skapa album, och som synkar eller bara kopierar till servern, gärna automatiskt. Avancerade AI-grejer behövs ej. Finns detta?

Detta gäller ej backup, det kör jag separat och kan enkelt inkludera fotona som lagras på servern.

Allt detta kan Nextcloud så vitt jag vet.
https://nextcloud.com/

Nu är jag ingen expert på google photos men något ja tycker är bra med nextcloud är när den väl laddar upp bilderna så kan man om man vill automatisera sortering på år, månad, mapp eller ej mapp osv. Inte så mycket efterarbete med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Enklaste lösningen är utan tvekan att betala Apple respektive Google några tior i månaden för att hålla på kopior/backup av ens enheter och bilder.

Jo jag har övervägt både Apple och Google pga enkelheten, det är precis deras funktionalitet jag är ute efter. Men det blir så dyrt när man redan är över 200GB i foton och filmer om jag ska få in allt på samma ställe, då är deras nästa steg upp 2TB... Medan jag råkar ha 1 TB SSD ledigt att stoppa in i servern här hemma. Jag betalar gärna för appen i sig, men inte för lagringsutrymme jag redan har

Skrivet av oztin:

Allt detta kan Nextcloud så vitt jag vet.
https://nextcloud.com/

Tack! Ska kika på det, men jag förstod det som att det främst var en filserver-lösning? Alltså inte med fotogalleri där man kan skapa album osv?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag har gått i tankarna att testa Digikam och Piwigo för att organisera mina bilder. Kanske kan vara något för dig? Kräver en del förkunskaper om databaser och bildformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jo jag har övervägt både Apple och Google pga enkelheten, det är precis deras funktionalitet jag är ute efter. Men det blir så dyrt när man redan är över 200GB i foton och filmer om jag ska få in allt på samma ställe, då är deras nästa steg upp 2TB... Medan jag råkar ha 1 TB SSD ledigt att stoppa in i servern här hemma. Jag betalar gärna för appen i sig, men inte för lagringsutrymme jag redan har
Tack! Ska kika på det, men jag förstod det som att det främst var en filserver-lösning? Alltså inte med fotogalleri där man kan skapa album osv?

Nextcloud är egen-hostad Dropbox. Finns gallerifunktionalitet, men det är ingen fotoapp.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Truenas scale att lagra bilderna på och för att visa/sortera och söka använda pluginet Photoprism som finns i Truenas. På telefonerna kan du köra PhotoSync till Truenas.

Permalänk

Det finns även en nice opensource server/app för detta som heter Immich.
Den är under utveckling och anser sig själv inte redo för produktion, men den är redan älskad!

Annars är det som andra nämnt photoprism eller NextCloud men den senarenämnda har inte så mycket bildhantering, utan är mer som dropbox typ.