Tibber elbolag - Vad tycker/tyckte du?

Permalänk
Medlem

Tibber elbolag - Vad tycker/tyckte du?

Hej på er clockers!

Hittade ingen recensionstråd eller liknande om elbolaget Tibber, så tänkte att jag skapar en.
Framförallt för att trustpilots recensioner känns köpta... Däremot fick jag en 500kr kod där att köpa en Pulse P1 för billigt som kan övervaka live vad som händer i hemmet via elmätarens P1 uttag.

Men för att komma till skott!
Det är ju så att det var dags för elavtalsbyte och jag lessnade lite på att bara kunna se en gång i månaden vad jag gör av med i el.
Då ledde google mig till Tibber och jag hoppade på tåget!

Men jag undrar lite vad andra tycker om det som har erfarenhet av bolaget.
Gäller såväl som priser till kundservice till fakturering, appen etc etc...

Skriv gärna vad ni tycker om Tibber som leverantör så jag vet vad jag har att förvänta mig.

Ha det bäst!

Permalänk
Medlem

Spotpriset var uppe på 9.13KR/kWh kl 07.00 imorse och verkar ligga stadigt högt över 2,5-3kr/kWh..
Detta är ju inte då kul alls med elbil...
Vad har folket här för erfarenheter rent historiskt kring Tibbers priser på el?

Permalänk
Medlem

Det är nog inte Tibbers fel att elpriset är så högt utan det är så det blir om man vill kunna handla el baserat på timpriset. Det kräver en hel del planering och anpassning för att det skall bli lönsamt tror jag.

Jag tror inte att deras påslag är högre än vad övriga elbolag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är nog inte Tibbers fel att elpriset är så högt utan det är så det blir om man vill kunna handla el baserat på timpriset. Det kräver en hel del planering och anpassning för att det skall bli lönsamt tror jag.

Jag tror inte att deras påslag är högre än vad övriga elbolag har.

Nej förvisso har du en poäng.
Galna ryssar och snålt med vind ger ju en negativ aspekt.
Men satte tandborsten i halsgropen imorse när jag sneglade på paddan som rullar med home assistant och som visar elpriset i livetid.... Sprang ut och slet ur laddsladden ur bilen direkt 😂

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mattera:

Spotpriset var uppe på 9.13KR/kWh kl 07.00 imorse och verkar ligga stadigt högt över 2,5-3kr/kWh..
Detta är ju inte då kul alls med elbil...
Vad har folket här för erfarenheter rent historiskt kring Tibbers priser på el?

Tibbers?
Tibber kör priset på Nordpool så det är nog elbörsens pris du får titta på.
Just nu är det ju rekorddyrt och om du inte har Tibber så hade jag nog inte hoppat på det idag.

Skrivet av mattera:

Nej förvisso har du en poäng.
Galna ryssar och snålt med vind ger ju en negativ aspekt.
Men satte tandborsten i halsgropen imorse när jag sneglade på paddan som rullar med home assistant och som visar elpriset i livetid.... Sprang ut och slet ur laddsladden ur bilen direkt 😂

Ska du ladda elbil och med Tibber så gäller det nog att du ser till att bara köra när det är billigt framledes.
Har två kollegor som kör Tibber och elbil men de laddar även bara när det är billigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har både tibber och elbil. Kör man med exempelvis Esasee laddbox uppkopplat så vet den när det är som billigast att ladda (vilket i princip alltid inträffar på natten mellan 12 och 06). I dessa rekorddyra tider så brukar det innebära någonstans mellan 1 och 3 kronor per kwh - dvs en kilometerkostnad som är långt, långt under bensin och diesel oavsett. Tittar man istället på sommaren så brukar det handla om en tredjedel av detta ungefär.

I övrigt är jag nöjd med Tibber. Bra app, bra info, enkel fakturering. Vill man ha rörligt elpris så är Tibber precis lika bra som något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tibbers?
Tibber kör priset på Nordpool så det är nog elbörsens pris du får titta på.
Just nu är det ju rekorddyrt och om du inte har Tibber så hade jag nog inte hoppat på det idag.

Ja det känns satans dyrt, låg på 150kr isch/kWh på löpande på Skellefteåkraft som jag sa upp mig ifrån..
Jag håller nog ut månaden dock och hoppas på det bästa...

Citat:

Ska du ladda elbil och med Tibber så gäller det nog att du ser till att bara köra när det är billigt framledes.
Har två kollegor som kör Tibber och elbil men de laddar även bara när det är billigt.

Ja jag har inte riktigt fått igång funktionen dock, väntar på P1 adaptern som skall in i elmätaren som kommer styra det där sen

Permalänk
Medlem

Inte en kritik mot Tibber som leverantör men jag fattar inte varför man skulle vilja ha timdebitering just nu. Stänger ni av tunga förbrukare och hoppar över duschen de morgnar som elen kostar sju spänn/kWh (som idag) eller?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Jag har både tibber och elbil. Kör man med exempelvis Esasee laddbox uppkopplat så vet den när det är som billigast att ladda (vilket i princip alltid inträffar på natten mellan 12 och 06). I dessa rekorddyra tider så brukar det innebära någonstans mellan 1 och 3 kronor per kwh - dvs en kilometerkostnad som är långt, långt under bensin och diesel oavsett. Tittar man istället på sommaren så brukar det handla om en tredjedel av detta ungefär.

I övrigt är jag nöjd med Tibber. Bra app, bra info, enkel fakturering. Vill man ha rörligt elpris så är Tibber precis lika bra som något annat.

Ja det är en Easee jag innehar, väntar bara på P1 adaptern till elmätaren så den även får en lastbalansering också..

Men det mesta verkar snyggt med appen och så.. Samt det verkar finnas en hel del fina funktioner som kan ploppa upp i home assistans, men de lovar ju både guld och gröna skogar.

Har du något prisexempel från i somras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Inte en kritik mot Tibber som leverantör men jag fattar inte varför man skulle vilja ha timdebitering just nu. Stänger ni av tunga förbrukare och hoppar över duschen de morgnar som elen kostar sju spänn/kWh (som idag) eller?

Jag är egentligen en "binda el och ränta" kille men ville kasta mig ut i det okända tomrummet denna gång (börjar ifrågasätta mig själv redan😂)

De enda tunga och permanenta förbrukare jag har är typ Jacuzzin (står på 26grader när den inte används), servern, och eluppvärmda golv som ligger på knappt 20-22grader (hall & 2 badrum)
Tv och så rullar väll ofta och kör en del tvätt och disk då barnet gör en del oreda.
Men mina 13 000 kWh per år kommer nog en stor del från Jacuzzin och golvvärmen.

Varmvatten och värmen i huset går på fjärrvärme, har ca 1500-2000kr i uppvärmning och varmvatten på högvinter så där kommer jag ganska billigt undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Ja det är en Easee jag innehar, väntar bara på P1 adaptern till elmätaren så den även får en lastbalansering också..

Men det mesta verkar snyggt med appen och så.. Samt det verkar finnas en hel del fina funktioner som kan ploppa upp i home assistans, men de lovar ju både guld och gröna skogar.

Har du något prisexempel från i somras?

På sommarn brukar det rörliga elpriset ligga på allt mellan 5 ören och 1 krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Inte en kritik mot Tibber som leverantör men jag fattar inte varför man skulle vilja ha timdebitering just nu. Stänger ni av tunga förbrukare och hoppar över duschen de morgnar som elen kostar sju spänn/kWh (som idag) eller?

För att det i 9 fall av 10 lönar sig om man tittar på totalkostaden över året. Att ha ett fastpris är samma sak som att du köper en försäkring från ditt elbolag. Elbolagen är självfallet inte dummare än att de vet hur denna försäkring skall prissättas för att gynna dem.

Sen är det såklart så att om man är i en ekonomisk situation där privatekonomin inte tåler stora variationer i elkostand mellan månaderna så kan den merkostnaden såklart vara värt det. I mitt fall så har jag råd att någon månad betala alldeles för mycket för att istället nästa månad betala alldeles för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

För att det i 9 fall av 10 lönar sig om man tittar på totalkostaden över året. Att ha ett fastpris är samma sak som att du köper en försäkring från ditt elbolag. Elbolagen är självfallet inte dummare än att de vet hur denna försäkring skall prissättas för att gynna dem.

Sen är det såklart så att om man är i en ekonomisk situation där privatekonomin inte tåler stora variationer i elkostand mellan månaderna så kan den merkostnaden såklart vara värt det. I mitt fall så har jag råd att någon månad betala alldeles för mycket för att istället nästa månad betala alldeles för lite.

Fast nu pratar du om rörligt kontra fast pris. Jag ifrågasätter det kloka att just nu - givet priserna vi sett de senaste månaderna - välja timdebitering. För att kunna dra någon nytta av ett sådant avtal så känns det mer eller mindre tvunget att reglera sin förbrukning så att spikar som i morse undviks. Annars kan man lika gärna köra på ett vanligt rörligt avtal på månadsbasis.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Fast nu pratar du om rörligt kontra fast pris. Jag ifrågasätter det kloka att just nu - givet priserna vi sett de senaste månaderna - välja timdebitering. För att kunna dra någon nytta av ett sådant avtal så känns det mer eller mindre tvunget att reglera sin förbrukning så att spikar som i morse undviks. Annars kan man lika gärna köra på ett vanligt rörligt avtal på månadsbasis.

Jo, du har rätt. Fast jag ser det som att timdebitering bara är en mer granulär upplösning på ett rörligt pris. I en perfektvärld hade den upplösnmingen gått mot en nanosekund eller 0

Permalänk
Medlem

Även jag funderar på att gör över till Tibber.. Men man måste nog vara beredd på att ändra sina levnadsvanor och hålla koll på timpriset och försöka flytta stora förbrukare till när det är billigt, oftast natten.
Blir intressant att se om man lyckas sänka sina kostnader..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vi har haft Tibber några år och har inget att klaga på.
Styr värmen med en Sensibo (luftvärmepump) och integrationen med Tibber tycker jag är bra.
Vi har också skaffat oss vanan att köra diskmaskin på natten och tvätta när det är billigare (om det är möjligt).
Men med tanke på månadsavgiften sparar vi inte speciellt mycket med timdebitering jämfört med vanligt rörligt avtal.
Tanken är dock att skaffa en elbil snart, och då är det en annan sak.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Även jag funderar på att gör över till Tibber.. Men man måste nog vara beredd på att ändra sina levnadsvanor och hålla koll på timpriset och försöka flytta stora förbrukare till när det är billigt, oftast natten.
Blir intressant att se om man lyckas sänka sina kostnader..

Ja vi har också funderat på det men det är nog inte lönt såvida man inte värmer upp med el (en smartare pump t ex) och har elbil. Hade nog själv tyckt det varit väldigt drygt att alltid kolla priset innan man lagar mat, dammsuger eller duschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja vi har också funderat på det men det är nog inte lönt såvida man inte värmer upp med el (en smartare pump t ex) och har elbil. Hade nog själv tyckt det varit väldigt drygt att alltid kolla priset innan man lagar mat, dammsuger eller duschar.

Du kanske har rätt. Velar fortfarande, men lutar fortfarande åt att det kanske inte är värt det. Som du säger så är det ju rätt bökigt. Vi värmer med både pellets och luftvärmepump, som visserligen går att koppla in till tibberappen och få smart styrning av den, eftersom vår pump har molnkoppling. Vi har dock inte någon elbil. Och som barnfamilj är det lite besvärligt att kolla när man kan laga mat.. Tvätta p diska kan man väl justera, men matlagningen är ju svårare. Man lär ju bli lagom stressad att stå och laga mat när timpriset vid 17-tiden typ är 4-5 spänn Kwh:n 🙈

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Jag är egentligen en "binda el och ränta" kille men ville kasta mig ut i det okända tomrummet denna gång (börjar ifrågasätta mig själv redan😂)

De enda tunga och permanenta förbrukare jag har är typ Jacuzzin (står på 26grader när den inte används), servern, och eluppvärmda golv som ligger på knappt 20-22grader (hall & 2 badrum)
Tv och så rullar väll ofta och kör en del tvätt och disk då barnet gör en del oreda.
Men mina 13 000 kWh per år kommer nog en stor del från Jacuzzin och golvvärmen.

Varmvatten och värmen i huset går på fjärrvärme, har ca 1500-2000kr i uppvärmning och varmvatten på högvinter så där kommer jag ganska billigt undan.

13 000 kWh är rätt mycket när du inte har elvärme. Vi har elvärme (i kombination med luftluftvärmepump) och "elvarmvatten" och ligger kring 17 000 kWh. Känns spontant som du har mer att vinna på att försöka minska förbrukningen än att gå på timavtal och laga mat på natten.

Permalänk
Medlem

Jag slet som ett djur och försökte tvätta, köra diskmaskin och stänga av värme (och elda) vid rätt tid på dygnet och ladda laddhybriden på natten.Trots det bara några få procent lägre jämfört med ett månadssnitt. Inte värt den klart försämrade livskvaliteten som kommer med Tibber. Har det dock kvar av ren lathet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag slet som ett djur och försökte tvätta, köra diskmaskin och stänga av värme (och elda) vid rätt tid på dygnet och ladda laddhybriden på natten.Trots det bara några få procent lägre jämfört med ett månadssnitt. Inte värt den klart försämrade livskvaliteten som kommer med Tibber. Har det dock kvar av ren lathet.

Har du kollat vad du sparar på offpeak.se?
Tyvärr kan man bara se senaste 30 dagarna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har vi några fler som testat timpriser?
Jag sitter och funderar på tibber/greenly me jag har inga smarta prylar som kan utnyttja timpriser men är ändå sugen på tibber för jag gillar deras koncept med att
hjälpa konsumenterna att få mer koll på sin elförbrukning.
Jag har alltid haft låst avtal men nu är det rätt högt att låsa så jag kommer köra rörligt, månad eller timtaxa.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem
Skrivet av xray:

Har vi några fler som testat timpriser?
Jag sitter och funderar på tibber/greenly me jag har inga smarta prylar som kan utnyttja timpriser men är ändå sugen på tibber för jag gillar deras koncept med att
hjälpa konsumenterna att få mer koll på sin elförbrukning.
Jag har alltid haft låst avtal men nu är det rätt högt att låsa så jag kommer köra rörligt, månad eller timtaxa.

Bytte precis från tibber och timpris.
Kan du inte styra det mesta av förbrukningen blir det dyrare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bytte precis från tibber och timpris.
Kan du inte styra det mesta av förbrukningen blir det dyrare.

Om din förbrukning inte avviker från genomsnittet finns det förstås ingen poäng med att ha timpris, då använder du framförallt el vid de dyra timmarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag slet som ett djur och försökte tvätta, köra diskmaskin och stänga av värme (och elda) vid rätt tid på dygnet och ladda laddhybriden på natten.Trots det bara några få procent lägre jämfört med ett månadssnitt. Inte värt den klart försämrade livskvaliteten som kommer med Tibber. Har det dock kvar av ren lathet.

Jag kör manuell disk 😁 Intressant när du skriver elda vid rätt tid på dygnet. Tänkte gå över till Timpris och köra Luft/Luft bara på natten genom pumpens inbyggda timern. Men man tjänar inte så mycket på det skriver du. Värmelogs är ju också dyrt och svårt att få tag i numera så du har kanske rätt. Räknar med att det går åt 12-24 logs per dag vilket blir 70-140 kr + elen på natten för att värma.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag kör manuell disk 😁 Intressant när du skriver elda vid rätt tid på dygnet. Tänkte gå över till Timpris och köra Luft/Luft bara på natten genom pumpens inbyggda timern. Men man tjänar inte så mycket på det skriver du. Värmelogs är ju också dyrt och svårt att få tag i numera så du har kanske rätt. Räknar med att det går åt 12-24 logs per dag vilket blir 70-140 kr + elen på natten för att värma.

Gjorde uträkningar efter mina förutsättningar på det där med ved/logs/värmepump etc. Bild nedan - kan säkert dela det ifall andra vill stoppa in sina förutsättningar.

Ved: 1000kr / kbm björk (kostar snarare 1500kr/kbm nu)
Logs: 1.7kr / kg (från lokal säljare, de i butik ligger ofta på 10kr/kg)
El: 5kr / kwh (grov uppskattning vad det kan kosta i vinter efter subventioner)

Bytte till timdebitering på elen, speciellt grymt om man har kamin (för dyra timmar) och/eller el-bil (ladda natt). Tibbers app och pris är löjligt bra

Permalänk

Tjena! Jag kapar tråden här lite så att man slipper skapa en ny.

Jag är tibber-kund idag, utan timavtal och med elbil.

Visste ni att man får 50% rabatt på elen som man smart-laddar(när det är billigt =natten) sin elbil med, även utan timavtal?

Vi värmer idag huset med vattenburen el och en luftpump som står och tuggar.

Funderar på att köpa en sensibo sky/air och en ny Luft/vatten värmepanna med Melcloud för att doppa tårna i värmestyrning och eventuellt se om timpris kan löna sig.

Det bästa med offpeak.se är ju att man kan testa innan man går över.

Någon som använder värmestyrning ifrån tibber och kan vittna ifall det lönar sig eller inte?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Tjena! Jag kapar tråden här lite så att man slipper skapa en ny.

Jag är tibber-kund idag, utan timavtal och med elbil.

Visste ni att man får 50% rabatt på elen som man smart-laddar(när det är billigt =natten) sin elbil med, även utan timavtal?

Vi värmer idag huset med vattenburen el och en luftpump som står och tuggar.

Funderar på att köpa en sensibo sky/air och en ny Luft/vatten värmepanna med Melcloud för att doppa tårna i värmestyrning och eventuellt se om timpris kan löna sig.

Det bästa med offpeak.se är ju att man kan testa innan man går över.

Någon som använder värmestyrning ifrån tibber och kan vittna ifall det lönar sig eller inte?

Min arbetskamrat har nyligen gått över till Tibber timpris och installerat Sensibo till båda sina LLVP och även så han kan styra sin separata varmvattenberedare. Han är väldigt nöjd hittils.

Jag kör själv timpris genom Eon och tjänat en del på timpris men det är inga stora pengar för mig som gör av med så lite. Är ju lite pill också och är man ekonomisk av sig blir det ju inte bättre precis.. Diskbänken får t.ex. vänta tills det är billigt. Samma med tvätt och värme (kör kaminen när det är dyr el.)

Jag går över till Tibber i december och ska försöka göra det du säger ovan.

Elen har ju varit väldigt billig nu i oktober så timpris har varit väldigt bra (dyrt på dagen och billigt på natten). Vi får se hur dyr elen blir i vinter. Augusti var sjukt höga priser rent ut sagt.

För att svara på din fråga: Ja det kan löna sig med timpris särskilt med elbil. Men under de tunga kalla månaderna i vinter när det är pissdyrt konstant? Nej knappast.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Hittills har jag betalat mindre än om jag skulle kört rörligt. Kan man ställa om några saker, framför allt uppvärmning till billiga timmar är det lätt att spara pengar.

Har du fast eller vanligt rörligt så kan du inte spara pengar annat än att dra ner på förbrukning. Med timavläsning har du möjlighet att spara genom att flytta förbrukning till billiga timmar, men det kan också slå riktigt fel om du råkar förbruka mycket när det är dyrt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Kan man automatisera laddning av bilen och värme till billigare timmarna så är ju timpris bra. Ska man göra allt det manuellt är det ju en jävla huvudvärk och får ägna sitt liv åt det

Annars är ju rörligt betydligt smidigare.