opnsense dhcp leases funkar inte mappa med mac adress

Permalänk
Medlem

opnsense dhcp leases funkar inte mappa med mac adress

Jag har ett vlan (DMZ10) som snurrar på 192.168.10.1. Jag under Services: DHCPv4: [DMZ10] på sektionen DHCP Static Mappings for this interface lagt till ett mappande till en virtuell maskin genom mac adressen (samt provat med och utan hostname).
Jag har re newat mitt ip i den virtuella maskinen men den kommer inte in på 192.168.10.x utan ligger kvar på 192.168.1.x

Borde den inte mer eller mindre komma över till mitt dmz10 vlan direkt när jag mappar på mac adressen? Jag har inga brandväggsregler förutom block på allt i dmz10 vlanet nu när jag testar och jag har tillgång till internet så jag har verifierat att det inte blir rätt.

ubuntu: ip a
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1000
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
inet 127.0.0.1/8 scope host lo
valid_lft forever preferred_lft forever
inet6 ::1/128 scope host
2: enp0s3: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UP group default qlen 1000
link/ether 08:00:27:zz:zz:zz brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 192.168.1.107/24 brd 192.168.1.255 scope global dynamic enp0s3
valid_lft 7196sec preferred_lft 7196sec
inet6 fc80::ff86:dsgd:2f2e:1b71/64 scope link noprefixroute

Någon som har idé vad det här beror på och vad jag ska göra för att kunna lägga olika enheter på olika vlans?

Permalänk
Medlem

du måste mappa rätt vlan mot den dmz maskin du vill ha det ip numret på också, räcker inte med att ändra i DHCP servern

Permalänk
Medlem

Hur är din Ubuntu-maskin kopplad mot pfsense-maskinen? Är det ren bare-metal rakt mot varandra eller med switch mellan? Eller är det virtuell miljö?

Var avtaggar du trafiken? Sker det i hanterad switch eller hade du tänkt att göra det med ett bryggat vlan-interface i Ubuntu-maskinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Hur är din Ubuntu-maskin kopplad mot pfsense-maskinen? Är det ren bare-metal rakt mot varandra eller med switch mellan? Eller är det virtuell miljö?

Var avtaggar du trafiken? Sker det i hanterad switch eller hade du tänkt att göra det med ett bryggat vlan-interface i Ubuntu-maskinen?

Ubuntumaskinen snurrar i en VM på min maskin som är direktkopplad till en port på min opnsens som snurrar på en egen hårdvara.
Jag vet inte om jag avtaggar trafiken än eller vad det innebär. Jag har följt guider på att skapa vlans. Då jag fortfarande testar och lär mig så tänkte jag köra flera vms som ligger på olika vlans. Men för att få dem på olika vlans så behövde jag mappa på mac adress

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

du måste mappa rätt vlan mot den dmz maskin du vill ha det ip numret på också, räcker inte med att ändra i DHCP servern

Jag är inte riktigt med på vad jag ska göra. Det jag har gjort är att gå till Services / DHCPv4 / [DMZ10]. Där har jag sedan gått till sektionen "DHCP Static Mappings for this interface." Sen klickat på plusset för att i den vyn ange mac adressen och det ip't som jag vill att enheten ska ha.

Så vart är det jag ska gå för att mappa rätt vlan mot den maskinen jag vill ha ip numret på?

Permalänk
Medlem

om din ubuntu vm snurrar på en maskin så måste den hypervisorn först och främst definera upp det vlanet sen på vm:n själv måste du välja det vlanet på den maskinens interface

Permalänk
Medlem

vilket typ av virtuell miljö kör du? vmware, proxmox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

om din ubuntu vm snurrar på en maskin så måste den hypervisorn först och främst definera upp det vlanet sen på vm:n själv måste du välja det vlanet på den maskinens interface

Okey jag får tydligen undersöka lite mer runt allt det här. Jag trodde poängen med static ip mapping var att man i routern kunde styra hårdvara in på olika vlans. Om man måste in på varje enhet och sätta upp en viss konfiguration så tappar man ju lite poängen.

Skrivet av Hansar:

vilket typ av virtuell miljö kör du? vmware, proxmox?

nej virtualbox. Men även provat att ta min dator på olika vlans utan effekt. Det funkar på det fördefinierade interfacet "lan" 192.168.1.x att sätta vilken ip min dator ska ha inom det specifika rangen. Men det funkar inte att sätta inom 192.168.10.x.

Permalänk
Medlem

Du behöver läsa på lite hur vlan fungerar, med bärande interface etc etc.
Man måste inte konfigurera varje enhet.
Dock så måste själva hosten fysiska interface vara en trunk om du ska kunna skicka runt vlanen utanför hosten.
Alternativt ha flera fysiska NIC:ar.
Sen om du ska dra ut det i din "switchmiljö" måste dina switchar kunna tagga av trafiken också, "vanliga unmanaged" switchar har inte stöd för vlan alls.

Bara kämpa på, det är inte så himla svårt när "poletten" trillat ned så att säga.

https://www.techtarget.com/searchnetworking/definition/virtua...
https://www.guru99.com/vlan-definition-types-advantages.html

Skapa fler trådar om du vill ha mer hjäp