Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag försökte visa är ju att även en begagnad bil kan bli dyr. Hade jag kunnat leasa en elbil för dagens priser för tre år sedan när jag sålde min Accord så hade jag sparat någon tusenlapp i månaden på den jämfört med föregående begagnade bil. Sen valde jag ju inte den för att den var så väldigt ekonomisk eller så, men det stora problemet var ju inte förbrukningen utan att den gick sönder och att reparationerna var dyra.

Sen som alltid med begagnade bilar så kan man klara sig bättre om man har tur (eller är grym på att bedöma skick kanske, dock hade jag med mig både min farsa som har jobbat som bilmek och en polare som har varit bilförsäljare för att kolla på den innan köp), eller om man kan meka själv och tycker det är kul eller liknande. Men en lite äldre bil som börjar få problem kan bli väldigt kostsam.

Men för att det ska bli billigare måste man ner i klass vilket inte alltid är möjligt eller önskvärt.
Zoe är inte direkt en Accord, eller V40 för den delen.
Sedan är de flesta leasingpriser för grundmodellen och saknar mycket utrustning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

De flesta elbilar går minst 20 mil även på vintern så 6 mil enkel resa såvida ni inte är fjällenbesökare, resande säljare, har sommarnöje i Skåne och bor i Stockholm eller åker på bilsemester i Europa så ska en elbil fungera. Speciellt om ni bor runt Stockholm eller söderut där vintrarna är mildare. Bor ni i Norrland där det ofta är -20 så kanske det inte är optimalt ännu.
Dock får ni nog ingen bra elbil fullt ut för 400k. Kanske lease:a ?

Ja fast jag vill kunna åka längre än 20-40 mil utan att behöva vara oroad över bristfällig infrastruktur vad det gäller laddningsmöjligheter. Är inte beredd att gå all in på elbil av den anledningen mfl. Väntar hellre något/några år till och låter utvecklingen fortsätta på området innan jag kastar mig in där.

Kanske skulle varit tydlig med att jag är ute efter att köpa och inte leasa, framför allt för att det blir rätt så dyrt när man åker runt 3.5k mil per år men tack för din input.

Permalänk
Medlem

Köp ingen ny bil.... jag skulle köra på en 2005-2007 dieselmotor utan DPF. (Efter 2007 barenda diesel jar dpf) T.ex hyundai getz 1,5 crdi...Tanka grönt hos bonnen eller beställ hem grönt hemkört till villaoljetanken om du har en sådan...(16,88kr/l) Dieselsoppan på macken är rena tvättmedlet som räcker runt 10% mindre än riktig fossil diesel (B0)

Permalänk
Medlem

elbil=etanol 2.0 Politikerna kommer att säga att batterier var visst miljöfarliga o oetiska pga gruvbrytningen. Behåll din gamla bil tyvärr....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

elbil=etanol 2.0 Politikerna kommer att säga att batterier var visst miljöfarliga o oetiska pga gruvbrytningen. Behåll din gamla bil tyvärr....

Och även om vi skulle tro på det, hur skulle det vara relevant? Ska de komma hem till dig och säga att du inte får ladda bilen?

Permalänk

En Toyota Rav 4 som går på bensin från 2011 som just nu kostar ~5000 i månaden att tanka samt 5000kr per år i skatt (pendlar till och från jobbet några mil)... har knappt råd att ha kvar den längre. Funderar på att sälja och privatleasa elbil, ex, Hyundai Kona. Låter det som en bra idé eller bör man fortsätta med Rav 4:an?

Permalänk
Inaktiv

Sitter i liknande sits och överväger starkt att bara leasa en elbil. Det finns så dåligt med alternativ än så jag vill undvika att äga en även fast leasing är dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hey!

Jag funderar på att byta ut min bensinare av årsmodell 2013 men hur ska man egentligen tänka inför bilköp 2022?

Om man ska köpa en ”billig” bil, säg upp till 30k spelar det kanske inte så stor roll/ det finns inte så många alternativ.

Jag brukar tänka att jag ska köpa en bil som är 2-3 år gammal, då ligger priset runt 200-300k och då vill jag inte byta bil med stor förlust redan 1-2 år efter.

Jag resonerar att köpa en diesel idag är lika med hål i huvudet med tanke på dieselpriserna och att man fasar ut fosildrivna bilar.

Köpa bensin blir något billigare än diesel men fortfarande samma problem med utfasning.

Ladd/plug-in -hybrid känns som en halvmesyr som riskerar att bli en bensinare/diesel med kortare räckvidd för att man inte laddar batteriet och bränsletanken är mindre.

Elbilar är så fasansfullt dyrt fortfarande, och så blir man beroende av att ha tillgång till laddstolpe. Om man inte vill åka iväg och hänga 30-60 minuter för att ladda.

Hur tänker ni om detta?
Vad är det rimligaste att göra?

Har du inte parkering med laddstolpe skulle jag säga att elbil och laddhybrid är dåliga val. Kan plats fixas kan det vara värt den eventuella merkostnaden, utan laddstolpen sänker man kraftigt livslängden på batterierna för att man alltid snabbladdar. Dessutom bör du fundera på en ny med finansiering i så fall.

Volkswagen ID.4
Hyundai Ioniq 5
Tesla Model 3
Skoda Enyaq iV

Är välrenommerade bilar i olika tester. Den enda jag vet man skall undvika är Nissan Leaf pga dålig BMS och ingen temperaturreglering av batterierna. Det gör att batterierna slits fort och därmed andrahandsvärdet, det är också motsatsen till Tesla varför Teslor behåller ett relativt högt andrahandsvärde. Det kommer inte hända så mycket med urval eller priser på elbilssidan som tidigare. Viktigast är ju dina reslängder och vad som måste få plats i bilen. Kan man köpa en liten bil och hyra de få gånger man behöver en större/längre räckvidd kan man ju spara mycket pengar.