Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

"Fyndvara" på Netonnet defekt?

Permalänk
Medlem

"Fyndvara" på Netonnet defekt?

Hej!

Jag köpte en "fyndvara" på netonnet, Asus Geforce GTX 1650 ( https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... ). Någon hade returnerat det och det har "genomgått testning" enligt uppgift från netonnet.

Detta efter att mitt förra grafikkort klappat ihop efter sju års trogen tjänst.

Fick hem kortet, inga synliga skador, lätt att sätta i, passar alla specs på moderkortet (pci express gen 3 16x). Mitt nätagg är på 550 W, dvs klart över requirement, som är på 300 W.

Hämtade senaste nvidia-drivrutinerna, allt såg bra ut, tills skärmen plötsligt slocknade. Ljud fortsatte spela, en liten stund, tills total krasch.

Felet upprepades efter omstart, inte direkt, men det händer i princip enbart när grafikkortet har nåt att göra, som i spel, eller surf på grafiktunga webbsidor.

Jag provade DDU och fräsch installation av drivrutiner (utan internet inkopplat). Har också kontrollerat så allt sitter som det ska inuti datorn. Detta kort har ingen extra strömförsörjning utan ska klara sig på den det får från moderkortet.

Eftersom det var en fyndvara tänker jag ju att det förmodligen är så enkelt att grafikkortet är defekt. Finns det något mer jag kan göra för att utesluta att det kan vara nåt annat? Moderkort och minne har också sju år på nacken...

(Hoppas så klart på ett nytt och oanvänt grafikkort av samma slag, men det vore ju hemskt tråkigt ifall felet i det fallet skulle upprepa sig!)

Permalänk
Medlem

Temperaturen på kortet är för övrigt 32 grader oavsett aktivitet, så med kylningen är det nog lugnt.

Permalänk
Moderator
Moderator

"allt såg bra ut, tills skärmen plötsligt slocknade"

Det är bara en gissning men skulle tippa på att kortet helt enkelt är trasigt, att det verkade fungera ett tag kan även ha lurat den som funktionstestade returen, kanske kollade att det gav bild och gick vidare.

Lite liknande hände mig en gång med en retur, fick först svar att kortet fungerade men jag återkopplade med en mer specifik felbeskrivning så hittade även de felen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

"allt såg bra ut, tills skärmen plötsligt slocknade"

Det är bara en gissning men skulle tippa på att kortet helt enkelt är trasigt, att det verkade fungera ett tag kan även ha lurat den som funktionstestade returen, kanske kollade att det gav bild och gick vidare.

Lite liknande hände mig en gång med en retur, fick först svar att kortet fungerade men jag återkopplade med en mer specifik felbeskrivning så hittade även de felen.

Min sambo arbetade på NoN och kan garantera att det var så returen gick till. Vilket är helt dumt för de kunde ju bara returnerar kortet som defekt så hade inte OT fått huvudvärk.

Permalänk
Avstängd

Man har precis samma garanti på "fyndvaror" som på helt nya, så det är bara att reklamera och få en helt ny ersättningsprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saiganti:

Hej!

Jag köpte en "fyndvara" på netonnet, Asus Geforce GTX 1650 ( https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... ). Någon hade returnerat det och det har "genomgått testning" enligt uppgift från netonnet.

Detta efter att mitt förra grafikkort klappat ihop efter sju års trogen tjänst.

Fick hem kortet, inga synliga skador, lätt att sätta i, passar alla specs på moderkortet (pci express gen 3 16x). Mitt nätagg är på 550 W, dvs klart över requirement, som är på 300 W.

Hämtade senaste nvidia-drivrutinerna, allt såg bra ut, tills skärmen plötsligt slocknade. Ljud fortsatte spela, en liten stund, tills total krasch.

Felet upprepades efter omstart, inte direkt, men det händer i princip enbart när grafikkortet har nåt att göra, som i spel, eller surf på grafiktunga webbsidor.

Jag provade DDU och fräsch installation av drivrutiner (utan internet inkopplat). Har också kontrollerat så allt sitter som det ska inuti datorn. Detta kort har ingen extra strömförsörjning utan ska klara sig på den det får från moderkortet.

Eftersom det var en fyndvara tänker jag ju att det förmodligen är så enkelt att grafikkortet är defekt. Finns det något mer jag kan göra för att utesluta att det kan vara nåt annat? Moderkort och minne har också sju år på nacken...

(Hoppas så klart på ett nytt och oanvänt grafikkort av samma slag, men det vore ju hemskt tråkigt ifall felet i det fallet skulle upprepa sig!)

Hej, jag hade samma visa för ett par års sedan att jag köpte ett grafikkort som fyndvara som genomgått deras "test". Men det visade inte ens bild när jag kopplade in det hemma...
Vara bara att lämna tillbaka och fick pengarna tillbaka utan problem.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KorvMos:

Hej, jag hade samma visa för ett par års sedan att jag köpte ett grafikkort som fyndvara som genomgått deras "test". Men det visade inte ens bild när jag kopplade in det hemma...
Vara bara att lämna tillbaka och fick pengarna tillbaka utan problem.

Eftersom det är en fyndvara förlorar man mest troligt pengar om man häver köpet och sedan ska köpa ett nytt kort. Därför ska man stå på sig och kräva omleverans, dvs ett nytt kort med lika eller bättre prestanda. Om säljaren inte kan leverera ett nytt kort ska man innan man får pengarna tillbaka hävda att man också vill bli kompenserad för att köpa samma kort hos annan leverantör. Man behöver inte ha köpt kortet, utan man kan där och då kolla upp ett motsvarande kort via tex Prisjakt som finns i lager och använda den summan. Det blir nästan alltid billigare för säljaren att ersätta med ett något bättre kort än att ge dig mer pengar i handen. Det beror på att om säljaren ger dig pengar blir hans kostnad den summa du får. Ger han dig en vara blir kostnaden hans inköpspris för varan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man har precis samma garanti på "fyndvaror" som på helt nya, så det är bara att reklamera och få en helt ny ersättningsprodukt.

Japp

Jag köpte ett 1080 TI som var fyndvara för ett antal år sedan. En av portarna fungerade inte. Jag hävdade att det inte framgick i fyndvaran. Personalen försökte att säga att fyndvaror inte har samma garanti.

Jag hänvisade till konsumentköpslagen och då fick jag ett helt nytt 1080 TI från dem.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FBGKimpan:

Japp

Jag köpte ett 1080 TI som var fyndvara för ett antal år sedan. En av portarna fungerade inte. Jag hävdade att det inte framgick i fyndvaran. Personalen försökte att säga att fyndvaror inte har samma garanti.

Jag hänvisade till konsumentköpslagen och då fick jag ett helt nytt 1080 TI från dem.

Jo jag har också haft liknande tur några gånger. Typ köpt något rejält nedsatt utan förpackning eller liknande, sen var det glappkontalt eller så och jag fick en helt ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Eftersom det är en fyndvara förlorar man mest troligt pengar om man häver köpet och sedan ska köpa ett nytt kort. Därför ska man stå på sig och kräva omleverans, dvs ett nytt kort med lika eller bättre prestanda. Om säljaren inte kan leverera ett nytt kort ska man innan man får pengarna tillbaka hävda att man också vill bli kompenserad för att köpa samma kort hos annan leverantör. Man behöver inte ha köpt kortet, utan man kan där och då kolla upp ett motsvarande kort via tex Prisjakt som finns i lager och använda den summan. Det blir nästan alltid billigare för säljaren att ersätta med ett något bättre kort än att ge dig mer pengar i handen. Det beror på att om säljaren ger dig pengar blir hans kostnad den summa du får. Ger han dig en vara blir kostnaden hans inköpspris för varan.

Omleverans kan väl knappast gälla fyndvaror? Dels är det andra villkor kring garanti och sånt möjligen, men framförallt skiljer ju varje fyndvara sig på något sätt från vanliga produkten (vilket reflekteras i priset)

Jag skulle vara mer än nöjd med pengarna tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Omleverans kan väl knappast gälla fyndvaror? Dels är det andra villkor kring garanti och sånt möjligen, men framförallt skiljer ju varje fyndvara sig på något sätt från vanliga produkten (vilket reflekteras i priset)

Jag skulle vara mer än nöjd med pengarna tillbaka

Står dock hos Netonnet att man har samma garanti och ångerrättsvillkor som en icke fyndvara: "Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor." står det på deras hemsida https://www.netonnet.se/art/fyndvaror

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vilket är helt dumt för de kunde ju bara returnerar kortet som defekt så hade inte OT fått huvudvärk.

Är väl ett problem i lagstiftningen? Att returnera som defekt innebär att återförsäljare har rätt att försöka laga varan osv, och den kommer åtminstone vara borta på felsökning en period.

Att istället använda distansköplagen eller eventuella öppet köp-policys för att direkt häva köpet är oftast smidigare som slutkund. Det kanske går att häva köpet på dylikt vis om varan är defekt, jag vet inte? Tror återförsäljare oftare blir lite motstridiga om inte annat.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Står dock hos Netonnet att man har samma garanti och ångerrättsvillkor som en icke fyndvara: "Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor." står det på deras hemsida https://www.netonnet.se/art/fyndvaror

Läser dock inget om omleverans och ersättning med ny vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Läser dock inget om omleverans och ersättning med ny vara

Då får du väl ta och gå in och läsa på deras villkor för just det på den avsedda webbplatsen för det? Är väl bra att de insteskriver samma sak på 3000 olika sidor utan hänvisar till ett ställe för att få villkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är väl ett problem i lagstiftningen? Att returnera som defekt innebär att återförsäljare har rätt att försöka laga varan osv, och den kommer åtminstone vara borta på felsökning en period.

Att istället använda distansköplagen eller eventuella öppet köp-policys för att direkt häva köpet är oftast smidigare som slutkund. Det kanske går att häva köpet på dylikt vis om varan är defekt, jag vet inte? Tror återförsäljare oftare blir lite motstridiga om inte annat.

Enligt min sambo skickade de inte in grafikkort på reparation, de krediteras eller byts ut om det finns kort att byta mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Omleverans kan väl knappast gälla fyndvaror?

Både ja och nej.

Generellt gäller KKöpL oavsett om en vara varit prisnedsatt eller ej. Om varan däremot sålts med en tydligt specificerad defekt, så kan det hindra att köparen vid en reklamation kräver ersättning till varans fulla värde (d.v.s. utan defekten). Man kan säga att "TV utan fjärrkontroll" är att anse som en annan produkt än "TV". Vid en mer diffus defektbeskrivning, t.ex. "TV som eventuellt kan uppvisa visst slitage" är det dock svårare för säljaren att neka utbyte mot en ny "TV". Detta beror sannolikt på att värdet av en fjärrkontroll är något greppbart för köparen, medan värdet av "visst slitage" är mer svårbedömt.

"När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra en kompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris." (https://lagen.nu/avg/arn/1999-4494)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Enligt min sambo skickade de inte in grafikkort på reparation, de krediteras eller byts ut om det finns kort att byta mot.

Jo, jag generaliserade mer än tänkte specifikt på netonnet. Allt hanteras naturligtvis olika av olika återförsäljare.

Anektdotiskt så lämnade jag tillbaka ett grafikkort jag beställt på nätet. Lämnade tillbaka det lokalt i min netonnet-affär för några år sen. Kortet hade lite diffusa fel som jag påpekade, men antog att en felsökning på verkstad troligen skulle ha svårt att identifiera problemen.

Var inom ångertidsfristen men fick välja mellan att få tillbaka pengarna som presentkort eller att skicka in kortet på felsökning och eventuellt få tillbaka pengarna på kontot om de kunde reproducera felet.

Valde det förstnämnda, orkade inte bråka. Men ja...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Tack så hjärtligt för alla svar.

Jag utgår från att det är kortet det är fel på nu i alla fall, då jag inte fått några indikationer på att det ska vara nåt annat. Ska försöka få det bytt mot ett nytt kort i morgon, men de har inte något av samma modell i lager tyvärr. Kanske bäst att kika på vad de har inne ifall de erbjuder något annat.

Kan uppdatera om hur det har gått om det finns intresse. Tack igen för all omtanke och juridik 😊

Permalänk
Medlem

Har inhandlat 3 fyndvaror på NetOnNet. 1 st cpu, 1 st gpu, 1 st skärmstativ. Samtliga var defekta. Har dock i samtliga blivit ersatt med en ny produkt för samma pris som fyndvaran. Är numera skeptisk till deras funktionskontroll av returnerade av varor men eftersom jag hittills inte haft problem med reklamation/återköp av defekta varor så kanske det blir fler försök. Har närhet till lagershop vilket underlättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är väl ett problem i lagstiftningen? Att returnera som defekt innebär att återförsäljare har rätt att försöka laga varan osv, och den kommer åtminstone vara borta på felsökning en period.

Att istället använda distansköplagen eller eventuella öppet köp-policys för att direkt häva köpet är oftast smidigare som slutkund. Det kanske går att häva köpet på dylikt vis om varan är defekt, jag vet inte? Tror återförsäljare oftare blir lite motstridiga om inte annat.

Ångerrätten förändras inte av att varan visar sig vara felaktig och det ger inte heller återförsäljaren någon rätt att tvinga in konsumenten i en reklamationsprocess. Däremot kanske man som kund behöver vara lite extra tydlig med att det är just ångerrätten man använder sig av, och att man ångrar köpet då varan är defekt från återförsäljaren.

Öppet köp och liknande utfästelser är inget som är lagstadgad utan då beror villkoren helt på återförsäljaren.

Skippar man att påpeka att varan är felaktig lär återförsäljare i än högre grad bli "lite motstridiga" när de själva eller kund i senare led upptäcker defekten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det mest troliga är att kortet är trasigt ja!
MEN du har ej sagt vad du har för andra komponenter i datorn och VAD det är för nätagg och då tillverkare/modell och hur gammalt det är.
För det finns åt helvete för många dåliga nätagg och då både att dom inte håller länge utan tappar orken med tiden och ett tapp på tex 50% är inget ovanligt med dessa skitagg, men även en del som inte orkar med sin angivna watt när dom är nya (inte alls lika många här dock).

Och har du tex en 12900K som är överklockad till max och driver en vattenkylning plus en massa fläktar så är det nåt som drar en hel del watt redan innan ett grafikkort stoppas i.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ångerrätten förändras inte av att varan visar sig vara felaktig och det ger inte heller återförsäljaren någon rätt att tvinga in konsumenten i en reklamationsprocess. Däremot kanske man som kund behöver vara lite extra tydlig med att det är just ångerrätten man använder sig av, och att man ångrar köpet då varan är defekt från återförsäljaren.

Öppet köp och liknande utfästelser är inget som är lagstadgad utan då beror villkoren helt på återförsäljaren.

Skippar man att påpeka att varan är felaktig lär återförsäljare i än högre grad bli "lite motstridiga" när de själva eller kund i senare led upptäcker defekten.

Motsträviga försökte jag skriva men det gillade inte telefonen tydligen.

Men ja, bra att veta och det borde man väl egentligen förstått att ångerrätten ligger kvar oavsett varans funktionalitet.

Sen finns så klart andra teknikaliteter som tex. är det verkligen distansköplagens ångerrätt man använder när man returnerar en postorder i fysisk butik eller är det någon annan slags service de erbjuder där? Men inte så intressant i det stora hela egentligen, då ångerrätten finns kvar oavsett.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det mest troliga är att kortet är trasigt ja!
MEN du har ej sagt vad du har för andra komponenter i datorn och VAD det är för nätagg och då tillverkare/modell och hur gammalt det är.
För det finns åt helvete för många dåliga nätagg och då både att dom inte håller länge utan tappar orken med tiden och ett tapp på tex 50% är inget ovanligt med dessa skitagg, men även en del som inte orkar med sin angivna watt när dom är nya (inte alls lika många här dock).

Och har du tex en 12900K som är överklockad till max och driver en vattenkylning plus en massa fläktar så är det nåt som drar en hel del watt redan innan ett grafikkort stoppas i.

Tack, bra med kritiska frågor!

Nätagg: Corsair RM550 550W
Moderkort: MSI B85-G43
Processor: Intel i5-4670K 3.4 GHz

Inga överklockade grejer, så avancerad är inte jag. Inga hemskt krävande komponenter skulle jag väl säga. Sen om agget håller kapaciteten ännu kan jag förstås inte svara på, men jag hittar åtminstone inget på nätet om att just det aggregatet särskilt skulle tappa över tid.

Ser du något varningstecken i komponentuppsättningen här?

Permalänk
Medlem

Nu är kortet bytt mot ett nytt likadant. Nu kan man bara be till högre makter att inte felet återskapas 😅

Det krävdes en del tjafs och jag kan inte rekommendera kundservicen på Netonnet i Hisings Backa - mkt bättre i Järnbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man har precis samma garanti på "fyndvaror" som på helt nya, så det är bara att reklamera och få en helt ny ersättningsprodukt.

Köpte en Moccamaster där för något år sedan som fyndrea. Dock var det på deras webbshop så det stod ingenting om att det var en liten spricka i chassit.

Gick till närmsta butik och fick plocka ut en helt ny moccamaster. Efter det så har iaf mina köp blivit mer hos dom då service för mig var suverän.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tinkerbeard:

Köpte en Moccamaster där för något år sedan som fyndrea. Dock var det på deras webbshop så det stod ingenting om att det var en liten spricka i chassit.

Gick till närmsta butik och fick plocka ut en hemt ny moccamaster. För mig har mina senaste inköp blivit där då service för mig var suverän.

Jo precis. De verkar inte vara så bra på att kontrollera returer, men å andra sidan "generösa" när fyndvarorna inte är så bra. Jag hade lite samma upplevelse av Siba, som ju typ gick ihop med Netonnet om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

"Kanske var det inte defekt ändå"

Skrev precis nyligen i en annan tråd om ett grafikkort som var en fyndvara, men som gjorde att skärmen slocknade vid ansträngning (t.ex. vid rendering i google maps, eller i spel).

Jag var helt inne på att kortet var defekt. Fick det bytt till ett nytt efter mycket om och men.

Till min enorma besvikelse upprepas felen även med det nya kortet, vilket väl betyder att det är något annat som är felet. (Och nu skäms jag för att ha returnerat fyndvaran med att tvärsäkert säga att det är defekt.)

Ska säga att anledningen till att jag köpte ett nytt kort var att det gamla slutade fungera (tror jag, i alla fall - det var verkligen heldött och systemet använde moderkortets inbyggda grafikkort) .

Hur kan jag avgöra om det är moderkort, RAM eller nätagg som är boven i dramat nu?

Grafikkortet (det nya) är ett Asus TUF Gaming GeForce 1650 GTX.

Övriga delar:

Chassi: Fractal Design Define R4
Nätagg: Corsair RM550 550W
Moderkort: MSI B85-G43
Processor: Intel i5-4670K 3.4 GHz
Minne: 10 GB DDR3 1600 MHz (två olika sorter om jag minns rätt)

Permalänk
Inaktiv

Känns spontant som du kunnat posta det här i den befintliga tråden istället för att skapa en ny

Permalänk
Medlem

Det är ett nytt problem, så jag trodde ingen skulle hitta det om jag fortsatte i den gamla (som kom att handla mest om returer, inte själva utrustningen). Men om du vill att jag tar bort den här tråden så kan jag.

Permalänk
Medlem

Kan du reproducera problemet "on demand" så att säga? I så fall kanske du kan byta nätagg och se om felet består. Köra med endast 1 minnes sticka, och se om felet består. Testa en annan skärm... Ja du förstår. Uteslutningsmetoden.
Kanske kan gå att hitta något i någon av Windows alla loggar, men där har jag noll koll.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S