Nytt och gammalt när Iphone 14-serien gör debut

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

I den här prissättningen drog Sverige verkligen ett kort strå

Vår IT avdelning på jobbet ligger i Finland och jämför man priserna på iPhone 14 där så kostar den 1039€ på Apples finska hemsida jämfört med 1115€ som det svenska priset konverterat till euro blir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Sitter själv med en iPhone 10, och kan allvarligt inte se en anledning till att byta. Finns absolut inget med de nya telefonerna som är nytt eller intressant. Lite snabbare CPU, lite mer pixlar på skärmen, lite mer mpx på kameran. That's it. Inga viktiga saker eg, ingen wow-faktor som med 10:an som blev av med sin skärmknapp, ny skärmtyp och större skärm som täckte hela displayen, en större skillnad från min tidigare 8 Plus. Men nu känns det som att det tvärdött på innovationerna och det är mikroskopiska uppgraderingar varje år till ett högre pris. 10:an är fortfarande snabb, funkar fortfarande med nyaste iOS.

Andra som känner likadant med de nyaste generationerna av telefoner?

Årliga uppdateringar är förändringarna små nuförtiden men efter några år så blir det större skillnad.
Jag hade X innan jag köpte 13 pro och t ex batteritiden är sjukt mycket bättre, telefonen och appar fungerar bättre, foto i mörker är på en helt annan nivå så det är skrattretande hur dåligt det var med X om man jämnför, 120hz skärm är riktigt fint. Sen spelar man spel på mobilen är det också stor skillnad.

Det beror vad man är ute efter. Skickar man bara sms, pratar i telefon, surfar, kollar fb och sånt så är det väldigt onödigt med ny mobil och gamla kan hålla i massa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"batteritiden vagt formuleras som "tillräckligt för hela dagen"."

Alltså horribelt kort och usel. Ungefär som alla andra lekofoner numera. Gatlopp mellan laddmöjligheter är fortfarande normen.

Om man kollar på apples hemsida har iPhone 14 cirka 26 timmars videouppspelning och iPhone 14 PRO cirka 29 timmars videouppspelning.

Så ja det är ruggigt bra batteritid. Jag tycker nu på senare generationer att android lurar har fått sämre batteritid och iPhone har gått om

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Om man kollar på apples hemsida har iPhone 14 cirka 26 timmars videouppspelning och iPhone 14 PRO cirka 29 timmars videouppspelning.

Så ja det är ruggigt bra batteritid. Jag tycker nu på senare generationer att android lurar har fått sämre batteritid och iPhone har gått om

Hur uppnår man den batteritiden vid verkligt användande? Går det?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Hur uppnår man den batteritiden vid verkligt användande? Går det?

Nä förmodligen inte, lite som med uppskattade distansen på elbilar. Men om man räknar att man får ut 75% av det så är det ändå riktigt bra!

Väldigt sugen på en 14 PRO, det känns ju som en smartphone, systemkamera och professionell videokamera i ett paket. Med tanke på det är 15k dyrt men inte orimligt.

Permalänk
Medlem

Var är egentligen skillnaden på en vanliga iPhone 14 och vanliga iPhone 13 ? helt sjukt att man inte får en skärm med hög uppdaterings frekvens på en mobil för 12000kr år 2022. Hoppas verkligen inte att sätter någon ny trend för de andra tillverkarna att börja snåla in på bas modellen och släppa samma mobil igen med ett nytt namn.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag tror du missat hur telefonrån går till numera... Tyvärr ser rånarna till att du låser upp och återställer telefonen på plats under hot, gärna i kombination med att de fotograferar ditt ID och hotar att göra något obehagligt om den "plötsligt" blir obrukbar.

Jag skulle aldrig köpa dyra telefoner till barnen.

/hulle.

Så kan det vara. Inget säkerhetssystem är helt vattentätt.

Det skapar ändå en rejäl med barriärer jämfört med att råna någon för 10-15 år sedan. När digitala enheter var iprincip olåsta. Då var det ju bara att ta telefonen etc.

Alla är inte kapabla till att göra grova rån. Så bara där har man minskat sannolikehten att man blir rånad på sin telefon. Sedan så är det även omstndigt och tar tid att utföra ett sådant brott.

Det är en stressad situation och offret ska alltså vara i tillräckligt mentalt skick att komma ihåg sitt apple id etc. Sedan att det faktiskt tar tid gör att brottet upptäcks medan det utförs.

Men ja. Givetvis är det inte omöjligt att sno en telefon. Men det är betydligt svårare och mer ovärt än för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Var är egentligen skillnaden på en vanliga iPhone 14 och vanliga iPhone 13 ? helt sjukt att man inte får en skärm med hög uppdaterings frekvens på en mobil för 12000kr år 2022. Hoppas verkligen inte att sätter någon ny trend för de andra tillverkarna att börja snåla in på bas modellen och släppa samma mobil igen med ett nytt namn.

Iphone 14 hade i normala fall varit ett tveksamt val över en 13. När dagens svaga krona gör att priset på den nya är 3500kr mer är det självklart inget bra köp. Lite nödsituation features och bättre kameror väger inte upp för det stora gapet, imo.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Var är egentligen skillnaden på en vanliga iPhone 14 och vanliga iPhone 13 ?.

En skillnad är att det inte är samma chip i dom. iPhone 14 har en kärna mer än 13 när det gäller grafiken t ex. En annan skillnad är versionen på Bluetooth, 5.3 på 14 och 5.0 på 13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag tycker priserna är rimliga av flera anledningar.

1. Byggkvalitet
2. Fruktansvärt stabilt ekosystem
3. Stabilt OS

De som klagar på priserna kan ju istället köpa produkterna var för sig.
En telefon som bara har samtal- sms- och mms-funktion.
En kamera.
En dator.
En handhållen spelkonsol.
En stegräknare.
En GPS.
En väckarklocka.
En ficklampa.
En diktafon.
En multifjärrkontroll.

+allt annat jag inte har rabblat upp.

Folk tar väldigt mycket för givet och det är lite synd.

Ja, det finns andra telefoner till lägre priser - duger det? Köp det då. Men de kommer inte i närheten av dessa lurar vad gäller prestanda, kvalitet och helhet. Precis som med bilar så är det en prioriteringsfråga vad man är beredd att offra för att få en sämre eller bättre upplevelse.

Detta är inte menat som en pik även om det kan verka så, utan en ärlig fråga. Var drar någon som du gränsen? 30 000? 50 000?
Jag håller med dig i punkt 1-3 men skulle aldrig betala över 6000. Köpte en iPhone 13 i våras för 5600 när elgiganten hade nattpriser. Kanonbra mobil men inte i närheten värd sitt ordinarie pris som då var 9000, enligt mig.

Permalänk
Medlem

Glad att jag köpte 13 pro max för 13999 på kampanj. 256gb modellen till och med! 14 är för dyr för väldigt lite nytt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av padinni:

Om man kollar på apples hemsida har iPhone 14 cirka 26 timmars videouppspelning och iPhone 14 PRO cirka 29 timmars videouppspelning.

Så ja det är ruggigt bra batteritid. Jag tycker nu på senare generationer att android lurar har fått sämre batteritid och iPhone har gått om

Såg en video med MKHB eller vad han nu heter. Där var iPhone i en klass för sig.

Innan någon tar mig för Apple-vurmare så äger jag en Google Pixel 6 Pro. Fakta är fakta helt enkelt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag tror du missat hur telefonrån går till numera... Tyvärr ser rånarna till att du låser upp och återställer telefonen på plats under hot, gärna i kombination med att de fotograferar ditt ID och hotar att göra något obehagligt om den "plötsligt" blir obrukbar.

Jag skulle aldrig köpa dyra telefoner till barnen.

/hulle.

Precis, inte i dagens härliga Schwerje....Inte ens jag som är vuxen flashar med min 13 max ute, aldrig. Ska jag ut på stan i helgen så åker min gamla nokia 3310 med istället.

Permalänk

Var lite fattigt med detaljer kring nya bionic chippet men det kanske kommer mer detaljer senare. SMS via satellit var intressant undrar om det blir internet via satellit nästa år? verkade som om det var mer nyheter på klockfronten i år, blir det som blir fokus framöver med klockor och augmentet reality brillor från apple i framtiden?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Skrivet av joakim99:

En skillnad är att det inte är samma chip i dom. iPhone 14 har en kärna mer än 13 när det gäller grafiken t ex. En annan skillnad är versionen på Bluetooth, 5.3 på 14 och 5.0 på 13.

Vad är meningen med BT 5.3 när de endå envisas med sin horribla AAC

Permalänk
Medlem

Folk tycker att iPhone är dyr men skäms inte när de trycker in ett RTX 3090 för att spela Minecraft och wow.

Permalänk
Medlem

Det är ett otroligt högt instegspris. Folk har rätt i att man använder telefoner mycket, men nu när relativt billiga Androidtelefoner är så pass bra som de är så blir det absurt att spendera 3-5 gånger så mycket för en iPhone, om man inte har en nästan obegränsad mängd pengar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Single-core geekbench iPhone 14 Pro är nästan exakt 10% snabbare än 13 Pro. Inte mycket at bråka om.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Då har din sambo något väldigt fel på batteriet eller spelar tunga spel.
Jag har 50-70% kvar av batteriet på min 13 pro när jag använder den vanligt under dagen (surfar, kollar någon video, messenger)
Spelar jag tunga spel så kör dom såklart slut på batteriet på några timmar

Jag har min 12 Pro i jobbet och använder flitigt de 3 timmarna om dagen min IBS gör sitt jobb.
Kanske 40-60% på kvällen

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Iphone 13 pro - 12 290:-
Iphone 14 - 11 990:-

I detta fallet så får man mer telefon om man köper iphone 13 pro från förra generationen.
Tycker prisättningen är helt uppått väggarna denna gången.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Iphone 13 pro - 12 290:-
Iphone 14 - 11 990:-

I detta fallet så får man mer telefon om man köper iphone 13 pro från förra generationen.
Tycker prisättningen är helt uppått väggarna denna gången.

Jag misstänker Apples konstiga prissättning med ett pris som inte sjunker utan är samma hela tiden ihop med en väldigt hög inflation, gör att vi från Apples sida får en väldigt plötslig och konstig prissättning.

Jag tycker man kan klaga på ganska mycket när det gäller iPhone 14. Men priset är inte Apples fel, det är de som har förstört värdet i våra pengar. Detta tycker jag är lite komisk när man ser recensioner där de säger att iPhone inte är så dyr, medans folk i länder med kass valuta klagar på Apple.

Permalänk
Medlem

Var väl inte jättemycket uppgraderingar från 13 Pro men tyckte att hur de gjort med kameramodulen vid skärmen och hur saker på skärmen interagerar med det var lite tufft, always on display är väl kul att Apple äntligen får.

Jag och frun vill båda ha 120 Hz skärm på mobilen så det är dags att byta, blir nog 14 Pro Max till oss båda, jag skall iaf ha en lila då den verkar tuff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Iphone 13 pro - 12 290:-
Iphone 14 - 11 990:-

I detta fallet så får man mer telefon om man köper iphone 13 pro från förra generationen.
Tycker prisättningen är helt uppått väggarna denna gången.

Speciellt när de använder samma chip. 14 har inget som är bättre än 13 pro, knappt bättre än 13 ens

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Speciellt när de använder samma chip. 14 har inget som är bättre än 13 pro, knappt bättre än 13 ens

30 gr lättare, BT 5.3 istället för 5.0 kan vara saker som uppskattas av en del.

Permalänk
Medlem

iPhone 14 standardmodellen verkar innehålla 6GB RAM, upp från 4GB på iPhone 13 non-Pro.

Justifierar såklart inte prisbumpen men för info!
https://www.macrumors.com/2022/09/08/iphone-14-ram-amounts/

Permalänk
Medlem

Känns inte som att något nytt kom, bara lite mer av allt som redan fanns, den hade lika gärna kunnat heta "13s" som 14

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

30 gr lättare, BT 5.3 istället för 5.0 kan vara saker som uppskattas av en del.

30 gram?! Då orkar man äntligen bära telefonen hela dagen istället för att ta vilopauser när man kånkar runt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

eftersom jag håller på att bli skogstokig på min nuvarande telefon, Zenfone 8, så blir det att byta tillbaka till apple. Jag hade egentligen velat byta först nästa år när USB c blir standard. 13 är ju prisvärd så den får göra jobbet. Jag tycker Apple annars blivit lite väl säkra senaste åren på telefonfronten men uppenbarligen svårt att komma med "nyheter"

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Bästa med detta är att så många nu lägger ut sina äldre på blocket.
12 mini here I come! Får bli att testa ios igen efter massa android-år (dock så har jag oftast exakt samma appar installerade så spelar inte så stor roll, men en liten telefon med bra kamera när jag inte behöver skogsmobilen)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här