Permalänk
Skrivet av THB:

Bor i en etta på 43kvm.
Senaste räkningen var på 310:-

<Uppladdad bildlänk>

Hur många kwh?

Skrivet av Scarabeo:

Tycker inte 79 kWh låter extremt lite. Tror jag snittade ca 60 kWh per månad förut när jag jobbade under dagarna och använde en monitor istället för TV kopplad till datorn.

Det är extremt lite! Vad gör du i lägenheten egentligen? Har du ens en kyl och frys?

Skrivet av Ecthelion:

Har för tillfället ingen tidigare faktura framför mig för att se antal kWh spenderade. Lägenheten brukar få hem en elräkning per månad på ~550kr. Detta är med flitig spelande på ett Xbox Series S (igång 3-4 timmar om dagen, 9-10 timmar per helg), en 65" LED TV, matlagning några dagar i veckan (med spis, fläkt m.m.) och sju lampor totalt tända under 4-5 timmar om dagen (LED-lampor).

2:a på ~60m².

Vet inte om det är dyrt eller billigt - men jag anser att jag kommer väldigt billigt undan jämfört med stackars husägare i dagens situation.

EDIT: Tillägg om att jag även har tvättmaskin och torktumlare som används 1-2ggr per vecka.

Antar att du är ung och obrydd för det är min uppfattning. Jag hade inte accepterat att inte få se hur många kwh man förbrukat i detalj. Riktigt uselt!

Skrivet av Exxovion:

Har en dator på 24/7 i stort sett, då den också agerar som NAS förutom som arbetsstation. Kyl/frys, tvättmaskin och diskmaskin.

Lagar mesta maten hemma dagligen, samt kör en tvätt iallafall varannan dag. Ligger på 230 kwh i snitt.

Låter högt. Du hade lätt kunnat halvera elanvändningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är extremt lite! Vad gör du i lägenheten egentligen? Har du ens en kyl och frys?

Jag har en ganska liten kyl och en väldigt liten frys. Sitter mycket vid datorn, blir en del spel men även serier och musik och så och då drar ju inte datorn särskilt mycket. Tror mitt rekord var på 45 kWh eller så på en månad.

Nu snittar jag dock ca 120 kWh per månad men nu är jag hemma hela dagarna och använder en TV istället för monitor och datorn och TV:n är igång ca 15 timmar om dygnet.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Antar att du är ung och obrydd för det är min uppfattning. Jag hade inte accepterat att inte få se hur många kwh man förbrukat i detalj. Riktigt uselt!

Är det verkligen uselt att man inte kommer ihåg exakt hur många kWh som man har förbrukat? J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter högt. Du hade lätt kunnat halvera elanvändningen.

Den är så gott som halverad nu mot tidigare. 👍

Använder inte golvvärmen eller handdukstorken i badrummet längre, införskaffade ingen ny torktumlare när den gick sönder, har en dator istället för två, ny kyl/frys och så byttes gamla hällen mot en induktionshäll.

Permalänk
Medlem

Har lite funderingar själv om förbrukning för min lgh, en 4' om ca 88 kvm där jag har kallhyra och betalar själv för uppvärmning av vatten i egen varmvattenberedare.
Ligger nu på sommaren juli och augusti månad på ca 350kWh per månad och då är allt avstängt förutom kyl och frys, Ubiquiti wi-fi ap's, tv (lcd 65") som går kanske 4-5 timmar per dag och just varmvattenberedare. Mat lagas med ugn och spis varannan vecka när jag har barn hemma. Ligger på ca 10k kWh per år vilket är rätt saftigt för en lgh om jag läser vad andra förbrukar - eller?

Så min fråga till er, har ni några idéer om vad som ev kan dra kraft eller vad man kan stänga av. Är vattenkokare dåligt, drar kanske ap's mycket och något man kan stänga av om dagarna när man är på arbete? Drar en varmvattenberedare så jäkla mycket kanske? Kan jag se om min hund minar Ethereum på nätterna?

Tänkte jag skulle skaffa elmätare och kolla för resp. enhet som jag alls har men verkar vara slut var jag än kollar just nu. Någon som vet vart man få fatt i något billigt och bra?

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Inaktiv

Mina två senaste fakturor låg på 359 kr (senaste) och 393 kr (dessförinnan). Rörligt elavtal (faktureras månadsvis), hyresrätt, etta på 51 kvm, bor ensam, ingen TV eller diskmaskin, en laptop som användas sporadiskt, router samt tvättpelare som använda kanske 3-5 gånger i månaden. Har ofta släckt förutom i rummet jag befinner mig i. Har planer på skaffa TV så får se vilken påverkan det har, är dock på jakt efter en mindre och billigare lägenhet.

Permalänk
Medlem

Vi bor 2 pers i en 4 rums lägenhet på 97kvm, förbrukar 250-350kwh per månad beroende på.
Lagar mycket mat hemma, spelar en hel del datorspel och så, kollar rätt mycket på stor TV med hemmabioförstärkare.
Tvättmaskin som använda ganska ofta, torktumlare som använda mer sällan och inte alls när elpriset är så här högt.

Har timpris så försöker köra diskmaskin och tvättmaskin osv. när priset är billigt.

Det är ganska intressant att se förbrukningen timme för timme och jag undrar lite hur det ser ut för er andra?
Dom timmar vi sover eller inte är hemma ligger förbrukningen på 0.10-0.15 kwh/h. Eller ja, 100-150 watt helt enkelt.
Jag antar att det framförallt är kyl och frys samt min server som drar det mesta utav det.

Den timmen när jag lagar mat så brukar totalförbrukningen ligga runt 1 kwh.

Vad ligger er nattidsförbrukning på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur många kwh?

Det är extremt lite! Vad gör du i lägenheten egentligen? Har du ens en kyl och frys?

Antar att du är ung och obrydd för det är min uppfattning. Jag hade inte accepterat att inte få se hur många kwh man förbrukat i detalj. Riktigt uselt!

Låter högt. Du hade lätt kunnat halvera elanvändningen.

Du verkar ju vara lite av ett troll i denna tråd. Jag kan se hur många kWh jag har förbrukat, men jag har ingen faktura framför mig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Mina två senaste fakturor låg på 359 kr (senaste) och 393 kr (dessförinnan). Rörligt elavtal (faktureras månadsvis), hyresrätt, etta på 51 kvm, bor ensam, ingen TV eller diskmaskin, en laptop som användas sporadiskt, router samt tvättpelare som använda kanske 3-5 gånger i månaden. Har ofta släckt förutom i rummet jag befinner mig i. Har planer på skaffa TV så får se vilken påverkan det har, är dock på jakt efter en mindre och billigare lägenhet.

Herregud, såg min kommande elräkning nu, 592 kr!

102,677 kWh för perioden 2022-08-01 - 2022-08-31.

Permalänk
Medlem

Bor ensam i en tvåa på ca 60kvm och brukar ligga mellan 200-250kwh beroende på vilken månad det är (kör AC ibland på varma dagar under sommaren). Ingår uppvärmning och vatten i hyran.

Två stycken servrar som är igång 24/7, gamingdator som används mycket till surf osv men sällan till gaming, tv som används max 30 minuter per dag, lagar sällan mat hemma, kyl och frys.

Kommer förmodligen tänka om rejält när det kommer till just servrarna hur jag kan skala ner dom så mycket som möjligt för att spara på ström. En av dom agerar bara som router och där kommer jag förmodligen gå över till en EdgeRouter X som jag har liggandes t.e.x.

Permalänk
Medlem

2 personer i en 3a på 85kvm. Fakturan för augusti hamnade på 2800 kronor och vi hade använt 501 kWh. Månaden innan det 450 kWh och då låg fakturan på 1500 kronor. Blev en del AC under de varma dagarna så kan tänka mig att det hade inverkan.

Ska bli spännande att se hur september blir, men prognosen just nu är -16% jämfört med föregående år(där jag låg på 481 kWh).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

2 personer i en 3a på 85kvm. Fakturan för augusti hamnade på 2800 kronor och vi hade använt 501 kWh. Månaden innan det 450 kWh och då låg fakturan på 1500 kronor. Blev en del AC under de varma dagarna så kan tänka mig att det hade inverkan.

Ska bli spännande att se hur september blir, men prognosen just nu är -16% jämfört med föregående år(där jag låg på 481 kWh).

250 kWh per person i augusti? Det är en väldigt hög förbrukning i mitt tycke, drygt 8 000 W per person och dag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Bankai:

2 personer i en 3a på 85kvm. Fakturan för augusti hamnade på 2800 kronor och vi hade använt 501 kWh. Månaden innan det 450 kWh och då låg fakturan på 1500 kronor. Blev en del AC under de varma dagarna så kan tänka mig att det hade inverkan.

Ska bli spännande att se hur september blir, men prognosen just nu är -16% jämfört med föregående år(där jag låg på 481 kWh).

Samma sits. 450kWh , 1300kr + överföring för augusti. Blev dyr kyla de dagarna det varade. Skoteroverall på inomhus i vinter om föreningen snålar med värmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Herregud, såg min kommande elräkning nu, 592 kr!

102,677 kWh för perioden 2022-08-01 - 2022-08-31.

Elområde 4.

Permalänk
Medlem

Tvåa om 60kvm.
Har sonen varannan vecka, annars ensam.
Värme och vatten ingår i hyran.
Har egen tvättmaskin och diskmaskin.
Pluggar hemifrån, så datorn står på sisådär 12-14h/dag.

1771kWh förra året, det är ungefär 147,6kWh/månad.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Fick precis min faktura för augusti. Förbrukat 362kWh. 1630kr (förbrukning) + 467kr (fasta avgifter).
Bor i en 2a på 60kvm och har en kombinerad kyl/frys, en HP Micro server Gen 8, och min vanliga dator som står igång dygnet runt. Tv'n används ca 5-7h om dagen. El område SE4..

Permalänk
Skrivet av jimet:

Fick precis min faktura för augusti. Förbrukat 362kWh. 1630kr (förbrukning) + 467kr (fasta avgifter).
Bor i en 2a på 60kvm och har en kombinerad kyl/frys, en HP Micro server Gen 8, och min vanliga dator som står igång dygnet runt. Tv'n används ca 5-7h om dagen. El område SE4..

Låter mycket men sen kanske de som förbrukar mycket har god lön.

Permalänk
Medlem

Snittar ca 450 kWh per månad, jag och sambon på en 3a. Bor utomlands där man behöver AC om nätterna, och jobbar hemifrån så ACn på hemmakontoret körs på dagtid med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tycker inte 79 kWh låter extremt lite. Tror jag snittade ca 60 kWh per månad förut när jag jobbade under dagarna och använde en monitor istället för TV kopplad till datorn.

Har flyttat till ny lägenhet här och kör med en liten projektor (Nebula Capsule II) istället för vår gamla 55" OLED TV. Sparar en hel del på det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Fick precis min faktura för augusti. Förbrukat 362kWh. 1630kr (förbrukning) + 467kr (fasta avgifter).
Bor i en 2a på 60kvm och har en kombinerad kyl/frys, en HP Micro server Gen 8, och min vanliga dator som står igång dygnet runt. Tv'n används ca 5-7h om dagen. El område SE4..

Måste nästan vara rekordhög förbrukning för en person i lägenhet känns det som. Närmare 12 000 W per dag blir det.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Du verkar ju vara lite av ett troll i denna tråd. Jag kan se hur många kWh jag har förbrukat, men jag har ingen faktura framför mig?

Troll vet jag inte men han gillar inte att folk som har pengar spenderar pengar utan alla ska leva snålt även fast man har pengar. ( https://www.sweclockers.com/forum/trad/1658991-vad-har-ni-i-u...
#19705585 )

Min förbrukning har stigit under sommaren
185 kWh i Maj
213 kWh i Juni
250 kWh i Juli
267 kWh i Augusti

2 personen i en 2a på 45kvm

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Måste nästan vara rekordhög förbrukning för en person i lägenhet känns det som. Närmare 12 000 W per dag blir det.

Hur får du det till 12 000 W när det egentligen är 3620 W per månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur får du det till 12 000 W när det egentligen är 3620 W per månad?

362 kWh = 362 000 W / 31 ~ 11 677 W.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur får du det till 12 000 W när det egentligen är 3620 W per månad?

Det var väl 362 kWh, inte 3620 W.

Permalänk
Medlem

En sak som är positivt med det hela är att folk kanske får för sig att flytta till kommuner i SE1 och SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Måste nästan vara rekordhög förbrukning för en person i lägenhet känns det som. Närmare 12 000 W per dag blir det.

Watt är en effekt, menar du 12 000 wattimmar per dag?

500 watt i genomsnittseffekt blir det om vi ska räkna i watt, och det är inte högt ändå.

Som jag skrev tidigare i tråden, vår grundeffekt här hemma är 100-150 watt, saker i stand by, router och switchar, en NAS osv.

Watt är effekt, kilowattimmar är energi.

1000 W (effekt) i en timme blir 1 kWh.

12 000 W under en dag blir 288kWh.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Watt är en effekt, menar du 12 000 wattimmar per dag?

500 watt i genomsnittseffekt blir det om vi ska räkna i watt, och det är inte högt ändå.

Som jag skrev tidigare i tråden, vår grundeffekt här hemma är 100-150 watt, saker i stand by, router och switchar, en NAS osv.

Watt är effekt, kilowattimmar är energi.

1000 W (effekt) i en timme blir 1 kWh.

12 000 W under en dag blir 288kWh.

Hur räknar du ut dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

362 kWh = 362 000 W / 31 ~ 11 677 W.

Vad är det ens du har försökt räkna ut här? Du delar med antalet dagar på en månad istället för timmar? Rätt vore 31*24 om det är snitteffekten du vill ha fram i Watt, vilken blir strax under 500 Watt i snitt över månaden. Inte 12 000, det är knappt en lägenhet ens uppsäkrad för i elskåpet.

Det är också dags en gång för alla att både folket och politiker lär sig skillnaden på

1. Effekt, energi per tidsenhet. Ex Watt vilket är energi per sekund.
2. Energi. En energimängd. Exempelvis kWh.

Jag bor i lägenhet och brukar ha en förbrukning runt 300-400 kWh per månad.

Permalänk
Medlem

4 personer (2 vuxna, 2 barn) i en etage-6:a där varmvatten inkluderas. Förra året snittade vi omkring 400 kWh per månad men borde kunna dra ner det rejält i år. Augusti gick det 220 kWh där den största förändringen antagligen är att jag frivilligt börjat gå tillbaka till kontoret för att spara energi. Även blivit bättre på att ha släckt i rum där man inte är i och att använda ECO-program på vitvaror. Funderar även på att dra ner på golvvärme.
Gått från 40 öre/kWh bundet till 150 öre/kWh bundet med start i september så blir spännande att se kommande elräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur räknar du ut dem?

Hur räknar jag ut vad?

Jag kan se min elförbrukning timme för timme på "Mitt Fortum", jag tror dom flesta elbolag har motsvarande information, om det är en timmätare som finns installerad.

När jag tittar på förbrukningen nattetid eller när vi inte är hemma så ligger vi runt 0.10-0.15 kWh per timme, vilket är 100-150 watt.