Inspiration för kandidatarbete inom programmering

Permalänk
Medlem

Inspiration för kandidatarbete inom programmering

Tjena! Jag har fått möjlighet att ta min programmeringskandidat ett halvår tidigare än planerat men det innebär att jag måste styra upp exjobbet själv. Via en gammal kollega har jag kommit i kontakt med ett konsultbolag som erbjuder mig en arbetsplats samt mentor med kravet att jag hittar ett projekt. Här har tyvärr inte universitetet varit så hjälpsamma som jag hoppats så nu försöker jag själv hitta något jag kan utforma en kandidatuppsats kring.

Jag läser kandidatprogrammet Innovativ Programmering. Helst skulle jag göra något inom webbutveckling men jag är öppen för det mesta. I och med att det gäller en kandidat behöver inte nivån va överdrivet hög.

Finns det någon här som skapat sitt egna exjobb? Gärna inom programmering. Har ni några idéer?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Något jag spontant tycker är intressant är den växande trenden mot Agile och allt var "processer och metoder" stavas. Då du går "Innovativ programmering" så kanske det vore intressant att göra en litterärstudie av just agile vs det som nu enkelt kan översättas till "mer frihet mindre regler" typ.

Ett annat spår om du gillar webbutveckling är att kika på vad ett företag som Webflow håller på att göra med just webbutvecklingen. Om kravet på faktiskt kunnande inom programmering sjunker i takt med att det byggs "WYSIWYG"-lösningar, vad innebär det?

Ett sista spår är programmerings AI, då kanske det kan vara intressant att kika på Github Co Pilot som sägs bygga på kod från folks repon. Finns en viss etisk aspekt här som är intressant, men även vad AI kod kan tänkas bjuda på för säkerhetsrisker.

Lycka till!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Tänk på att vad du gör i kandidatarbetet inte är viktigt, det är processen/uppsatsen som är viktig. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tänk på att vad du gör i kandidatarbetet inte är viktigt, det är processen/uppsatsen som är viktig. 😉

Du har förstås en poäng i detta, men det skadar ju inte om arbetet är motiverande så att man slipper våndas över både det och uppsatsen.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tänk på att vad du gör i kandidatarbetet inte är viktigt, det är processen/uppsatsen som är viktig. 😉

Skulle säga att det är väldigt viktigt när man skall få sitt första jobb. Dels skulle jag råda alla att försöka skriva exjobbet på ett företag så att det får någon slags verklighetsförankring samtidigt som det ger faktiska referenser, och dels så bör ämnet vara intressant för folk som arbetar i branschen så när man söker sitt första jobb kan man diskutera arbetet.

Jag skulle till och med gå så långt som att säga att vad man slutligen får för betyg på arbetet är ganska irrelevant för en klar majoritet av de tjänster man kommer söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att det är väldigt viktigt när man skall få sitt första jobb. Dels skulle jag råda alla att försöka skriva exjobbet på ett företag så att det får någon slags verklighetsförankring samtidigt som det ger faktiska referenser, och dels så bör ämnet vara intressant för folk som arbetar i branschen så när man söker sitt första jobb kan man diskutera arbetet.

Jag skulle till och med gå så långt som att säga att vad man slutligen får för betyg på arbetet är ganska irrelevant för en klar majoritet av de tjänster man kommer söka.

Jaså? Jag fick jobb innan examen, de brydde sig inte om något examensarbete alls. 😅 Flera från klassen som aldrig ens gjorde det färdigt och jobbar idag med välbetalda jobb.

Men absolut kan det vara en väg in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaså? Jag fick jobb innan examen, de brydde sig inte om något examensarbete alls. 😅 Flera från klassen som aldrig ens gjorde det färdigt och jobbar idag med välbetalda jobb.

Men absolut kan det vara en väg in.

Ja, min poäng var att det är mer eller mindre det enda värdet av arbetet, att kunna få en väg in genom att man gjort något intressant/fått referenser. Inget man behöver såklart men skall man spendera tid på att göra arbetet så bör man såklart få någon nytta av det när man söker jobb.

Men som du säger är det klart man kan få jobb oavsett om ens gjort arbetet.

Permalänk
Medlem

En kandidat är inte lång. Så "keep it simple". En enkel webbapp, single page app är väl det heta just nu. Och ett enkelt backend som snurrar på en localhost server.

Beställ hem ett rfid chip och koppla till appen för att få en innovativ knorr på det hela.

Program som konverterar saker är bra enkla projekt och funkar perfekt som SPA. Kanske något inför etherium2 och proof of stake?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
DingDongerMcDongface

Kanske prova att tackla det ur en annan ände? Istället för att fundera "vad är mitt projekt", kanske tänka mer i banan "Vad för typ av problem vill jag tackla/lösa?". Det kan vara enklare att få inspiration för ett projekt när man listat ut vad det ska vara lösningen på.

Sedan får jag instämma med @talonmas om att hålla det enkelt. Avgränsa dig väl, det är hopplöst när man får ett för stort scope och det kan smyga sig på utan att man inser det. Mitt arbete fokuserade på principer inom s.k inclusive design kombinerat med conversational AI och huruvida det kunde förenkla röststyrd användning av ett ordbehandlingsprogram för en person med fysisk funktionsnedsättning. Det är ett minst sagt nischat ämne, vilket gjorde det svårt att hitta deltagare, något som i sin tur gjorde uppgiften för stor i relation till tiden det tog.

Kanske kika på vad konsultbolaget har för pågående projekt och se om det är något där som kan inspirera? Någon tidigare kurs som intresserat dig särskilt som har något du kan spinna vidare på?

stavfel
Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Jag ska tänka över det här lite så kanske jag återkommer med följdfrågor när jag har något lite mer konkret

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

En portal för olika växelriktare( används vid produktion av el via solceller ).
De flesta växelriktarna har något slags api. Dock saknar nästan alla den enkla funktionen att se hur mycket man har sålt för i kr. Eftersom priserna från nordpol inte är gratis i kommersiella syften. Dock finns dessa priser att få gratis via en eu portal. ( https://transparency.entsoe.eu/ ) .
Det finns många projekt för att göra detta för olika växelriktare men generell lösning som är enkelt för gemene man.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Murvar:

Tjena! Jag har fått möjlighet att ta min programmeringskandidat ett halvår tidigare än planerat men det innebär att jag måste styra upp exjobbet själv. Via en gammal kollega har jag kommit i kontakt med ett konsultbolag som erbjuder mig en arbetsplats samt mentor med kravet att jag hittar ett projekt. Här har tyvärr inte universitetet varit så hjälpsamma som jag hoppats så nu försöker jag själv hitta något jag kan utforma en kandidatuppsats kring.

Jag läser kandidatprogrammet Innovativ Programmering. Helst skulle jag göra något inom webbutveckling men jag är öppen för det mesta. I och med att det gäller en kandidat behöver inte nivån va överdrivet hög.

Finns det någon här som skapat sitt egna exjobb? Gärna inom programmering. Har ni några idéer?

Kontakta kommunen/regionen och se om dom har någon integration eller manageringsverktyg för inventering att göra. Hade du varit nära Örebro hade jag kunnat referat dig till våran chef då vi nyligen startat egen utveckling på högre nivåer Dock får du driva mycket själv då men du får en ganska bra punkt på CV:et vad nu än dom söker.

Vet att vi hade kandidatarbeten som överlevde nästan 10år här gällande diverse integrationer

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Inte riktigt min domän men jag tror PWA (Progressive Web App) kan vara relevant att bekanta sig med också. Jag vet inte riktigt om man ska betrakta det som ett komplement mer än någonting annat men jag ser det lite som "få din webbapplikation att fungera som en native-app utan att skriva en native-app".

Verkade fungera fint när jag lekte med det för ett mindre projekt.

Men någon annan kan säkert avgöra om det verkligen passar in som ett ämne i den här diskussionen eller inte. 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Tjena! Jag har fått möjlighet att ta min programmeringskandidat ett halvår tidigare än planerat men det innebär att jag måste styra upp exjobbet själv. Via en gammal kollega har jag kommit i kontakt med ett konsultbolag som erbjuder mig en arbetsplats samt mentor med kravet att jag hittar ett projekt. Här har tyvärr inte universitetet varit så hjälpsamma som jag hoppats så nu försöker jag själv hitta något jag kan utforma en kandidatuppsats kring.

Jag läser kandidatprogrammet Innovativ Programmering. Helst skulle jag göra något inom webbutveckling men jag är öppen för det mesta. I och med att det gäller en kandidat behöver inte nivån va överdrivet hög.

Finns det någon här som skapat sitt egna exjobb? Gärna inom programmering. Har ni några idéer?

Skulle inte utgå ifrån metoder/tekniker utan utgå ifrån applikationssidan, något som intresserar dig, en lösning du själv vill använda, något personligt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

/--/
Jag läser kandidatprogrammet Innovativ Programmering. Helst skulle jag göra något inom webbutveckling men jag är öppen för det mesta. I och med att det gäller en kandidat behöver inte nivån va överdrivet hög.
/--/

Kommer du att läsa den exjobbsförberedande kursen?
Alltså den som Rita har där man lär sig att läsa/skriva "papers".
Den var rätt jobbig men väldigt nyttig. Jag tyckte den hjälpte mig mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Kontakta kommunen/regionen och se om dom har någon integration eller manageringsverktyg för inventering att göra. Hade du varit nära Örebro hade jag kunnat referat dig till våran chef då vi nyligen startat egen utveckling på högre nivåer

Är tyvärr i Stockholm! Men att kontakta kommunen kan va något

Skrivet av magjan:

Kommer du att läsa den exjobbsförberedande kursen?
Alltså den som Rita har där man lär sig att läsa/skriva "papers".

Nej jag blev klar lite tidigare så jag kastar mig ut blint här

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte exakt om det är stor skillnad hur ni betygsätts och vad exakt du betygsätts på (jag läser 5-årig utbildning så kanske är skillnad då). Men var försiktig när du gör den i samband med ett företag! De fokuserar på att du levererar något, din fokus ska vara på att skriva en bra uppsatts. Sen om du får bra resultat eller ej behöver inte betyda något, det tar man upp i diskussionen!

Det viktigaste är: Läs mycket forskningsartiklar! Försök hitta "problem" i dem. Har de missat något intressant? Har de upptäckt något nytt de tycker är värdigt att fortsätta forska kring? Motsätter du dig deras resultat?

Jag skrev min kandidat och kom fram till några intressanta vidareutvecklingar av mitt valda område. Området gäller utvärdering av översamplingsmetoder för klassificering av lungcancer med artificiellt neutralt nätverk. Om det låter intressant att fortsätta forska kring hit me up

Lite mer info som vi fick var att inte sätta ut med att försöka skriva mycket kod. Koden ska vara ett verktyg till att uppnå en bra uppsats. För om man fokuserar för mycket på att skriva kod kommer man inte ha tid att skriva uppsatsen. Fokus är intro, bakgrund, metod, resultat, diskussion och slutsats Sen i metoden är givetvis (ofta) en av verktygen programmering! Men det är ofta en mycket liten del av hela arbetet. Jag läser datateknik förövrigt.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Okej. Detta blir ett skitinlägg, men det bjuder jag på. Kunde inte låta bli, bara

ÖVNING: Innovativ programmering
VIKGUBBEN DOLD PROGRAMMERING
Vikgubben Dold programmering är en lek uppsats där barnen eleven på ett roligt innovativt sätt får större förståelse för att det är okej att programmen kan se ut precis som man de vill, och gilla det om man vill.
Material:
Vikpapper, ordlappar, sax, skål, färgkritor, färgpennor eller tuschpennor. Fem forummedlemmar, dator med exvis notepad plus.
Gör så här:
1. Skriv ut ordlapparna och vikpappren. Klipp ut lapparna och lägg dem i en skål.
2. Börja med att förklara för barnen medlemmarna att detta är en rit programmeringsövning där bara fantasin
sätter gränserna. Måste till exempel en brandman vara man? Kan en hund vara polis?
Kan en drottning ha randiga strumpor? Måste en stäng-knapp ha ett kryss? I den här övningen finns inga rätt eller fel och det
är bara roligt om man tänker annorlunda.
3. Låt barnen para ihop sig två och två och dela ut ett vikpapper till varje par.
4. Låt varje par dra en gemensam lapp där dom får information om vad de ska rita.

5. Låt ett av barnen i varje par rita den nedersta delen av figuren. Låt en forummedlem programmera en del av ett program. Viktigt att de andra inte ser vad som ritas programmeras. Vik sedan lappen Dölj det som programmerats hittills och skicka den programmet vidare till nästa barnet forummedlem.
OBS! Viktigt att man gör små streck som syns där den andra ska fortsätta rita kroppen programmera.
6. Låt det andra barnet rita ben, vik sedan pappret och skicka tillbaka. Gör nu samma sak tills alla forummedlemmar programmerat sin del.
7. Be barnen att byta vikpapper med varandra i paret tills hela figuren är ritad.
8. Veckla sedan upp alla figurer och låt alla berätta vad de ritat. 8. Sy nu ihop programmets enskilda delar till en exekverbar kod. Visa sedan hela programmet för inblandade examinatorer.
9. Diskutera sedan figurerna programmet utifrån perspektivet att alla program har rätt att se ut hur de vill
och fungera om man har tur.
10. Huvuduppgiften nu blir att övertyga examinatorerna att detta program är användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Okej. Detta blir ett skitinlägg, men det bjuder jag på. Kunde inte låta bli, bara

ÖVNING: Innovativ programmering
VIKGUBBEN DOLD PROGRAMMERING
Vikgubben Dold programmering är en lek uppsats där barnen eleven på ett roligt innovativt sätt får större förståelse för att det är okej att programmen kan se ut precis som man de vill, och gilla det om man vill.
Material:
Vikpapper, ordlappar, sax, skål, färgkritor, färgpennor eller tuschpennor. Fem forummedlemmar, dator med exvis notepad plus.
Gör så här:
1. Skriv ut ordlapparna och vikpappren. Klipp ut lapparna och lägg dem i en skål.
2. Börja med att förklara för barnen medlemmarna att detta är en rit programmeringsövning där bara fantasin
sätter gränserna. Måste till exempel en brandman vara man? Kan en hund vara polis?
Kan en drottning ha randiga strumpor? Måste en stäng-knapp ha ett kryss? I den här övningen finns inga rätt eller fel och det
är bara roligt om man tänker annorlunda.
3. Låt barnen para ihop sig två och två och dela ut ett vikpapper till varje par.
4. Låt varje par dra en gemensam lapp där dom får information om vad de ska rita.

5. Låt ett av barnen i varje par rita den nedersta delen av figuren. Låt en forummedlem programmera en del av ett program. Viktigt att de andra inte ser vad som ritas programmeras. Vik sedan lappen Dölj det som programmerats hittills och skicka den programmet vidare till nästa barnet forummedlem.
OBS! Viktigt att man gör små streck som syns där den andra ska fortsätta rita kroppen programmera.
6. Låt det andra barnet rita ben, vik sedan pappret och skicka tillbaka. Gör nu samma sak tills alla forummedlemmar programmerat sin del.
7. Be barnen att byta vikpapper med varandra i paret tills hela figuren är ritad.
8. Veckla sedan upp alla figurer och låt alla berätta vad de ritat. 8. Sy nu ihop programmets enskilda delar till en exekverbar kod. Visa sedan hela programmet för inblandade examinatorer.
9. Diskutera sedan figurerna programmet utifrån perspektivet att alla program har rätt att se ut hur de vill
och fungera om man har tur.
10. Huvuduppgiften nu blir att övertyga examinatorerna att detta program är användbart.

Dessa ’små streck’ som nämns i punkt fem ber rimligen vara ett funktionsanrop, där returvärde och parametrar framgår, men inte övriga kommentarer. Heter funktionen hämtabrandbil och någon fyller den med en hund så går det finfint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dessa ’små streck’ som nämns i punkt fem ber rimligen vara ett funktionsanrop, där returvärde och parametrar framgår, men inte övriga kommentarer. Heter funktionen hämtabrandbil och någon fyller den med en hund så går det finfint!

Släcker eldar med hundar... my god. Bor du någonstans i Asien?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Jag och en klasskompis skrev vår kandidatuppsats hos ett IT-konsultbolag i Stockholm för snart tre år sedan. Konsultbolaget hade ett förslag på projekt på masternivå som vi utgick ifrån och ändrade lite efter eget tycke och smak, och efter feedback från seminarier vi hade på universitetet.

Vår ambition var att få in en fot på arbetsmarknaden så snabbt som möjligt så vi utförde kvalitativa intervjuer med utvecklare, arkitekter och konsultchefer. Vi undersökte om man tänkte faktabaserat eller "på känsla" när man valde mellan olika verktyg i IT-projekt, med fokus på om man valde open source-lösningar eller "stängd" programvara.

Just intervjuerna tycker jag var det mest värdefulla att ta med sig till arbetslivet, det gav en inblick i hur de olika yrkesrollerna arbetade som jag saknade från den mer teoretiska utbildningen. Vi fick båda också erbjudande om anställning från konsultbolaget. För dem var det mer av en billig provanställning för att lära känna oss än att de behövde en utredning om arbetsmetoder. Det var dock många som tyckte vår presentation var intressant, och som berättade att de inte alls hade tänkt på den aspekten av arbetet, så det var kul att känna att vi kunde bidra med något även som nya inom branschen.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att det är väldigt viktigt när man skall få sitt första jobb. Dels skulle jag råda alla att försöka skriva exjobbet på ett företag så att det får någon slags verklighetsförankring samtidigt som det ger faktiska referenser, och dels så bör ämnet vara intressant för folk som arbetar i branschen så när man söker sitt första jobb kan man diskutera arbetet.

Jag skulle till och med gå så långt som att säga att vad man slutligen får för betyg på arbetet är ganska irrelevant för en klar majoritet av de tjänster man kommer söka.

Aldrig hört talas om nån som ens frågar nån om en kandidats exjobb 😂 ... Men antar att det borde finns några ställen/nischer... Om man har ett tunt CV kanske och det verkligen inte finns nått annat att prata om?

Få det överstökat med minimal smärta. Bonus om det är roligare att genomföra såklart... Kan ju vara roligare att göra något bra. Men oftast blir det ganska konstlat i slutändan.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jaså? Jag fick jobb innan examen, de brydde sig inte om något examensarbete alls. 😅 Flera från klassen som aldrig ens gjorde det färdigt och jobbar idag med välbetalda jobb.

Men absolut kan det vara en väg in.

Jo men precis. De flesta bolagen kör ju det som en dold arbetsintervju / sätt att håva in nya anställda. Men oftast har man ju jobb inan exjobbet är klart, och då finns det ju inte supermkt incitament att skriva klart 😂

Permalänk
Medlem

Jag gjorde mitt exjobb på KTH Datateknik inom programmering. Min uppgift blev att undersöka förbättringar hos företaget som byggt Stockholms dåvarande cykelreseplanerare (detta var 2014).

Mitt främsta råd är att glöm inte att målet med exjobbet är att skriva en vetenskaplig uppsats och inte att göra ett programmeringsprojekt. Välj inte för stor programmeringsuppgift! Mitt råd är att välja en programmeringsuppgift du tror du kan bli klar med inom 2 veckor för då har du gott om tid på dig att fokusera på den viktiga biten: rapporten. Då det är programmering och missade deadlines är en klassiker så har du också lite marginal för det så även om det i slutändan tar 4 så kan du hantera det.

När jag gjorde exjobbet var jag med i en handledargrupp på skolan där vi var 4 som hjälpte varandra med uppsatserna. 2 av dom hade för stora uppgifter som strulade och drog ut på tiden, dom blev inte klara med sin uppsats på utsatt tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllBoll:

Mitt främsta råd är att glöm inte att målet med exjobbet är att skriva en vetenskaplig uppsats och inte att göra ett programmeringsprojekt.

Det här tycker jag också är något man bör tänka på. Beroende på utbildning/examinator så kan det på B- och C-nivå (som jag antar det här rör sig om) finnas halvhöga krav på vetenskapligt bidrag, dvs det duger inte att bara hitta ett programmeringsprojekt och sedan skriva en rapport om vad man gjorde. Man ska producera någon form av ny kunskap också, något unikt. Valet av ämne för uppsatsen är kritiskt för att uppfylla den delen.

Att hålla sig till formen för en vetenskaplig rapport är relativt enkelt (om man har läst på vad det innebär förstås), men att fylla det med meningsfullt innehåll är det kluriga. Se till att ha en tidig dialog med examinatorn så att du förstår kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Aldrig hört talas om nån som ens frågar nån om en kandidats exjobb 😂 ... Men antar att det borde finns några ställen/nischer... Om man har ett tunt CV kanske och det verkligen inte finns nått annat att prata om?

Få det överstökat med minimal smärta. Bonus om det är roligare att genomföra såklart... Kan ju vara roligare att göra något bra. Men oftast blir det ganska konstlat i slutändan.

De flesta nyexaminerade har väldigt tunna CVn så minsta grej som hjälper dem stå ut är bra. Har man gjort någonting av faktiskt värde på ett företag så är det i många fall det enda vettiga en kandidat har gjort.

Permalänk
Inaktiv

Vad är dina styrkor? Klarar du lågnivå-programmering i modern C++, inriktning spelutveckling/spelmotorutveckling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det här tycker jag också är något man bör tänka på. Beroende på utbildning/examinator så kan det på B- och C-nivå (som jag antar det här rör sig om) finnas halvhöga krav på vetenskapligt bidrag, dvs det duger inte att bara hitta ett programmeringsprojekt och sedan skriva en rapport om vad man gjorde. Man ska producera någon form av ny kunskap också, något unikt. Valet av ämne för uppsatsen är kritiskt för att uppfylla den delen.

Tänkte precis säga detta. I min kandidatuppsats hade vi ett rätt stort fokus på de akademiska delarna: att formulera (och omformulera) en forskningsfråga som uppnådde någon form av originalitet, att välja en metod för att besvara frågan, att argumentera för varför just den metoden var lämplig för att besvara frågan.

Själva genomförandet var sen rätt sekundärt. Så mitt råd är också att checka av ordentligt med skolan vad de egentligen har för krav så att ni är överens om vad du ska göra. Börja sedan med en idé, en frågeställning att besvara. När man sen funderar på hur man ska besvara frågan kommer själva projektet ofta rätt naturligt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det här tycker jag också är något man bör tänka på. Beroende på utbildning/examinator så kan det på B- och C-nivå (som jag antar det här rör sig om) finnas halvhöga krav på vetenskapligt bidrag, dvs det duger inte att bara hitta ett programmeringsprojekt och sedan skriva en rapport om vad man gjorde. Man ska producera någon form av ny kunskap också, något unikt. Valet av ämne för uppsatsen är kritiskt för att uppfylla den delen.

Att hålla sig till formen för en vetenskaplig rapport är relativt enkelt (om man har läst på vad det innebär förstås), men att fylla det med meningsfullt innehåll är det kluriga. Se till att ha en tidig dialog med examinatorn så att du förstår kraven.

Kan med erfarenhet säga att kravet på rapporten är väldigt mycket upp till vem du har som examinator. Jag har själv för 8 år sen varit opponent på en som lagt fram en kandidatexamen (Innovativ Programmering, Liu), och den uppsattsen var 16 sidor lång utan vetenskaplig grund och 8 sidor bilder. Personen hade bara gjort bilder och steg på hur man använde ett verktyg han gjort. Han blev godkänd.

Med det sagt så har jag själv inte haft så mycket nytta av den vetenskapliga grunden i mina examensarbeten, mer än att jag personligen tyckte de var roligt att genomföra. När du väl har examen bryr sig inte arbetsgivare om vad du gjorde, iallafall inte som teknologie kandidat.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Tjena! Jag har fått möjlighet att ta min programmeringskandidat ett halvår tidigare än planerat men det innebär att jag måste styra upp exjobbet själv. Via en gammal kollega har jag kommit i kontakt med ett konsultbolag som erbjuder mig en arbetsplats samt mentor med kravet att jag hittar ett projekt. Här har tyvärr inte universitetet varit så hjälpsamma som jag hoppats så nu försöker jag själv hitta något jag kan utforma en kandidatuppsats kring.

Jag läser kandidatprogrammet Innovativ Programmering. Helst skulle jag göra något inom webbutveckling men jag är öppen för det mesta. I och med att det gäller en kandidat behöver inte nivån va överdrivet hög.

Finns det någon här som skapat sitt egna exjobb? Gärna inom programmering. Har ni några idéer?

Gratulerar till en framtidssäker utbildning!

Enligt infon på LIUs hemsida är det en bred utbildning du går med fokus på programvaruutveckling
Det borde ge dig fria händer;
Sätt dig ner, ta en öl och ta dig en funderare på vad för områden du själv skulle vilja förstärka dig inom
AI, ramverk, gränssnitt, cloud, utvecklingsmetoder, virtualisering, säkerhet, distribuerade system...
Det finns en ocean av körsbär för dig att plocka!

Som du sedan även kan ta med i CVn/resumen när du söker jobb

Korrigering