Permalänk

Komma åt min Synology NAS lagring

Tjo,

Kan man på något sätt få in min NAS som tex en mapp i min Android telefon ?
Jag har idag en app just för att komma åt mina filer på nasen. Det jag skulle vilja ha som är önskvärt är att när jag tittar i min mobil via appar som vill ha åtkomst till mina filer på mobilen så ser dom min nas mapp. Är detta möjligt ?

/Force

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Jag har idag en app just för att komma åt mina filer på nasen. Det jag skulle vilja ha som är önskvärt är att när jag tittar i min mobil via appar som vill ha åtkomst till mina filer på mobilen så ser dom min nas mapp. Är detta möjligt ?

/Force

kort svar?
Nej.

Långt svar? Ja, men då måste du köra VPN. DS File, som är den app du använder, gör 99% av det du borde behöva.

Kan du sätta upp en VPN server hemma (antigen i din NAS med VPN Server i Synology, eller i din router) så kör den vägen.
Men det är inte helt problemfritt, tex måste telefonen anslutas med VPN varje gång du vill komma åt filerna.

Permalänk
Medlem

Om du ställer in så du kan ansluta till din nas via quickconnect kan du logga in utifrån utan vpn i dsfile.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av boibo:

kort svar?
Nej.

Långt svar? Ja, men då måste du köra VPN. DS File, som är den app du använder, gör 99% av det du borde behöva.

Kan du sätta upp en VPN server hemma (antigen i din NAS med VPN Server i Synology, eller i din router) så kör den vägen.
Men det är inte helt problemfritt, tex måste telefonen anslutas med VPN varje gång du vill komma åt filerna.

Jag kör wireguard och den vägen tar jag mig in till nas:en och ds file kör jag men det var inte behovet. Jag skulle vilja att tex när jag använder galleri och skall titta bland mina filer så kommer nasen upp där som en egen enhet eller mapp. Tror samba löser det på datorer, tänkte om det finns någon liknande lösning ?
Men det gör det troligtvis inte då.

Permalänk
Medlem

I Samsungs "Mina filer" kan man lägga till nätverkslagring (FTP, sFTP eller SMB). Har dock inte testat, så vet inte på rak arm hur det funkar och om det täcker dina behov.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

I Samsungs "Mina filer" kan man lägga till nätverkslagring (FTP, sFTP eller SMB). Har dock inte testat, så vet inte på rak arm hur det funkar och om det täcker dina behov.

Mmm... jag har tyvärr inte Samsung men jag hade en för ett tag sedan men jag vet att det var strul med det. Men det är samsungs egna grejer, jag kollade i file från google tror jag det är men där verkar det inte finns någon sådan inställning.
Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,

/Force

Har du kollat på Synology Drive? Det blir som din egen Dropbox, Onedrive m.fl.

Permalänk
Skrivet av klomasdo:

Har du kollat på Synology Drive? Det blir som din egen Dropbox, Onedrive m.fl.

Nej det har jag inte gjort. Det skall jag kolla på.
Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr-nix:

Om du ställer in så du kan ansluta till din nas via quickconnect kan du logga in utifrån utan vpn i dsfile.

Quick Connect är inte att rekommendera då det kan öppna upp nasen för attacker.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.