Windows 11-uppdatering förbereder stöd för flikar i Utforskaren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Är det inte detta man har en klassisk Commander till?
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.abandonwaredos.com%2Fpublic%2Faban_img_screens%2Fnortoncommander-5.jpg&f=1&nofb=1

Total Commander till exempel på windows numera då eftersom Norton Commander är lite utdaterad

Skrivet av walkir:

Eller Directory Opus för oss vill ha det bästa av båda världar Microsoft har långt kvar innan jag ser Windows Explorer som användbart.

För mig känns det inte så jobbigt att (mitten-) klicka en gång till på File-explorer-ikonen liksom, så jag ser inte riktigt värdet i att installera tredjepartsmjukvara för så simpla funktioner. Det handlar om att flytta och kopiera filer liksom, jag behöver inte ha något superavancerat för det. Men era behov kan förstås vara något helt annat än mina.

Jag har använt någon bulk-renamer för att ändra namn på ett strukturerat sätt, och jag har kört olika merge-verktyg som kan hantera både innehåll i kataloger och i filer (WinMerge är rätt nice exempelvis), eller typ Beyond compare för att jämföra filer eller kataloger. Men numera finns det ju bättre verktyg för kod och andra textfiler, inbyggt i VS eller i Git via något GUI eller helt i commandline. Och behovet att typ hantera mängder med mp3-filer på ett strukturerat sätt med renaming och flytt av filer försvann ju med Spotify och så vidare.

Men jag är öppen för förändring förstås, så vad ger exempelvis Total Commander över det inbyggda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Uppdateringen kraschade min dator fullständigt, vilket blev droppen som fick allt att rinna över. Efter ha krigat med ett uselt OS i 6 månader är jag tillbaka till Windows 10. Otroligt vilken skillnad i både hastighet och användarvänlighet. Det känns som en klar uppgradering.

Själv har jag kört Windows 11 på både min stationära och min laptop sedan dag ett utan några problem överhuvud taget. Dock så gjorde jag en "clean" installation av Windows 11.Vilket verkar ha varit en bra sak att göra eftersom att Windows 11 inte har strulat något sedan 4 oktober förra året.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet så har inte flikar släppts än utanför Preview programmet, men ska göra det under hösten. Finns i beta preview men inte på min stationära dator där jag kört med release preview versionen sedan juli. Skickade in en rättelse också

Yes, det är inte med i 22H2-uppdateringen som kom i veckan. Flikar i utforskaren kommer som en separat update under Oktober.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pskjonte:

Kanske dags att uppgradera från Windows 10?

Hur är det med högerklick för att komma åt "windows 10 context" menyer, är det fortfarande två klick som gäller?

Ja, i standardutförande. Men med tilläggsprogram som typ StartAllBack så går det att justera beteendet till att alltid visa de klassiska kontextmenyerna. Jag kör det själv och tycker att jag har fått en bra balans mellan de nya Win11-grejjorna som native centrerat aktivitetsfält, och mer klassiska Win7/10 look and feel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har testat "alla" olika som finns. Directory Opus, Total Commander, XYplorer etc etc men de är så otroligt fula, sitter inte på Windows 95 så vill inte ha Windows 95 GUI.

Files är den jag föredrar just nu och är den som matchar Windows 11 bäst: https://apps.microsoft.com/store/detail/files-app/9NGHP3DX8HD...

7-Zip funkar även i Files utan att behöva klicka på "Show more options".

Blir att testa Windows egna igen när tabs läggs till, hade hoppats att det skulle komma med 22H2 releasen men ser ut som det kommer vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Någon som faktiskt gjort några prestandaskillander mellan win10 och win11? Minnesanvändning, spelande, rendering etc?

Jag tänker nu på senare tid nu när win11 har mognat lite? Kanske lite OT men ändå intressant. Jag har aktivt inte valt att gå över till win11 för jag är rädd för massa barnsjukdomar och onödig bloat av systemet.

Prestanda är väldigt små skillnader, så att de är svåra att märka av.

Startmenyn är ok men behöver fler alternativ för inställningar. Det är väldigt basic just nu. Aktivitetsfältet är väldigt inställningsfattigt och går inte att lägga på t.ex. vänster sida eller högst upp. Det går inte att minska det genom att välja "små ikoner". Det enda man har som alternativ är att gömma det automatiskt typ.

Finns en del rapporter om problem med spel på Nvidia och 22H2, men jag har kört några spel utan problem. Säkert något som fixas snart oavsett.
https://www.neowin.net/news/windows-11-22h2-apparently-causin...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat utforskaren och flikar kommer inte göra saken bättre, det är för mycket förhandsvisning, som tar upp en massa tid när man redan vet vad man letar efter. Jag hade helst tagit bort trädet till vänster och gått tillbaks till att visa den faktiska sökvägen i adressfältet istället för parafrasering.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har aldrig gillat utforskaren och flikar kommer inte göra saken bättre, det är för mycket förhandsvisning, som tar upp en massa tid när man redan vet vad man letar efter. Jag hade helst tagit bort trädet till vänster och gått tillbaks till att visa den faktiska sökvägen i adressfältet istället för parafrasering.

Skrivet av snajk:

För mig känns det inte så jobbigt att (mitten-) klicka en gång till på File-explorer-ikonen liksom, så jag ser inte riktigt värdet i att installera tredjepartsmjukvara för så simpla funktioner.

Går att återställa menyn till den gamla hederliga. Tar 10 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Försumbar prestandavinst. Urdumt tips.

du får gärna utveckla lite ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jaha, tänkte flikar var nytt men hade helt glömt av att det fanns i Win10...

Har använt Win11 i nån månad nu och tycker det inte är så farligt ändå. Det jag saknar mest är helt klart separata fönster i taskbaren, eftersom jag har uppe många file explorers/browser fönster samtidigt. Nu måste man hovra på ikoner för att gå till rätt fönster eller hitta med alt-tab. Den lite sämre startmenyn samt file explorer context menyn kan jag leva med.

EDIT: OK, filmenyn kan man tydligen återställa med regedit så det kan jag fixa. Taskbaren/startmenyn måste man väl installera program som trixar med systemet för dock vilket jag inte är lika sugen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Själv har jag kört Windows 11 på både min stationära och min laptop sedan dag ett utan några problem överhuvud taget. Dock så gjorde jag en "clean" installation av Windows 11.Vilket verkar ha varit en bra sak att göra eftersom att Windows 11 inte har strulat något sedan 4 oktober förra året.

Vem gör inte en ren installation av Windows när man uppgraderar? Windows behövs oavsett ominstalleras typ varje till vart annat år för att hållas fräscht...

Taskbaren i 11 är hopplös med tre skärmar. Sökfunktionen är löjligt långsam. Att högerklicka på filer för att nå rätt egenskaper/fuktioner görs i flera steg, generllt betydligt långsammare och instabilare än föregående OS, Krångliga och meningslösa designval i UX som bara skapar frustration för inbitna användare. Listan kan göras väldigt lång på saker som ändrats bara för ändrandets skull utan att tillföra något värde.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon291473:

<Uppladdad bildlänk>

Går att återställa menyn till den gamla hederliga. Tar 10 sekunder.

Jo absolut. Har inget att göra med vad jag diskuterar dock.

Två mittenklick på explorer öppnar två fönster, sen är det bara att kopiera eller flytta hur mycket man vill. Precis som förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För mig känns det inte så jobbigt att (mitten-) klicka en gång till på File-explorer-ikonen liksom, så jag ser inte riktigt värdet i att installera tredjepartsmjukvara för så simpla funktioner. Det handlar om att flytta och kopiera filer liksom, jag behöver inte ha något superavancerat för det. Men era behov kan förstås vara något helt annat än mina.

Jag har använt någon bulk-renamer för att ändra namn på ett strukturerat sätt, och jag har kört olika merge-verktyg som kan hantera både innehåll i kataloger och i filer (WinMerge är rätt nice exempelvis), eller typ Beyond compare för att jämföra filer eller kataloger. Men numera finns det ju bättre verktyg för kod och andra textfiler, inbyggt i VS eller i Git via något GUI eller helt i commandline. Och behovet att typ hantera mängder med mp3-filer på ett strukturerat sätt med renaming och flytt av filer försvann ju med Spotify och så vidare.

Men jag är öppen för förändring förstås, så vad ger exempelvis Total Commander över det inbyggda?

Nu är jag ingen stor windowsanvändare privat då jag kör primärt macos och linux men jag har utsatt mig för en MS-miljö hela mitt liv. Men det vanliga sättet att administrera filer på DOS-tiden (80-90talet) var via Norton Commander eller liknande så tror att många bara hängt kvar faktiskt med att detta är default-metoden för att göra saker då det inte heller förändrats.

Men den stora fördelen är kortkommandon och navigation med tangenterna.
Att enkelt bara kunna markera, flytta till katalogen i andra rutan etc samt alla inbyggda funktioner som Multi Rename med smidiga syntaxer etc. Allt på ett ställe med kortkommandon helt enkelt och jämföra innehåll mellan filer, kataloger etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem gör inte en ren installation av Windows när man uppgraderar? Windows behövs oavsett ominstalleras typ varje till vart annat år för att hållas fräscht...

Taskbaren i 11 är hopplös med tre skärmar. Sökfunktionen är löjligt långsam. Att högerklicka på filer för att nå rätt egenskaper/fuktioner görs i flera steg, generllt betydligt långsammare och instabilare än föregående OS, Krångliga och meningslösa designval i UX som bara skapar frustration för inbitna användare. Listan kan göras väldigt lång på saker som ändrats bara för ändrandets skull utan att tillföra något värde.

Kan hålla med sig om sök funktion är extremt trög men jag använde mig knappast av den i Windows 10 ändå så inget som påverkar mig direkt. Allt annat har jag vant mig nu efter drygt 1 år med Windows 11 så inget jag tänker på att direkt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem gör inte en ren installation av Windows när man uppgraderar? Windows behövs oavsett ominstalleras typ varje till vart annat år för att hållas fräscht...

Mja, innan jag uppgraderade mitt system så hade jag samma installation av Windows 10 i flera år. Och min far körde med samma Windows 7 installation från att han köpte datorn sent 2009 till sommaren 2022 utan några större problem

Skrivet av Aje:

Taskbaren i 11 är hopplös med tre skärmar. Sökfunktionen är löjligt långsam. Att högerklicka på filer för att nå rätt egenskaper/fuktioner görs i flera steg, generllt betydligt långsammare och instabilare än föregående OS, Krångliga och meningslösa designval i UX som bara skapar frustration för inbitna användare. Listan kan göras väldigt lång på saker som ändrats bara för ändrandets skull utan att tillföra något värde.

Väldigt få saker jag håller med dig om. I princip bara det där med högerklicksfunktion. Personligen så blev min dator snabbare i Windows 11 än 10:an, även på äldre system som inte stöds officiellt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Och som vanligt har det funnits i macOS sedan länge. Men bra funktion oavsett

Har funnits ännu längre i Linux...

Permalänk
Medlem

Microsoft måste vara den absolut långsammaste o kanske även sämsta utvecklaren nånsin. Att det tar SÅ lång tid för dom att implementera nåt så enkelt som tabbar i explorer är ju bara pinsamt, jag har ju tillomed haft tabbar i explorer för säkert tio år sen redan i form av ett enkelt addon vid Clover. Men nä, Microsoft snackade väl om det för rätt länge sen redan men inte lyckats leverera, lite på samma sätt som dom fortfarande inte är helt färdiga med sitt mörka tema dom började bygga på för säkert en fem år sen nu. O nerfen av taskbaren kanske man inte behöver nämna igen, men dom har ju iaf börjat buggfixa det nu, saaaaakta men säkert.

Jag har testat den lite o den är funktionsmässigt rätt najs men tyvärr rätt sluggish, så pass att den blev nästan obrukbar (iaf senast jag testade). Jag rockar vidare med min Directory Opus iaf, kraftfullare o bättre än den blir det nog inte

Permalänk

Total Commander är utmärkt alternativ till utforskaren, med stöd för flikar dessutom
https://www.ghisler.com/

Permalänk
Medlem

Vad fan, det här är en funktion jag hade älskat att använda. Hade inte en aning om att den fanns till Windows 10 när jag använde det.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Vad fan, det här är en funktion jag hade älskat att använda. Hade inte en aning om att den fanns till Windows 10 när jag använde det.

#19741722

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har testat "alla" olika som finns. Directory Opus, Total Commander, XYplorer etc etc men de är så otroligt fula, sitter inte på Windows 95 så vill inte ha Windows 95 GUI.

Files är den jag föredrar just nu och är den som matchar Windows 11 bäst: https://apps.microsoft.com/store/detail/files-app/9NGHP3DX8HD...

7-Zip funkar även i Files utan att behöva klicka på "Show more options".

Blir att testa Windows egna igen när tabs läggs till, hade hoppats att det skulle komma med 22H2 releasen men ser ut som det kommer vid ett senare tillfälle.

Jag har kört Clover i många år och tycker att den fungerar väldigt bra. Den ser ju ut som Utforskaren fast med Chrome-flikar i toppen. Den integrerar sig även med Win+E så att fler flikas öppnas varje gång, vilket verkar kräva register-hackande i Files. Nackdelen med Clover är att antivirusprogram brukar reagera på dess nyare versioner, så jag brukar ta någon äldre utgåva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Skönt. Hade varit lite som att gå hela livet och tro att dom svarta bitarna i vingummipåsen är lakrits, för att sen upptäcka att det är svartvinbär och att dom är godast i hela påsen.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har testat "alla" olika som finns. Directory Opus, Total Commander, XYplorer etc etc men de är så otroligt fula, sitter inte på Windows 95 så vill inte ha Windows 95 GUI.

Files är den jag föredrar just nu och är den som matchar Windows 11 bäst: https://apps.microsoft.com/store/detail/files-app/9NGHP3DX8HD...

7-Zip funkar även i Files utan att behöva klicka på "Show more options".

Blir att testa Windows egna igen när tabs läggs till, hade hoppats att det skulle komma med 22H2 releasen men ser ut som det kommer vid ett senare tillfälle.

Du har inte upplevt att Files är oerhört långsamt? Har försökt med det flera gånger o senast nu idag o det är fortfarande lika trögt att öppna en mapp, alltså en sekund eller ännu längre vilket gör det totalt obrukbart. Sen är det andra smågrejer som gör att jag ändå föredrar DOpus, men just långsamheten är verkligen en dealbreaker när det gäller Files.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du har inte upplevt att Files är oerhört långsamt? Har försökt med det flera gånger o senast nu idag o det är fortfarande lika trögt att öppna en mapp, alltså en sekund eller ännu längre vilket gör det totalt obrukbart. Sen är det andra smågrejer som gör att jag ändå föredrar DOpus, men just långsamheten är verkligen en dealbreaker när det gäller Files.

Responsen i Files är inte lika bra som i Microsofts egna File Explorer, det kan jag hålla med om. Det har dock blivit mycket bättre, inget jag reflekterar över längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Responsen i Files är inte lika bra som i Microsofts egna File Explorer, det kan jag hålla med om. Det har dock blivit mycket bättre, inget jag reflekterar över längre.

Kollade dera github o det är flera som rapporterat om att det är väldigt långsamt, så jag är inte ensam iaf, men å andra sidan så är det folk inkl du som inte har så mycket problem, så nåt vajsing nånstans i koden är det som påverkar prestanda på olika sätt. Det jobbas på det oavsett, så jag lär väl testa det igen om nåt halvår eller år o se om det är värdigt att ersätta mitt DOpus. O det egentligen mest för att Files är just lite snyggare

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt för när funktioner försvinner i uppdateringar.
Jag förstår att det ibland behöver tas bort stöd för saker som är urgamla och UI förbättras, men att ta bort flikarna i en filhanterare känns omotiverat. Men som Linux/Pop OS användar så är jag ej berörd av just detta. Känns lite olustigt att så många sitter i knät på Microsoft och vad de lyckas implementera och ta bort när de släpper nya OS.

Innan jag går tillbaka till Windows så får de fixa den fragmeterade kontrollpanelen/inställningar iaf, den fick mig att byta.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

<Uppladdad bildlänk>

Går att återställa menyn till den gamla hederliga. Tar 10 sekunder.

Problemen sitter här:

Nu har jag visserligen bara Windows 10 men förväntar mig att det är ännu värre i 11'an.
OneDrive går att avinstallera men återinstallerar sig själv hela tiden, snabbåtkomst går att rensa men inte ta bort helt.
Det går att ta bort enheter och mappar beteckningarna, men då blandas allt.
Normalläget är ju trippla genvägar till windows egna sortering.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Problemen sitter här:
<Uppladdad bildlänk>
Nu har jag visserligen bara Windows 10 men förväntar mig att det är ännu värre i 11'an.
OneDrive går att avinstallera men återinstallerar sig själv hela tiden, snabbåtkomst går att rensa men inte ta bort helt.
Det går att ta bort enheter och mappar beteckningarna, men då blandas allt.
Normalläget är ju trippla genvägar till windows egna sortering.

Jag har för länge sedan avinstallerat OneDrive på den dator som fortfarande kör Windows 10 och OneDrive har inte återinstallerats sig själv någon gång för mig. Inte på någon av mina andra datorer heller när dom körde Windows 10.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men jag är öppen för förändring förstås, så vad ger exempelvis Total Commander över det inbyggda?

Du nämnde det delvis själv, men just bulkrenamer, FTP/sFTP/SCP, arkivhantering, fungerande sökfunktion och stöd för 100-tals filformat (bilder, ljudfiler etc) är inte fel. Total Commander och/eller DOpus ersätter 5-6 andra program i Windows för mig. Hur packar du exempelvis upp RAR-filer i Windows utan tredjepartsmjukvara?

Windows Explorer klarar inte ens att fixa tumnaglar för mina exotiska bildformat.

Sen går utseendet i DOpus att skräddarsy, vilket gör det hela ännu trevligare.

Är inte utvecklare, så VSCode känns inte så intressant. Använder hellre Notepad++ då.