Nvidias grafikkort tappar spelprestanda i Windows 11-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Nvidias grafikkort tappar spelprestanda i Windows 11-uppdatering

Uppdaterad! I kombination med grafikkort från Nvidia kan den senaste uppdateringen till Windows 11 leda till stuttering och stora förluster i spelprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De måste blandat ihop patcharna - det måste ju varit Windows 10 som skulle få stutter-patchen, för att tvinga folk att uppgradera till 11

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Taget från länken jag skickade in till er som tips @versions?
https://www.neowin.net/news/windows-11-22h2-apparently-causin...

As reports had suggested, Microsoft released Windows 11 version 22H2 to the general availability channel on September 20. You can read all about the new exciting stuff in these articles here. A few days before that, some users received the 2022 feature update early with new devices. The machines were shipping with build 22621.521 (KB5017321) which was indeed the 22H2 update as confirmed later by Microsoft.

However, like it's usually the case, the new update is not without its issues though. Last night, we reported about a problem related to updating to this new feature update. The update process is failing for many with the error code "0x800f0806". Luckily, there are a couple of fixes available that we have outlined in this article.

For those that have managed to update, there are other problems for users who have Nvidia graphics cards in their systems. There are reports of unstable framerates and stuttering, and lower than typical CPU usage in games. Users across Reddit and Microsoft forums have echoed similar sentiments. Reddit user ChoPT says the issues were present in insider builds too. They write:

I was having serious performance hitches, both on the desktop and especially in gaming (this completely broke gsync as well). Drops to ~30fps randomly from ~120, in non-graphically intense tests. Screen tearing like crazy. I have a VERY powerful system (12700k, 3080 Ti, DDR5 ram), so it's not a hardware issue, and I tried turning all the new graphics settings off as well, so it wasn't that either.

[..] I'm a pretty big gamer, so this is unfortunately a deal-breaker until it can be fixed. But the performance issues on the desktop also just made everything feel a bit sluggish. These same problems were present in the insider build I tried months ago, and I am very disappointed they are still present at release.

Rolled back, and all the problems went away.

Another user Nahett77 says their CPU usage dropped from around 80% down to just around 5%:

I have been experiencing insane stuttering in games. My CPU usage in games have dropped down significantly, in some from 80% to 5%. Just went back to the last update and my in game experience is much better.

Fortunately for those experiencing such problems, Nvidia has confirmed that it is looking into the matter. Manuel Guzman, Software QA at the company has requested for more feedback from the affected users on the Reddit thread. In case you are reading the article and are facing similar issues, you can provide feedback to Nvidia using this form.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon orsak att ens gå över till Win 11?

Permalänk
Medlem

konstigt då nvidia aldrig har problem med sina drivrutiner i windows enligt en hel del här på forumet?🫣🤫

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det ens någon orsak att ens gå över till Win 11?

ska du ha nya ryzen alt nya intel så är du tvungen att gå över till win 11 ja.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ska du ha nya ryzen alt nya intel så är du tvungen att gå över till win 11 ja.

Finns väl inget krav på win11 för varken AMD eller Intel

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Taget från länken jag skickade in till er som tips @versions?

Du är med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

De måste blandat ihop patcharna - det måste ju varit Windows 10 som skulle få stutter-patchen, för att tvinga folk att uppgradera till 11

Denna patch skulle komma efter 40xx lanseringen för att få folk att byta från 30xx.

Permalänk
Medlem

Tänker att jag uppdaterar till w11 lagom lagom till att w12 börjar rulla ut 😂

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Är inte problemet att Windows 11 har 9% sämre prestanda än windows 10 och mellan 40-50% sämre prestanda än linux (beroende på distro och allt det där.)

File performance of ntfs är nu så dålig att det ligger 90% bakom nyaste XFS i small file sizes och 2380% sämre i large file clusters.

I blogbench så får ntfs en score av: 51603 och xfs får: 2188241 så 5.* x högre i samma uppgifter.

David cutler är ett Geni och NTFS är fantastiskt för att ha som filsystem för 486:an och samma med windows registry, var finfint förr, men nu hatat av alla som måste använda dyngan.

Registret ska inte hålla appdata, det kom även microsoft ihåg efter fiascot med os/2 och de var rädd att göra samma fel som de gjorde med IBM. De gjorde tvärt om fast ändå inte. De satte mer skit i registret som inte skulle vara där (borde inte existera alls), sen valde de "AppData" vägen. Vilken total bullshit, alla program ska och borde vara "self containing" med alla config filer osv i applikationens plats.
MaCOS 10.4 var närmast, man hade efter installation och alla settings hamnade i users foldern.
BeOS hade ett bättre system där settings hamnade i /boot/users/*application name* (kanske kommer tillbaka i haiku)

src: https://www.osnews.com/story/134759/using-windows-after-15-ye...

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Nämen? Windows 11 som är så bra...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det nämndes kring uppdateringen att det ändrats något för att minska strömförbrukningen.
Skulle vilja analysera energialternativen i detalj för att se exakt vad som ändrats, men inte hunnit göra det än. Om det är något med dessa eller något helt annat är oklart än så länge.

Permalänk
Medlem

är riktigt nöjd med windows 11, inte haft några problem alls 🙂👌

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ångrar jag nedgraderade till Windows 11
Ingen lokal profil, onedrive skit, usch!
Kan abslut inte vänja mig vid att ha startknappen i mitten. (Ja även om jag använder MacOS mycket)
Högerlicka på taskbar för att få taskmanger? Nej nej.

Antar de mesta kan fixas men är too old for this shit och installerar då hellre Win10 istället.

Och så nu denna skiten. orka...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Tycker man ofta hör om buggar och problem som upptäckts under beta-perioden men som Microsoft skiter i. Varför ens ha ett beta-program om allvarliga problem missas gång efter gång?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

är riktigt nöjd med windows 11, inte haft några problem alls 🙂👌

Inte ens prestandan? Gissar att du inte spelar?
Windows 11 är fantastiskt slött, och du kan se en hel multitud av benchmarks på youtube där de jämför med 10an. SteamOS är bättre och har inga micro stutters. Jag väntar tålmodigt på deras release av 3.0.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker man ofta hör om buggar och problem som upptäckts under beta-perioden men som Microsoft skiter i. Varför ens ha ett beta-program om allvarliga problem missas gång efter gång?

tdgas.....

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Jag kom runt problemen igenom att ändra vilket energi schema man använde … ändra från preformence mode till lägsta och tillbaka och fungerar nu fel fritt med RTX 3070 kort i alla fall

Permalänk
Medlem

Själv har jag Windows 11 och tycket de fungerar bra. Men när man spelar CS-GO så plötsligt ligger jag gungar runt på 120 FPS annars så har jag runt 200 - 250 FPS. alla andra spel fungerar fel fritt.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ångrar jag nedgraderade till Windows 11
Ingen lokal profil, onedrive skit, usch!
Kan abslut inte vänja mig vid att ha startknappen i mitten. (Ja även om jag använder MacOS mycket)
Högerlicka på taskbar för att få taskmanger? Nej nej.

Antar de mesta kan fixas men är too old for this shit och installerar då hellre Win10 istället.

Och så nu denna skiten. orka...

Snarare SBS

  • Koppla från kontot i Inställningar.

  • Flytta knappen till vänster genom att högerklicka på Aktivitetsfältet och välja "Inställningar för aktivitetsfältet". Finns sen under "Beteenden för aktivitetsfältet".

  • Högerklicka på Startknappen istället så finns alla gamla alternativ

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ska du ha nya ryzen alt nya intel så är du tvungen att gå över till win 11 ja.

Så svaret är nej..

Permalänk
Administrativ avgift

Kört 22h2 länge nu och inte upplevt några problem så frågan är om det bara gäller uppgraderingar och inte nyinstallationer?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tur att man inte fått den än. Bäst att pausa uppdateringar i två veckor eller så.

Skrivet av danedi:

Inte ens prestandan? Gissar att du inte spelar?
Windows 11 är fantastiskt slött, och du kan se en hel multitud av benchmarks på youtube där de jämför med 10an. SteamOS är bättre och har inga micro stutters. Jag väntar tålmodigt på deras release av 3.0.

Hur mycket tapp snackas det om? Jag kör W11 och har inte märkt något speciellt. Skulle det vara några fps hit eller dit så lär det nog inte märkas om man lirar på en 144Hz skärm iaf. Stutter finns i vissa spel men för mig har det alltid varit relaterat till Unreal Engine "shader stutter".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ska du ha nya ryzen alt nya intel så är du tvungen att gå över till win 11 ja.

Källa på det?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Uppdaterade igår och har inte märkt något konstigt. Inte ännu iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Inte ens prestandan? Gissar att du inte spelar?
Windows 11 är fantastiskt slött, och du kan se en hel multitud av benchmarks på youtube där de jämför med 10an. SteamOS är bättre och har inga micro stutters. Jag väntar tålmodigt på deras release av 3.0.

Kan du länka? Det enda jag gör med min dator är att spela och W11 > W10 för mig.

Uppdaterade själv till 22H2 och har inga problem med prestandan.

Permalänk
Medlem

Tyckte det kändes underligt

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

14 Oktober 2025

Skrivet av ramlösa:

Finns det ens någon orsak att ens gå över till Win 11?

Kanske inte än om du inte föredrar Windows 11 looken eller kommer använda/bryr dig om dem nya sakerna som t.ex nya taskmanagern, Power Automate (kräver Microsoft konto), fönstergrupper, widgets mm.

Personligen använder jag allt det nyss nämnda (förutom widgets) på jobbet och kommer uppdatera när jag uppgraderar datorn hemma till bättre prestanda och minst TPM 2.0.

Värt att tänka på kan dock vara ..

Om du vill fortsätta hålla din dator uppdaterad, med allt som felkorrigeringar, bugfixar, nya funktioner och kanske mest viktigaste, säkerhetsuppdateringar, bör du uppgradera till Windows 11 innan 14 Oktober 2025 då det är officiella datumet från Microsoft på Windows 10 livscykel, "end of life", "end of support". Detta förutsatt att du kör den senaste versionen av Windows 10. Gamla versioner, vilket är alla versioner som släpptes före den senaste, har kortare support och livslängd.

När Microsofts support har nått Windows livslängd släpps inga fler updates, security patches, bugfixes etc.

Förutom det (med reservation att jag inte vet allt) kommer Windows 10 fortfarande gå att använda dock.

Mer om detta finns hos Microsoft:
https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/windows-...

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Finns bara 2 saker jag tycker är sämre med W11 än W10, allt annat är bättre.

1. Startmenyn är sämre i W11, gillar inte layouten eller att man inte kan ta bort rekommenderat sektionen.

2. I W10 kan man stänga av overflow menyn i system tray och alla ikoner hamnar automatiskt på taskbaren, går inte göra i W11.

Körde 3DMark, Cyberpunk 2077 och Forza Horizon 5 benchmark nu och får samma score som innan uppdateringen.