Nvidias grafikkort tappar spelprestanda i Windows 11-uppdatering

Permalänk
Medlem

Har inte märkt något och har provat några prestanda tester och ingen lägre prestanda eller stutter.

Gäller ju att uppdatera/lägga in drivrutinerna på nytt vid stora uppdateringar.

Är detta något SweClockers testat själva eller bara lagt upp random?

Känns inte så seriöst.

Permalänk

NVIDIA fixes Windows 11 22H2 stuttering issues with GeForce Experience 3.26

https://videocardz.com/newz/nvidia-releases-geforce-experience-3-26-beta-with-support-for-rtx-40-series

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Aha så det är Geforce Experience som är problemet. Har aldrig installerat det och antar dom som inte fick problem inte kör den programvaran och därför inte märkt av något.

Permalänk
Medlem

Nu är det alltså snart ett år efter releasen av Windows 11, och de håller fortfarande på med sån här skit...

Det finns ju en rad hypotetiska fördelar, men det känns fortfarande som att Windows 11 är någon slags testversion för alla jobb de inte gjort klart. Jag köpte Windows 10 bara någon vecka efter releasen, kan inte dra mig till minnes att jag någonsin haft den här typen av problem varken förr eller senare. I kombination med de påtvingade alternativa utseendena på aktivitetsfält och kontextmenyer så känns uppgradering måttligt lockande, och det får nog komma något spel jag verkligen vill spela som kräver Windows 11 innan jag gör flytten och tar inlärningskurvan för det 'förbättrade" användargränssnittet.

Känns väldigt märkligt nu när jag ska köpa ny dator inom några veckor att behöva köpa ett uråldrigt operativsystem en gång till för att Redmond inte kan unfucka sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det alltså snart ett år efter releasen av Windows 11, och de håller fortfarande på med sån här skit...

Det finns ju en rad hypotetiska fördelar, men det känns fortfarande som att Windows 11 är någon slags testversion för alla jobb de inte gjort klart. Jag köpte Windows 10 bara någon vecka efter releasen, kan inte dra mig till minnes att jag någonsin haft den här typen av problem varken förr eller senare. I kombination med de påtvingade alternativa utseendena på aktivitetsfält och kontextmenyer så känns uppgradering måttligt lockande, och det får nog komma något spel jag verkligen vill spela som kräver Windows 11 innan jag gör flytten och tar inlärningskurvan för det 'förbättrade" användargränssnittet.

Känns väldigt märkligt nu när jag ska köpa ny dator inom några veckor att behöva köpa ett uråldrigt operativsystem en gång till för att Redmond inte kan unfucka sig själva.

minns jag hörde exakt samma argument när folk skulle gå från windows 7 till windows 10 för windows 10 var ju jävulens påfund och var jättehemskt 🤣 sen att skylla på windows för nvidias drivrutiner är pricken över iet 😂🤣

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

minns jag hörde exakt samma argument när folk skulle gå från windows 7 till windows 10 för windows 10 var ju jävulens påfund och var jättehemskt 🤣 sen att skylla på windows för nvidias drivrutiner är pricken över iet 😂🤣

Skillnaden är nog framförallt att jag tycker att Windows 10 är gammalt vid det här laget, och att det finns så mycket grejer de kunde förbättrat istället för att dumma ner Windows ytterligare. Startmenyn är en grej jag använder dagligen, finns ett antal mjukvaror och filtyper som inte är lämpade för att öppna via kontextmenyns genvägar eller filtypsassociation.

Att ta bort ett helt gäng customiseringsmöjligheter känns också väldigt konstigt i en ny version. Jag har inget intresse av att sitta och köra några tredjepartsgrejer för att få grundläggande Windows-funktioner att bete sig på ett önskvärt sätt, och med tanke på vad som uppenbarat sig under de första Win 11-versionerna så är det ju inte svårare än att de hade kunnat lägga in ett par alternativ i någon inställningsmeny, då väldigt mycket (allt?) från Windows 10 är under skalet på Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skillnaden är nog framförallt att jag tycker att Windows 10 är gammalt vid det här laget, och att det finns så mycket grejer de kunde förbättrat istället för att dumma ner Windows ytterligare. Startmenyn är en grej jag använder dagligen, finns ett antal mjukvaror och filtyper som inte är lämpade för att öppna via kontextmenyns genvägar eller filtypsassociation.

Att ta bort ett helt gäng customiseringsmöjligheter känns också väldigt konstigt i en ny version. Jag har inget intresse av att sitta och köra några tredjepartsgrejer för att få grundläggande Windows-funktioner att bete sig på ett önskvärt sätt, och med tanke på vad som uppenbarat sig under de första Win 11-versionerna så är det ju inte svårare än att de hade kunnat lägga in ett par alternativ i någon inställningsmeny, då väldigt mycket (allt?) från Windows 10 är under skalet på Windows 11.

som sagt exakt samma sak sades när folk skulle gå från win 7 till win 10 😋🤣👌

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

som sagt exakt samma sak sades när folk skulle gå från win 7 till win 10 😋🤣👌

Annars är det nog mer i linje med vad folk sa om Windows 8, där 10:an kom att rätta till Metro-apokalypsen.

Vi får väl se hur det går framöver och vilka saker de rättar till efter sitt "Nya Windows 8"/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Hur gör man om vill avinstallera senaste versionen av uppdateringen? Rollback?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Annars är det nog mer i linje med vad folk sa om Windows 8, där 10:an kom att rätta till Metro-apokalypsen.

Vi får väl se hur det går framöver och vilka saker de rättar till efter sitt "Nya Windows 8"/Windows 11.

Du låter som många av mina kunder där det värsta man utsätta dem för är att flytta runt ikoner på skrivbordet. Deras liv slåss i spillror och deras liv är så gott som över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Tack för tipset! Jag har uppdaterat artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Hur gör man om vill avinstallera senaste versionen av uppdateringen? Rollback?

Inga problem, jag hittade...

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Du låter som många av mina kunder där det värsta man utsätta dem för är att flytta runt ikoner på skrivbordet. Deras liv slåss i spillror och deras liv är så gott som över.

Ja, tänk vilket onödigt trauma som kunde undvikits med kompetenta UX-utvecklare.

Vad säger du om Windows 8 då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Vad säger du om Windows 8 då?

Inte mig du frågade, men jag gillade principen med helskärmsstartmenyn. Lite synd att de tog bort den, men tydligen har användarna ett stort behov av att startmenyn ska vara liten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon138754:

Inte mig du frågade, men jag gillade principen med helskärmsstartmenyn. Lite synd att de tog bort den, men tydligen har användarna ett stort behov av att startmenyn ska vara liten.

Den behöver inte vara liten, låt användare bestämma storleken själv.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det var tur det gick att återställa, det var helt ospelbart F1 22. Den får mogna lite den uppdateringen innan jag kör den igen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Inte ens prestandan? Gissar att du inte spelar?
Windows 11 är fantastiskt slött, och du kan se en hel multitud av benchmarks på youtube där de jämför med 10an. SteamOS är bättre och har inga micro stutters. Jag väntar tålmodigt på deras release av 3.0.

Bytte till Windows 11 när jag slängde in ny CPU, inte heller märkt av någon skillnad i prestanda egentligen, körde det sedan prerelease på workstation där ryzen strulade en del, men inga prestandaproblem nu vad jag märkt iallafall. Eller, om de finns så är det milda nog att lyftet från 5600X -> 5950X var nog för att helt dölja dem.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Inte ens prestandan? Gissar att du inte spelar?
Windows 11 är fantastiskt slött, och du kan se en hel multitud av benchmarks på youtube där de jämför med 10an. SteamOS är bättre och har inga micro stutters. Jag väntar tålmodigt på deras release av 3.0.

Är bättre? Allt som har med Linux och gaming har något så ofantligt långt kvar innan det är i närheten av Windows.. Sure det funkar säkert skit bra om man kör y av x spel och med rätt hårdvara.. Men gör man inte det vad gör man då?

Hoppas innerligt att steam OS lyckas så vi kan få lite konkurrens men lär nog ta ett tag till innan vi är där.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Vad säger du om Windows 8 då?

Windows 8 fungerade väl fint. Synd bara att det gick mode och blev hippt, tufft och fränt att tycka illa om det.
Så till den milda grad att vad som än gjordes så var folk oförmögna att ändra åsikt så länge just siffran 8 vad kvar. Microsoft bytte till siffran 10 och vips så kunde folk tycka om det igen utan att "skämma ut sig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det var tur det gick att återställa, det var helt ospelbart F1 22. Den får mogna lite den uppdateringen innan jag kör den igen

Även med nya betan som Nvidia släppte för att fixa problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Annars är det nog mer i linje med vad folk sa om Windows 8, där 10:an kom att rätta till Metro-apokalypsen.

Vi får väl se hur det går framöver och vilka saker de rättar till efter sitt "Nya Windows 8"/Windows 11.

windows 8 blev sågat av alla men det sög ju faktiskt på riktigt 🙂 minns folk satt kvar på windows 7 och skippade 8an helt, sen när w10 kom så skulle alla prompt vara kvar på windows 7 för windows 10 var ju också "dåligt" enligt vissa och skulle fortfarande promt stanna kvar på windows 7. bara söka på sweclockers samma sak varje gång, never ending story 😄

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Den behöver inte vara liten, låt användare bestämma storleken själv.

Exakt. Användaren har betydligt bättre aning om vad som är lämpligt än att MS hittar på en standard som alla måste använda i ett fall när det handlar om rent personliga preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

windows 8 blev sågat av alla men det sög ju faktiskt på riktigt 🙂 minns folk satt kvar på windows 7 och skippade 8an helt, sen när w10 kom så skulle alla prompt vara kvar på windows 7 för windows 10 var ju också "dåligt" enligt vissa och skulle fortfarande promt stanna kvar på windows 7. bara söka på sweclockers samma sak varje gång, never ending story 😄

Windows 8 var ju dock tekniskt bättre än Windows 7.

Jag bytte till Windows 10 en vecka efter att det kom ut, var väldigt glad över att kunna lämna Windows 7 som lika gärna kunde hetat Vista SP3 eller liknande. Där var det ju klara förbättringar av uppgraderingen till 10:an också med hur hela datorn fungerade. Nu känns det som det är smärre optimeringar, särskilt som t.ex. spel som använder DirectStorage fortfarande inte kommit ut och inte motiverar någon att byta bara för den sakens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Windows 8 var ju dock tekniskt bättre än Windows 7.

Jag bytte till Windows 10 en vecka efter att det kom ut, var väldigt glad över att kunna lämna Windows 7 som lika gärna kunde hetat Vista SP3 eller liknande. Där var det ju klara förbättringar av uppgraderingen till 10:an också med hur hela datorn fungerade. Nu känns det som det är smärre optimeringar, särskilt som t.ex. spel som använder DirectStorage fortfarande inte kommit ut och inte motiverar någon att byta bara för den sakens skull.

DirectStorage ska väl även fungera i Windows 10?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

DirectStorage ska väl även fungera i Windows 10?

Jo, det stämmer. Det var nog någon gammal info jag satt på, snabb googling gav flera pålitliga källor som säger att det även fungerar på Windows 10. Intel Thread Director verkar fortfarande bara finnas för Windows 11, sen är det väl frågan hur relevant det egentligen är ens med Alder Lake eller Raptor Lake (min kommande dator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Även med nya betan som Nvidia släppte för att fixa problemet?

Det kan jag inte svara på, jag valde att avinstallera uppdateringen istället.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag haft tur som har en nästintill felfri och god upplevelse av w11.

Men generellt är jag inte förvånad över att en massa redditanvändare har datorbekymmer.

Om det finns en plats som är helt fri från fakta och överröst av spekulation, när det gäller lösningar mm. på diverse datorbekymmer, så är det reddit. Ungefär som att leta investeringstips på /wallstreetbets.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

DirectStorage ska väl även fungera i Windows 10?

Ja, men det är inte säkert att det fungerar lika bra på grund av andra ändringar i lagringsstacken i Windows 11, åtminstone om man ska tro Microsoft själva. Om det stämmer eller ej kommer att visa sig när spel på allvar börjar använda DirectStorage.

https://www.notebookcheck.net/Windows-10-will-support-DirectS...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av NiQ:

Kanske inte än om du inte föredrar Windows 11 looken eller kommer använda/bryr dig om dem nya sakerna som t.ex nya taskmanagern, Power Automate (kräver Microsoft konto), fönstergrupper, widgets mm.

Personligen använder jag allt det nyss nämnda (förutom widgets) på jobbet och kommer uppdatera när jag uppgraderar datorn hemma till bättre prestanda och minst TPM 2.0.

Värt att tänka på kan dock vara ..

Om du vill fortsätta hålla din dator uppdaterad, med allt som felkorrigeringar, bugfixar, nya funktioner och kanske mest viktigaste, säkerhetsuppdateringar, bör du uppgradera till Windows 11 innan 14 Oktober 2025 då det är officiella datumet från Microsoft på Windows 10 livscykel, "end of life", "end of support". Detta förutsatt att du kör den senaste versionen av Windows 10. Gamla versioner, vilket är alla versioner som släpptes före den senaste, har kortare support och livslängd.

När Microsofts support har nått Windows livslängd släpps inga fler updates, security patches, bugfixes etc.

Förutom det (med reservation att jag inte vet allt) kommer Windows 10 fortfarande gå att använda dock.

Mer om detta finns hos Microsoft:
https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/windows-...

Då har ju MS släppt Windows 12 och Windows 11 förpassas till historien som det OS som fått lika mycket kritik som Windows 8 och ME. Förstnämnda mer för det grafiska gränssnittet som skulle efterlikna Metro till Windows Phone MS telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då har ju MS släppt Windows 12 och Windows 11 förpassas till historien som det OS som fått lika mycket kritik som Windows 8 och ME. Förstnämnda mer för det grafiska gränssnittet som skulle efterlikna Metro till Windows Phone MS telefoner.

Att Windows 11 skulle ha fått eller kommer få lika mycket kritik som Windows 8 och ME är löjeväckande. Det är tvärt om ett bra OS, där den största anledningen till att folk klagar är att deras datorer inte uppfyller systemkraven.

Windows 12 lär vara extremt likt Windows 11, men helt plötsligt kommer folket som klagade tidigare plötsligt tycka att det är bra.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q