Sämre bild med intel nuc än tv:ns appar

Permalänk
Medlem

Sämre bild med intel nuc än tv:ns appar

Hej.
Har en LG OLED55B7V https://www.lg.com/se/tv/lg-OLED55B7V.
Till tv:n har jag en intel nuc kopplad, vet inte exakt vilken men den har intel i5-6260u cpu,
8 gb ram och 256 gb ssd och win 10.
Datorn är kopplad till tv med hdmi sladd, vet ej version.
Både dator och tv har trådat internet in rj45 kontakt, så inget wifi.
Allting fungerar bra, men om jag kör tv:ns appar: hbo, prime, svt, netflix, disney
så får jag mycket bättre bild.
Gissar 4k, på datorn max 1080p.
Hur kommer det sig?
Vad kan jag göra för att få samma på datorn? Byta Dator?
Föredrar dator före appar i tv med fjärr.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Neo1:

Hej.
Har en LG OLED55B7V https://www.lg.com/se/tv/lg-OLED55B7V.
Till tv:n har jag en intel nuc kopplad, vet inte exakt vilken men den har intel i5-6260u cpu,
8 gb ram och 256 gb ssd och win 10.
Datorn är kopplad till tv med hdmi sladd, vet ej version.
Både dator och tv har trådat internet in rj45 kontakt, så inget wifi.
Allting fungerar bra, men om jag kör tv:ns appar: hbo, prime, svt, netflix, disney
så får jag mycket bättre bild.
Gissar 4k, på datorn max 1080p.
Hur kommer det sig?
Vad kan jag göra för att få samma på datorn? Byta Dator?
Föredrar dator före appar i tv med fjärr.

Det låter som att datorn matar tv:n med fel upplösning. Har du dubbelkollat så den verkligen kör med 3840x2160?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neo1:

Hej.
Har en LG OLED55B7V https://www.lg.com/se/tv/lg-OLED55B7V.
Till tv:n har jag en intel nuc kopplad, vet inte exakt vilken men den har intel i5-6260u cpu,
8 gb ram och 256 gb ssd och win 10.
Datorn är kopplad till tv med hdmi sladd, vet ej version.
Både dator och tv har trådat internet in rj45 kontakt, så inget wifi.
Allting fungerar bra, men om jag kör tv:ns appar: hbo, prime, svt, netflix, disney
så får jag mycket bättre bild.
Gissar 4k, på datorn max 1080p.
Hur kommer det sig?
Vad kan jag göra för att få samma på datorn? Byta Dator?
Föredrar dator före appar i tv med fjärr.

Hur spelat du upp på datorn? Webbläsaren ger väl bara bra kvalitet om du använder Edge, på Windows alltså. Annars är ju tjänsternas olika appar att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur spelat du upp på datorn? Webbläsaren ger väl bara bra kvalitet om du använder Edge, på Windows alltså. Annars är ju tjänsternas olika appar att rekommendera.

Använder chrome för att spela upp, skulle edge vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det låter som att datorn matar tv:n med fel upplösning. Har du dubbelkollat så den verkligen kör med 3840x2160?

Vart ändrar jag det i win 10?

Permalänk
Medlem

Dessa streamingtjänster har genom alla tider alltid gjort det svårt eller till och med inte erbjudit bra kvalite på datorer.

Enligt netflix för att kolla på 4K på datorn https://help.netflix.com/en/node/23931

Netflix is available in Ultra HD on Windows computers and tablets. To stream in Ultra HD, you will need:

Windows 10 or Windows 11 with the latest Windows updates installed.

An HEVC video extension must be installed.

NOTE: Many Windows 10 and Windows 11 devices can install HEVC video extensions for free, but some computers require a separate purchase from Microsoft before it can be installed. If you're not sure or need help installing video extensions, contact the device manufacturer.

The Microsoft Edge browser or the Netflix app for Windows.

A 60Hz 4K capable display (with HDCP 2.2 connection if external display).

NOTE: Every monitor connected to your computer must meet these requirements to successfully stream in Ultra HD.
If using an integrated GPU: An Intel 7th generation Core or newer CPU, or AMD Ryzen CPU.

If using a discrete GPU: A Nvidia Geforce GPU that meets these requirements, or an AMD Radeon RX 400 series or newer GPU.

A Netflix plan that supports streaming in Ultra HD.

A steady internet connection speed of 15 megabits per second or higher.

Streaming quality set to Auto or High.

Netflix is available in Ultra HD on Windows computers and tablets. To stream in Ultra HD, you will need:
Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Vart ändrar jag det i win 10?

Högerklicka på skrivbordet och välj bildskärmsinställningar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ok, läste igenom.
Jag använder inte edge.
Men enligt microsoft så ska man, det är ju deras.
Menar ni att edge är bättre än chrome på att spela upp stream.
Blir ju tveksam när Microsoft skriver detta, då dom äger edge.
Borde inte goggle vara lika bra på stream?
Min processor är ju gen 6 också, inte gen7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Högerklicka på skrivbordet och välj bildskärmsinställningar.

Den är inställd på 3840 2160 (rekommenderas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Ok, läste igenom.
Jag använder inte edge.
Men enligt microsoft så ska man, det är ju deras.
Menar ni att edge är bättre än chrome på att spela upp stream.
Blir ju tveksam när Microsoft skriver detta, då dom äger edge.
Borde inte goggle vara lika bra på stream?

Vet inte hur det är just idag, men Chrome har i alla fall haft problem med Netflix m.fl. och begränsas till 720p/1080p. Edge som har hårdvarustöd för DRM klarar 4K utan problem. Så det kan vara värt att prova om du tycker det är dålig kvalité.

Om du tar hem respektive app från Microsoft Store så kommer det förmodligen bli bättre där också. Då skippar du hela webbläsaren istället.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ok, ja edge verkar ha bättre kvalite.
Men kör man ner appar från win 10 store så finns inte hbo max, c more och discovery plus

Permalänk
Medlem

Om du ska bara streama via appar bör du definitivt kika på Apple TV. Den är betydligt roligare att syssla med.
Dock inget stöd för webbläsare.

Permalänk
Medlem

Ok, dock kommer jag aldrig använda en apple produkt, så det går bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Vet inte hur det är just idag, men Chrome har i alla fall haft problem med Netflix m.fl. och begränsas till 720p/1080p. Edge som har hårdvarustöd för DRM klarar 4K utan problem. Så det kan vara värt att prova om du tycker det är dålig kvalité.

Om du tar hem respektive app från Microsoft Store så kommer det förmodligen bli bättre där också. Då skippar du hela webbläsaren istället.

Det handlar inte om att Chrome har problem utan om att det krävs mer integration med operativsystemet. Edge stöder rätt DRM för att det är den inbyggda webbläsaren, på en Chromebook funkar det I Chrome exempelvis, i Android också antar jag, och på en Mac i Safari. Så var det i alla fall, jag har inte brytt mig så mycket sedan jag skaffade först en modern smart TV sen en Chromecast med Android.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neo1:

Ok, dock kommer jag aldrig använda en apple produkt, så det går bort.

Använd Edge som din "streaming browser" så borde du få bra kvalitet. Eller så kan du köpa en enhet, Chromecast med Android är rätt prisvärd men det finns ju många att välja mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Ok, ja edge verkar ha bättre kvalite.
Men kör man ner appar från win 10 store så finns inte hbo max, c more och discovery plus

HBO Max app (Android) funkar på Chromecast Google TV (Android), då jag själv kör HBO Max på en sådan (min TV är ingen Android TV (Panasonic TX - 58 HX810E), så min enda möjlighet var att köpa en Chromecast Google TV, billigare än att köpa en ny TV). Förinstallerade appar: Netflix, Disney +, Youtube + music, Prime Video, Apple TV. Har dock avinstallerat Youtube music, har installerat: SVT Play, HBO Max (skittjänst) å Vlaplay (skittjänst, gratis för mig genom Combort internetabb). Chromecasten kan köras i 4K, går att köra surround ljud (gör det själv på Disney + å Netflix (4K abb), utan det ålderdomliga casta från mobilen, WiFi som gäller, apparna kan uppdateras automatiskt (via inställningarna) bara att koppla till TV:ns HDMI port. Strömförsörjning medföljer.

Edit: Vilket Netflix abomang har du?
Har du inte Netflix 4K abb, får du inte 4K på t.ex TV:ns Netflix app (man får vad man betalar för).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neo1:

Hej.
Har en LG OLED55B7V https://www.lg.com/se/tv/lg-OLED55B7V.
Till tv:n har jag en intel nuc kopplad, vet inte exakt vilken men den har intel i5-6260u cpu,
8 gb ram och 256 gb ssd och win 10.
Datorn är kopplad till tv med hdmi sladd, vet ej version.
Både dator och tv har trådat internet in rj45 kontakt, så inget wifi.
Allting fungerar bra, men om jag kör tv:ns appar: hbo, prime, svt, netflix, disney
så får jag mycket bättre bild.
Gissar 4k, på datorn max 1080p.
Hur kommer det sig?
Vad kan jag göra för att få samma på datorn? Byta Dator?
Föredrar dator före appar i tv med fjärr.

Då jag ska köpa en Intel NUC (senaste modell) och koppla till TV så vill jag fråga när du upplever sämre bild. Är det hela tiden (operativsystemet och eget material lokalt på datorn), eller bara när du använder streamingtjänster?

När du skriver att du gissar på 4K och att datorn är på max 1080p, vad menar du då? Varför är datorn på max 1080p? Är det max 1080p hela tiden eller bara när du streamar?

Nu har jag ingen 4K TV än så har aldrig märkt av någon skillnad oavsett varifrån jag tittar (om jag tittar via Chromecast eller via en laptop kopplad till TV). Dock har jag aldrig betalat för högre upplösning hos t.ex Netflix då jag inte ens haft en 4K TV. Ska dock skaffa en 4K TV nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Då jag ska köpa en Intel NUC (senaste modell) och koppla till TV så vill jag fråga när du upplever sämre bild. Är det hela tiden (operativsystemet och eget material lokalt på datorn), eller bara när du använder streamingtjänster?

När du skriver att du gissar på 4K och att datorn är på max 1080p, vad menar du då? Varför är datorn på max 1080p? Är det max 1080p hela tiden eller bara när du streamar?

Nu har jag ingen 4K TV än så har aldrig märkt av någon skillnad oavsett varifrån jag tittar (om jag tittar via Chromecast eller via en laptop kopplad till TV). Dock har jag aldrig betalat för högre upplösning hos t.ex Netflix då jag inte ens haft en 4K TV. Ska dock skaffa en 4K TV nu också.

Nuc en är inställd upplösning på 3840*2160 (rekommenderas).
Jag upplever bara sämre bild (dock aldrig dålig) på streaming, aldrig på något annat.
Aldrig på lokala filmer som jag spelar upp, då är högre upplösning än 1080p inget problem.
Kan iof tycka att vissa filmer som har en storlek på 50gb, kan krångla lite ibland, men kan va codec problem då eller slö processor,
vet inte riktigt, men har inte med detta att göra.

Permalänk
Medlem

Har provat lite nu, främst på disney plus, hbo max och Príme video
Edge ger bättre bild än chrome.
Laddar jag ner från win 10 store appar och spelar upp från dom 3 så är det ungefär samma bildkvalite som edge.
Kanska något bättre på apparna, men svårt att avgöra.
Men kör jag från fjärrkontrollen och använder LG egna appar i tv så bildkvaliten/upplösningen mycket bättre.
Lite märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

HBO Max app (Android) funkar på Chromecast Google TV (Android), då jag själv kör HBO Max på en sådan (min TV är ingen Android TV (Panasonic TX - 58 HX810E), så min enda möjlighet var att köpa en Chromecast Google TV, billigare än att köpa en ny TV). Förinstallerade appar: Netflix, Disney +, Youtube + music, Prime Video, Apple TV. Har dock avinstallerat Youtube music, har installerat: SVT Play, HBO Max (skittjänst) å Vlaplay (skittjänst, gratis för mig genom Combort internetabb). Chromecasten kan köras i 4K, går att köra surround ljud (gör det själv på Disney + å Netflix (4K abb), utan det ålderdomliga casta från mobilen, WiFi som gäller, apparna kan uppdateras automatiskt (via inställningarna) bara att koppla till TV:ns HDMI port. Strömförsörjning medföljer.

Edit: Vilket Netflix abomang har du?
Har du inte Netflix 4K abb, får du inte 4K på t.ex TV:ns Netflix app (man får vad man betalar för).

Har haft 4k abbonemanget i flera år men nyligen bytt ner till mellan abbonemanget då jag tycker dom har blivit så dyra.
HBO kostar ju 45kr , prime runt 50kr och netflix kostade 179, sanslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Har haft 4k abbonemanget i flera år men nyligen bytt ner till mellan abbonemanget då jag tycker dom har blivit så dyra.
HBO kostar ju 45kr , prime runt 50kr och netflix kostade 179, sanslöst.

Har själv HBO Max för 45 kr men vad får man för det priset, har bl.a haft stora med "Wonderwoman" (4K/Dolby Atmos ljud), går inte att se filmen utan att filmen avbryts - "vi har problem med denna titel" nånting, har inga problem med Netflix (4K/Dolby Atmos på filmer/serier som har Atmos ljud) då apparna körs på Chromecast Google TV å en Marantz NR 1711 hembio receiver (Atmos/DTS: X support). Atmos ljud funkar inte via Chromecast Google TV har jag läst nånstans. Som sagt HBO Max är en skitrjänst

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har själv HBO Max för 45 kr men vad får man för det priset, har bl.a haft stora med "Wonderwoman" (4K/Dolby Atmos ljud), går inte att se filmen utan att filmen avbryts - "vi har problem med denna titel" nånting, har inga problem med Netflix (4K/Dolby Atmos på filmer/serier som har Atmos ljud) då apparna körs på Chromecast Google TV å en Marantz NR 1711 hembio receiver (Atmos/DTS: X support). Atmos ljud funkar inte via Chromecast Google TV har jag läst nånstans. Som sagt HBO Max är en skitrjänst

Har aldrig haft problem med varken netflix eller hbo.
Jag tittar nästan aldrig på netflix, men tittar ofta på hbo max, speciellt nu när house of the dragon kom.
Så håller inte med dig alls. HBO MAX är jävligt bra!!!
Sen att du har problem är dina problem.

Permalänk
Medlem

Några streaming tjänster som prime stödjer enbart 1080p på windows, medans 4k spelar upp bra via TV....

Permalänk
Medlem

Bytte till ny nuc, ny tv neo qled på black friday, nya kablar på allt. 100 mbit trådat på allt (vilket var innan också).
Blev win 11 nu på nucen, och bilden blev faktiskt bättre.
Dock så slår dom inte bilden på apparna på tvn.
Om jag förstår det rätt så uppskalar tvn det till mycket bättre bild, än det faktiskt är.
1080p ser mycket bättre ut i tv appar än i datorn, tror det är förklaringen.
Skulle då slagit till på en 8k som var nedsatt 30k, då jag läst att dom skalar upp ännu bättre bild.
Men gjorde inte det.