Söndagsmatiné: Automatisera Windows

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Automatisera Windows

I mjugg har Microsoft utrustat Windows med automatiseringsverktyget Power Automate, som i veckans matiné får uppmärksamheten som programmet förtjänar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Schysst.

Första tanken är dock "Vem i hela friden använder Windows-butiken...?"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Schysst.

Första tanken är dock "Vem i hela friden använder Windows-butiken...?"

De gånger jag varit tvungen har det varit en plågsam och frustrerande upplevelse. Det är som om MS gör allt de kan för att man inte ska kunna spendera pengar där. Nu var det ett tag sen sist men jag vart så förbannad att jag inte lär komma tillbaka om jag inte absolut måste.

Permalänk

Cool. Jag som mest kör MacOS har ibland tänkt på att Automator och numera Shortcuts som följer med operativsystemet är rätt kraftfullt och tänkt att något liknande inte verkar finnas för Windows. Nu gör det alltså det. Verkar riktigt kapabelt också – bra jobbat MS.

Extra plus att, ”Save”-symbolen är en diskett! 😀

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Liknande program har funnits i över 20år. Folk har testat dem, sagt coolt, men rent praktisk så är det väldigt sällan de fungerar bra. Detta av många anledningar. Det känns som att Ai skulle behöva till.

Något som däremot har fungerat bra är OLE Automation som dock av olika orsaker dör ut. Jag själv tycker att alla seriösa programvaror skulle ha något liknande så att man från egen kod kunde styra dem och i princip göra allt. -Tekniken får heta vad som helst, man man ska externt från kod ha full kontroll i programmen.
En kombination av OLE Automation och denna automation kanske vore något, men det är ungefär det som folk gör. De styr ett program och upp dyker det en popupruta som de ej från OLE ej kan klicka på ok, genom olika sätt så hanterar de detta med kod som klickar på ok-knappen i windows. (vilket är mycket krångligt)

Jag kommer såklart testa verktyget, men jag tror att jag kommer fortsätta med alternative OLE Automation, script etc ändå. För i praktiken får man med verktyget som tråden handlar om ofta en lösning som bara nästan fungerar och man kämpar med att få det att fungera tillräckligt bra. Under tiden så hade man kunnat koda ihop en OLE version som fungerar superbra.

Permalänk
Medlem

Man MÅSTE logga in med ett Microsoft-konto för att kunna köra det här väldigt lokala programmet på sin Winowsburk, plus att man tydligen måste starta skripten manuellt varje gång om man inte har business-Windows. Synd som fan, för det verkar vara väldigt smidigt. Så jag tror jag rockar vidare med AutoHotKey istället även om jag inte lyckas få till riiktigt allt jag vill där.

Permalänk
Medlem

Vi kör våra end2end-testfall med robot framework så när jag har automatiseringsbehov blir det ofta mitt val. Mest för att jag behärskar det och det funkar till precis allt. Men ska kika på det här, visste i te att det ingick i Windows nu. Kanske kan hjälpa nån stackare som kopierar ur Excel dagarna i ända.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Schysst.

Första tanken är dock "Vem i hela friden använder Windows-butiken...?"

Det är ju enda vägen att få något slags central hantering av uppdateringar under Windows, så den tillför i mitt tycke helt klart värde för användaren. (Även om jag inte är såld på baktanken med dess existens)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Schysst.

Första tanken är dock "Vem i hela friden använder Windows-butiken...?"

Eh?
Vem använder App-store på Iphone eller Android?
Eller på Macos?

Varför ska det inte finnas en centrerad butik för appar på windows? För att hämta hem uppdateringar och program?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Eh?
Vem använder App-store på Iphone eller Android?
Eller på Macos?

Varför ska det inte finnas en centrerad butik för appar på windows? För att hämta hem uppdateringar och program?

...därför att det har fungerat bra i decennier utan det så varför behövs det nu, annat än, såklart centralisera sättet MS kan sälja "appar" i sin egen butik?

Skrivet av evil penguin:

Det är ju enda vägen att få något slags central hantering av uppdateringar under Windows, så den tillför i mitt tycke helt klart värde för användaren. (Även om jag inte är såld på baktanken med dess existens)

Ja, det förstår jag såklart, men samtidigt så är jag tveksam till att automatiska uppdateringar överväger baktanken..(Pengar, såklart)
Personligen har jag aldrig haft en användning för det, men jag är väl lite av en bakåtsträvare.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Mjugg fick jag Googla för att begripa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Eh?
Vem använder App-store på Iphone eller Android?
Eller på Macos?

Varför ska det inte finnas en centrerad butik för appar på windows? För att hämta hem uppdateringar och program?

Microsoft Store är den sämsta av alla butiker. Detta trots att Microsoft har haft med den sen Win8 för evigheter sedan. Att inte kunna göra ett bra system och front för denna på alla dessa år är risigt.

För mig tar Microsoft Store 6-8 sekunder att starta, en snurrande pil under tiden. Jag har felsökt detta på alla sätt och letat felorsaker och testat flera olika lösningar online men inget har hjälpt. Folk som har problem med Windows Store är vanligt, det märke jag när jag började söka på mitt fel.

Library i Store har kvar gamla appar från en bärbar från 2012 som är offline sedan många år. Dessutom program för en gammal skrivare som skrotades för 4 år sedan. Dessa går inte ens att dölja, än mindre att ta bort.

Dessutom har Microsoft Store sitt eget uppdateringssystem. Det gör att min Windows nu har tre olika uppdateringssystem bara för Microsoftprodukter. Windows Update, Store och Office (uppdaterar inte via Windows Update, trots markerat att "Uppdatera andra MS produkter").

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Schysst.

Första tanken är dock "Vem i hela friden använder Windows-butiken...?"

Säkerhet.
Appar från Microsoft store är mer pålitliga än de utanför. Speciellt om personer som utför installationen är vårdslös.
Det går att diskutera hur säkra appar på Appstore är, hos android kan man ej lita mycket på dem.

*edit*
Det jag tycker är lite tråkigt är att jag hos många äldre användare ser en "falling down" effekt. För 20år sedan så kunde de ändå göra ganska mycket, idag 20år efter när de senaste tiden typ endast har hängt på facebook så gör de mycket konstiga saker och man blir sur. Och jag vill inte låta vissa äldre släktingar kunna installera program längre, Microsoft App store skulle kunna vara ett undantag.
-T.ex. en släkting som slutet av 1900 talet hade sin egen hemsida, bearbetade bilder med photoshop, gjorde bakgrund osynlig, la till javascript på hemsidan som han hittade på nätet. Kommer med dumma frågor av typ som jag har 4TB med filmer, kan jag skicka dessa med mail till någon?

Permalänk
Medlem

Power Automate verkar rätt intressant, men jag har inte så stort behov av automatisering. Kanske finns vissa fall där jag har nytta av det, ska testa framöver. Microsoft To Do tycker jag var helt ok, den hämtar uppgifter från flera håll och var enkel att använda. Behöver inte all funktionalitet, men såg ut att vara en bra uppgiftshanterare det jag hunnit testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Säkerhet.
Appar från Microsoft store är mer pålitliga än de utanför. Speciellt om personer som utför installationen är vårdslös.
Det går att diskutera hur säkra appar på Appstore är, hos android kan man ej lita mycket på dem.

Visst det kanske är säkrare från Microsoft Store, men det är ju inte som att program man tankar ifrån nätet är direkt osäkra oavsett.

Permalänk
Medlem

Kan ni som använder det ge exempel på automationer ni kör?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Kan ni som använder det ge exempel på automationer ni kör?

Jag har egentligen inte så avancerade alls, F6-F10 för att sköta Spotify o höja o sänka volymen i Windows, men trycker win-B för att starta Blender, win-A för Adobe Photoshop, win-S för Signal osv med hjälp av AutoHotKey, men skulle vilja ha en för att snabbt kunna byta skalning i Windows, alltså nåt som med ett knapptryck får upp den inställningsrutan, ändrar till 150% om den står på 125% o vice versa o sen stänga ner den rutan. Får nästan till det med AHK men inte riktigt, så skulle gärna vilja testa det här programmet istället men det failar ju på bl a att man måste logga in för att köra programmet ens.
Så ja inte så flashigt, men oavsett väldigt händigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

...därför att det har fungerat bra i decennier utan det så varför behövs det nu, annat än, såklart centralisera sättet MS kan sälja "appar" i sin egen butik?

Ja, det förstår jag såklart, men samtidigt så är jag tveksam till att automatiska uppdateringar överväger baktanken..(Pengar, såklart)
Personligen har jag aldrig haft en användning för det, men jag är väl lite av en bakåtsträvare.

Ja du verkar vara bakåtsträvande. Det är ju bra att folk kan hämta hem appar i en butik snarare än en sida på nätet. Underlättar för folk.

Minskar risken för att folk laddar hem virus bland annat och att man sitter med senaste versionen.

Man kan ju fortfarande hämta hem program på andra sätt om man vill det så förstår inte problemet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ja du verkar vara bakåtsträvande. Det är ju bra att folk kan hämta hem appar i en butik snarare än en sida på nätet. Underlättar för folk.

Minskar risken för att folk laddar hem virus bland annat och att man sitter med senaste versionen.

Man kan ju fortfarande hämta hem program på andra sätt om man vill det så förstår inte problemet.

Å andra sidan kan det vara bra att förnimma sig om alla rättsmål kring dessa butiker (både google och apple). Att ha en central butik har sina fördelar men dessa multimiljard-företag kan inte riktigt hålla sig från att göra konkurrensbegränsade saker i samband med dem.

Och vem litar på att Microsoft ska vara sjyssta mot konkurrenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mans51:

Å andra sidan kan det vara bra att förnimma sig om alla rättsmål kring dessa butiker (både google och apple). Att ha en central butik har sina fördelar men dessa multimiljard-företag kan inte riktigt hålla sig från att göra konkurrensbegränsade saker i samband med dem.

Och vem litar på att Microsoft ska vara sjyssta mot konkurrenter?

Hindrar ju inget att ladda ned vad den vill ifrån någon annanstans. Det är denna dubbelmoral jag är emot. Alla är så anti en store till Windows att dom inte ser fördelarna med det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Lite intressant är det, även om jag hört om det förut så har det inte blivit av att prova.
Det är en slags RPA-light som man dock måste starta manuellt varje gång.

Största nackdelarna med detta som jag ser det är att det kräver Ms-konto och inte kan köras offline el helt automatiskt, men även att det inte kan startas från annat skript.

Jag automatiserar en del saker ibland i Windows, bl a sådant man gör ofta och där något ska göras automatiskt utan att någon är vid datorn (t ex visningsskärmar). Det görs då primärt med batch-skript och i viss mån Powershell. Kan tänka mig att en kombination av det och något liknande Power Automate vore bra, som kan köras helt offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag har egentligen inte så avancerade alls, F6-F10 för att sköta Spotify o höja o sänka volymen i Windows, men trycker win-B för att starta Blender, win-A för Adobe Photoshop, win-S för Signal osv med hjälp av AutoHotKey, men skulle vilja ha en för att snabbt kunna byta skalning i Windows, alltså nåt som med ett knapptryck får upp den inställningsrutan, ändrar till 150% om den står på 125% o vice versa o sen stänga ner den rutan. Får nästan till det med AHK men inte riktigt, så skulle gärna vilja testa det här programmet istället men det failar ju på bl a att man måste logga in för att köra programmet ens.
Så ja inte så flashigt, men oavsett väldigt händigt!

Här är ett sätt att byta skalning för en skärm i windows med autohotkey utan att behöva visa inställningsrutan.
https://www.autohotkey.com/boards/viewtopic.php?t=65908

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Medlem
Skrivet av ickoicko:

Här är ett sätt att byta skalning för en skärm i windows med autohotkey utan att behöva visa inställningsrutan.
https://www.autohotkey.com/boards/viewtopic.php?t=65908

Ooh najs, den hittade jag inte när jag sökte runt senast. Nu sätter jag 125% med Win-Z o 150% med Win-X. Hade ju varit smidigt med lite if-satser o så för att bara ha en knapp att byta mellan, men det här får duga for now. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det är en slags RPA-light som man dock måste starta manuellt varje gång.

Hur menar du?

Går det inte att schemalägga jobb som man bygger i Power Automate? (vore himla konstigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Schysst.

Första tanken är dock "Vem i hela friden använder Windows-butiken...?"

Om några versioner av Windows så alla.

Microsoft är på väg mot ett stängt system och en "Windows-butik", de kommer hävda att det gör det för att det skall vara säkrare, men den sanna orsaken är att de 30%:en hägrar.

Att Valve satsar på steamOS är inte för att de precis älskar Linux, de vill inte vakna upp en morgon och vara helt utestängda om de inte ger 30% till Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om några versioner av Windows så alla.

Microsoft är på väg mot ett stängt system och en "Windows-butik", de kommer hävda att det gör det för att det skall vara säkrare, men den sanna orsaken är att de 30%:en hägrar.

Att Valve satsar på steamOS är inte för att de precis älskar Linux, de vill inte vakna upp en morgon och vara helt utestängda om de inte ger 30% till Microsoft.

Mycket väl medveten om detta men orkade inte riktigt gå in på den diskussionen med individer ovan som anser att det är ju jättesmidigt för det sköter uppdateringar automatiskt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Mycket väl medveten om detta men orkade inte riktigt gå in på den diskussionen med individer ovan som anser att det är ju jättesmidigt för det sköter uppdateringar automatiskt...

Allt behöver ju inte vara en elak plan för världsdominans.

Men oavsett eventuella baktankar med MS Store så är MS viktigaste kundbas (som det alltid varit) företag och företagsanvändare. Företag behöver system för att kunna administrera Windows. Företag vill endast tillåta att vissa program installeras. MS Store kan fylla sådana funktioner, vilket det till exempel gör hos min arbetsgivare där tusentals datorer ska administreras och MS Store är en intern appbutik så att säga.

OnT så kan vi fritt på mitt arbete använda PowerAutomate efter eget tycke. Finns mycket man kan göra med hjälp av Office365 och PowerAutomate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Mycket väl medveten om detta men orkade inte riktigt gå in på den diskussionen med individer ovan som anser att det är ju jättesmidigt för det sköter uppdateringar automatiskt...

Fast det är supersmidigt, kör Linux, och skulle aldrig vilja gå tillbaka till att behöva ladda hem och installera uppdateringar från program hela tiden.
Hur många skulle vilja leta och installera updateringar för alla spel istället för att köra Steam? (Eller GOG, Epic, etc).

Det kommer ju inte vara problemet, problemet kommer ju vara att Microsoft kommer att göra som i ios eller Android, antingen göra det helt omöjligt att installera andras program genom annat än den officiella butiken, eller göra det väldigt omständigt.

Permalänk
Medlem

Vad är mjugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Vad är mjugg

https://sv.wiktionary.org/wiki/i_mjugg

Citat:

i hemlighet, i lönndom, i smyg, i skymundan eller i tysthet