Hjälp mig att bygga en "hyffsad" speldator

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att bygga en "hyffsad" speldator

Tjena,

Som rubriken lyder behöver jag er hjälp att sätta ihop en prisvärd speldator som ska gå att spela enklare spel som GO, Warzone och LOL. Helst under 8000kr om det är rimligt.

Ingen alls bra koll på spec på grafikkort, processorer och dylikt så ni får fria händer!

Desto billigare desto bättre, enda kravet är att de klarar ovan nämnda spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av boullen1:

Tjena,

Som rubriken lyder behöver jag er hjälp att sätta ihop en prisvärd speldator som ska gå att spela enklare spel som GO, Warzone och LOL. Helst under 8000kr om det är rimligt.

Ingen alls bra koll på spec på grafikkort, processorer och dylikt så ni får fria händer!

Desto billigare desto bättre, enda kravet är att de klarar ovan nämnda spel

Ska det inkludera skärm, tangentbord, mus och hörlurar/högtalare?

Överlag skulle jag rekommendera att vänta en tid. Både Intel och AMD har presenterar nya processorer nu senaste veckan, och det är också nya grafikkort på gång. Men om du vill ha en nu direkt så kan jag plocka ihop ett förslag åt dig!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ska det inkludera skärm, tangentbord, mus och hörlurar/högtalare?

Överlag skulle jag rekommendera att vänta en tid. Både Intel och AMD har presenterar nya processorer nu senaste veckan, och det är också nya grafikkort på gång. Men om du vill ha en nu direkt så kan jag plocka ihop ett förslag åt dig!

Enbart burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av boullen1:

Enbart burken

Här har du ett förslag:

Du får då bygga ihop datorn själv, vilket inte är svårt alls.

Jag skulle ändå rekommendera att gå upp till 9000kr. Då kan då få ett moderkort som är lite mera framtidssäkert (bla fler ram slots, pci 4 för nya grafikkort), två fläktar till (t.ex. Arctic P12 PWM) och en bättre kylare för processorn.

Men rekommendationen är nog oberoende att vänta. Sen så har priserna sjunkit snabbare i Tyskland än i Sverige, så om du är villig att beställa delarna därifrån så kan du också spara en del hundralappar.

Edit: Jag glömde hur svag kronan är nu. Det är antagligen inte lön att köpa från Tyskland för tillfället, trots att priserna där har sjunkit.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

precis som tidigare skrivit så är det nytt på gång, och ända som i ditt fall kan vara värt att vänta på är dock intels A770 kort om du är villig att offra prestanda i äldre spel.
Att vänta på nya gpuer från AMD eller nvidia är nog inte lönt i din prisklass då Nvidias kort kommer nog först nästa år och AMD har inte ens presenterat deras än så lär inte häller dyka upp i år.
Samma sak när det kommer till processorer, AMD har deras nya ute nu men deras billigare modeller dröjer ett tag till och gäller även intel

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Här har du ett förslag:

https://komponentkoll.se/bild/EXEOL.png

Du får då bygga ihop datorn själv, vilket inte är svårt alls.

Jag skulle ändå rekommendera att gå upp till 9000kr. Då kan då få ett moderkort som är lite mera framtidssäkert (bla fler ram slots, pci 4 för nya grafikkort), två fläktar till (t.ex. Arctic P12 PWM) och en bättre kylare för processorn.

Men rekommendationen är nog oberoende att vänta. Sen så har priserna sjunkit snabbare i Tyskland än i Sverige, så om du är villig att beställa delarna därifrån så kan du också spara en del hundralappar.

Tack för det, ser ju inte så dum ut!

Ska ta mig en funderare, men som du säger så kanske de är mer värt att vänta en stund till:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boullen1:

Tack för det, ser ju inte så dum ut!

Ska ta mig en funderare, men som du säger så kanske de är mer värt att vänta en stund till:)

Som sagt så skulle jag rekommendera att gå lite, lite högre i pris. Här är vad jag hade tänkt föreslå åt dig från Tyskland:

https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Tyvärr så har kronan blivit svagare, och 777 euro blir runt 8600kr... så med frakt är du uppe i runt 9000kr i alla fall. Så då är det nog bäst att bara köpa från svenska butiker. Men där ser du i alla fall vad jag egentligen skulle rekommendera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svårt att få ner det mycket mer utan att börja tumma alltför mycket på saker.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Det går nog att klara sig på lite sämre CPU:

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.