Arc A750 ansluter sig den 12 oktober – får prislapp på 289 USD

Permalänk
Melding Plague

Arc A750 ansluter sig den 12 oktober – får prislapp på 289 USD

Intel delar med sig av både pris och lanseringsdatum för A750. Därtill delas prestandaresultat där grafikkortet ställs mot Geforce RTX 3060.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är i alla fall bra av dom att slåss med priset så folk kan få okej grafikkort för bra pris

Permalänk
Medlem

väldigt sugen att testa... om de kommer till vettigt pris så blir det ett köp synd det inte hinner till swec bonanzan... lol!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Spawnbadboy:

Tycker det är i alla fall bra av dom att slåss med priset så folk kan få okej grafikkort för bra pris

Ja, förhoppningsvis innebär 289 usd att det hamnar under 4000:- här, men jag håller inte andan

Skrivet av GizmoTheGreen:

väldigt sugen att testa... om de kommer till vettigt pris så blir det ett köp synd det inte hinner till swec bonanzan... lol!

Kan ju alltid hoppas på förbokningserbjudande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Såååå. Dolmen sticker ut?
är det bra eller dåligt?

(kommer aldrig tröttna på speltitlar med roliga namn!)

Permalänk
Medlem

Ser rätt så bra ut pris/prestanda, kul med mer konkurrens.
Hoppas det blir lite mer prispress i mellan segmentet.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Nån som har hört/läst hur distributionen av Intels egna "limited edition"-kort blir i europa, blir det utskickat till vissa ÅF eller direkt via nån egen Intel butik (om de nu har nån sån)?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Snusfri

Ser trevligt ut, roligt att Intel kör med låga priser och även visar prestanda i titlar där de är en bra bit efter och inte bara körsbär.

Intel agerar väldigt annorlunda med Pat vid rodret vilket är mycket trevligt att se.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kul med konkurrens, verkar som att dem knäpper Nvidia på fingrarna i nya titlar med ögongodis. Det är absolut inte min prio utan siktar nog hellre på AMD's råa rasterisering då jag mest spelar "äldre" titlar.
Skulle det inte komma A580 och liknande kort? jag tror dem är mer i min prisklass, A380 kortet klår ju knappt mitt GTX780, sedan tycker jag 225W känns lite högt för oss som bor i SE4.
Kan det pressa ner priset på RX66X... så vore det iofs kanon.

$289 borde bli runt 3750SEK, med skatt inbakat.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt. Spelar de sina kort rätt så kan de bli en ny 480 för Intel. Kort i den billigare prisklassen passar perfekt nu när hela världen lider av lågkonjunktur och skyhöga priser på toppkorten.

Fråga: Har ni någon info på var(om?) man kan köpa referenskort någonstans?

Permalänk

Är rätt sugen på ett kort, intel har bra drivare för linux och bra encoder och dessutom dom enda som verkar göra kort i tvåslot längre

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på pris runt 2499-2999kr, det skulle sätta lite press på Ngreedia mä sina 3060 kort

Permalänk

16 GB vram för 5000ish kronor? 👀
Kan bli bra kort för Stable diffusion / annan AI med höga vram krav.

Visa signatur

Intel Core i7 7700
ASUS STRIX-GTX1060 -O6G
Corsair 2x8GB DDR4 2133Mhz Vengeance LPX

Permalänk
Medlem

Så typ 4000kr för oss i Sverige.
Det behövs billigare kort...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Så typ 4000kr för oss i Sverige.
Det behövs billigare kort...

De släpper även ännu billigare kort. Men bara 4k för ett så pass bra kort är en bra deal!

Permalänk
Medlem

Visst skulle de skicka med CoD Modern Warfare 2 med deras egna kort nu under hösten?

"If you thought the deal we were bringing to the table was too good to be true, don’t miss out on the amazing software attached to this launch. The new Call of Duty: Modern Warfare II is included with qualifying Intel Arc 7 GPUs! Think that’s sweet? Let’s make it downright saccharine with even more games. Gotham Knights, Ghostbusters: Spirits Unleashed, and The Settlers come with an Intel Arc A750 or A770 and opt-in registration for the Intel Gaming Access program at game.intel.com. Gaming Access has fantastic giveaways, sweepstakes, and articles so do yourself a favor and sign up anyway."

La till citat från Intel
Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Billigaste 3060-kortet går nu för 4500 kr. Intel skulle behöva lägga sig nära 3000 kr för att det ska vara intressant. Lär väl bli en förlust på varje kort sålt om jag förstått det hela men de kommer tjäna på det i längden. Och ja, deras drivrutiner behöver de jobba på också. Hade det inte varit för alla våra extra avgifter i detta kära land så hade priserna kanske hamnat på "normala" nivåer...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Kanske kan bli något att driva 4k-TV:n med!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av holo:

Såååå. Dolmen sticker ut?
är det bra eller dåligt?

(kommer aldrig tröttna på speltitlar med roliga namn!)

Det var absolut inte med flit, och jag satt inte alls och skrockade för mig själv när jag skrev det

Permalänk
Medlem

Om Intel är "okej" med nu så lär dom bli välligt intresanta nästkommande generationer

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Intels satsning men denna bilden kändes rakt in i själen...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Till halva priset av 3060, då kan jag tänka mig betatesta...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Såååå. Dolmen sticker ut?
är det bra eller dåligt?

(kommer aldrig tröttna på speltitlar med roliga namn!)

Ja, mycket "bang for the buck" blir det med intel Arc serien. Med den GPUn kan man få Dolmen att flyta som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

De släpper även ännu billigare kort. Men bara 4k för ett så pass bra kort är en bra deal!

Vet vi om kortet är bra än?
Har någon av "testarna" testat det?
(Gamers Unboxed, Gamers Nexus etc).

Jag har fått känslan att intels sprillans nya kort lirar i samma division som förra/förr-förra generationens mellanklass AMD/Nvidia-kort. Känns inte för mig som något "framtidskort" att satsa på direkt. Är det fler som känner så?

Har ett Palit 1660Super som jag funderar att byta ut i AMD-burken, känns inte riktigt som en uppgradering att sätta ett Intel 750-kort där. Antar det blir typ samma prestanda på ett ungefär?

Permalänk
Medlem

3060 med bara stöd för dx12 för 4000kr, inte något som gör mig sugen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nån som har hört/läst hur distributionen av Intels egna "limited edition"-kort blir i europa, blir det utskickat till vissa ÅF eller direkt via nån egen Intel butik (om de nu har nån sån)?

Kan tänka mig ett Intel edition kort för att det är roligt men då ska det gå att köpa också. Håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Skulle det inte komma A580 och liknande kort? jag tror dem är mer i min prisklass, A380 kortet klår ju knappt mitt GTX780, sedan tycker jag 225W känns lite högt för oss som bor i SE4.

Det finns specar för A580. I princip så har man kapat av ytterligare 4 exekveringsenheter till på samma chip, ner till 24 (28 på A750 och 32 på A770). Vad det kostar får vi se.

Citat:

Kan det pressa ner priset på RX66X... så vore det iofs kanon.

AMDs lågpriskort är i en lite lustig sits. Normalt sett hade man skurit ner på allt runtomkring chippet för att få ner priset - 14GHz GGDDR6, lägre effektgräns för att kunna använda billigare kylare, billigare VRMer eftersom de ändå drar mindre, och på det hela taget fått fram ett kort med 90% av prestandan till 80% av priset. Den här gången har man inte gjort det, utan istället fläskat på med extra allt för att få fram ett så kraftfullt kort som möjligt och utnyttja de få kiselplattor man har på bästa sätt. Det borde absolut gå att göra billigare kort av speciellt Navi 23, men det har inte funnits någon anledning - och nu är ju den generationen nästan över.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

De är rätt snälla som kallar det ”performance segment” också. X50 och X60 är normalt sett mellanklassen, och prestandasegmentet är ett snäpp upp till X70. Ni vet det där segmentet där en omdöpt 4070 numer kostar $899…

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, förhoppningsvis innebär 289 usd att det hamnar under 4000:- här, men jag håller inte andan

Ser man på förbokningspriserna för 13 gen. Så kan nog kanske priset smyga in på 3899/3999:- med tanke på vad en 13600KF ligger på som lägst (4090:-)

Men det ska vara på håret och dagskursen för USD när listningen sker i så fall!

Permalänk
Medlem

Nu ska dom bara lyckas göra kort som slåss i prestandaklassen också.
De lär nog dröja.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB