EU-parlamentet röstar för USB Type-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag hade uppskattat detta på alla möjliga apparater.
Tänk om min rakapparat, hårtrimmer mm hade haft samma laddkabel en USB-C, just nu har jag 3st olika laddare i badrumsskåpet eller 4st med eltandborsten.
Vad skönt det hade varit om allt jag hade i hemmet haft en standardiserad laddare, just nu är det en djungel av olika laddare helt i onödan.

Dessa produkter tillverkas ofta av Europeiska företag, politikerna i bryssel vill bara jaga amerikanskt storvilt, de skiter fullständigt i miljön, det handlar om prestige. Vi har sämre antitrustlagstiftning än USA ändå lyckas byråkraterna dela ut enorma böter vilket inte är annat än konstruerade handelshinder över ickefysisk handel de inte kan kontrollera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Dessa produkter tillverkas ofta av Europeiska företag, politikerna i bryssel vill bara jaga amerikanskt storvilt, de skiter fullständigt i miljön, det handlar om prestige. Vi har sämre antitrustlagstiftning än USA ändå lyckas byråkraterna dela ut enorma böter vilket inte är annat än konstruerade handelshinder över ickefysisk handel de inte kan kontrollera.

För alla i hushållet behöver en egen hårtrimmer, platttång, eltandborstladdare och dessa byts på abonnemang varje till varannet år?

(men hade absolut tyckt d va bra om det pushades för usb-c här också, om man kan bibehålla vattentät drift på laddarna.)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Dessa enheter har ju redan idag Micro USB i de flesta fall, om de nu inte har Usb-c redan idag .. Används idag Micro-usb kan man ju ersätta till C utan problem.

USB-C är betydligt större och mycket dyrare, så det är verkligen inte "utan problem".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har dem inte röstat om detta typ 10 gånger?
Känns som det varit på tapeten i 5 år men blir aldrig av. Apple kommer säkert lyckas kringgå den lagen för dem är ett amerikanskt bolag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av padinni:

Har dem inte röstat om detta typ 10 gånger?
Känns som det varit på tapeten i 5 år men blir aldrig av. Apple kommer säkert lyckas kringgå den lagen för dem är ett amerikanskt bolag

Det spelar noll roll, vad spelar roll är vart produkterna släpps

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

För alla i hushållet behöver en egen hårtrimmer, platttång, eltandborstladdare och dessa byts på abonnemang varje till varannet år?

(men hade absolut tyckt d va bra om det pushades för usb-c här också, om man kan bibehålla vattentät drift på laddarna.)

Nära på, kvaliteten på dessa produkter är otroligt låg, vet inte hur många hår och skäggtrimmers jag köpt, nu har jag upptäckt att Braun kör samma på allt sitt iofs, men jag har en låda fylld med laddare/ac-adaptrar jag är osäker på vad de går till. Philips nästrimmer har jag säkert köpt över 10st för att de går sönder så lätt. Ja, jag vet, definitionen av galenskap...

Angående vattentät så är ju aldrig el vattentät ända ut i eluttaget, braun har bla ett reseetui med sin egen ström in och USB-A ut, i etuiet laddas tandborsten med induktion.

EDIT: Exempelvis Webhallens lista över skäggtrimmers innehållar bara dessa två märken.
https://www.webhallen.com/se/category/3938-Skaggtrimmer?page=...

Rakapparaterna innehåller förvisso en skäggtrimmer från Babyliss men de har enorm marknadsdominans inom EU och är garanterat anledningen till att de inte berörs.
https://www.webhallen.com/se/category/3937-Rakapparat?page=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

USB-C bästa som har hänt sen begynnelsen 1996 med 2 ändor som man får göra 3 omgångar på.

Det existerar USB A kablar som inte går att plugga in fel, fick med en sådan när jag hade en Oneplus 2, mycket fiffig kabel.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av KoAoL:

Inte insatt men är det inte bättre att ta det hela vägen med en trådlös standard. Många småprylar skulle väl fixa det? Vet inte hur mycket elektronik som behövs inuti men går det att ladda inear pluppar så kan det inte vara så stort. Så lägger man bara diverse skit på en yta som har några laddpunkter.

Mycket förluster med trådlös laddning, rimmar illa med energibesparingarna som behövs för klimatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Mycket förluster med trådlös laddning, rimmar illa med energibesparingarna som behövs för klimatet

Fast energimängden för dessa små prylar är väldigt liten sett till totalen. Promille är högt räknat. Så en förlust av verkninsgrad på det blir en nästan försumbar mängd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av stgr:

Fast de går väl inte in under mobilen och datorer som jag fått för mig det begränsat till, eller?

Läste en gång till nu. Helt säker på att jsg läst någonstans att det på sikt skulle gälla mindre högtalare, rakapparater osv. (Vilket ju skulle vara bra, har en hårtrimmer och en rakapparat från samma tillverkare, 2 snarlika kontakter så behöver 2 st laddare liggandes.)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Läste en gång till nu. Helt säker på att jsg läst någonstans att det på sikt skulle gälla mindre högtalare, rakapparater osv. (Vilket ju skulle vara bra, har en hårtrimmer och en rakapparat från samma tillverkare, 2 snarlika kontakter så behöver 2 st laddare liggandes.)

Korkat om det kommer till rakapparater, hårtrimmer och liknande. USB-C har väldigt svag fasthållning jämfört med en rejäl kontakt av rund typ, så stor risk att sladden åker ur mitt i klippandet eller rakandet. Inte alls bra!

Generellt är USB-C en dålig kontakt rent mekaniskt. Jag förstår att den är populär pga storleken och standardens kapaciteter för ström och dataöverföring, men det är fortfarande en kass kontakt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu var det något år sedan jag kollade, men fortfarande en drös systemkameror i denna prisklass med usb micro:
T.ex. https://www.elgiganten.se/product/sport-fritid/foto-bild-kame... (nästan 20 000kr, utan objektiv)
Det går göra statestik på hur det ser ut idag, men min poäng är det finns väldigt många dyrare kameror som säljs som nya som fortfarande använder usb Micro.

Angående ta loss batteriet och ladda det i en extern laddare varje gång, så går det argumentera om det är standardmomentet för proffionella fotografer. Men jag ser det som en annan diskussion. Min poäng är att väldigt många konsumenter inte gör detta och då vill man inte ha usb micro idag.

Jag själv använder endast wifi på min mobil, surfplatta, kamera, drönare, you name it för att enheten ska få dataåtkomst. Så fort jag ska flytta data från enheten så är det antagligen kabel eller sdkort. På frågan varför, jo för att det både är lättast, snabbast och minst krångel.

Det fina är väl att inga nya kameror kommer att ha USB micro

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Gött, då kommer apple 2024 tabort lightning kontakten och bara köra trådlös laddning.
Sedan året efter gör samsung samma sak sedan behövs inte denna lagen längre för då kommer alla följa typ.

För laptops så har de modellerna vi säljer bara USB-C nu som standard för laddning.
Det som kan bli lite knivit är ju gaming och CAD bärbara eftersom de behöver massa mer ström.

Frågan är hur mycket Watt man kan trycka in i en USB-C?

Min CAD-laptop Dell Precision 5750 kör dubbla USB-C från dockningsstationen , de sitter ihop magnetiskt och fungerar som en kontakt
Det är väl det snällaste man kan säga om Dells dockningsstationer i övrigt, som är riktigt sunkiga och måste Norsk resettas var eviga dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

I grunden är det en bra tanke, men frågan är hur länge USB-C kommer att vara aktuellt, om ett par år är den kanske begränsad vad det gäller hastighet / hur snabbt det laddar etc.

Är övertygad om att den problemställningen finns med USB IF pipeline och när det finns ett alternativ kommer det att presenteras. Bara för att USB C regleras i lag som enda alternatv (för närvarande) är jag säker på att det fortfarande kommer att bedrivas forskning inom USB IF konsortium där alla större företag är reresenterade.

Kort tillägg till andra som förespråkar sladdlös laddning, bara för att en teknik är smidig innebär inte att det är en bra teknik, sladdlös laddning av mobiltelefoner har i runda slängar mellan 30-50% sämre energieffitivitet än sladdburen laddning. Det är tänkvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Och varför gäller inte standarden de absoluta största bovarna av småelsladdare/småelsnätaggregat som inte fungerar till något annat, Braun och Philips alla sunkiga hårvårdsprodukter och tandborstar? Europeiska företag? EU, sandlådan för bittra USA och Asien-hatare. Pinsamt. Barrelplugs med valfri spänning och polaritet...

Sant, så jäkla fjantigt att tvinga igenom USB C inom en bransch som redan valt USB C. Som du säger är det stora bekymret allting annat som människor köper som antingen kör med alkaliska batterier (leksaker odyl) eller olika specialkontakter. Där skulle USB + laddbara batterier kunnat gjort riktig nytta.

Permalänk
Medlem

Har använt USB-C sen nån gammal Sony telefon som var bland de första att använda det. Detta var säkert 2-3 år innan micro-USB helt hade fasats ut bland lite mer premium-telefoner.
Vad händer när det finns ett bättre alternativ än USB-C som produktutvecklarna vill använda? Kommer vi vara fast med USB-C trots att det finns bättre alternativ och man måste invänta EUs nya (långsamma) bestämmelser innan nya kontakter kan tas i bruk?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

USB-C är betydligt större och mycket dyrare, så det är verkligen inte "utan problem".

Aningen större är den absolut, men rätt marginellt, men vad jag sett så är priset ungefär samma. I större mängder så handlar det om någonstans mellan typ 50 öre och ett par kronor beroende på diverse saker, vilket är typ samma för micro-B.

Skrivet av cyklonen:

Korkat om det kommer till rakapparater, hårtrimmer och liknande. USB-C har väldigt svag fasthållning jämfört med en rejäl kontakt av rund typ, så stor risk att sladden åker ur mitt i klippandet eller rakandet. Inte alls bra!

Det är inte alls min erfarenhet, barrel jacks finns förstås i olika storlekar och med olika grader av fasthållning, men det får vara en riktigt lätt enhet för att jag skulle våga lyfta den i sladden. Däremot är det inga problem med telefoner och surfplattor med USB C, däremot inte laptops eller så förstås.

Citat:

Generellt är USB-C en dålig kontakt rent mekaniskt. Jag förstår att den är populär pga storleken och standardens kapaciteter för ström och dataöverföring, men det är fortfarande en kass kontakt.

Allt beror väl på perspektiv. Och ur mitt perspektiv är USB C den bästa kontakten någonsin, snabba hastigheter både för data och laddning, inga problem med hållbarhet (enligt min erfarenhet, efter rätt många år och enheter), stöd för video, data och ström i samma kabel samtidigt tar ju bort hela grejen med proprietära dockor som man fick byta med datorn varje gång, och framför allt att det är en standard som faktiskt finns på många ställen.

Skrivet av hakro807:

Sant, så jäkla fjantigt att tvinga igenom USB C inom en bransch som redan valt USB C. Som du säger är det stora bekymret allting annat som människor köper som antingen kör med alkaliska batterier (leksaker odyl) eller olika specialkontakter. Där skulle USB + laddbara batterier kunnat gjort riktig nytta.

Nästan halva telefonbranschen har dock inte valt USB C utan en proprietär kontakt som de tar bra betalt för. Således är det bra med en standard.

Skrivet av L-stream:

Har använt USB-C sen nån gammal Sony telefon som var bland de första att använda det. Detta var säkert 2-3 år innan micro-USB helt hade fasats ut bland lite mer premium-telefoner.
Vad händer när det finns ett bättre alternativ än USB-C som produktutvecklarna vill använda? Kommer vi vara fast med USB-C trots att det finns bättre alternativ och man måste invänta EUs nya (långsamma) bestämmelser innan nya kontakter kan tas i bruk?

Nej så länge branschen enas så finns det inga hinder att byta kontakt. Men USB C lär inte stå i vägen för så mycket innovation på ganska lång tid, utom möjligtvis om man tycker att sjukt tunna enheter är innovation. Med USB 4/TB4 så stöder USB C-kontakten 40 Gbit/s i båda riktningar, och DP 2.0 så över 8K i 60 Hz som skärmanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Alltså jag fattar inte varför det ska ta sådan tid "end of 2024". Hade det vart Kina så hade det vart klart för länge sen.

Till en kostnad av stadsskicket som orsakat galaxer mest lidande och död då

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Berör väl mest Apple, antar jag. Samt budgetlurar som fortfarande utrustas med micro-USB.

Och rätt nya trådlösa Logitech-tangentbord som har laddning via micro..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nästan halva telefonbranschen har dock inte valt USB C utan en proprietär kontakt som de tar bra betalt för. Således är det bra med en standard.

Ja gud förbjude att någon får välja själv, tacka vet jag majoritetstyranni!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Min CAD-laptop Dell Precision 5750 kör dubbla USB-C från dockningsstationen , de sitter ihop magnetiskt och fungerar som en kontakt
Det är väl det snällaste man kan säga om Dells dockningsstationer i övrigt, som är riktigt sunkiga och måste Norsk resettas var eviga dag

Dessutom dör kontakterna inom 2-4 år. Första symptomet är att nätverksporten på dockan slutar att fungera.

16k minnet till den ZX80 jag hade var mer stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Och rätt nya trådlösa Logitech-tangentbord som har laddning via micro..

Sant! Helt sant!
- Men det bekymrar mig inte så mycket. (Har dedikerad laddare för just Logitech, som står på 24/7..
Logitechs upplysta tangentbord med styrplatta, har funkat klockrent sedan 2015.. "Fjärrkontroll till TV"..
Gammal samsungladdare med "rätt kontakt". Bör kanske snart byta celler på/i tangentbordet.. Funkar en vecka nu år 2022, mot en månad år 2015 mellan laddningarna.

Den här är det.

(Nordic edition med åäö).

Permalänk

Även om USB C blir standard så kommer det ändå finnas mängder med billiga skräpladdare och kablar som går sönder. Skulle gärna se nån form av magsafe med dataöverföring det hade varit smutt, men det kanske man får glömma nu... När jag tänker på EU så ser jag deras klassning av böjjen på bananen, fri elmarknad och nu USB C verkligen värt det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Sant! Helt sant!
- Men det bekymrar mig inte så mycket. (Har dedikerad laddare för just Logitech, som står på 24/7..
Logitechs upplysta tangentbord med styrplatta, har funkat klockrent sedan 2015.. "Fjärrkontroll till TV"..
Gammal samsungladdare med "rätt kontakt". Bör kanske snart byta celler på/i tangentbordet.. Funkar en vecka nu år 2022, mot en månad år 2015 mellan laddningarna.

Den här är det.

(Nordic edition med åäö).

Jag fick ett Logitech G915 TKL Lightspeed på jobbet och var väldigt impad på byggkvalitén osv och hur den kändes. Och hade inte kollat så mycket reviews på det innan osv. Så fick sig en chock när man skulle ladda det sen. En pryl för runt 17-1900 som släpptes för 2 år sedan har micro-usb som port, är skrattretande. Undra hur de tänkte på @logitech, om de ville tjäna några kr extra på något som kostar slutkonsumenten närmare 2 lök, lol.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Undra hur de tänkte på @logitech, om de ville tjäna några kr extra på något som kostar slutkonsumenten närmare 2 lök, lol.

Exakt detta var anledningen till att jag slutade köpa tangentbord för 2k+ av Logitech. Efter en flera år lång sorti med alla möjliga tangentbord köpte jag ett vanligt gummibrytarbräde med RGB från Logitech igen förra året, ett G213 Prodigy som kostade 499 spänn på Netonnet. Detta har varit helt OK hittills, men har svårt att tro att jag någonsin lägger mer på ett tangentbord igen, och framförallt inte från Logitech.

Permalänk
Medlem

Ganska smart av USB-IF ändå. Släppa 10 varianter av världens sämsta fysiska kontakt, inklusive jävulskapet USB-B 3.1 micro. För att folk skall uppleva USB-C som en bra standard. Den är bara bra jämfört med tidigare USB-kontakter, ok smidigare än OBD-II också. Jävla skit att Apple/Intel drog ur pluggen ur optisk lightning (thunderbolt). Ja den hade enkelt kunnat förses med koppar också för ren strömöverföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej så länge branschen enas så finns det inga hinder att byta kontakt. Men USB C lär inte stå i vägen för så mycket innovation på ganska lång tid, utom möjligtvis om man tycker att sjukt tunna enheter är innovation. Med USB 4/TB4 så stöder USB C-kontakten 40 Gbit/s i båda riktningar, och DP 2.0 så över 8K i 60 Hz som skärmanslutning.

Håller med dig om att USB-C kontakten kommer vara relevant lång tid framöver med tanke på så mycket bandbredd och effekt man kan flytta genom den kontakten.
Men någon gång kommer det oundvikligen komma bättre alternativ för flaggskeppsmodellerna. Får hoppas EU köper att det sker en övergång över några år mellan kontakterna.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag sett tillfällen då folk brutit av både HDMI och Displayport direkt i skärmar så ser jag absolut inga som helst mekaniska problem framför oss när det gäller skärmar med inbyggd usb-C docka /Sarkasm

Det är inte heller så att det varit rent mekaniska fel med Lenovo eller HP dockor överhuvudtaget......

Jag har över 20 årig utrustning som fortfarande fungerar och jag ser knappast framför mig att en flimsig liten usb-c kontakt som kan börja glappa av något så enkelt som en ethernet adapter kommer hålla ens hälften av den tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Ja gud förbjude att någon får välja själv, tacka vet jag majoritetstyranni!

Valmöjligheter som inte ger någon (nämnvärd) praktisk skillnad är inte positivt. Standardisering däremot är positivt. Tycker du att det är tyranni att tvinga en tillverkare att använda samma kontakt som alla andra så får det stå för dig.

Skrivet av L-stream:

Håller med dig om att USB-C kontakten kommer vara relevant lång tid framöver med tanke på så mycket bandbredd och effekt man kan flytta genom den kontakten.
Men någon gång kommer det oundvikligen komma bättre alternativ för flaggskeppsmodellerna. Får hoppas EU köper att det sker en övergång över några år mellan kontakterna.

Tja kanske. Beroende på enhet så har ju inkoppling via kabel blivit allt ovanligare. Bortsett från laddning så kopplar jag ju aldrig in telefonen eller surfplattan i något liksom, möjligtvis någon "docka" för att få upp något på en större skärm eller så, men det har mer varit för att testa än någon faktisk nytta. All form av överföring av bilder eller filmer exempelvis sker ju över WiFi eller till och med mobilnätet.

En laptop däremot är ju inte där än på länge, men TB4 eller USB 4 har ju tillräcklig bandbredd för typ allt även externa grafikkort och liknande extremt krävande och nischade saker, samtidigt som den levererar ström som räcker till allt utom de fetaste datorerna. Så jag tror att när USB C inte duger längre för data så behöver vi ingen kabel för data, då kör vi någon trådlös överföring. För ström däremot vet jag inte, det känns inte som trådlös laddning, i alla fall inte den typ vi har idag med korta avstånd och så, passar alls för datorer, än mindre med de förluster de innebär. Samtidigt räcker ju 240W till typ alla laptops av idag bortsett från de för gaming men de behöver redan ofta två strömadaptrar så det är väl inte så farligt om de behöver två USB C också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lonewolfshade:

Med tanke på att jag sett tillfällen då folk brutit av både HDMI och Displayport direkt i skärmar så ser jag absolut inga som helst mekaniska problem framför oss när det gäller skärmar med inbyggd usb-C docka /Sarkasm

Jag har aldrig sett något av det, däremot har jag pajat en DP-HDMI-adapter genom att låta den sitta fritt ut från en laptop i några år, men den bröts inte av inne i kontakten utan blev mest svår att få ut på grund av fastlåsningen.

Men skärmar med inbyggd docka ger väl inte mer problem än andra lösningar? Jag har haft ett antal olika dockor av äldre modeller med kontakt på undersidan av datorn eller på sidan och där pratar vi många ställen saker kan gå sönder. En liten kabel borde hålla mycket bättre och gör den inte det så är det ju bara att byta kabeln.

Citat:

Det är inte heller så att det varit rent mekaniska fel med Lenovo eller HP dockor överhuvudtaget......

Det enda mekaniska fel jag sett på några dockor med USB C är att höljet till själva kontakten gått sönder på ett antal Dell-dockor, men det handlar ju om pissig byggkvalitet och har inget att göra med vilken kontakt det är.

Citat:

Jag har över 20 årig utrustning som fortfarande fungerar och jag ser knappast framför mig att en flimsig liten usb-c kontakt som kan börja glappa av något så enkelt som en ethernet adapter kommer hålla ens hälften av den tiden.

Du menar att du har en dator där en USB C-ingång börjat glappa för att du har hängt en adapter med en tung kabel i den? Kontakter är i allmänhet inte byggda för att hålla så mycket vikt (moderna kontakter i alla fall, gamla kontakter som man säkrade med skruvar är en annan sak förstås) så en förlängning eller hub är att rekommendera om man inte kan ha det så att kontakten inte belastas så mycket av kabelns vikt. Det sagt så har jag aldrig sett det problemet med just USB C, men jag skulle ju inte hänga exempelvis en surfplatta i en USB C-kontakt på väggen eller liknande, det är ju att be om bekymmer.