Quiz: Vad kan du om Windows?

Permalänk
Medlem

Hm några chansningar

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mitt favoritOS genom tiderna är nog ändå XP. By the way så glömde han på bilden nämna ME när han räknade!

Permalänk
Medlem

Superlätt denna gång 10/10

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Permalänk

Jag har ju inte använt windows på ca 22 år. 🙂

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Langevi:

Trodde inta Mac var först med office. Mac var ju först med allt annat men var nära döden. Räddades av MS.

1983:

1997:

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hoppla, behövde bara fundera lite på två frågor. Skrivbordsbilden och antalet licenser. Höll dock på att svara totalt fel om OS här på Sweclockers, läste fel och var tvungen att läsa om frågan.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Riktigt nöjd med resultatet! Gick bet på att MS Office tydligen lanserades på Mac först, vilken av alternativen lär ha varit deras största konkurrent.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Alla rätt och 100% säker till sista frågan.

Permalänk
Medlem

Kan uppskatta frågan om alt+f4.
Jag vill se statistiken på alla påbörjade quizar, jämfört med avslutade

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Att tre pers använder Windows 95 måste vara en fejkad browser agent.
Visst går det säkert att köra Win95, men blir nog svårt att hitta webbläsare som funkar med den moderna webben. Äldre webbläsare blir totalt bajsade på av webbservern då de inte stödjer en viss typ av kryptering.

Hmm, man kanske skulle spoffa browser agent till något gammalt bara för att. Om infon läcker så kan alla stalkers få klia sig i huvudet

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

EZPZ

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Nokia
Motorola
HTC

Alla tre har faktiskt gjort mobiler till windowstelefoner.
Motorola och HTC gjorde mobiler för windows mobile mellan 2002 och 2010.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Windows_Mobile_devices

Senare kom MS mobila OS windows phone och här var nokia med.

Jag har inte testat - men kanske alla tre alternativen ger rätt svar?

Skrivet av Mordekai:

Mitt resultat: 7/10.

Varför räknades inte HTC? Hade denna;
https://en.wikipedia.org/wiki/HTC_TyTN_II

Det stämmer vad ni säger, och vi hade kunnat formulera det tydligare, men nu var frågan vilket företag Microsoft tog hjälp av för att lansera en hel produktserie.

Jag röstar för oavgjort. Vi formulerade oss lite otydligt och ni läste lite för fort.

Permalänk
Medlem

Gjorde fel på Steve Ballmer-frågan. Tänkte att han hyllade "säljare".
Att man syftade på hans berömda "TV-shop-video".

Denna här då: https://www.youtube.com/watch?v=DgJS2tQPGKQ

(TV-Shop fanns i Sverige förr också..)

Edit: Bytte videon med Steve ballmer till en med högre upplösning. Han kränger win 1.0. Jag var seg på att köra win, så jag hakade på tåget först med win 2.03. Tycker fortfarande windows idag ska ha samma gränssnitt!
-Alla versioner av win sedan 3.11 har i princip varit ett nerköp för användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nokia
Motorola
HTC

Alla tre har faktiskt gjort mobiler till windowstelefoner.
Motorola och HTC gjorde mobiler för windows mobile mellan 2002 och 2010.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Windows_Mobile_devices

Senare kom MS mobila OS windows phone och här var nokia med.

Jag har inte testat - men kanske alla tre alternativen ger rätt svar?

Jag kan intyga att HTC gav fel svar. Tänkte också på Windows Mobile, men tydligen inte

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nja, missade lite mycket där.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Mitt resultat: 8/10.

Usch att bomma miljard när jag ändå tänkte "ah nä nä jag går inte i den fällan jag vet att det heter olika" o så klickar jag som en idiot på biljon ändå.

Windows 95 på swec måste vara ngn slags spoofning tänker jag, men annars så får de fyra medlemmarna gärna berätta om varför de inte gått vidare

Jag bommade inte den. Men Microsoft sa faktiskt "a billion users", så båda KAN vara rätt. I USA kan "billion" både betyda tusen miljarder alternativt "tusen miljoner". Oftast betyder det "tusen miljoner". Ungefär som att deras ton (vikt) har tre olika betydelser: Long ton, short ton, metric ton. Alla deras ton väger olika,
Ibland stavas ton "tonne". Det är knepigt det där...

Observera: "biljard" är ett spel..

Permalänk
Medlem

Kul quiz!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Jag bommade inte den. Men Microsoft sa faktiskt "a billion users", så båda KAN vara rätt. I USA kan "billion" både betyda tusen miljarder alternativt "tusen miljoner". Oftast betyder det "tusen miljoner". Ungefär som att deras ton (vikt) har tre olika betydelser: Long ton, short ton, metric ton. Alla deras ton väger olika,
Ibland stavas ton "tonne". Det är knepigt det där...

Observera: "biljard" är ett spel..

I USA är väl billion alltid tusen miljoner? De är ett short scale-land.

Sverige är long scale, så en biljon är tusen miljarder, och en biljard (ja!) är tusen biljoner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200