Priskoll: Geforce RTX 4090 från partnertillverkare

Permalänk
Medlem

Återigen kronan har tappat 37% värde mot dollarn sedan sommaren 2021, så priserna är inte så mycket högre än hösten 2020. De vill ha betalt i dollar, inte kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nu är dom borta

Jag är faktiskt en smula förvånad hur snabbt de sålde slut med tanke på allt ståhej med ekonomin, elpriser och allt annat elände.
Säkert en och annan scalper som är i farten också, men det här gick undan.

Permalänk
Medlem

Fick in bokningen 15:00, 4090 Strix OC.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Både du och jag vet att den bättre strömmatningen, kylningen och rgb inte har ett värde av 6500kr. Asus BOM (bill of material) egentliga kostnad är i praktiken några hundra kronor. De tjänar alltså fett på Strix versionen. Skulle aldrig betala 6500kr extra för två i princip identiska grafikkort. Förr skiljde det sig max en tusing mellan modellerna idag har det verkligen blivit en cirkus.

Det var väl det jag skrev egentligen? Att i verkligheten är skillnaden väldigt minimal men på pappret ser det bättre ut.
Jag tycker TUF kortet eller motsvarande från andra partners är tillräckligt idag 100%.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Snusfri

Vad är det med denna besatthet från vissa om vilka som köper dessa kort och om de betalar direkt eller tar det på avbetalning?
Det är folk som har datorer som hobby och utslaget på hur mycket man använder kortet och vissa tjänar pengar på sitt kort med (pratar inte om mining nu) så är det inte mycket pengar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skrev #19756652 att jag trodde de skulle ta slut "direkt" och den som svarade mig att nej, så kommer inte att ske fick 11 upvotes. Är personligen inte det minsta förvånad över att jag inte ser något kort i lager hos inet eller webhallen eller nånstans just men jag kanske är helt blind.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är spännande att vi svenskar är experter på att klaga, på samhället, skatter, inflation, matpriser, bensinpriser... Ja vi klagar på det mesta. Samtidigt, i nästa sekund: -"det hade ju inte varit dumt att införskaffa ett RTX4090, det sätter ju ändå lite guldkant i vardagen". Lite off-topic, har en granne som köpte sommarstuga vid havet, det första de gjorde var att riva ut allt till grunden för att det inte var för "enkel standard", sedan anlägger de en stor pool, stort trädäck, bastu etc. Rör vi oss med dessa pengar så får man ändå säga att vi har det väldigt bra i Sverige.

I jämförelse har ett par spelutvecklar-vänner till mig i Serbien månadslöner på 500EUR. Men folk blir ändå provocerade ifall jag skulle nämna att Svenskar inte bör ha någon rätt att klaga xD

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Undrar vem som ångrar sig mest.

Den som rycks med och köper ett grafikkort för 25k, eller den som missade att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag tycker det är spännande att vi svenskar är experter på att klaga, på samhället, skatter, inflation, matpriser, bensinpriser... Ja vi klagar på det mesta. Samtidigt, i nästa sekund: -"det hade ju inte varit dumt att införskaffa ett RTX4090, det sätter ju ändå lite guldkant i vardagen". Lite off-topic, har en granne som köpte sommarstuga vid havet, det första de gjorde var att riva ut allt till grunden för att det inte var för "enkel standard", sedan anlägger de en stor pool, stort trädäck, bastu etc. Rör vi oss med dessa pengar så får man ändå säga att vi har det väldigt bra i Sverige.

I jämförelse har ett par spelutvecklar-vänner till mig i Serbien månadslöner på 500EUR. Men folk blir ändå provocerade ifall jag skulle nämna att Svenskar inte bör ha någon rätt att klaga xD

Ja men hade det inte varit pga samhället, skatter, inflation, matpriser, "bränsle"priser... Ja då hade man ju kunnat köpa TVÅ!...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad är det med denna besatthet från vissa om vilka som köper dessa kort och om de betalar direkt eller tar det på avbetalning?
Det är folk som har datorer som hobby och utslaget på hur mycket man använder kortet och vissa tjänar pengar på sitt kort med (pratar inte om mining nu) så är det inte mycket pengar.

Sett till priset av en okej speldator i mellanskillnad från release priset av 3090 i svenska kronor så är det väl klart att det blir en ögonhöjare, men som någon ovan sa, ser man även de som jobbar med rendering (som detta kort verkar vara ett klart monster) så är det inte så konstigt...

Sedan att datordelar i allmänt är en lika dålig investering som bilar, det är en annan femma.

Det som skrämmer mig mest är normaliseringen som sker av datordelar som är "konsumentinriktade" för 25.000kr.
Det är sjukt, speciellt i nuvarande läge...

Skrivet av Woaini:

Undrar vem som ångrar sig mest.

Den som rycks med och köper ett grafikkort för 25k, eller den som missade att köpa.

Det är väl ingen fråga, du får samma prestanda för halva priset nästa generation

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Trots ekonomisk kris och folk som håller i plånböckerna hårdare än någonsin, så lyckas det ändå sälja slut.
För mig är det helt obegripligt hur man kan köpa ett grafikkort för nästan 30k när en recession står inför dörren.

Har man obegränsat med pengar och förstånd, kanske det är bra ett köp, vad vet jag.
Tycker det är vidriga priser, blir nästan bara irriterad när jag ser recensioner som hyllar prestandan. Det är ju pris/prestanda och prisvärdhet som borde premieras framförallt tycker jag.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Återigen kronan har tappat 37% värde mot dollarn sedan sommaren 2021, så priserna är inte så mycket högre än hösten 2020. De vill ha betalt i dollar, inte kronor

1599 USD tycker jag inte alls är så farligt för 4090. Nu har jag själv inte tid att spela mer, men hade absolut kunnat tänka mig betala begärda priset ifall situationen varit en annan.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad är det med denna besatthet från vissa om vilka som köper dessa kort och om de betalar direkt eller tar det på avbetalning?
Det är folk som har datorer som hobby och utslaget på hur mycket man använder kortet och vissa tjänar pengar på sitt kort med (pratar inte om mining nu) så är det inte mycket pengar.

Ja det blir fånigt, eller så handlar det bara om den gamla vanliga avundsjukan.
Hade detta ännu varit min primära hobby, så hade jag övervägt ett köp. Numer är gitarr och foto mina primära hobbys och det handlar i stor sett om samma summor.

F Ö
Fasen så kraftfullt kort, det hade varit riktigt skoj att leka med.

Permalänk
Medlem

Vad folk snackar om att korten försvann snabbt. Fanns ju kort kvar på Dustin.
Det är inte bara Inet som säljer datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör Asus Geforce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC 6500kr dyrare än Asus Geforce RTX 4090 24GB TUF Gaming?

Att det står ROG på det ena.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ok, så det blir en scalpergeneration till alltså... suck

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Herregud vilka priser. Uppenbarligen säljer det ändå! 🤣

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Säg högt räknat att det såldes 1000 kort i Sverige, det är 10.35m invånare. Det betyder att 0.01% av folket köpte ett kort. Är inte så svårt att tänka mig att 0.01% av befolkningen har bra löner och datorer som intresse, samt villiga att lägga denna summa.

Medianlönen är 33200:- och har man fokus på sin hobby så skulle säkert minst 50% utav befolkningen kunna köpa ett 4090 om det är deras prioritet.

Teoretiskt vore det ju rimligt och inte otänkbart att en sådan del av befolkningen skulle kunna köpa så ja, helt klart.
Men det handlar ändå om en rätt liten skära. Även om man skulle kunna så kan jag tänka mig att rätt många funderar på om inte priserna ändå blivit lite väl höga.

De kunde ju prova med ännu högre priser från början, så kunde de som köper till vilket pris som helst få göra det.

Medianlönen är ju före skatt, dessutom med ökande priser på det mesta i övrigt blir det ju ändå inte hemskt mycket kvar för de flesta.

Funderade själv lite på det först och hade kunnat köpa.
Men har dels inte lämpliga komponenter i övrigt än och dels skulle jag nog inte heller nyttja kortet fullt ut på länge. XX90-korten är ju för mer än spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Vad folk snackar om att korten försvann snabbt. Fanns ju kort kvar på Dustin.
Det är inte bara Inet som säljer datorkomponenter.

Nej? Det är slut där och på inet och komplett

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Nej? Det är slut där och på inet och komplett

Strix modellen tog precis slut, finns en annan..

https://i.imgur.com/z4MBqwA.png

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Just därför det också vore intressant att veta vilka det är som köper dessa kort baserat på vad de hade innan.

Har ett 6800XT och kommer uppgradera men jag är inte galen, inväntar RDNA3 först.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

14:45 - kommer på lanseringen är idag kl 15!!
14:55 - ser att bara inet.se säljer korten som köp direkt.
14:59 - inser att jag glömt mitt inet.se pw.
15:00 - får nytt pw från inet
15:03 - order skickad
15:05 - order bekräftad.

Vad står det för datum på din order?

Skrivet av Tarasus:

Orderbekräftelse via mail "Förväntad leveransdag 13 oktober".
Orderstatus på inet.se "I lager 2022-11-14" och en gul plupp.

Vilket ska man tro på egentligen....

Alla som fick igenom beställningen har 13e okt men endast de som har grön plupp får leverans och det var tydligen bara 30 pers. Antar jag iaf?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Strix modellen tog precis slut, finns en annan..

https://i.imgur.com/z4MBqwA.png

lol

Ja, söker man och trycker "Visa alla träffar" kommer man ändå till en produktsida.

Det finns https://www.dustin.se/group/hardvara/datorkomponenter/grafikk... fem stycken totalt just när jag skriver detta. Tror du de är kvar en timme till?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Om fler elpristrådar dyker upp snart under hösten så finns det ju nånting att skylla på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ja, söker man och trycker "Visa alla träffar" kommer man ändå till en produktsida.

Det finns https://www.dustin.se/group/hardvara/datorkomponenter/grafikk... fem stycken totalt just när jag skriver detta. Tror du de är kvar en timme till?

Så varför skrev du att dom var slut?

Permalänk
Medlem

Hälften av alla kort är köpta för att säljas på Blocket.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis ett nysläppt kort!

ARC A770 16gb Limited Edition!

Dold text
Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Kommer alltså 4090 Founder's Edition inte vara tillgängligt i Sverige vare sig nu eller framöver? Förenklar ju situationen ganska mycket. Lol åt att lägga 30k på ett fult och enormt blower-kort från Asus eller PNY, då tror jag att jag fortsätter med mitt 3090 FE ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Teoretiskt vore det ju rimligt och inte otänkbart att en sådan del av befolkningen skulle kunna köpa så ja, helt klart.
Men det handlar ändå om en rätt liten skära. Även om man skulle kunna så kan jag tänka mig att rätt många funderar på om inte priserna ändå blivit lite väl höga.

De kunde ju prova med ännu högre priser från början, så kunde de som köper till vilket pris som helst få göra det.

Medianlönen är ju före skatt, dessutom med ökande priser på det mesta i övrigt blir det ju ändå inte hemskt mycket kvar för de flesta.

Funderade själv lite på det först och hade kunnat köpa.
Men har dels inte lämpliga komponenter i övrigt än och dels skulle jag nog inte heller nyttja kortet fullt ut på länge. XX90-korten är ju för mer än spel.

Det jag syftade på är ju att med rätt prioriteringar (läs hobby), så skulle otroligt många kunna ha råd med korten om de velat. Vilket gör att det inte är förvånande om några tusen kort blir sålda på minuten. Sedan att inte alla har de prioriteringarna är en annan sak, men det krävs att bara en liten bråkdel har det.

Permalänk
Medlem

äsch, suget för spelande här sjunkit så mig gör det inget...sitter kvar med 3080 Ti ett tag till, DLSS spelande funkar fint.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C