Lödning av komponenter och kretskort

Permalänk

Lödning av komponenter och kretskort

Hej

Jag har behov av att kunna löda det som står i rubriken men har inga stadiga händer för sån fin lödning. Det jag letar efter är något typ av lödpistol med automatisk matning av tennet vilket kan sättas på en hållare och typ sänkas över det man ska löda. Sneglar lite på en lödningsrobot eller liknande. Finns det några för hobbybruk idag?

Ett alternativ kan också vara att lämna in för lödning?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 11, 64-bit, Intel 285k, MSI MEG Z890 Ace, 64GB RAM,
MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att veta vad för slags lödning du pratar om utan en bild, men det lättaste är antagligen att du lämnar in det någonstans om du känner att det är för svårt.

Permalänk
Medlem

Lödningsrobot? För ytmonterat placerar robotar ut komponenter (och lod för ena typen) men de löds i en ugn eller ett "bad" av lod.

Det som du inte kan löda med lödpennans spets får du löda med varmluft när vi talar om hemmabruk eller reparationer.

Edit: Kanske inte ska säga att reflow inte används hemma, det gör det visst men då till små kretskort.

Permalänk
Medlem

Komponenter och kretskort säger i stort sett ingenting om vad det är och i vilken storlek det är du vill löda.
Det kan handla om saker som har flera millimeter stora lödningspunkter och cm med mellanrum, till typ 5st+ ben (inklusive mellanrummen) på en mm med dom minsta chippen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag ska löda diverse komponenter men inga pcb kort. Behöver bara något som är stadigare än min hand som t.ex. en lödnings pistol som tex. denna --> https://www.aliexpress.com/item/33047744059.html

Helst någon liknande produkt inom Europa alternativ någon liknande med mobilt löstagbart ställ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Jag ska löda diverse komponenter men inga pcb kort. Behöver bara något som är stadigare än min hand som t.ex. en lödnings pistol som tex. denna --> https://www.aliexpress.com/item/33047744059.html

Helst någon liknande produkt inom Europa alternativ någon liknande med mobilt löstagbart ställ

Den är inte till för att löda komponenter på ett kretskort, du får köra lödpenna eller varmluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Inom vilket sammanhang? Är det kablage så finns det lödhylsor man bara värmer med varmluft.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Det är mest tåtar mot flat kontakter på t.ex. swithar och Rotary switch likt denna --> https://www.elfa.se/sv/vridstroemstaellare-poler-positioner-3...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte kan ändra din teknik lite?

Om du har kretskortet på ett bord framför dig, och placerar ut komponenten och håller den fast med någon form av hjälpreda, t.ex en sån här:

Då har du två händer fria.

Du lägger armarna på bordet som stöd. Beroende på storlek på det du löder kan du till och med ha händerna mot bordet. Det bör bli tillräckligt stabilt så länge du inte har okontrollerade skakningar. Det kan hjälpa att ha en stol med armstöd också.

Kjell har en variant som är billig, visserligen rätt begränsad, så kan rekommendera dig att leta lite mer.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/forstoringsglas...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Håller med om att en hjälpande hand kan göra en hel del.
Det finns ju dessa i en mängd utformningar och priser vissa bra, vissa sämre.

Tex dom oftas billigaste du hittar är denna med heller utan förstoringsglas som oftas är mer heller mindre värdelösa (har haft 5-6st olika av dessa över många år).

Överlag så hjälper dom en del men basen är för liten/lätt och dom tippar väldigt lätt så hjälpen är oftas ganska liten och man får oftas bråka med den ett tag för att hitta en ok ställning som då oftas blir en kompromiss för personen för att få den stabil.
Kanske kan vara värd att handla för 50:-

Har själv denna

nu fast med blåa armar som denna

och köptes för runt 250:-.

Dessa är MYCKET bättre då basen är lite tyngre men även större, men kan fortfarande vara lite instabil om man har armarna för långt upp heller ut ifrån basen.
Så man får prova sig fram litegrann innan man hittar en bra ställning men oftas utan några kompromisser.

Dessa och liknande kan nog vara bättre för stabilitet så länge man har en bordskant att montera armen på.

Sen finns ju en del andra typer med.
Som dessa med ännu bredare och tyngre bas men då även en hel del dyrare.

Dessa som inte är lika flexibla.

Dessa som är lite mitt i mellan dom övre typerna.

Denna som är liknade förra men mer flexible och mycket dyrare.

Och om du vill titta runt lite så sök på solder helping hands på amazon och ja även på .se då det verkar som man får lite bättre/mer resultat om man söker på eng istället för swe.
https://www.amazon.se/s?k=soldering+helping+hands&link_code=q...

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Ska utforska lite mer. Om vi Håller oss till en typ av lödnings pistol som denna --> https://www.aliexpress.com/item/33047744059.html

Finns det liknande för mer pro bruk och något europeiskt företag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Ska utforska lite mer. Om vi Håller oss till en typ av lödnings pistol som denna --> https://www.aliexpress.com/item/33047744059.html

Finns det liknande för mer pro bruk och något europeiskt företag?

Det är väldigt få grejer du kan köra punktsvetsning på.

Permalänk

Switchar och sådant stor fixar jag nog med min lödis

Jag ska även kanske löda --> https://www.cockpitsimparts.co.uk/fmc-cdu-/225-fmc-buttons-ki...

De små benen stick in i varsitt hål och löds fast mot en kabel på undersidan då lödningen i sig gör att knappen kläms på plats!

Jag hittade denna --> https://usa.banggood.com/Soldering-Third-Hand-Tool-PCB-Fixtur...

Där pcb kortet sitter på bilden bör jag också kunna sätta fast lödkolven och därmed bör dt bli mer stadigt ;)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det blir stadigt heller inte beror på hur bra lederna och magneten är.
Är dom bra så gissar jag på att det kan bli rätt ok som bäst.

Ett problem jag ser med att ha lödkolven mer heller mindre fast monterad är att du kommer ju fortfarande att få hålla allt annat istället.
Dvs vid kabel/brytare lödning så behöver du ju hålla brytaren/kabel/lödtenn, man kan visserligen applicera lödtennet på brytare/kabel först och sen föra dom samman vid lödningen utan att använda mer lödtenn.
Det blir dock aldrig riktigt lika bra på det sättet, väldigt nära ja men aldrig lika bra.

Heller har jag missuppfattat detta?
Och du istället vill ha en lödkolv/pistol där du sätter allt på plats och först då "slår på värmen" och applicerar lödtennet när temp har kommit upp?
Det skull kunna gå på grövre grejor men tex en brytare även en ganska stor en så finns det stor risk för att det hinner bli för varmt och plast börjar smälta, samma sak med kablar dvs höljet kan börja smälta.

Problemet är att det tar ju tid för lödkolven att komma upp i temp och om man samtidigt håller den imot nåt så kommer värmen att sugas iväg och det tar ännu lägre tid.
Och när tempen väl är uppe i rätt temp för o smälta lödtenn så är en väldigt stor bit av brytaren/kablar/osv upp i samma temp med dvs 300-400° beroende på lödtenn=dvs inom smälta många plaster temp.

Och det är med snabba (typ under 30sek utan att behöva värma upp annat med, dvs Keramiska och Nichrome) lödkolvar vi talar om nu som INTE tar minuter på sig att komma upp i temp.

I min värld så verkar det bättre att bara hålla i lödkolven och lödtennet, även med skakiga händer för det räcker ju med två då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Om det blir stadigt heller inte beror på hur bra lederna och magneten är.
Är dom bra så gissar jag på att det kan bli rätt ok som bäst.

Ett problem jag ser med att ha lödkolven mer heller mindre fast monterad är att du kommer ju fortfarande att få hålla allt annat istället.
Dvs vid kabel/brytare lödning så behöver du ju hålla brytaren/kabel/lödtenn, man kan visserligen applicera lödtennet på brytare/kabel först och sen föra dom samman vid lödningen utan att använda mer lödtenn.
Det blir dock aldrig riktigt lika bra på det sättet, väldigt nära ja men aldrig lika bra.

Heller har jag missuppfattat detta?
Och du istället vill ha en lödkolv/pistol där du sätter allt på plats och först då "slår på värmen" och applicerar lödtennet när temp har kommit upp?
Det skull kunna gå på grövre grejor men tex en brytare även en ganska stor en så finns det stor risk för att det hinner bli för varmt och plast börjar smälta, samma sak med kablar dvs höljet kan börja smälta.

Problemet är att det tar ju tid för lödkolven att komma upp i temp och om man samtidigt håller den imot nåt så kommer värmen att sugas iväg och det tar ännu lägre tid.
Och när tempen väl är uppe i rätt temp för o smälta lödtenn så är en väldigt stor bit av brytaren/kablar/osv upp i samma temp med dvs 300-400° beroende på lödtenn=dvs inom smälta många plaster temp.

Och det är med snabba (typ under 30sek utan att behöva värma upp annat med, dvs Keramiska och Nichrome) lödkolvar vi talar om nu som INTE tar minuter på sig att komma upp i temp.

I min värld så verkar det bättre att bara hålla i lödkolven och lödtennet, även med skakiga händer för det räcker ju med två då

Det han länkade var en punktsvets, fungerar inte till att löda kopparkabel till switchar.