Svenska Louqe prispressar kompakta datorlådor

Permalänk
Melding Plague

Svenska Louqe prispressar kompakta datorlådor

Efter triss i dålig tajming tömmer svenska chassimakaren lagret för att få fart på kassaflödet och göra utrymme för nya satsningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de klarar sig! Det är ofta kul att se vad de hittar på och har ju varit med och drivit SFF-trenden senaste åren

Permalänk
Medlem

Hur uttalas Louqe

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Hur uttalas Louqe

Low-key

Synonyms for low-key
conservative, muted, quiet, repressed, restrained, sober, subdued, toned-down, understated, unflashy, unpretentious

Dvs man trycker lite på att datorn ska ta lite plats och smälta in i hemmet istället för att vara vräkig.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Hur uttalas Louqe

”Low-Key”

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Hur uttalas Louqe

Jag skulle gissa Lookee. Vet att LTT'a video av Raw så nämner han att han blivit informerad om att dom skulle uttalas som ovan...han sa uttalade det Louqe eller nånting i början.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Low-key

Synonyms for low-key
conservative, muted, quiet, repressed, restrained, sober, subdued, toned-down, understated, unflashy, unpretentious

Dvs man trycker lite på att datorn ska ta lite plats och smälta in i hemmet istället för att vara vräkig.

Haha tack för info! Jag har hela tiden gått runt och trott att det refererat till hur man uttalar den nordiska guden Lokes namn på engelska.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Haha tack för info! Jag har hela tiden gått runt och trott att det refererat till hur man uttalar den nordiska guden Lokes namn på engelska.

Har jag också hela tiden trott...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Andra tillverkare har väl sålt chassi? Tror det mer står på originalpriset som skrämde bort kunder.

Och det blir väl inte bättre av att det knappt finns kort under tre slots heller.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Haha tack för info! Jag har hela tiden gått runt och trott att det refererat till hur man uttalar den nordiska guden Lokes namn på engelska.

Skrivet av RVX:

Har jag också hela tiden trott...

'American Gods' av Neil Gaiman är annars ganska bra...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Bra prisdrop, men fortfarande lite dyrt för min smak. Men är å andra sidan rätt nöjd med min NR200 ändå så

Permalänk
Medlem

Har ett node 202 som jag främst uppskattar är platt, så det är väldigt lätt att gömma undan.

Ser inte hur ett ghost skulle vara bättre för mig, dessutom till sådan prislapp. Så står över hypen

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Andra tillverkare har väl sålt chassi? Tror det mer står på originalpriset som skrämde bort kunder.

Och det blir väl inte bättre av att det knappt finns kort under tre slots heller.

Väldigt få "andra" företag som enbart säljer chassi.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Raw vore intressant om inte toppen vore så igentäppt, som @JonasT påpekade i sin utomordentliga recension. Sen ett enklare sätt att öppna upp chassit på än 4st skruvar.
Kanske om ett rev 2 kommer ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Har redan ett Ghost chassi från kickstarten. Inte riktigt dags för en ny låda än. Men hoppas Loque kommer på rätfot med detta så jag kan få tag i ett nytt i framtiden

Permalänk
Medlem

Hoppas detta inte stoppar Ghost S2 från att släppas. Som jag fattat det är designen spikad redan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Tittade lite på deras hemsida på Ghost S1 mkIII och det ser välbyggt ut. CNC-fräst alu istället för stansad plåt är man ju inte så bortskämd med:) Dock förvånades jag av att under 'Full details' nämndes inte ett ord om mått, passande formfaktor på MB etc. Anyways, kul att dom finns och jag hoppas att de överlever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

Tittade lite på deras hemsida på Ghost S1 mkIII och det ser välbyggt ut. CNC-fräst alu istället för stansad plåt är man ju inte så bortskämd med:) Dock förvånades jag av att under 'Full details' nämndes inte ett ord om mått, passande formfaktor på MB etc. Anyways, kul att dom finns och jag hoppas att de överlever.

https://www.louqe.com/ghost-s1/#specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Low-key

Synonyms for low-key
conservative, muted, quiet, repressed, restrained, sober, subdued, toned-down, understated, unflashy, unpretentious

Dvs man trycker lite på att datorn ska ta lite plats och smälta in i hemmet istället för att vara vräkig.

lite udda, med stavningen skulle jag gissat typ louk. typ lite franskt och med hårt stopp på K. stumt e. lmao.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Raw vore intressant om inte toppen vore så igentäppt, som @JonasT påpekade i sin utomordentliga recension. Sen ett enklare sätt att öppna upp chassit på än 4st skruvar.
Kanske om ett rev 2 kommer ut.

Har samma tankar, satt också och väntade på en rev2 också. Men halva priset är lockande, går ju att 3d-printa en topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har samma tankar, satt också och väntade på en rev2 också. Men halva priset är lockande, går ju att 3d-printa en topp.

Jo, är ju ett alternativ om man har tillgång till en
Men om man inte har en och vill ha tillgång till ordentligt utblås och luftflöde...hur går man i så fall till väga? Mer än att avlägsna toppen? Finns det firmor som 3D-printar på beställning? Annars så blir det ju lite knixigare...
Men... om man bortser från detta helt ok pris så kan man ju tycka att det är nånting man inte ska behöva göra själv. Detta borde dom fångat upp vid framställningen av chassit.
Är ju som en igentäppt skorsten i sitt grundutförande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Synd, men jag hoppas att det här försöket lyckas, det skulle suga om de gick omkull!

Skulle gärna stödköpa men jag har ingen hårdvara som får plats i dessa småttingar nuförtiden.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Hur uttalas Louqe

De hette Loki från början, men de blev tvungna att ändra av någon anledning jag inte minns, och då blev det det minst sagt udda Louqe (som jag själv fortfarande ibland felaktigt stavar Loque, för vart u:et ska in känns inte självklart).

Som jag minns det var det fortfarande meningen att det skulle uttalas som om det vore Loki, dvs "lookee" (eng).

"low-key" är så vitt jag vet bara en efterhandskonstruktion som communityt hittade på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett lägre pris kommer gynna Louqe i längden. Deras chassin är välbyggda, men prislappen känns omotiverat högt när man jämför med konkurrenterna som ligger mellan 1000-2000 kr. Många väljer nog bort Louqe pga det höga priset.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag tror varken priset eller tajming är deras bekymmer, de har helt enkelt inte tillräckligt praktisk design.
Jag gillar generellt när chassin inte är större än vad dem behöver vara och modularitet.
Behov av förlängningskabel till PSU och grafikkort är tydliga tecken på dålig design, 2 feta kablar i chassit som inte behöver vara där och trängas.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror att ett lägre pris kommer gynna Louqe i längden. Deras chassin är välbyggda, men prislappen känns omotiverat högt när man jämför med konkurrenterna som ligger mellan 1000-2000 kr. Många väljer nog bort Louqe pga det höga priset.

Fast det här priset kommer inte kunna hålla i längden, då det är lägre än tillverkningskostnaden.

Citat:

...you'll be able to grab a unique award-winning premium SFF case and accessories for less than what it costs to produce.

Permalänk
Expertgissare

Hoppas de säljer tillräckligt för att hålla sig flytande, vore tråkigt om de konkar och försvinner.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Fast det här priset kommer inte kunna hålla i längden, då det är lägre än tillverkningskostnaden.

Kan det verkligen vara så dyrt att producera dessa chassin? Nog för att det är bastanta grejer, men det känns som att Louqe borde kunna hitta en fabrik som kan tillverka dem för en billigare peng, om de kostar mer än 160 dollar att tillverka.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kan det verkligen vara så dyrt att producera dessa chassin? Nog för att det är bastanta grejer, men det känns som att Louqe borde kunna hitta en fabrik som kan tillverka dem för en billigare peng, om de kostar mer än 160 dollar att tillverka.

Jo fast är det machined aluminium så blir det rätt svårt att komma billigt undan tror jag. Det måste svarvas bort en hel del aluminium från block som är förhållandevis dyra redan.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Gender Bender:

Kan det verkligen vara så dyrt att producera dessa chassin? Nog för att det är bastanta grejer, men det känns som att Louqe borde kunna hitta en fabrik som kan tillverka dem för en billigare peng, om de kostar mer än 160 dollar att tillverka.

RAW tillverkas i Sverige så det kan delvis förklara priset för det chassit. Ghost S1 tillverkas i Kina om de inte har bytt tillverkare. Problemet är nog att de tillverkar inte i speciellt stor volym för att kunna få ner priset, SFF är en väldigt liten marknad. Man hade nog kunnat hitta någon som gör det billigare men då blir nog problemet kvalitén och Ghost S1 mk II hade en del problem med kvalitén i början/när chassit var ett kickstarterprojekt som försenades 9 månader.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Beställde två men börjar ångra mig nu då jag kan inte sluta tänka tillbaka på datorbutiken.com sista tid och hur det slutade...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."