VESA avtäcker specifikationer för Displayport 2.1

Permalänk
Melding Plague

VESA avtäcker specifikationer för Displayport 2.1

Den nya versionens ledord är bakåtkompatibilitet, bättre integration med USB 4 och krav på stöd för VESA:s codec DSC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Displayport, men det är HDMI på bilden?

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Displayport, men det är HDMI på bilden?

Maybe it identifys as a HDMI eller?

Permalänk
Medlem

Displayport var ju många år före i kapacitet, men det blev ändå ingenting. Tycker det är synd att det inte blev mer utbrett, t.ex. TV hade ju kunnat dra stor nytta av mer bandbredd

Nu för tiden känns 48Gbit HDMI bra nog, så tror inte det blir mycket DP för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Displayport var ju många år före i kapacitet, men det blev ändå ingenting. Tycker det är synd att det inte blev mer utbrett, t.ex. TV hade ju kunnat dra stor nytta av mer bandbredd

Nu för tiden känns 48Gbit HDMI bra nog, så tror inte det blir mycket DP för mig

Ja jag är lite bitter att min gamla LG B7 inte har DP, för panelen stödjer ju 4k/120, men HDMIn i teven gör det inte.

Permalänk
Medlem

Det kanske blir 2.1 på nästa generation gpuer istället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det kanske blir 2.1 på nästa generation gpuer istället.

RDNA3 (Radeon 7xxx) är väl bekräftade att få 2.0, som nu blir 2.1 efter denna uppdatering?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Sett till tempot på skärmsidan så lär det väl dröja till 2035 eller liknande innan vi har några skärmar som stödjer DP1.4+

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

RDNA3 (Radeon 7xxx) är väl bekräftade att få 2.0, som nu blir 2.1 efter denna uppdatering?

Läste inte klart hela artikeln. Det stämmer, jag bara antog att de som nu har 2.0 är wasted men så blir det inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bra. Önskar bara att fler skärm- och grafikkortstillverkare fick ut armarna ur röven och implementerade nyare än DP 1.4. Helst för flera år sedan.

Har för mig att DP är licenskostnadsfritt, medans HDMI kostar, så ur den synvinkeln är det lite förvånande att HDMI ligger före implementationsmässigt. Men det är väl förstås för de som använder tv-apparater som skärmar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Varför inte läsa hela artikeln innan man agerar? Jag slängde nyss min gamla 30 000kr laptop genom fönstret och fick sedan läsa "Alla existerande produkter certifierade för Displayport 2.0 blir därmed per automatik certifierade för version 2.1".

Skämt åsido så tycker jag det är störande att det både finns displayport och hdmi. För när man tar med sin laptop med displayportutgång, så lycka till att hitta en tv, projektor i något rum som tar emot denna port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skämt åsido så tycker jag det är störande att det både finns displayport och hdmi. För när man tar med sin laptop med displayportutgång, så lycka till att hitta en tv, projektor i något rum som tar emot denna port.

Adapters finns ju, men ja, det vore förstås optimalt om det bara fanns en standard.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gurrrra:

Displayport, men det är HDMI på bilden?

Luring! Du klarade testet.

Nä, det var bara jag som hade lite för mycket annat i skallen när jag kollade på bilden Den är utbytt mot en lite mer passande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sett till tempot på skärmsidan så lär det väl dröja till 2035 eller liknande innan vi har några skärmar som stödjer DP1.4+

Verkligen. Riktigt dåligt tryck där.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Men... inte ens Nvidia RTX 40-serien har ju implementerat DP 2.0 så vad hjälper en ny standard?

Utvecklingen i monitorbranschen påminner om en klocka som regelbundet stannar.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av backfeed:

Bra. Önskar bara att fler skärm- och grafikkortstillverkare fick ut armarna ur röven och implementerade nyare än DP 1.4. Helst för flera år sedan.

Har för mig att DP är licenskostnadsfritt, medans HDMI kostar, så ur den synvinkeln är det lite förvånande att HDMI ligger före implementationsmässigt. Men det är väl förstås för de som använder tv-apparater som skärmar.

Jag har för mig att licenskostnaderna för HDMI inte är några enorma summor, utan handlar om några kronor per fysisk implementation. Det blir såklart mycket i det långa loppet, men som jag förstått det är DP inte nödvändigtvis supermycket billigare bara för att licensen är gratis. Däremot känns det riktigt kasst att i nuläget implementera 1.4, men inte 2.0. But why, liksom.

Rent spontant gissar jag dock på att det i många fall har mer att göra med att HDMI redan har en så stor del av marknaden. Man väljer då hellre att fortsätta köra på det invanda spår som finns och som de flesta är vana vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Displayport var ju många år före i kapacitet, men det blev ändå ingenting. Tycker det är synd att det inte blev mer utbrett, t.ex. TV hade ju kunnat dra stor nytta av mer bandbredd

Nu för tiden känns 48Gbit HDMI bra nog, så tror inte det blir mycket DP för mig

Fast på TV vill man ha CEC och eARC, det har väl inte DP? DP lämpar sig bättre på till datorer.

Skrivet av Sveklockarn:

Men... inte ens Nvidia RTX 40-serien har ju implementerat DP 2.0 så vad hjälper en ny standard?

Utvecklingen i monitorbranschen påminner om en klocka som regelbundet stannar.

Intel Arc stödjer 2.0, AMD lanserar kort med 2.0/2.1 om bara två veckor.... Bara Nvidia som är sega.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Adapters finns ju, men ja, det vore förstås optimalt om det bara fanns en standard.

Blir nästa sväng för EU att driva genom detta när USB-C grejjen är klar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Displayport, men det är HDMI på bilden?

Skrivet av landmarks:

Luring! Du klarade testet.

Nä, det var bara jag som hade lite för mycket annat i skallen när jag kollade på bilden Den är utbytt mot en lite mer passande.

Det var naturligtvis monitoränden på en DP++ kabel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men... inte ens Nvidia RTX 40-serien har ju implementerat DP 2.0 så vad hjälper en ny standard?

Utvecklingen i monitorbranschen påminner om en klocka som regelbundet stannar.

Du ställer helt fel fråga, frågan är varför nvidia inte vill ge Dig, kund, tillgång till framtidens standard, och kanske hjälpa till att föra fram en ny standard.

Vad hjälper det att alla köper ett 4k 144hz kort som inte ens är förberett?
NOTERA nu detta för nvidia kommer göra sånt här vart endaste jävla släpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Blir nästa sväng för EU att driva genom detta när USB-C grejjen är klar

Nu är det ju inte riktigt samma problem på skärmar/grafikkort då det finns gott om utrymme för att ha uttag för båda standarder och låta folk välja det de behöver, men kul att du vill tvinga folk att använda en standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Blir nästa sväng för EU att driva genom detta när USB-C grejjen är klar

Jinxed, nu blir det usb-c överallt istället

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jinxed, nu blir det usb-c överallt istället

Ja Intel blir nog glada när de får sälja Thunderbolt till alla.

Utmärkt tråd av @Alling i ämnet:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1458109-displayport-ov...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Adapters finns ju, men ja, det vore förstås optimalt om det bara fanns en standard.

Ja, det underlättar ju enormt med bara några få olika kontakter istället för så många olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast på TV vill man ha CEC och eARC, det har väl inte DP? DP lämpar sig bättre på till datorer.

Intel Arc stödjer 2.0, AMD lanserar kort med 2.0/2.1 om bara två veckor.... Bara Nvidia som är sega.

Absolut, därför jag skrev i dåtid i mitt inlägg

Första 4K-tv klarade bara externa signaler i 30Hz från externa källor, då behövdes det

Permalänk
Medlem
Citat:

Värt att notera är att DSC bedöms som "visually lossless" och kan vara både förlustfritt och förstörande

Hmm nu är jag väl kinkig men ovanstående i fetstil från artikeln kan väl inte vara tekniskt (eller ens logiskt) möjligt, givet att det är samtidigt
(Jag köper den kan upplevas som förlustfri, men kan inte vara förlustfri samtidigt som den är förstörande)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm nu är jag väl kinkig men ovanstående i fetstil från artikeln kan väl inte vara tekniskt (eller ens logiskt) möjligt, givet att det är samtidigt
(Jag köper den kan upplevas som förlustfri, men kan inte vara förlustfri samtidigt som den är förstörande)

Tror den kan vara förlustfri om inte hela bilden ändras, då skickas bara den del som ändrats (till exempel en muspekare och andra småändringar

Men om allt behöver ändras så blir det förluster

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det ju inte riktigt samma problem på skärmar/grafikkort då det finns gott om utrymme för att ha uttag för båda standarder och låta folk välja det de behöver, men kul att du vill tvinga folk att använda en standard.

De gör ju i princip samma så jo jag tycker vi kunde använda en kontakt istället för HDMI, HDMI mini, DP, DP mini och USB C. Inte minst för att slippa donglar etc.

Håller dock med om att det är ett mindre problem än laddare av mobila enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror den kan vara förlustfri om inte hela bilden ändras, då skickas bara den del som ändrats (till exempel en muspekare och andra småändringar

Men om allt behöver ändras så blir det förluster

Ok, så inte tekniskt samtidigt då, som jag var inne på

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ryktena om stöd på RDNA3 sanna då kanske?