Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Köpråd på en gaming laptop

Permalänk
Medlem

Det diffar 10 000 mellan det dyraste och billigaste alternativet. Är du beredd att lägga bortåt 25 000, skulle jag överväga en Asus Zephyrus.

Permalänk
Medlem

Men nummer 1 är såklart bäst av dina tre alternativ.

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till? vilka spel ska du spel? hur mycket är du villig att lägga?

Men om jag skulle välja någon av dom tre datorer du har länkat skulle jag ta Gigabyte Aorus 5 SE4 då den har Performance varianten på 3070. och den nyare generationen processor samt stort batteri. riktigt bra deal på den datorn och har faktiskt en vän som köpte exakt den för någon vecka sedan. dessutom är det ju thunderbolt på den så du kan köpa ett externt grafikkort och köra med.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB
Laptop: Acer Nitro 5, i7 11800H, RTX 3070, 144hz, 2TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Vad ska du använda datorn till? vilka spel ska du spel? hur mycket är du villig att lägga?

overwatch2, Cod och kommande singelplayer spel som nya needforspeed

vill ju inte lägga allt för mycket fast jag har råd med en 25k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

Det diffar 10 000 mellan det dyraste och billigaste alternativet. Är du beredd att lägga bortåt 25 000, skulle jag överväga en Asus Zephyrus.

råd har jag men vill vara lite sparsam. Tycker 24k för den där datorn verkar ju vara för bra? borde minst ligga på 28-30k

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiieqt:

råd har jag men vill vara lite sparsam. Tycker 24k för den där datorn verkar ju vara för bra? borde minst ligga på 28-30k

gå på den för 13990 isåfall skulle jag säga. då kan du köpa en roligare 1440p skärm. och om något år kan du uppgradera med att köpa ett fullstort externt grafikkort och driva genom thunderbolt porten.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

gå på den för 13990 isåfall skulle jag säga. då kan du köpa en roligare 1440p skärm. och om något år kan du uppgradera med att köpa ett fullstort externt grafikkort och driva genom thunderbolt porten.

har två skärmar hemma vid min stationära varav en är 1440p. jobbar mycket ute och bor varje vecka på hotell nu i 2 års tid så behöver en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Mest orolig för att datorn inte ska flyta på i spel men det borde den göra utanproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiieqt:

Mest orolig för att datorn inte ska flyta på i spel men det borde den göra utanproblem

Det ska den absolut göra, särskilt i 1080p och 1440p upplösningar. Jag sitter på denna idag och det är en sämre processor samt svagare grafikkrets och den dator sitter jag och spelar 1440p samt 4k upplösning utan några större bekymmer. Självklart så maxar jag inga spel men på Warzone så ligger jag stabilt runt 70-75 fps på medel inställningar när jag renderar upplösningen i 1440p. Svårt att se att den för 14000:- inte skulle prestera ännu bättre med tanke på hur mycket mer kräm grafikkretsen får samt bättre processor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Det ska den absolut göra, särskilt i 1080p och 1440p upplösningar. Jag sitter på denna idag och det är en sämre processor samt svagare grafikkrets och den dator sitter jag och spelar 1440p samt 4k upplösning utan några större bekymmer. Självklart så maxar jag inga spel men på Warzone så ligger jag stabilt runt 70-75 fps på medel inställningar när jag renderar upplösningen i 1440p. Svårt att se att den för 14000:- inte skulle prestera ännu bättre med tanke på hur mycket mer kräm grafikkretsen får samt bättre processor.

Tack som fan, svänger förbi ringsjön i Göteborg imorgon och köper den istället

Permalänk
Medlem

Vill passa på att tacka för tipset!

Jag har inte köpt en ny dator sen 2014 och tänkte att det är dags med en mer påkostad laptop än min förra.

Fick en välanvänd stationär med GTX 1060 och en gammal i5-processor och liten SSD som jag använt tillsammans med min lastgamla laptop från 2014.

Jag ser fram emot en stor skillnad i prestanda mot mina gamla burkar.

Varmt tack än en gång och jag hoppas att vi båda blir nöjda kiieqt!

Visa signatur

Tidigare använt ilsken som användarnamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vym:

Vill passa på att tacka för tipset!

Jag har inte köpt en ny dator sen 2014 och tänkte att det är dags med en mer påkostad laptop än min förra.

Fick en välanvänd stationär med GTX 1060 och en gammal i5-processor och liten SSD som jag använt tillsammans med min lastgamla laptop från 2014.

Jag ser fram emot en stor skillnad i prestanda mot mina gamla burkar.

Varmt tack än en gång och jag hoppas att vi båda blir nöjda kiieqt!

Vilken laptop blev det för din del?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiieqt:

Vilken laptop blev det för din del?

Jag tog https://www.inet.se/produkt/1974205/gigabyte-aorus-5-se4-15-6... på Sveavägen i Stockholm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt! Hunnit spela något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiieqt:

Den som jag nu ser att du valde kommer att räcka väldigt långt och är oerhört prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

Den som jag nu ser att du valde kommer att räcka väldigt långt och är oerhört prisvärd.

Valde den för 14k. Sitter med den just nu och håller på uppdaterar. Krånglat lite med uppdates men verkar bra.
Ska strax spela csgo och testa

Permalänk
Medlem

Kan säga som såhär, testat många laptops innan jag bestämde mig för Lenovo legion 5 Pro. Beställde totalt 3 stycken från inet, samtliga gick som retur. Jag föll till slut för lenovon för sin fantastiska skärm, bra prestanda för priset och det som verkligen ingen annan hade, 500 nits ljusstyrka på skärmen OCH 2560x1600 upplösning skärm. Helt outstanding. Det som störde mig med många laptops var den mörka skärmen, detta är framförallt kasst i spel om man sitter i ett ljust rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Kan säga som såhär, testat många laptops innan jag bestämde mig för Lenovo legion 5 Pro. Beställde totalt 3 stycken från inet, samtliga gick som retur. Jag föll till slut för lenovon för sin fantastiska skärm, bra prestanda för priset och det som verkligen ingen annan hade, 500 nits ljusstyrka på skärmen OCH 2560x1600 upplösning skärm. Helt outstanding. Det som störde mig med många laptops var den mörka skärmen, detta är framförallt kasst i spel om man sitter i ett ljust rum.

Lenovo gör bra laptops och deras displayer är helt okej men för det priset man betalar för en legion 5 pro med en sämre processor så är gigabyte varianten verkligen mest prestanda/krona just nu skulle jag tro. det är ändå såpass små skärmar på laptops att jag sällan kan se skillnad mellan 1080p 16:9 vs 1600p 16:10. fördelen med att ha en skärm på 1080p när det gäller laptop är man kan spela en hel del spel på högre inställningar. Sen får man inte glömma heller att det faktiskt sitter en Thunderbolt 3 kontakt på Gigabyte datorn vilket innebär att om man vill kan man köpa en extern grafikkortsdocka och stoppa in ett fullstort grafikkort och nyttja datorn ett bra tag till. Något som jag inte tror att Lenovos laptops har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Lenovo gör bra laptops och deras displayer är helt okej men för det priset man betalar för en legion 5 pro med en sämre processor så är gigabyte varianten verkligen mest prestanda/krona just nu skulle jag tro. det är ändå såpass små skärmar på laptops att jag sällan kan se skillnad mellan 1080p 16:9 vs 1600p 16:10. fördelen med att ha en skärm på 1080p när det gäller laptop är man kan spela en hel del spel på högre inställningar. Sen får man inte glömma heller att det faktiskt sitter en Thunderbolt 3 kontakt på Gigabyte datorn vilket innebär att om man vill kan man köpa en extern grafikkortsdocka och stoppa in ett fullstort grafikkort och nyttja datorn ett bra tag till. Något som jag inte tror att Lenovos laptops har.

Om du inte testat lenovo legion 5 pro, vet du inte vad jag pratar om vad gäller skrämen. 16:10 aspect ratio är helt otroligt smart, man får ut så mycket mer skärmyta, utan att bygga en klumpig laptop.

Som sagt har testat 3 värsting modeller från Asus, dell och Razer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Om du inte testat lenovo legion 5 pro, vet du inte vad jag pratar om vad gäller skrämen. 16:10 aspect ratio är helt otroligt smart, man får ut så mycket mer skärmyta, utan att bygga en klumpig laptop.

Som sagt har testat 3 värsting modeller från Asus, dell och Razer.

16:10 är inte revolutionerande i en laptop på något sätt, och jag vet inte vad dina kriterier är för att det ska räknas som att man har testat skärmen. Jag har jobbat som servicetekniker med lenovo och jag har reparerat bland annat just den modell som du pratar om. Det är en bra laptop, men just den Gigabyte Aorus som vi har pratat om här är ett mycket vettigare alternativ ur väldigt många synvinklar inte minst för att den har en bättre processor och just nu väldigt nedsatt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiieqt:

Snyggt! Hunnit spela något?

Jag har hunnit med lite Mass Effect Legendary Edition, nyligen börjat på Mass Effect 2 där, och Guild Wars 2. De spelen flyter ju på oändligt mycket bättre än min gamla stationära som har i5-6400 och GTX 1060. Känns inte som en särskild rättvis jämförelse när det skiljer så många år mellan de båda.

Jag känner mig väldigt nöjd i alla fall och kunde dela med mig av min gamla laptop till tjejen som hon var väldigt tacksam för, så det blev en win-win situation.

Hoppas att du får uppleva riktigt mycket nöje med datorn!

Visa signatur