microSD för Databas

Permalänk

microSD för Databas

Halloj,

Tänkte sätta upp en databas på RPi 3b, en influxDB - Tidsdatabas i princip.
SD kort är ju i grunden en dålig idé för detta, men vad finns det SD-kort som är bättre för ändamålet?
Gärna något som går att få tag på i Sverige, men hyffsat kort varsel.

Permalänk
Medlem

Jag har goda erfarenheter av SanDisk Extreme Pro.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ja du, som du säger inte optimalt men det finns en del SD kort för industriellt bruk som använder SLC minnesceller vilket förlänger livslängden avsevärt, hade försökt leta upp ett sådant.

Permalänk
Rekordmedlem

Använd en ssd eller hdd, det finns även ssder som ser ut som usbminnen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

SLC kort har jag inte hittat hos konsumentbutikerna.

Vad finns det för minatyr SSD? Kan man boota från dom på en RPi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

En SSD i USB-kabinett funkar. Det är nog säkrast att den har extern strömförsörjning eller att du kopplar via en USB-hubb med egen strömförsörjning.
Du behöver konfigurera boot från USB, men det är en enkel sak:
https://www.makeuseof.com/tag/make-raspberry-pi-3-boot-usb/

Jag kör så sedan ett par år utan problem. Har råkat ut för minneskort som tackat för sig ett par gånger innan dess.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KjellTimell:

Miniatyr vet jag inte, tänkte på usbanslutna för det går enkelt att boota från usb åtminstone på 4orna, och på 3orna är det lite bökigare men det går på dem också och de äldre har jag inte kolla på.
Det finns lådor till dem där man kan placera en ssd om man inte vill ha den helt separat.
https://www.argon40.com/products/argon-one-m-2-case-for-raspb...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Vet inte hur rpi3 funkar men min rpi4 bootar från SSD utan problem (NVME->USB)
Har haft diverse rpi genom tiderna som HTPC, diverse exprimentservrar etc livslängden på SD kort (vanliga kvalitetskort, sandisk mfl) är i min erfarenhet max 2år sen är den korrupt.