Permalänk
Medlem

F1TV's huvudström tycktes också vara totalt förvirrad när mästerskapet räcktes över till Verstappen. Tyckte att det var jäkligt bra att de drog igång loppet igen (allra minst för den härdade publikens skull), och att vi fick pitstop action i och med att regndäcken var för grova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

F1TV's huvudström tycktes också vara totalt förvirrad när mästerskapet räcktes över till Verstappen. Tyckte att det var jäkligt bra att de drog igång loppet igen (allra minst för den härdade publikens skull), och att vi fick pitstop action i och med att regndäcken var för grova.

Ja tyckte de skötte allt bra överlag. Tvinga alla börja på regndäck men det hade ju inte hjälpt sikten så det gjorde nog ingen skillnad.

Sen kanske utannonsera direkt till förarna när fordon kommer ut även om det är efter dubbel gulflagg och rödflaggen kom lite nära inpå för vissa och förarna ska inte va på femte växeln.

Sen skulle jag föredra race distans regeln gäller även efter omstart

Men det verkar redan diskuteras. Horner har råd att vara ödmjuk

https://www.motorsport.com/f1/news/f1-made-mistake-with-revis...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat särskilt många säsonger av F1 och förra säsongen var ju exceptionell. Men är det inte en enorm avsaknad av känslor inför denna vinsten? Klart att det blev lite snuvat när det inte avgjordes i sekunden han korsade mållinjen, men även såhär i efterhand tycker jag att redbull ser mer sammanbitna ut än glada.

Ur en rent spekulativ synpunkt, kan det vara så att Redbull vet om att de kommer få straff för att de gått över budgettaket och därmed inte vågar fira än på grund de eventuella poängavdragen som kommer komma? Att det nu beror på hur många poängs ledning de lyckas ha i mästerskapet kontra hur många som kommer tas ifrån dem?

Permalänk
Medlem

Det handlade nog mer om att de inte visste hur det skulle räknas. Sen så dämpar ju kallt regn känslor också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Jag har inte kollat särskilt många säsonger av F1 och förra säsongen var ju exceptionell. Men är det inte en enorm avsaknad av känslor inför denna vinsten? Klart att det blev lite snuvat när det inte avgjordes i sekunden han korsade mållinjen, men även såhär i efterhand tycker jag att redbull ser mer sammanbitna ut än glada.

Ur en rent spekulativ synpunkt, kan det vara så att Redbull vet om att de kommer få straff för att de gått över budgettaket och därmed inte vågar fira än på grund de eventuella poängavdragen som kommer komma? Att det nu beror på hur många poängs ledning de lyckas ha i mästerskapet kontra hur många som kommer tas ifrån dem?

Ingen kan väl vara riktigt säker på hur de har skött sin budget, utöver alla spekulationer. Lär redas ut imorron. Enda bord där det lär bankas och behövs bankas mera, är väl där inne hos Mercedes så de tar igen gapet till RB. Jao, och hytta med näven åt ett gäng clowner åt annat håll också, som sitter där närheten på sin spalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Ur en rent spekulativ synpunkt, kan det vara så att Redbull vet om att de kommer få straff för att de gått över budgettaket och därmed inte vågar fira än på grund de eventuella poängavdragen som kommer komma? Att det nu beror på hur många poängs ledning de lyckas ha i mästerskapet kontra hur många som kommer tas ifrån dem?

Jag tror inte det, anledningen är att det blir väldigt svårt för publiken om man först deklarerar Max som världsmästare men sedan drar tillbaka det. Lagt kort ligger så att säga, hade FIA sådana planer bör man ju ha berättat om det innan dagens race så att man inte förvirrar publiken totalt.

Det som eventuellt kan hända är en liknande situation som för Racing point 2020 där laget fick poängavdrag men förarna fick ändå behålla alla sina poäng, på så vis blir bara konstruktörsmästerskapet lidande och inte förarmästerskapet då det ju faktiskt inte är Max eller Checos fel om laget fuskat med ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det som eventuellt kan hända är en liknande situation som för Racing point 2020 där laget fick poängavdrag men förarna fick ändå behålla alla sina poäng, på så vis blir bara konstruktörsmästerskapet lidande och inte förarmästerskapet då det ju faktiskt inte är Max eller Checos fel om laget fuskat med ekonomin.

Jo precis, det var ju samma sak om man kollar ännu mer tillbaka i tiden. Tänker på spygate, där McLaren blev uteslutna ur konstruktörs-vm plus (osäker om det var pund eller dollar)100M böter, men både Alonso och Hamilton fick ju behålla sina poäng, nu vann ju Kimi ändå med minsta marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Ja, det är ju ett teoretiskt möjligt men samtidigt ett orimligt scenario som ingen vill ha. Finns ingen som helst mening att skicka ut bilarna för race sista 5-10 min av de totala 3h racet får ta.

Det finns väl massa motiv att göra det, se bara på Spa förra året, då körde man ett par varv bakom SC just för att kunna dela ut poäng. Bland annat så kan man säga till arrangören att det minsann blev ett race, poäng delades ju ut, samma sak för alla sändande TV-bolag.

Jag tycker det är fullkomligt löjligt att poäng-regeln bara appliceras ifall racet inte återupptas överhuvudtaget, eftersom man då lämnar världens största loop-hole att göra om en Spa, bara man ser till att göra det när det är 5 minuter kvar av maxtiden. För gårdagens race spelade det kanske mindre roll i min mening, eftersom man ändå körde halva race-distansen, men jag skulle bli oerhört upprörd om vi skulle tvingas genomlida ett nytt Spa a la 2021 någon gång...

Permalänk
Medlem

Men alltså hur fasen missar ni att det ibland är hundra tusentals i publiken som kanske vill see ett race? Men nej det är bara pga konspirationer som de till varje pris vill försöka erbjuda ett race

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nån som vet när FIA kommer släppa 2021 budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Nån som vet när FIA kommer släppa 2021 budget?

Under eftermiddagen.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Så det blev alltså full poäng till alla eftersom bilarna fortfarande kördes hela tiden ut?
Vad hade hänt om de rödflaggat med 5 minuter kvar? Alternativt bakom Safety Car?

Trodde poängregeln skulle gälla endast beroende på hur många procent varv de kört, inte något annat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Så det blev alltså full poäng till alla eftersom bilarna fortfarande kördes hela tiden ut?
Vad hade hänt om de rödflaggat med 5 minuter kvar? Alternativt bakom Safety Car?

Trodde poängregeln skulle gälla endast beroende på hur många procent varv de kört, inte något annat..

Här är ett flödesschema på de olika alternativen som visar hur poängen delas ut.

Dessa kolumner som nämns är de som finns i reglementet kring avbrutna lopp:

Just formuleringen "If a race is suspended (...), and cannot be resumed" är det som gör att det alltid är full poäng då bilarna tar målflagg.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men alltså hur fasen missar ni att det ibland är hundra tusentals i publiken som kanske vill see ett race? Men nej det är bara pga konspirationer som de till varje pris vill försöka erbjuda ett race

Självklart vill ju publiken se ett race. Det vill ju alla skulle jag säga. Däremot när det, pga väder eller annan anledning, inte går att genomföra. Jag tror inte riktigt det är någon konspiration, men t.ex. Spa förra året, hur många tycker det är rätt att det delades ut poäng då? Visst tyckte nog de flesta att det var kul att Russel "fick" ett P2 resultat. Men tror även de flesta kan hålla med om att det inte var ett race.

Då för att komma till igår, så jag tycker det var bra att de lyckades köra så mycket som de gjorde. Men för att det ska vara enhetligt och konsekvent så tycker jag att full poäng inte borde ha delats ut. Ang. världsmästerskapet tycker jag inte det spelar någon roll. Det är ju ganska klart vem som vinner i år ändå, och värdig vinnare också. Det skulle ju kräva att Max nollar resten av loppen, vilket inte kommer hända. Jag bryr mig inte heller om vart det avgörs, även om jag kan väl tycka ju senare desto bättre = mer spänning.

Där tycker jag att när ett lopp inte kan slutföras med full distans, oavsett om det stoppas tidigt och tiden tar slut, eller om det stoppas temporärt för att sedan återupptas. Då bör poäng delas ut enligt de tabeller som skapades efter Spa debaclet. Jag förstår att det står ju inte så i reglerna nu men då bör de ändras så att det är så det står. Då blir det solklart vad som gäller och när, inget hål som gör att det, rent regelmässigt, skulle kunna bli ett nytt Spa, oavsett anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niagi:

Där tycker jag att när ett lopp inte kan slutföras med full distans, oavsett om det stoppas tidigt och tiden tar slut, eller om det stoppas temporärt för att sedan återupptas. Då bör poäng delas ut enligt de tabeller som skapades efter Spa debaclet. Jag förstår att det står ju inte så i reglerna nu men då bör de ändras så att det är så det står. Då blir det solklart vad som gäller och när, inget hål som gör att det, rent regelmässigt, skulle kunna bli ett nytt Spa, oavsett anledning.

Det säger ju rätt mycket att "alla" verkade tycka att det var så det skulle vara igår och inte hade något emot det heller om det varit lägre antal poäng än fullt. Allt från sky sports, viasat till förarna och teamen själva verkade ju tro att så var fallet och var helt ok med logiken.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det finns väl massa motiv att göra det, se bara på Spa förra året, då körde man ett par varv bakom SC just för att kunna dela ut poäng. Bland annat så kan man säga till arrangören att det minsann blev ett race, poäng delades ju ut, samma sak för alla sändande TV-bolag.

Jag tycker det är fullkomligt löjligt att poäng-regeln bara appliceras ifall racet inte återupptas överhuvudtaget, eftersom man då lämnar världens största loop-hole att göra om en Spa, bara man ser till att göra det när det är 5 minuter kvar av maxtiden. För gårdagens race spelade det kanske mindre roll i min mening, eftersom man ändå körde halva race-distansen, men jag skulle bli oerhört upprörd om vi skulle tvingas genomlida ett nytt Spa a la 2021 någon gång...

Med årets regler så hade Spa gett 0 poäng, eftersom inget varv kördes utan SC. Den sortens race kommer vi inte få se igen förhoppningsvis.
Även om FIA är bra på att göra om sina misstag så hävdar jag fortfarande att de skulle krävas mycket för att de skulle släppa säkerhetstänket för att ha 3 varvs racing (utan SC) sista minuterna.

Håller helt och hållet med om att formuleringen måste ändras, och det kommer den säkert göras. Hade vi sett röd flagg sista varvet/minuterna så hade ju racet helt plötsligt inte gett full poäng. Samma tabell oavsett väder och händelser ger en bättre förutsägbarhet.

Permalänk
Medlem

FIA announces 2021 Cost Cap breaches by two F1 teams

(Samma nyhet som ovan men annan källa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av niagi:

Självklart vill ju publiken se ett race. Det vill ju alla skulle jag säga. Däremot när det, pga väder eller annan anledning, inte går att genomföra. Jag tror inte riktigt det är någon konspiration, men t.ex. Spa förra året, hur många tycker det är rätt att det delades ut poäng då? Visst tyckte nog de flesta att det var kul att Russel "fick" ett P2 resultat. Men tror även de flesta kan hålla med om att det inte var ett race.

Då för att komma till igår, så jag tycker det var bra att de lyckades köra så mycket som de gjorde. Men för att det ska vara enhetligt och konsekvent så tycker jag att full poäng inte borde ha delats ut. Ang. världsmästerskapet tycker jag inte det spelar någon roll. Det är ju ganska klart vem som vinner i år ändå, och värdig vinnare också. Det skulle ju kräva att Max nollar resten av loppen, vilket inte kommer hända. Jag bryr mig inte heller om vart det avgörs, även om jag kan väl tycka ju senare desto bättre = mer spänning.

Där tycker jag att när ett lopp inte kan slutföras med full distans, oavsett om det stoppas tidigt och tiden tar slut, eller om det stoppas temporärt för att sedan återupptas. Då bör poäng delas ut enligt de tabeller som skapades efter Spa debaclet. Jag förstår att det står ju inte så i reglerna nu men då bör de ändras så att det är så det står. Då blir det solklart vad som gäller och när, inget hål som gör att det, rent regelmässigt, skulle kunna bli ett nytt Spa, oavsett anledning.

De måste följa reglementet som finns. Annars blir det ju debacle som Abu dhabi ifjol. De fixade med reglementet efter spa men fick inte till det riktigt. Lär revideras igen nu efter suzuka.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De måste följa reglementet som finns. Annars blir det ju debacle som Abu dhabi ifjol. De fixade med reglementet efter spa men fick inte till det riktigt. Lär revideras igen nu efter suzuka.

Ja precis, vore konstigt om de inte skulle revidera det nu. Men håller med, de måste se till att följa det så länge det gäller.

Permalänk

Racetime 😃

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Vilket j*vla skämt att russel bara får 5 sek för den där torpeden... Herregud..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

5 sekunder för Russell då han DNF:a en bil. Kändes tunt, trots att det var en varv 1 incident. Russells kommentar efter torpedstöten: "He just cut across me".

heh

Permalänk
Medlem

Vilket skämt att endast ge 5 sek till Russel för den manövern. Bör vara betydligt strängare straff när det blir en DNF för andra bilen.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Tråkigt för Sainz 😬 när han äntligen fick en poleposition 😭

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Tänkte att Alonso skulle lägga en fin kommentar efter den där händelsen. Men nej, det blev inga hårda R. Pfft.

Det var en rejäl smäll i alla fall.

Permalänk

Alonso nära att flyga från banan ju 😅

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Men alltså stroll... vilket hjärnsläpp! Canada never dissapoints, stroll eller latifi är ju alltid inblandade i något idiotiskt

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat av Vettel och kriga tillbaka en del av förlusten med det där pitstopet.

Det blev ett rätt händelserikt race, där Verstappen rensade ut blåskåpet och blåste om Hamilton i slutändan. Det hann bli lite 2021 över det hela dessutom, i och med allt tomt gnäll. Så är livet.

Glad etta och en sur andraplats.

Permalänk
Medlem

Super bra race.
Driver of the day är super tight för mig mellan mina favoriter, Verstappen, Vettel och Alonso. Tror nog Verstappen tar det på den vansinniga upphämtningen på Hamilton.