House of the Dragon (Game of Thrones-spinoff)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jämför sedan med crab king i HoD och vi vet ingenting om honom. Nada. Han bara ser märklig ut och har vissa ansiktryck.

Ja crab kingen var ett rejält antiklimax. Dom byggde sakta upp honom som värsta grejen o jag var väldigt nyfiken på att se mer brutalitet från honom, men han var tydligen så pass ointressant för manusförfattarna att dom tillomed dödade honom offscreen. Skittrist!

Skrivet av Kaleid:

Fråga folk vad Daemon egentligen vill ha så kommer folk ha svårt att ge svar.

Jupp, förstår han fortfarande inte. I början så var han klart o tydligt på jakt efter tronen, men sen hjälpte han kungabrorsan med krabbkungen lite sådär helt plötsligt godhjärtat för att sen benda kneet o ragga lite halft på sin systerdotter, för att sen bara falla tillbaks lite i bakgrunden. Han var lite som krabbkungen att han var väldigt intressant i början för att sen bara bli nåt "meh".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Rätt säker på att de hänger ihop...

Märkligt om den ena serien utspelar sig 172 år innan den andra.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja crab kingen var ett rejält antiklimax. Dom byggde sakta upp honom som värsta grejen o jag var väldigt nyfiken på att se mer brutalitet från honom, men han var tydligen så pass ointressant för manusförfattarna att dom tillomed dödade honom offscreen. Skittrist!
Jupp, förstår han fortfarande inte. I början så var han klart o tydligt på jakt efter tronen, men sen hjälpte han kungabrorsan med krabbkungen lite sådär helt plötsligt godhjärtat för att sen benda kneet o ragga lite halft på sin systerdotter, för att sen bara falla tillbaks lite i bakgrunden. Han var lite som krabbkungen att han var väldigt intressant i början för att sen bara bli nåt "meh".

Det kändes som att krabbskapet var ett sken för att placera Daemon rätt i den hela handlingen, som manisk men krigsduglig. Dessförinnan gick Daemon omkring och lekte alfa, men förlorade tävlingen däran på havremoppen så hans rykte var ju sargat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det kändes som att krabbskapet var ett sken för att placera Daemon rätt i den hela handlingen, som manisk men krigsduglig. Dessförinnan gick Daemon omkring och lekte alfa, men förlorade tävlingen däran på havremoppen så hans rykte var ju sargat.

Jo dom har väl försökt med nåt sånt antar jag, men det var inte speciellt bra genomfört imo.

Permalänk
Avstängd

Vart i serien har Daemon gett intrycket av att vilja vara Kung? Ingenstans vart jag har sett. Han vill bara göra sitt. Han hade respekt för sin Bror men brorsan gillade inte sättet han utför saker och ting. Så de blev oense.

Krabbkungen har jag ingen aning om vart ni sett en stor build up annat än att han står och stirrar mycket..

Permalänk
Medlem

Alt Shift X på Youtube (länk: https://www.youtube.com/c/AltShiftX/videos ), har gått igenom alla avsnitten (exklusive E10 i nuläget) och förklarar på detaljnivå vad som händer och sker mellan raderna.

Alt Shift X avsnitt "explained" känns i alla fall som ett troligt facit för mycket av det som visats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vart i serien har Daemon gett intrycket av att vilja vara Kung? Ingenstans vart jag har sett. Han vill bara göra sitt. Han hade respekt för sin Bror men brorsan gillade inte sättet han utför saker och ting. Så de blev oense.

Krabbkungen har jag ingen aning om vart ni sett en stor build up annat än att han står och stirrar mycket..

Daemon är mest sur för att han fråntogs tronen i början. Den var ju hans (eftersom Viserys inte hade någon son) tills Viserys bestämde sig för att Daemon inte dög och lyfte upp Rhaenyra istället. Viserys problem är att ingen av kandidaterna egentligen är speciellt lyckad som kung - hans söner är det verkligen inte, och även Rhaenyra är alltför impulsiv.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Daemon är mest sur för att han fråntogs tronen i början. Den var ju hans (eftersom Viserys inte hade någon son) tills Viserys bestämde sig för att Daemon inte dög och lyfte upp Rhaenyra istället. Viserys problem är att ingen av kandidaterna egentligen är speciellt lyckad som kung - hans söner är det verkligen inte, och även Rhaenyra är alltför impulsiv.

Kan du laborera vidare?

Tycker verkligen inte att Rhaenyra är impulsiv. I sådana fall hade E10 varit slutet på sagan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GooGeL:

Kan du laborera vidare?

Tycker verkligen inte att Rhaenyra är impulsiv. I sådana fall hade E10 varit slutet på sagan.

Vad hade hon kunnat göra för att E10 skulle vara slutet? (Menar du med henne som regent då eller...?)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad hade hon kunnat göra för att E10 skulle vara slutet? (Menar du med henne som regent då eller...?)

Rhaenyra hade kunnat okalkylerat gå wild and crazy med sina drakar, redan från den stund då Otto dök upp med sitt fredsförslag. Vad den här akten hade kunnat leda till kan inte jag kalkylera. Men Rhaenyra förklarar väl hennes ståndpunkt, innan gossen blev biten, att använda exempelvis drakarna kommer ödelägga riket till aska.

Rhaenyra hoppade alltså inte omedelbart på våldståget, hon verkade för att ringa in sina allierade innan det nästa steget blir aktuellt.

Permalänk
Medlem

Har sista veckan sett samtliga tio avsnitt och måste tillstå att jag är ganska blasé. Serien var inte dåligt, och miljöerna var snygga - även om mycket CGI inte riktigt höll måttet. Men kändes som att titta på en billig såpopera där dialog fick ta alldeles för mycket plats och ingen av karaktärerna var speciellt intressanta eller konsekventa i sin karaktärsutveckling. Jämför man House of the Dragon med alla de fantastiska karaktärer som fanns i Game of thrones ser det ännu sämre ut. Ned, Cersei, Daenerys, Littlefinger, Khal Drogo och the Hound är ju bara en handfull av alla de karaktärer som gjorde så GoT så fantastisk.

Sedan var det en sak till som jag störde mig på och det var att många av skådespelarna såg alldeles för alldagliga ut. Min första tanke när jag såg Viserys var att han påminde om en vanlig orakad Svensson som man kastat på en vit peruk.

Med det sagt kommer jag säkert kolla på även nästa säsong, men är inte som att jag kommer sakna den kommande 10 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kan du laborera vidare?

Tycker verkligen inte att Rhaenyra är impulsiv. I sådana fall hade E10 varit slutet på sagan.

Bättre kanske att säga att Rhaenyra är alltför impulsiv som ung. I e10 är hon mycket återhållsam.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Inne på episode tre när ska det hela dra igång? Händer ju absolut ingenting

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inne på episode tre när ska det hela dra igång? Händer ju absolut ingenting

tålamod Jago, tålamod...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Inne på episode tre när ska det hela dra igång? Händer ju absolut ingenting

Njut av bra dialog, snygga miljöer och karaktärsutveckling istället.

Vill du bara ha hjärndöd action är inte HOTD något för dig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Njut av bra dialog, snygga miljöer och karaktärsutveckling istället.

Vill du bara ha hjärndöd action är inte HOTD något för dig.

Det lider av självcensur. De lever i gisslan av bokfansen känns det som. Blir sterilt och händelsefattigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Tyckte avsnitt 1 var tråkigt men provade avsnitt 2 också för att se hur d utvecklades. Sen slutade jag titta.

Nu när hela säsongen är släppt provade jag att bränna igenom resten för att se om d vände. Tyvärr va mitt första intryck korrekt och hela säsongen kan beskrivas som "Periods drama". Baserat på hur många som ändå verkar nöjda med serien fanns d nog en publik för den.

Men jag tyckte d hela var sjukt ointressant. GOT levde mycket på den konstant växande världen som avslöjades och oförutsägbara vulgära scener som var och en presenterade en ny pusselbit för ett kommande krig mellan flera factioner. Samtidigt satte det bakomliggande mysteriet med den kommande "vintern" en ton av tidspress och konsekvens för konflikten.

Hela HOTD utspelare sig i princip i 2 rum, och allt utanför dem rummen e fluff. Eftersom den endå håller över 8 på IMDB måste jag anta att folk tycker karaktärerna och deras utveckling är intressant, men för mig e d hela platt och ointressant.

5/10 Endast värd att bränna igenom om man har total serie torka

Permalänk
Medlem
Skrivet av filosofis:

Tyckte avsnitt 1 var tråkigt men provade avsnitt 2 också för att se hur d utvecklades. Sen slutade jag titta.

Nu när hela säsongen är släppt provade jag att bränna igenom resten för att se om d vände. Tyvärr va mitt första intryck korrekt och hela säsongen kan beskrivas som "Periods drama". Baserat på hur många som ändå verkar nöjda med serien fanns d nog en publik för den.

Men jag tyckte d hela var sjukt ointressant. GOT levde mycket på den konstant växande världen som avslöjades och oförutsägbara vulgära scener som var och en presenterade en ny pusselbit för ett kommande krig mellan flera factioner. Samtidigt satte det bakomliggande mysteriet med den kommande "vintern" en ton av tidspress och konsekvens för konflikten.

Hela HOTD utspelare sig i princip i 2 rum, och allt utanför dem rummen e fluff. Eftersom den endå håller över 8 på IMDB måste jag anta att folk tycker karaktärerna och deras utveckling är intressant, men för mig e d hela platt och ointressant.

5/10 Endast värd att bränna igenom om man har total serie torka

Jämförelsen blir lite tokig om den görs med GoT. Den här serien går trots allt under namnet House of the Dragon. Vilket smalnar av vidden på serien till att handla främst om två parter/familjer (de svarta och gröna) i nuläget.

I Game of Thrones hungrade ett gäng starka ledare med sina arméer efter den storslagna tronen. Ledarnas motiv var lite olika, vilket gjorde det hela till en spännande show. Speciellt då Iceman reste sig och klöv spelet mitt itu.

Det fanns för nästan oss alla, en eller flera karaktärer i GoT som man kände för – på gott och ont. Utvecklingen var bra fram till att böckernas källmaterial tog slut. Då tappade serien sin saliga kvaliteten.

House of the Dragon kommer inte i närheten av GoTs gnista. Men med tiden kanske serien breddar ut sig. Just nu är det bara typ två verkande polärer och en massa biroller. Grunden är i alla fall röjd för det kommande slaget om tronen.

Jag kan hålla med om att handlingen går trögt men konversationerna och skådespeleriet håller en god nivå. Vilket känns igen från GoT och är en av många skäl varför den här serien ändå är bra, trots ännu sin torftiga utveckling.

Edit: svenska

Permalänk
Avstängd

Helt OK för att vara både en spinoff och en prequel. Bra skådisar överlag och inte så jävla woke som mycket annat är idag.

Dock kändes det mycket mindre än GoT och nästan hela serien utspelar sig i Red Keep tyvärr. Manuset var överlag bra men man saknar den där riktigt vassa dialogen från GoT säsong 1-4. Farbror Incest verkade först vilja ha tronen till varje pris men släppte det helt efter ett tag, förstod aldrig varför. Tidshoppet störde jag mig lite på men förstår att det behövdes i just den här storyn.

Han som spelade kungen stal varenda scen. Otrolig skådis!

7/10 drakägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svullom:

Helt OK för att vara både en spinoff och en prequel. Bra skådisar överlag och inte så jävla woke som mycket annat är idag.

Dock kändes det mycket mindre än GoT och nästan hela serien utspelar sig i Red Keep tyvärr. Manuset var överlag bra men man saknar den där riktigt vassa dialogen från GoT säsong 1-4. Farbror Incest verkade först vilja ha tronen till varje pris men släppte det helt efter ett tag, förstod aldrig varför. Tidshoppet störde jag mig lite på men förstår att det behövdes i just den här storyn.

Han som spelade kungen stal varenda scen. Otrolig skådis!

7/10 drakägg.

Jag tycker också den var helt ok. Gillade den. Föredrog den yngre versionen av Rhaenyra då hon hade lite mer "närvaro". Den äldre var inte dålig men saknade nåt. Men den äldre var ju också i lite annan sits än den yngre då hon presenteras.

När det gäller Daemon så visade han ju lite tendenser igen på slutet. Förhoppningsvis tar de upp det igen i nästa säsong. Annars har de missat lite i karaktärsutvecklingen på honom.

Det är ju inte som första säsongerna av GoT, men som sagt helt ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svullom:

Dock kändes det mycket mindre än GoT och nästan hela serien utspelar sig i Red Keep tyvärr.

Farbror Incest verkade först vilja ha tronen till varje pris men släppte det helt efter ett tag, förstod aldrig varför.

Skrivet av jawik:

När det gäller Daemon så visade han ju lite tendenser igen på slutet. Förhoppningsvis tar de upp det igen i nästa säsong. Annars har de missat lite i karaktärsutvecklingen på honom.

Gällande Red Keep, ja serien heter House of the Dragon och kungliheterna hänger mest i sitt slott.
Det är också bara en säsong delad i två, så nästa säsong ser vi nog betydligt mycket mer då vi blir introducerade till fler hus, som Baratheon, Stark mfl

Daemon vill inte ha tronen. Han är inte sådan som sitter i en stol och fjantar hela dagarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Daemon vill inte ha tronen. Han är inte sådan som sitter i en stol och fjantar hela dagarna.

Jag syftar till att han i de två sista avsnitten visar lite tendenser till att vara samma Daemon som i början av serien och att de tar upp det igen i nästa säsong. Inte nödvändigtvis att han själv vill sätta sig på tronen.

Oavsett vad han vill så tycker jag de missat lite i karaktärsutvecklingen om de hoppar mellan olika inriktningar på karaktären utan förklaring. Viss del kan väl tillskrivas att storyn hoppar i tid, men det är ändå lite otydligt varför han gör som han gör.

Permalänk
Medlem

Jag tycker House of the Dragon startade mycket bra och bjöd på mycket av det som var bäst med GoT, dvs fokus på karaktärer. Det var där originalserien lyckades bäst med att nå upp till böckerna och jag är glad att man törs förlita sig på dialog och skådespel över spektakel.

Dock lyckas serien dock bättre med spektaklet när de ger sig på det än GoT gjorde under tiden serien var bra (slutet gav högre produktionskvalitet men seriens skapare var inte ens nära att klara av att skriva varken i samma kvalitet eller i samma stil som Martin när de gick förbi böckerna). Design av rustningar osv håller bättre klass och skådespelarna har fått bättre träning och koreografi. Jag är också glad att de undviker att använda så mycket billiga nakenscener. Jag har inget emot sex men en av svagheterna av tidiga GoT var att sådana scener ofta framstod som billigt effektsökeri jämfört med kvaliteten på det mesta andra.

A Song of Ice and Fire är såklart en större och bättre story än vad vi ser i Fire & Blood, men kan HotD fortsätta i samma stil i övriga säsonger så kommer den vara en bättre adaption. Det återstår dock att se då GoT föll av först i andra halvan.

Permalänk
Medlem

Avsnitt 6 och nu kastar jag in handduken. Det blir aldrig intressantare än att se färg torka. Väntar konstant på den smarta dialogen eller vad det nu är som ska göra det hela intressant. Det här visar endast vilken bedrift game of thrones var ändå. Dess effektsökeri är måhända effektivt men man vill ju att det ska hända något inte att det ska trampas vatten mellan en massa tråkiga och dåligt gestaltade karaktärer allt som oftast där absolut ingenting av kontrovers händer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Avsnitt 6 och nu kastar jag in handduken. Det blir aldrig intressantare än att se färg torka. Väntar konstant på den smarta dialogen eller vad det nu är som ska göra det hela intressant. Det här visar endast vilken bedrift game of thrones var ändå. Dess effektsökeri är måhända effektivt men man vill ju att det ska hända något inte att det ska trampas vatten mellan en massa tråkiga och dåligt gestaltade karaktärer allt som oftast där absolut ingenting av kontrovers händer.

Säsong 1 lägger upp för kommande konflikter vilka blir tydliga efter hela säsongen men om du inte gillar serien så är det dumt att slösa tid på den.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Avsnitt 6 och nu kastar jag in handduken. Det blir aldrig intressantare än att se färg torka. Väntar konstant på den smarta dialogen eller vad det nu är som ska göra det hela intressant. Det här visar endast vilken bedrift game of thrones var ändå. Dess effektsökeri är måhända effektivt men man vill ju att det ska hända något inte att det ska trampas vatten mellan en massa tråkiga och dåligt gestaltade karaktärer allt som oftast där absolut ingenting av kontrovers händer.

Alla är vi olika. Har polare som tycker precis som du. Problemet är att dom fortsatte kolla och bara klagade på allt. Bättre att göra som du och kasta in handduken.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||