House of the Dragon (Game of Thrones-spinoff)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Det var väl ungefär 0 % HBO's fel?

De erbjöd ju Dum&Dummare massor med tid och pengar för att avsluta serien med så många avsnitt de ville. De vägrade för de skulle ju åka och jobba hos Netflix och hade bara bråttom att få klart skiten.

Först hade de ju deal på en Star Wars trilogi (och på den tiden så tänkte jag att kan nog rädda SW).. men verkar ha fått sparken, sen kom Netflix 200 milj USD-dealen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Först hade de ju deal på en Star Wars trilogi (och på den tiden så tänkte jag att kan nog rädda SW).. men verkar ha fått sparken, sen kom Netflix 200 milj USD-dealen

Ja de fick sparken från SW-planen. Sen har de inte gjort någonting bra åt Netflix för de där 200 milj dollarna.
Best deal in the history of deals!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sålänge Dum&Dummare inte försöker skriva manus kan det inte bli sämre än sista 3 säsongerna av GoT.

Pepp med reservation!

3 sista sässongerna?

För mig är sässong 6 den absolut i särklass bästa säsongen i serien om man ska välja en säsong, med avsnitt som: The Door, Battle of Bastards, Red Women och finalen Winds of Winter är helt brutalt snyggt gjort, konstanta rysningar i 10 minuter när Cersei spränger citadellet och låten Lighs of the seven spelas av Ramin

Hur folk inte kan gilla säsong 6 är bortom min förståelse. Även om dom speedat upp den något så är det för mig en absolut legandarisk säsong och kanske min favortisäsong av alla säsonger i alla serier genom alla tider.

Permalänk
Medlem

GoT var ju helt jävla fantastisk så jag hoppas "arvet" förvaltas väl i HotD.
Med det sagt så har jag absolut rätt höga förväntningar

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ursäkta men, jag har noll förståelse för att nån kan tycka sista säsongen var nåt annat än skitdåligt. Visst att den var snygg o att skådespelarna gjorde sitt bästa med det dom fick, för det dom fick i form av manus var verkligen under all kritik. Brist på logik överallt hela tiden, fullt med plotholes o plotarmor osv. O det som gör att den blir ännu lite extra skitdålig o som svider extra i oss alla är ju att den var så otroligt jättebra i början. Var några småsmissar ibland, men den höll extremt hög nivå. Antiklimax utav bara helvete alltså.
Har dock lite högre förhoppningar på den nya serien efter som Dumb & Dumber inte har med den att göra, o för att HBO antagligen har lärt sig lite sen dess.

Ja vad kan man säga, man tycker olika bara?

Respekterar din och alla andras åsikt, men jag håller inte med att den var dålig. Sett igenom serien två gånger och tyckte den höll ända till slutet.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Ja vad kan man säga, man tycker olika bara?

Respekterar din och alla andras åsikt, men jag håller inte med att den var dålig. Sett igenom serien två gånger och tyckte den höll ända till slutet.

Alltid någon som går mot strömmen, kul att du håller dig sansad och inte tar det personligt i alla fall.

Jag har bara sett till säsong 4-5 någonstans, men sen kom alla skriverier om 7 då tappade jag intresset att ’kolla ifatt’. Tur att de inte gjorde något efter den säsongen i alla fall

Permalänk
Medlem

Jag tyckte GoT var i huvudsak bra rakt igenom. Inte så att kvalitén var jämn rakt igenom - vissa avsnitt var såklart bättre än andra - men på det stora hela var det bra. Sen kom slutet.

Slutet var det mest episka magplask någonsin. Inte ens om jag själv tog min argfeta lekamen till tjugo meters höjd och laddade med finsk bastu och Koskenkorva hade jag klarat ett liknande magplask. Det säger ju en del när skådisarna själva garvar hånfullt åt det.

Om den här nya serien bara kan behålla känslan men skriva bra manus kan det bli bra. Blod, våld, sex och intriger med intressanta karaktärer i en häftig värld...det är ju ett rätt bra recept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Ja vad kan man säga, man tycker olika bara?

Respekterar din och alla andras åsikt, men jag håller inte med att den var dålig. Sett igenom serien två gånger och tyckte den höll ända till slutet.

Jo man tycker olika, men ursäkta om jag låter dryg eller så men jag förstår verkligen inte hur folk kan vara okej eller tillomed missa den brist på logik som s08 o även många andra serier o filmer visar. För min del tar det mig ut ur det jag ser helt o hållet att det blir helt otittbart. Eller pja, redan efter Battle of Winterfell (e03) så hade jag bytt mode helt o nästan såg fram emot nästa avsnitt o hur dom skulle lyckas förstöra det ännu mer. Satt o garvade/fascinerades/grät över det extremt uselt manuset var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo man tycker olika, men ursäkta om jag låter dryg eller så men jag förstår verkligen inte hur folk kan vara okej eller tillomed missa den brist på logik som s08 o även många andra serier o filmer visar. För min del tar det mig ut ur det jag ser helt o hållet att det blir helt otittbart. Eller pja, redan efter Battle of Winterfell (e03) så hade jag bytt mode helt o nästan såg fram emot nästa avsnitt o hur dom skulle lyckas förstöra det ännu mer. Satt o garvade/fascinerades/grät över det extremt uselt manuset var.

Finns ju vissa knäppskallar som inte förstår att allting som visas på dumburken är dokumentärer

Med andra ord så har vissa enklare att acceptera brister och helt enkelt underhållas av mediet istället för att hänga upp sig på det som skaver.

Jag menar, folk gillar ju superhjältefilmer och andra ”dumma” actionrullar. Ingen kan väl med handen på hjärtat påstå att de är speciellt mycket bättre än säsong åtta av GoT? Dum fråga iofs, klart att folk kan, men du förstår kanske min poäng.

Permalänk
Medlem

Oh nej, inte actionscener med korta slutartider igen. 😥

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Finns ju vissa knäppskallar som inte förstår att allting som visas på dumburken är dokumentärer

Med andra ord så har vissa enklare att acceptera brister och helt enkelt underhållas av mediet istället för att hänga upp sig på det som skaver.

Jag menar, folk gillar ju superhjältefilmer och andra ”dumma” actionrullar. Ingen kan väl med handen på hjärtat påstå att de är speciellt mycket bättre än säsong åtta av GoT? Dum fråga iofs, klart att folk kan, men du förstår kanske min poäng.

Visst är det inga dokumentärer vi snackar om, men allting måste fortfarande leva o fungera i det universumet dom är uppbyggda kring. O dessutom så är det människor det handlar om o dom "bör" fungera, agera o tänka ungefär som människor i riktiga världen tänker, annars så kommer vi få svårare att relatera till dom vilket gör att det inte blir lika intressant, men såklart inom sitt universum också. Så när fyra första säsongerna så fint bygger upp nånting bra med alla regler o lagar som ska gälla för GoT-universumet så blir man ganska besviken, lite irriterad o till slut rätt arg när dom sakta men säkert har sönder allt det för att kulminera med skithögen till säsong 8.
Jag menar, när så gott som alla karaktärer i The Battle of Winterfell flera gånger är helt omringade av zombies utan nån som helst räddning o garanterat kommer dö, o dom klipper bort till nåt annat för att sen klippa tillbaks o dom på nåt magiskt sätt har överlevt så blir det ju uppenbart hur sloppy manuset är med flera lager tjockt plotarmor. Dessutom så är det världens antiklimax när Arya på oklart magiskt sätt kan flyga rakt in på issnubben o stabba ihjäl honom o lite för lätt o enkelt ta slut på hela den "winter is coming" som byggts upp i flera säsonger. Känslan av "jaha, var det inte mer?".
Eller hur extremt jättemegablind Danny är som inte ser en flotta med harpunbåtarna, alltså dom harpunbåtarna som i ena avsnittet har målsökande harpuner som träffar sitt mål två gånger på rad flera hundra meter upp i luften, o sen i nästa avsnitt när dom har många många fler harpunbåtar men som den gången så fungerar inte målsökning alls längre. Säsong åtta är FULLT med såna här helt bananas jättedåligt skrivet manus. Om man fortfarande kan underhållas av det så är man lika lättunderhållen som en treåring (sorry, känner mig dryg igen, men jag förstår verkligen inte hur man kan se bort från sånt där).
För problemet är som sagt att serien var jättebra i början, vilket gjorde att folk engagerade sig, spenderade massa tid på att diskutera, teorisera osv i hela GoT-universumet, så när serien inte alls levererar i slutet så är det inte alls konstigt att folk blir upprörda. Hade serien varit lika dålig ifrån början så hade den inte ens fått fortgå i åtta säsonger.

Jag kollar för övrigt inte på superhjälterullarna av flera anledningar, bl a för att även dom tenderar att brista i logik o manus, dock har jag en känsla av att ingen av dom där Avengers-rullarna ens är i närheten lika uselt som GoT s08.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Nu är första teasertrailern för House of the Dragon här!

Permalänk
Medlem

2.5 månad kvar till epiosde 1, gissningsvis borde trailer nummer 2 komma strax

Permalänk
Medlem

Ny trailer!

Permalänk
Avstängd

Låter att bli att kolla på trailers, blir att jag kikar på serien ändå

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Låter att bli att kolla på trailers, blir att jag kikar på serien ändå

Ja, kommer också titta men kunde inte låta bli! Riktigt lovande trailer kan jag säga. Som inte ens spoiler för mycket, vilket är rätt ovanligt numera.

Permalänk
Medlem

Så det handlar om en kvinna som ska kämpa för att få sitta på järntronen, har väl inget emot det egentligen men det känns ändå som ett lite väl utjatat koncept vid det här laget.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

får jag drakar och snygga bataljer med en hyfsat välskriven story så blir jag nog rätt nöjd.
Synd att dom fick lägga ner GOT efter 5 säsonger och att den aldrig blev klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

får jag drakar och snygga bataljer med en hyfsat välskriven story så blir jag nog rätt nöjd.
Synd att dom fick lägga ner GOT efter 5 säsonger och att den aldrig blev klar

Ja, drakar och stora slag är allt jag behöver också (i stort sett)

Blev det nedlagt? Trodde det var för att det inte fanns mer story att bygga på? Folk har väl väntat i typ tio år på ny bok osv?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Levandebild:

Ja, drakar och stora slag är allt jag behöver också (i stort sett)

Blev det nedlagt? Trodde det var för att det inte fanns mer story att bygga på? Folk har väl väntat i typ tio år på ny bok osv?

I mitt huvud blev det nedlagt eftersom alla säsonger efter den femte var så gräsliga haha.
Så att låtsas som att det blev nedlagt är mitt sätt att hantera det.

Permalänk
Medlem

Själv har jag kommit över det tveksamma slutet på GoT. I och för sig blev jag aldrig särskilt hysterisk över slutet heller. Även om det blir svårt ska jag försöka att inte jämföra denna med de första säsongerna. Om de har lyckats göra en story som inte skriver folk saker på näsan och inte är rädda för vad folk tycker på twitter, så kan det nog bli något.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kommer självklart att se den - tveklöst, det är trots allt fantasy ^^

Men pepp?
Efter x antal serier som förvandlats till dynga kommer den vara "Meh" (Även nya lotr serien som jag var otroligt pepp på) tills motsatsen är bevisad. Antingen blir man positivt överraskad eller så blir det som förväntat

Däremot kan jag inte undgå att vara lite pepp på nya Willow serien... och högst antagligen blir besviken... Men hur kan man vara något annat?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Verkar denna bli någorlunda förskonad från krystade PK-inslag? Görs det snyggt så bryr jag mig inte men ibland så är det för uppenbart att det bara klämts in någon konversation eller karaktär av vissa skäl och då stör det. Typ som när en i star trek discovery blev kränkt över att fel pronomen användes, extremt krystat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

I mitt huvud blev det nedlagt efter som alla säsonger efter den femte var så gräsliga haha.
Så att låtsas som att det blev nedlagt är mitt sätt att hantera det.

Haha, fair enough! Själv tillhör jag dem som gillar serien ut, men så har jag inte läst böckerna heller

Permalänk
Medlem

snart dags! hype 🚂

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

snart dags! hype 🚂

Jag steg av det tåget på förra hållplatsen (säsong 6, 7, 8)

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se annat än Dr Who när jag ser Matt Smith, det ser bara så fel ut. Men det ska väl få en chans som allt annat. Ska kika klart på Stranger Things först dock.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Ja vad kan man säga, man tycker olika bara?

Respekterar din och alla andras åsikt, men jag håller inte med att den var dålig. Sett igenom serien två gånger och tyckte den höll ända till slutet.

Instämmer. Har sett värre skit i fantasygenren som är totalt jävla skit, t ex senaste The Wheel of Time... ojojoj vilket skräp.
För mig höll GoT bra kvalite från s1 till s8, givetvis dalar det, men inte så att jag kräks på vissa säsonger.

Men sen har jag heller inte läst böckerna som kanske andra har gjort.

Ser framemot HoD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Instämmer. Har sett värre skit i fantasygenren som är totalt jävla skit, t ex senaste The Wheel of Time... ojojoj vilket skräp.
För mig höll GoT bra kvalite från s1 till s8, givetvis dalar det, men inte så att jag kräks på vissa säsonger.

Men sen har jag heller inte läst böckerna som kanske andra har gjort.

Ser framemot HoD.

Sista boken släpptes väl nyligen (?), långt efter sista säsongen har jag för mig.

Trots sina brister är Game of thrones i mitt tycke den bästa serien jag nånsin sett, säsong 8 tyckte jag var skit men resterande säsonger väger upp ändå. Bara se på imdb-betygen, toppbetyg fram till slutet och sedan magplask. Särskilt sista avsnitten i säsong 8 är som en cinematisering med stumma nickedockor. Hur serien slutar vill jag inte ens tänka på.

Såg precis första avsnittet av spinoffen och jag gillar det jag ser.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Sista boken släpptes väl nyligen (?), långt efter sista säsongen har jag för mig.

Senaste boken släpptes 2011.