Hyresvärd portar mig för slutbesiktning?

Permalänk
Medlem

Hyresvärd portar mig för slutbesiktning?

Hej på er!

Ska flytta från min hyresrätt snart och hyresvärden skickade ett mail som sa att vi kommer överens om en tid så att dom ska kunna komma på plats 30 min innan och ensamma göra besiktningen, för att sedan gå igenom allt med mig efteråt. Jag har bott i 10 lägenheter i mitt liv och har aldrig varit med om detta upplägg, det låter jätteskumt och jag litar inte på hyresvärden av flera tidigare anledningar.

Är detta normalt? Förekommer det ens under någon normal form? Står ingenting i mitt kontrakt om att jag måste gå med på detta och vad ska dom göra ifall jag vägrar lämna dom ensamma?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vid besiktningen skall alla parter vara inbjudna, aldrig varit med om något annat...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marticus:

Hej på er!

Ska flytta från min hyresrätt snart och hyresvärden skickade ett mail som sa att vi kommer överens om en tid så att dom ska kunna komma på plats 30 min innan och ensamma göra besiktningen, för att sedan gå igenom allt med mig efteråt. Jag har bott i 10 lägenheter i mitt liv och har aldrig varit med om detta upplägg, det låter jätteskumt och jag litar inte på hyresvärden av flera tidigare anledningar.

Är detta normalt? Förekommer det ens under någon normal form? Står ingenting i mitt kontrakt om att jag måste gå med på detta och vad ska dom göra ifall jag vägrar lämna dom ensamma?

Jag kan inte tänka mig att Hyresvärden har rätt av avhysa dig från lägenheten under besiktningen. Du har rätt till lägenheten under hyresperioden och då hela hyresperioden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vid besiktningen skall alla parter vara inbjudna, aldrig varit med om något annat...

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kan inte tänka mig att Hyresvärden har rätt av avhysa dig från lägenheten under besiktningen. Du har rätt till lägenheten under hyresperioden och då hela hyresperioden.

Ja men precis, det har alltid varit en självklarhet för mig att alla parter medverkar vid en slutbesiktning. Ska dom sparka ut mig ur mitt egen hem om jag vägrar lämna liksom? Helt galet. Jag ifrågasatte hyresvärdens mail och sa att det är en självklarhet att alla ska medverka vid en slutbesiktning, dessutom att besiktningsmannen göra sitt jobb även om jag är närvarande.

ska bli spännande vad dom säger, riktigt missnöjd med denna hyresvärd så ska bli skönt att flytta. Ser fram emot att dom förmodligen kommer hävda ersättning för massa helt orimliga saker för att lägenheten är i renoveringsbehov, men det är en annan historia...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Rekordmedlem

Kontakta hyresgästföreningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kontakta hyresgästföreningen.

Tack för tipset, hade inte en tanke på detta.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hyresvärden ville göra besikningen utan oss där senast pga covid, men din hyresvärd vill alltså göra besikningen själv och sen ses och gå igenom? Det låter ju bara skumt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hyresvärden ville göra besikningen utan oss där senast pga covid, men din hyresvärd vill alltså göra besikningen själv och sen ses och gå igenom? Det låter ju bara skumt.

Precis, ingenting nämnt om covid, dom vill bara göra det själva. Sen kan jag tycka att det argumentet inte skulle hålla längre idag, då dom inte tar någon hänsyn till riskerna längre. Denna veckan har det varit 8 pers i trapphuset hela dagarna pga renovering. Annars går det utmärkt att ta på sig varsin mask.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Fick detta svar idag.

"Anledningen till att vi vill göra så är för att jag vill kunna göra den så noggrant som möjligt och för att kunna göra en rättvis bedömning och inte bli påverkade av någon. Vi har erfarenhet av försök till att påverka våra besiktningsunderlag på ett negativt sätt.

Därav är vi där 30 min innan för att sedan gå igenom allt gemensamt. 😊"

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Var länge sedan jag bodde i hyresrätt och kommer inte ihåg hur slutbesiktningar hanterades. Varför känner du att du måste vara med under själva besiktningen? De kommer ju gå igenom protokollet efteråt med dig och då har du alla möjligheter att komma med invändningar mot innehållet i protokollet. Personligen hade jag nog bara ryckt på axlarna och inväntat mötet för att gå igenom protokollet, men vi är alla olika...

Permalänk
Medlem

Det ligger något i det dom skriver att besiktningsmän ibland utsätts för påverkan / försök till påverkan. Jag vet att på min förra arbetsplats blev det någon gång så dålig stämning att besiktningsmannen helt enkelt valde att avbryta besiktningen och gå därifrån. Men trots denna typ av händelser hade alltid den boende rätt att vara med på besiktning. Man kan ju inte straffa alla bara för att enskilda individer inte kan bete sig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Var länge sedan jag bodde i hyresrätt och kommer inte ihåg hur slutbesiktningar hanterades. Varför känner du att du måste vara med under själva besiktningen? De kommer ju gå igenom protokollet efteråt med dig och då har du alla möjligheter att komma med invändningar mot innehållet i protokollet. Personligen hade jag nog bara ryckt på axlarna och inväntat mötet för att gå igenom protokollet, men vi är alla olika...

Anledningen kan vara att de orsakar en skada som inte fanns, finns väldigt många skojare i vårat avlånga land!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Fick detta svar idag.

"Anledningen till att vi vill göra så är för att jag vill kunna göra den så noggrant som möjligt och för att kunna göra en rättvis bedömning och inte bli påverkade av någon. Vi har erfarenhet av försök till att påverka våra besiktningsunderlag på ett negativt sätt.

Därav är vi där 30 min innan för att sedan gå igenom allt gemensamt. 😊"

Nä - detta har de ingen rätt till, och är inte stöttade av något i sitt "beslut" heller.

Du har all rätt till att befinna dig i lägenheten under den tid som de genomgår besiktningen, eftersom du har rätt till hyresrätten under hela hyresperioden.

Permalänk
Medlem

Märkligt men okej. Vad är du orolig över ska hända? Det går nog att komma överens med besiktningspersonen, t ex be personen spela in video under besiktningen? Eller att du spelar in video och besiktigar lägenheten innan personen kommer? (om man nu är rädd för att personen ska ta sönder något medvetet)

Det låter som obefogad oro om du har med allmännyttan att göra iaf.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Anledningen kan vara att de orsakar en skada som inte fanns, finns väldigt många skojare i vårat avlånga land!

ohja. Jag relaterar, speciellt när det gäller detta.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Om din uppfattning är att värden är skum så tycker jag att du gör rätt i att vara lite försiktig. Sker besiktningen efter eller innan du har flyttat? Om du bor kvar i lägenheten kan du ju lätt hävda att du inte vill ha okända människor i ditt hem när du själv inte är hemma.
Oavsett vad så kanske du inte vill skriva på protokollet, det lär inte gagna dig på något sätt i en eventuell tvist.

Permalänk
Medlem

Senaste gången jag flyttade från en hyresrätt tog jag en satans massa kort efter flyttstädningen. Bakom spis, bakom kyl-frys, i badrummet bara för att något underlag om skicket och bevis på att städning skett.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marticus:

Fick detta svar idag.

"Anledningen till att vi vill göra så är för att jag vill kunna göra den så noggrant som möjligt och för att kunna göra en rättvis bedömning och inte bli påverkade av någon. Vi har erfarenhet av försök till att påverka våra besiktningsunderlag på ett negativt sätt.

Därav är vi där 30 min innan för att sedan gå igenom allt gemensamt. 😊"

Du får väl ta ställning till ifall du tillåter detta eller motsätter dig.
Jag hade i princip sagt att jag tänker närvara vid besiktning vilket är i linje med min rätt till hyresrätten under hyresperioden och de är välkomna att komma på överenskommen tid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Hej på er!

Ska flytta från min hyresrätt snart och hyresvärden skickade ett mail som sa att vi kommer överens om en tid så att dom ska kunna komma på plats 30 min innan och ensamma göra besiktningen, för att sedan gå igenom allt med mig efteråt. Jag har bott i 10 lägenheter i mitt liv och har aldrig varit med om detta upplägg, det låter jätteskumt och jag litar inte på hyresvärden av flera tidigare anledningar.

Är detta normalt? Förekommer det ens under någon normal form? Står ingenting i mitt kontrakt om att jag måste gå med på detta och vad ska dom göra ifall jag vägrar lämna dom ensamma?

Skrivet av Marticus:

Fick detta svar idag.

"Anledningen till att vi vill göra så är för att jag vill kunna göra den så noggrant som möjligt och för att kunna göra en rättvis bedömning och inte bli påverkade av någon. Vi har erfarenhet av försök till att påverka våra besiktningsunderlag på ett negativt sätt.

Därav är vi där 30 min innan för att sedan gå igenom allt gemensamt. 😊"

Spela in alla telefonsamtal och spara alla mailkonversationer (och försök använda mail istället så mycket det går.)

Klart som fan du ska vara med på besiktningen, annars kan han ju dra rövarhistorier och påpeka X Y Z sedan i efterhand, och du har inte varit på plats för besiktningen (vilket du absolut ska göra).

Min hyresvärd var shady as fuck och ville jag skulle bekosta golvslipning för han tyckte vår hund hade gjort genomslag i parketten, fick utomordentlig hjälp här av sweclockers som guidade mig och sa jag inte skulle betala ett skit och stå på mig. Han ville däremot att jag skulle vara med på besiktningen (så han kunde ta upp det där).

Luktar samma bluff och bevåg. Det finns få hyresvärdar med rent mjöl i påsen, inte som att de tjänar tillräckligt med pengar heller..

Stå på dig.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig gå med på det, speciellt inte om det är en tveksam hyresvärd. De lär inte ha någon rätt att kräva det utan det handlar om en önskan från deras sida.

Jag skulle meddela att jag tänker närvara vid besiktningen, men bara för att passivt observera. Har de något att invända mot det så har de knappast rent mjöl i påsen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Fick detta svar idag.

"Anledningen till att vi vill göra så är för att jag vill kunna göra den så noggrant som möjligt och för att kunna göra en rättvis bedömning och inte bli påverkade av någon. Vi har erfarenhet av försök till att påverka våra besiktningsunderlag på ett negativt sätt.

Därav är vi där 30 min innan för att sedan gå igenom allt gemensamt. 😊"

De kan vända och vrida på det hur de vill.
Det de egentligen säger är att de har en okunnig besiktningsman som inte kan vara objektiv och opartisk samt att de själva inte har något dokumenterat underlag från hur det såg ut när du flyttade in. (gissningsvis)

De har rätt att kräva tillgång för besiktning men inte att neka dig från attt närvara.
//Fastighetsförvaltare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Var länge sedan jag bodde i hyresrätt och kommer inte ihåg hur slutbesiktningar hanterades. Varför känner du att du måste vara med under själva besiktningen? De kommer ju gå igenom protokollet efteråt med dig och då har du alla möjligheter att komma med invändningar mot innehållet i protokollet. Personligen hade jag nog bara ryckt på axlarna och inväntat mötet för att gå igenom protokollet, men vi är alla olika...

Skrivet av Jumpcut:

Det ligger något i det dom skriver att besiktningsmän ibland utsätts för påverkan / försök till påverkan. Jag vet att på min förra arbetsplats blev det någon gång så dålig stämning att besiktningsmannen helt enkelt valde att avbryta besiktningen och gå därifrån. Men trots denna typ av händelser hade alltid den boende rätt att vara med på besiktning. Man kan ju inte straffa alla bara för att enskilda individer inte kan bete sig.

Skrivet av xtQ:

Märkligt men okej. Vad är du orolig över ska hända? Det går nog att komma överens med besiktningspersonen, t ex be personen spela in video under besiktningen? Eller att du spelar in video och besiktigar lägenheten innan personen kommer? (om man nu är rädd för att personen ska ta sönder något medvetet)

Det låter som obefogad oro om du har med allmännyttan att göra iaf.

Det har tyvärr hänt saker under min tid som hyresgäst som gör att jag inte har kvar förtroendet till hyresvärden, det är dessutom en stor anledning till att jag flyttar.

Skrivet av Casimir2323:

Om din uppfattning är att värden är skum så tycker jag att du gör rätt i att vara lite försiktig. Sker besiktningen efter eller innan du har flyttat? Om du bor kvar i lägenheten kan du ju lätt hävda att du inte vill ha okända människor i ditt hem när du själv inte är hemma.
Oavsett vad så kanske du inte vill skriva på protokollet, det lär inte gagna dig på något sätt i en eventuell tvist.

Besiktning sker under betald hyrestid, jag flyttar dessutom ut ett par dagar innan min hyresperiod är över om besiktningen blir godkänd.

Skrivet av DavidtheDoom:

Du får väl ta ställning till ifall du tillåter detta eller motsätter dig.
Jag hade i princip sagt att jag tänker närvara vid besiktning vilket är i linje med min rätt till hyresrätten under hyresperioden och de är välkomna att komma på överenskommen tid.

Skrivet av fragande:

Skulle aldrig gå med på det, speciellt inte om det är en tveksam hyresvärd. De lär inte ha någon rätt att kräva det utan det handlar om en önskan från deras sida.

Jag skulle meddela att jag tänker närvara vid besiktningen, men bara för att passivt observera. Har de något att invända mot det så har de knappast rent mjöl i påsen.

Det är vad jag meddelat igen nu, att jag ser ingenting konstigt med att jag vill närvara under hela processen. Jag har ingen avsikt att sabotera eller vara otrevlig, jag vill bara ha en normal och saklig slutbesiktning.

Skrivet av Jtok:

De kan vända och vrida på det hur de vill.
Det de egentligen säger är att de har en okunnig besiktningsman som inte kan vara objektiv och opartisk samt att de själva inte har något dokumenterat underlag från hur det såg ut när du flyttade in. (gissningsvis)

De har rätt att kräva tillgång för besiktning men inte att neka dig från attt närvara.
//Fastighetsförvaltare

Dokumenterat underlag från förbesiktning innan jag flyttade in finns. Tyvärr fick jag "hjälpa till" att addera flertalet uppenbara brister som inte hyresvärden noterat, exempelvis stora hål mitt på en vägg från en tv. Så redan från början blev det ett tveksamt intryck.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Det har tyvärr hänt saker under min tid som hyresgäst som gör att jag inte har kvar förtroendet till hyresvärden, det är dessutom en stor anledning till att jag flyttar.

Låter lite som en mindre, privat värd. Dom brukar kunna hitta på lite vad som helst. Men som skrivet i tråden. Du har rätt att medverka, stå på dig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Skulle jag aldrig gå med på. Hyresrättförening och vägra.

Om det nu lär bli av ändå så fotografera och dokumentera ALLT själv. Varenda vägg, dörrkarm, skav, dörr, ev. golvslitage, fönster. Se till att de är märkta med datum.

Om det så blir 1000 bilder. Om det nu visar sig att det är en riktig orm du har att göra med, som t.ex påtalar att en vägg är skadad, så talar du om DÅ vid gemensamma genomgången att du har bild på att det INTE var det dagen eller rentav timmar innan besöket.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Alltså herregud va folk ska gå igång direkt..

Snart kommer väll ett inlägg att du ska ringa polisen… Har du någon socialkompetens så är det bara att snacka med dom och vara trevlig så kommer det lösa sig och du får vara med.

Folk ska va så jäkla osmidiga

Permalänk
Medlem

Är ju bara att sätta upp kameror så kan du sitta och övervaka.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Alltså herregud va folk ska gå igång direkt..

Snart kommer väll ett inlägg att du ska ringa polisen… Har du någon socialkompetens så är det bara att snacka med dom och vara trevlig så kommer det lösa sig och du får vara med.

Folk ska va så jäkla osmidiga

Du har inte varit med om skitstövlar till hyresvärdar märker jag. Om du bara visste...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Alltså herregud va folk ska gå igång direkt..

Snart kommer väll ett inlägg att du ska ringa polisen… Har du någon socialkompetens så är det bara att snacka med dom och vara trevlig så kommer det lösa sig och du får vara med.

Folk ska va så jäkla osmidiga

Jag har gott om social kompetens, jag ville veta om dom verkligen kan komma med kravet att jag inte får medverka

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Jag har gott om social kompetens, jag ville veta om dom verkligen kan komma med kravet att jag inte får medverka

Oavsett om du är med eller inte så filma/fota innan så du har bevis ifall att de kommer efteråt.

Håller tummarna att de bara vill göra en ordentlig besiktning och inte vill lura dig.

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara så fel det kan bli. Gå inte med på detta utan kontakta Hyresgästföreningen om du är medlem där.