Helgsnack: Hur tillbringade du höstlovet?

Permalänk
Medlem

Haft en lugn arbetsvecka eftersom många andra var lediga.
Är som att jobba på sommaren - helt underbart för det händer inget oväntat. Ju färre det är som jobbar ju mindre skit händer verkar det som

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jobbade, eftersom arbetsgivaren nekat ledighet. Även min frus arbetsgivare nekar ledighet. Barnen fick inget lov alltså, fritids är ju jobbigare än vanlig skola.

Sedan blev jag hemskickad 2 dagar ändå, pga arbetsbrist. Och ett par dagar nästa vecka. 2 dagar betalt, 2 obetalt (men man måste tydligen ta ut komp eller semester på dessa obetalda dagar om man har sådant sparat - vettefan hur det funkar, men påtvingad semester på en tisdag i november, LOL)

Så, barnen fick lov 2 dagar, det var ju bra.

F.ö hoppas jag att sweclockers har många medlemmar som går på högstadiet eller gymnasiet. När jag var i den åldern glödde modemet av överbelastning, fast, ok, diskutera var jag rätt kass på.

Definitivt inte tillåtet tvinga dig ta ut semester eller komp. Är du heltidsanställd är arbetsgivaren skyldig betala lön även om det inte finns något arbete den dagen. De kan be dig ta ut och du kan välja gå med på det men alltså inte tvinga dig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har inga barn så det har varit en vanlig vecka för mig... jobba på dagen och somna framför datorn på kvällen😅 Jag har inget minne av att jag hade höstlov när jag gick i skolan så det måste vara något nytt?
Alla dagar utan kravfyllda uppgifter är "lov" för mig🙂

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har själv inga barn, men många kollegor är hemma pga höstlov, så har haft fullt upp på jobbet!

Som ensam vuxen så kan jag ändå säga att det är skönt på vissa sätt... blir att ta vara på helgen efter en tuff arbetsvecka, mysa ner sig i stolen, veva igång gamla hederliga Skyrim och kanske bjuda sig själv på en go Whiskey!

Permalänk
Medlem

Jag har lekt byggare Bob det var ett tag sen man var så här effektiv, ena dagen blev till att montera upp takspots på huset och andra dagen bygga högtalarställ till hemmabion.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av CCWarlock:

Vakna->spela BDO i x timmar->jubb->spela BDO i y timmar->sofva.

Rinse, repeat every day.

Bdo ??

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Definitivt inte tillåtet tvinga dig ta ut semester eller komp. Är du heltidsanställd är arbetsgivaren skyldig betala lön även om det inte finns något arbete den dagen. De kan be dig ta ut och du kan välja gå med på det men alltså inte tvinga dig.

Vi (IF Metall) har tydligen skrivit på något avtal om flexdagar, som innebär att jag är flexibel och företaget har rätt att stänga produktionen i 4 dagar varav företaget "bjuder' (deras ord) på 2 betalda dagar och vi har "egen ledighet" för två, dvs, jag betalar ledigheten med semester, komptid eller inarbetad tid.
Föräldraledighet eller tjänstledighet var tydligen inte tillåtet. Har man ingen tid kvar att ta ut får man ta komp ändå och hamna på minussaldo som kan räknas ner om man jobbar övertid.

Jag tar ut komp även om jag nog hamnar på minus, tänker inte ta semesterdag på någon som helst dag när mina barn inte är lediga (vilket de inte är nästa vecka)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ledig några dagar, tröttnade på det och jobbade ett par dagar i veckan. Spelat med sonen. Jävligt chill!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Vab hela veckan, treåring med ordentlig ögoninflammation Har dock blivit lite Cyberpunk om kvällarna.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Här är det höstlov nästa vecka, men nu är man så pass gammal så man har inte själv något höstlov. Arbete halva veckan blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vi (IF Metall) har tydligen skrivit på något avtal om flexdagar, som innebär att jag är flexibel och företaget har rätt att stänga produktionen i 4 dagar varav företaget "bjuder' (deras ord) på 2 betalda dagar och vi har "egen ledighet" för två, dvs, jag betalar ledigheten med semester, komptid eller inarbetad tid.
Föräldraledighet eller tjänstledighet var tydligen inte tillåtet. Har man ingen tid kvar att ta ut får man ta komp ändå och hamna på minussaldo som kan räknas ner om man jobbar övertid.

Jag tar ut komp även om jag nog hamnar på minus, tänker inte ta semesterdag på någon som helst dag när mina barn inte är lediga (vilket de inte är nästa vecka)

Kan vara så, semester kan de dock inte tvinga dig ta ut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Fanken det där verkar ju riktigt bra! Önskar jag hade en konsol till utöver Switchen

Ja det är mycket trevligt. Svårt som fan i början bara men sen är det som Souls spelen, lättast på slutet.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vi (IF Metall) har tydligen skrivit på något avtal om flexdagar, som innebär att jag är flexibel och företaget har rätt att stänga produktionen i 4 dagar varav företaget "bjuder' (deras ord) på 2 betalda dagar och vi har "egen ledighet" för två, dvs, jag betalar ledigheten med semester, komptid eller inarbetad tid.
Föräldraledighet eller tjänstledighet var tydligen inte tillåtet. Har man ingen tid kvar att ta ut får man ta komp ändå och hamna på minussaldo som kan räknas ner om man jobbar övertid.

Jag tar ut komp även om jag nog hamnar på minus, tänker inte ta semesterdag på någon som helst dag när mina barn inte är lediga (vilket de inte är nästa vecka)

Undrar om Arbetsgivaren ens kan neka dig att ta ut föräldraledighet..
Det hela låter som rent ljug så kontakta facket och kolla sanningen i det hela..
Kan ju vara ett sätt för Arbetsgivaren att komma billigare undan genom att låta er ta hälften av ledigheten på ert konto. Har haft sådan Arbetsgivare, oärlig i allt gällande pengar...

Permalänk
Medlem

Varit avundsjuk på de oförtjänta svin som varit lediga, fan ta er allihop!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Laga God mat, maratonlöpning, finöl och mycket PC spelandet!
Och rätta lite elevuppgifter söndagen innan arbetsveckan

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Åkte upp till landstället i Värmland tillsammans med dottern och min mamma. Jag var visserligen tvungen att jobba på som vanligt, men skönt med lite miljöomväxling. Plus låååånga luncher för att få komma ut lite

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Sitter i detta nu på Teneriffa. 26 grader och sol i goda vänners lag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jobbade, eftersom arbetsgivaren nekat ledighet. Även min frus arbetsgivare nekar ledighet. Barnen fick inget lov alltså, fritids är ju jobbigare än vanlig skola.

Sedan blev jag hemskickad 2 dagar ändå, pga arbetsbrist. Och ett par dagar nästa vecka. 2 dagar betalt, 2 obetalt (men man måste tydligen ta ut komp eller semester på dessa obetalda dagar om man har sådant sparat - vettefan hur det funkar, men påtvingad semester på en tisdag i november, LOL)

Så, barnen fick lov 2 dagar, det var ju bra.

F.ö hoppas jag att sweclockers har många medlemmar som går på högstadiet eller gymnasiet. När jag var i den åldern glödde modemet av överbelastning, fast, ok, diskutera var jag rätt kass på.

Begär f-ledigt 2 månader innan, så kan de tycka vad du vill men du kan ändå vara ledig

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Undrar om Arbetsgivaren ens kan neka dig att ta ut föräldraledighet..
Det hela låter som rent ljug så kontakta facket och kolla sanningen i det hela..
Kan ju vara ett sätt för Arbetsgivaren att komma billigare undan genom att låta er ta hälften av ledigheten på ert konto. Har haft sådan Arbetsgivare, oärlig i allt gällande pengar...

Man måste meddela 2 månader i förväg, men gör du det kan de inte neka ivf enligt hur det är i vanliga fall. Sen kan ju facken förhandla om konstiga saker ibland, som det där "flex-lediga" som han nämnde tidigare.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/far...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

I kaffemuggen, same old same old - 'skål'

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att det var höstlov, men har ändå tagit ledigt i hela nästa vecka eftersom jag är så otroligt trötttttt så har planerat att ligga på soffan 98% av tiden.

Permalänk
Medlem

Svurit åt västtrafik, för att de tvingar mig att stiga upp tidigare för att kunna ta mig till mina föreläsningar, detta för att idioterna har dragit in på busstrafiken under lovet!!!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Har de varit höstlov? Noll koll här.

Permalänk
Medlem

Inte haft höstlov sedan ehm...99?

Blev skräcktema för hela slanten. Både spel, film och serier. Fick i vanlig ordning jobba när andra har lov då man själv inte har barn.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Undrar om Arbetsgivaren ens kan neka dig att ta ut föräldraledighet..
Det hela låter som rent ljug så kontakta facket och kolla sanningen i det hela..
Kan ju vara ett sätt för Arbetsgivaren att komma billigare undan genom att låta er ta hälften av ledigheten på ert konto. Har haft sådan Arbetsgivare, oärlig i allt gällande pengar...

Redan beslutad föräldraledighet ligger fast, ingen ny beviljas. Har man redan bränt all komp, flex, vad man nu kan ha, tolkar jag det som att arbetsgivaren säger att man ska ta ut semesterdagar innan företaget som sista lösning ger komplån, dvs man får minussaldo på kompen. I mitt fall har det tidigare i år inneburit avdrag på nästkommande lön.

Tror att min närmsta chef har sisådär koll. Jag tror reglerna är förhandlade med facket och att tanken är att myglande arbetsgivare inte ska tala om för anställda att ta föräldraledigt, vab eller tjänstledigt - semester och komp leder ju åtminstone till att företaget måste betala ut pengar.

"Tror" mycket, men informationen är vag och med kort varsel.

Skrivet av Alexraptor:

Svurit åt västtrafik, för att de tvingar mig att stiga upp tidigare för att kunna ta mig till mina föreläsningar, detta för att idioterna har dragit in på busstrafiken under lovet!!!

Det där är ju hutlöst med tanke på att de flesta barnfamiljer (dagis-mellanstadiet åtminstone) åker buss precis som vanligt under höstlovet, och folk utan småbarn också såklart. De flesta vuxna jobbar ju som vanligt, och de flesta barnen går på dagis/fritids. (inte större barn såklart)

Man kan f.ö se en tydlig skillnad mellan bostadsområden, vad som händer på loven - villabarnen är i stor utsträckning hemma, hyresrättsbarnen går i princip som vanligt. (Göteborg)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Spökvandring!!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Skolelever i olika åldrar har den senaste veckan fått ta en paus från skoluppgifterna för att ladda batterierna. Och givetvis ges det möjlighet för föräldrar med ungar i skolan att ta några dagar ledigt för att göra detsamma.

Nu har jag inga barn själv, men...

Det är väl inte så självklart att föräldrarna är lediga när barnen är det?

Personer som blir föräldrar, skaffar barn får möjlighet att ta ut föräldraledighet.
Men det är inte obegränsat antal dagar och går väl inte spara hur länge som helst.
Man kan inte bara ta en vecka ledigt när ungen är bebis och sen ta långledigt när ungen fyller 30.

Man kan inte heller komma och säga "Du chefen, nästa vecka ska jag ha ledigt. Jag har barn du vet så nästa vecka är jag ledig".
Man kan behöva mer framförhållning än så.

Övrig ledighet, exempelvis semester så är inte en arbetsgivare skyldig att ge extra semesterdagar till någon som har barn.

Annars...
OM föräldrarna alltid var lediga när barnen har lov så hade det varit förmånligt att skaffa barn.

Framförallt sommarloven brukar vara ganska långa. 2-3 månader någonting.
Att ha kanske 2,5 månader betald ledighet varje sommar bara för att man är förälder hade varit förmånligt.
Sen med jul lov och sport lov och vad mer det är så blir det ju ännu mer, även om de inte är lika långa som sommarlovet.

Tänk att skaffa första barnet ungefär när man går ut gymnasiet.
Sen fortsätta att skaffa ungefär ett barn per årtionde.
Här skulle män ha en fördel som inte har lika hård biologisk klocka som kvinnor.
Många kvinnor över 40 kan inte skaffa barn längre.
Medan män, om de 'uppgraderar' till en yngre fru kan fortsätta skaffa barn när de är 50+, 60+.
Nu är ju inte ålder det enda som påverkar hälsa.
Så det kan ju vara andra saker som påverkar.

Men för vissa skulle det kunna vara möjligt att ha minst ett barn i skolålder i stort sett hela deras yrkesliv.
Att då ha ledigt alla loven samtidigt som minst ett barn har lov skulle vara väldigt förmånligt.
Speciellt om detta är utöver de fem veckor semester man normalt har.
Men har man så mycket ledigt tillsammans med barnen per år så kanske man kan ha 5 veckor ledig egentid om året.

Problemet är ju bara vad ska man göra med verksamheter under loven?
Exempelvis folk som jobbar på sjukhus.
Ska man stänga sjukhusen under 'hela' sommaren?
Eller ska de som inte har barn jobba häcken av sig under alla lov?
Hade det varit så förmånligt hade nog varit många som skaffat barn, om inte bara för förmånerna, att det åtminstone varit ett stort skäl.

@Enviro
När verkligheten kommer ikapp är det inte så självklart, så givetvis, att alla föräldrar är lediga när barnen har lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Spökvandring!!

Ja, det hann vi med på lördagen. Någon mer än jag som tycker att musiken från Ghosts'n'Goblins sitter som gjuten då?

Gastarna hade dock ingen respekt för de äldre, endast småbarnen fick godis. Nästa år tar jag med silverkors och vitlök.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, det hann vi med på lördagen. Någon mer än jag som tycker att musiken från Ghosts'n'Goblins sitter som gjuten då?

Gastarna hade dock ingen respekt för de äldre, endast småbarnen fick godis. Nästa år tar jag med silverkors och vitlök.

Och ett par extra underkläder

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop