Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Väggmonterad panel för dashboard?

Permalänk

Väggmonterad panel för dashboard?

Halloj,

Försöker hitta något snyggt att använda som fast monterad dashboard för att visualisera hemautomation och annat i hemmet.
Det kan antingen vara en surfplatta, eller en lös monitor som kan drivas av t.ex en RPI.

Önskelista:
- Android
- 11" eller större, minst 1920x1200 men gärna 2560.
- Möjlighet till att fälla in, alternativt slimmad ytmontering med dolda kablar.
- Möjlighet till POE-matning, via dongel som går att gömma bakom på något vis.

Budget: < 8000kr

Hur har/hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut hos mig på två strategiska platser, en på varje våning.

2 x Surfplatta, Lenovo Tab M10 FHD Plus 10.3" 32Gb (båda hittades på Elgigantens Outlet för 1495:-/st.)
2 x Fotoram från Biltema, svart, 21 x 30 cm, art.nr. 47-0220 á 59,90
2 x "Passepartout" i 2mm plåt med hål för kameran som jag lät tillverka på lokalt företag, kostnad 100:- i fikabrödspengar.
1fl. MASTON One RAL 9010 matt vit, Hornbach á 78:-
1rl. Dubbelhäftande tejp, TESA kakel och metall 19 mm 1.5 m, Hornbach á 59:-

Hålet i plåten är för surfplattans kamera som identifierar om någon är i närheten, då visas dashboarden, annars är det snygga bilder/foto/illustrationer som rullar i ett schema på 5min.

Total kostnad för projektet: 3346,80 (och då är det sagt för paret)

Återstår för mig att fräsa ut spår för kabeln i väggen så att allt blir dolt och det bara ser ut som tavlor.
OBS! Säger inte att detta är rätt väg för dig, ville mest visa hur det kan se ut och kanske ge lite tankar

Permalänk

Snyggt!

Jag är lite mer inställd på flushmonterat. Lyckats hitta denna produkten, men den finns bara till Galaxy SM-T510, som i sig är svår att hitta idag. Mailat dom om dom har nya varianter på G samt även för större paneler.

Dom har dock till hela iPad-serien, så en fet PRO skulle funka bra också om man hade haft pengarna.

https://www.wall-smart.com/ws-for-samsung.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Snyggt!

Jag är lite mer inställd på flushmonterat. Lyckats hitta denna produkten, men den finns bara till Galaxy SM-T510, som i sig är svår att hitta idag. Mailat dom om dom har nya varianter på G samt även för större paneler.

Dom har dock till hela iPad-serien, så en fet PRO skulle funka bra också om man hade haft pengarna.

https://www.wall-smart.com/ws-for-samsung.html

Fast det förutsätter ju en falsk vägg hur du än gör?

Men det fick mig faktiskt att komma ihåg ett inköp som jag glömde redovisa, nämligen själva väggfästet som är dubbelhäftat mot surfplattorna, kostnad ca. 230:-/par:
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B09XWLMVQH/ref=ppx_yo_d...

Permalänk

Falsk vägg? Dvs att jag kan fllla in den i? Ja det är jag medveten om och det är inte några problem.
Alternativet är ju en sån här ram + en Lenovo M10, tror det blir tillräckligt slimmat.

https://smarthomemount.com/products/samsung-galaxy-tab-a-8-0-...

Gillar jag inte finnishen på ramen går det ju alltid att slipa ner och sen lackera antar jag. Fast 3D printade grejor krymper? Så det kanske spricker med tiden.. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Alternativet är ju en sån här ram + en Lenovo M10, tror det blir tillräckligt slimmat.

Om det enbart är det slimmade du är ute efter kan du sikta på väggfästet jag länkade till, det bygger inte många millimeter.
Behöver du ram kan du säkert få till något med en 3D-skrivare.
Då kvarstår problemet med kablar o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Halloj,

Försöker hitta något snyggt att använda som fast monterad dashboard för att visualisera hemautomation och annat i hemmet.
Det kan antingen vara en surfplatta, eller en lös monitor som kan drivas av t.ex en RPI.

Önskelista:
- Android
- 11" eller större, minst 1920x1200 men gärna 2560.
- Möjlighet till att fälla in, alternativt slimmad ytmontering med dolda kablar.
- Möjlighet till POE-matning, via dongel som går att gömma bakom på något vis.

Budget: < 8000kr

Hur har/hade ni gjort?

såhär har jag gjort https://www.sweclockers.com/galleri/15312-smart-hus-med-allt-....
det finns även med infälld version för alexa tabletts. fördelen med firetabletts är att du får handfri röststyrning om man vill ha det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har varit grymt sugen på detta länge men inte hittat rätt typ av hårdvara.
Hittills har jag testat RPi 4 körandes olika android romar med tillhörande touchscreen men tycker det fungerar dåligt i typ alla avseenden.
Jag är för feg för att köra surfplatta med lithium batteri och trafoladdning, det ser dock riktigt trevligt ut.

En google home med stock android hade varit perfekt, eller motsvarande för montage i/på väggdosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag har varit grymt sugen på detta länge men inte hittat rätt typ av hårdvara.
Hittills har jag testat RPi 4 körandes olika android romar med tillhörande touchscreen men tycker det fungerar dåligt i typ alla avseenden.
Jag är för feg för att köra surfplatta med lithium batteri och trafoladdning, det ser dock riktigt trevligt ut.

En google home med stock android hade varit perfekt, eller motsvarande för montage i/på väggdosa.

amazon plattorna ska koppla bort batteriet efter dom är fulladdade enligt supporten, dvs dom ska vara gjorda för 24/7 inkoppling.
(var själv lite nojig när jag skulle göra detta för några år sedan)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

amazon plattorna ska koppla bort batteriet efter dom är fulladdade enligt supporten, dvs dom ska vara gjorda för 24/7 inkoppling.
(var själv lite nojig när jag skulle göra detta för några år sedan)

Jag har läst det också och det stämmer förmodligen men det känns fortfarande inte helt rätt, förutom det ska den även laddas med en "mobil laddare" 24/7 som inte är gjord för det och där man även läst skräckhistorier.

Jag vet, det samma gäller RPi och en hel drös andra applikationer med 5V usb men det känns som att dessa är mer gjorda för 24/7 drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag har varit grymt sugen på detta länge men inte hittat rätt typ av hårdvara.
Hittills har jag testat RPi 4 körandes olika android romar med tillhörande touchscreen men tycker det fungerar dåligt i typ alla avseenden.
Jag är för feg för att köra surfplatta med lithium batteri och trafoladdning, det ser dock riktigt trevligt ut.

En google home med stock android hade varit perfekt, eller motsvarande för montage i/på väggdosa.

Har läst att någon har ett smart uttag som laddar plattan. Och att de övervakar batteriet och låter det köra ner till 20% och laddas upp till 80%. Men vet inte om de låter plattan vara tänd 24/7, för då sliter man nog ut batteriet före plattans livslängd är slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag har läst det också och det stämmer förmodligen men det känns fortfarande inte helt rätt, förutom det ska den även laddas med en "mobil laddare" 24/7 som inte är gjord för det och där man även läst skräckhistorier.

Jag vet, det samma gäller RPi och en hel drös andra applikationer med 5V usb men det känns som att dessa är mer gjorda för 24/7 drift.

Du får sätta en sådan "laddare" jag använder som är för fast montage. (Ligger länkad i galleriet)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Du får sätta en sådan "laddare" jag använder som är för fast montage. (Ligger länkad i galleriet)

Japp jag har kollat på schneiders motsvarighet så den biten går säkert att lösa.
Jag har även haft tankar på att automatisera att uttaget enbart är på och laddar plattan när någon är hemma men det känns lite overkill.