Permalänk

Kommer inte åt UI till Asus RT-AC68U

Hej,
Jag lyckas inte komma åt UI't via IP-adressen. Jag har konfigurerat den som Access Punkt och den fungerar som det.
Med ett supportprogram från ASUS hittas den med IP 192.168.1.92 med i chrome får jag Connection refused.
Det senaste jag gjorde var att uppdatera mjukvaran och sedan starta om.. det var ett tag sedan man har inte haft anledning att logga in på den förrens nu.
Något tips?

Permalänk
Medlem

Asus routrar felar ibland.
Den kan neka ett lan ip som tidigare loggat in medan andra fungerar.
Stäng ned den manuellt eller gör en reset så fungerar det.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Asus routrar felar ibland.
Den kan neka ett lan ip som tidigare loggat in medan andra fungerar.
Stäng ned den manuellt eller gör en reset så fungerar det.

Hej,
Ska prova med en annan IP som du säger, men gör jag en reset så gissar jag den återgår till att vara router igen, eller hur funkar det?
Då får jag ändra konfigen igen så gissar det kanske inte är något problem.

Permalänk
Medlem

Har du testat router.asus.com , det fungerar för min Asus-variant.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Hej,
Ska prova med en annan IP som du säger, men gör jag en reset så gissar jag den återgår till att vara router igen, eller hur funkar det?
Då får jag ändra konfigen igen så gissar det kanske inte är något problem.

Gör du en reset så nollställs allt ja.
Pröva först att bara dra ut strömmen.

Permalänk
Skrivet av dussin:

Har du testat router.asus.com , det fungerar för min Asus-variant.

Testade det nu men funkar inte.
Jag gjorde reset på routern med knappen, den vaknar återställd och jag kommer åt det med 192.168.1.1, konfigurerar up nätverk osv och det ser bra ut - den startar upp med nytt ssid och får sin adress, men jag kommer inte år den när den startar upp.
Viss ska man kunna logga in på routerns ip-adress även att den är konfigurerad som AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Testade det nu men funkar inte.
Jag gjorde reset på routern med knappen, den vaknar återställd och jag kommer åt det med 192.168.1.1, konfigurerar up nätverk osv och det ser bra ut - den startar upp med nytt ssid och får sin adress, men jag kommer inte år den när den startar upp.
Viss ska man kunna logga in på routerns ip-adress även att den är konfigurerad som AP?

[ASUS Device Discovery] How to find the IP address of your wireless router or AP from Windows system?

You can access the router settings to check if the current operating mode is AP mode.
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1015009/

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

[ASUS Device Discovery] How to find the IP address of your wireless router or AP from Windows system?

You can access the router settings to check if the current operating mode is AP mode.
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1015009/

Testade denna och den hittade min Asus på.96.. men när jag tryckte config fick jag connection refused.
Återställt 5 ggr nu och senast startade jag den som router, satte fast IP till 192.168.1.199, stängde av WAN-porten och anslöt Edgemax routern till LAN-porten (då låg ASUS på 192.168.2.1), satte statisk IP till 192.168.1.199, ändrade till AP och nu verkar det vara OK på den fasta adressen 192.168.1.199.
Startade om och kommer år den på .199
Aktiverade WAN-porten igen och satte Edgemax till WAN, mappade statisk IP till WAN-portens MAC och .199 adressen och nu verkar det fungera igen..
Oklart om jag vet vad jag gjorde men men, trägen får sin lön...
Tack för tipsen!
Ska starta en annan tråd om mitt egentliga problem...