Win10 installer kan inte skapa partition + hur öppna cmd-shell

Permalänk
Medlem

Win10 installer kan inte skapa partition + hur öppna cmd-shell

Edit: Båda problemen lösta. Öppna shell var lätt med Skift-F10. Huvudproblemet kan jag fortfarande inte förklara, men jag kunde lösa det genom att köra installationen från en bootbar partition på disken istället för från USB-sticka.

Har redigerat titeln för att problemet ska bli lättare att söka på i framtiden.

---

Jag behöver installera Windows 10 på en äldre maskin (AMD PhenomII, 16Gb ddr2, am2+-mobo), men installationen (från officiella ISOn) fastnar när disken ska formateras (se felmeddelandet längst ner):

Jag har provat skapa partitioner manuellt också, men det blir ingen skillnad. Jag hade gärna börjat med att läsa loggfilerna som nämns, men hur kommer jag åt dem? Google har gett mig tips om var de kan ligga, men jag lyckas inte googla mig till hur jag öppnar ett cmd-shell från läget jag står i nu. Någon som vet?

Sen blir såklart nästa fråga vad grundproblemet är, kanske nån BIOS-inställning, men installationsprogrammet tar över en timme att boota (usb2...) så jag känner inte för någon trial-and-error innan jag vet mer om problemet. Därav att jag vill kolla loggfilerna. Men om någon har tips på vad det kan vara så säg för all del till

Disken är förresten en OCZ vertex4 SSD, den har legat ett tag men jag kunde läsa den precis innan från Linux, och smart-värdena såg bra ut.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Snusfri

Har du testat att installera tex Linux på den för att utesluta att det är något problem med den?
Om det går så testa även med Windows 7.

Även ditt USB-minne kan vara problemet, det kan fungera helt perfekt i Dator 1, men inte alls eller dåligt i Dator 2.
Så om du har fler USB-minnen så testa även med dessa.

Annars så kan du även stoppa i SSD'n i en annan dator, installera Windows 10 på den där, sedan stoppa tillbaka den i din gamla AMD dator och boota upp, Windows bör då automagiskt ladda ner drivrutiner för AMD-datorn.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Lösningen på första frågan: Shift-F10 öppnar CMD-prompt.

Jag skulle ha googlat lite till innan jag gav upp...

X:\Windows\panther\setuperr.log berättar bara att:

Error [0x06069d] IBS GetMachineInfo:Couldn't find info for boot disk [1]

Möjligen inte mer info än vi redan hade, jag undersöker vidare och återkommer med resultat.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har du testat att installera tex Linux på den för att utesluta att det är något problem med den?
Om det går så testa även med Windows 7.

Även ditt USB-minne kan vara problemet, det kan fungera helt perfekt i Dator 1, men inte alls eller dåligt i Dator 2.
Så om du har fler USB-minnen så testa även med dessa.

Annars så kan du även stoppa i SSD'n i en annan dator, installera Windows 10 på den där, sedan stoppa tillbaka den i din gamla AMD dator och boota upp, Windows bör då automagiskt ladda ner drivrutiner för AMD-datorn.

Har inte testat skriva till disken nyligt, mer än att jag tog bort partitioner som var där (från Linux) och skapade en ny partitionstabell.

Har ingen annan stationär dator nära, men en fallback jag tänkt på vore att installera Windows direkt till disken från en virtuell maskin via Linux.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen en gammal MBR-sektor i början på disken som spökar

modern WIN vill ha GPT-partionssektorer och UEFI-partitioner.

Det du behöver är att wipa/nollställa dessa sektorer så att installationsprogrammet inte försöker återanvända en befintlig MBR som pekar åt pipan (behöver vara fylld med data på visst sätt för att det skall leta vidare efter en GPT-partitions-tabell lite senare ut på disken)

Är första 100-talet kByte i början av lagringen fylld/överskriven med '0' så inser installationsprogrammet att det fins inget gammal kvarvarande OS på disken och bygger allt från början igen.

Jag gör alltid en "dd if=/dev/zero of=/dev/sdx bs=1024k count=1 <enter>" i en terminal från en bootbar linux USB-sticka när jag får sådana problem

'sdx' här är ofta 'sda' eller 'sdb' (om 'sda' är USB-sticka man bootade linux på såvida den inte klassas som cdrom) när det kör mot SATA-disk och 'nvme0n1' när det gäller mot NVMe-lagring - kolla i förväg med kommandot 'lsblk'

Partitionmagic, Gparted mfl. program kan förmodligen också göra den typen av städning i början på disken men har ingen koll på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du har förmodligen en gammal MBR-sektor i början på disken som spökar

Du kan ha rätt. Jag hade en GPT-partitionstabell där som jag trodde skulle ge problem (detta är en 11 år gammal maskin) så jag tog bort den med gamla fdisk från Linux och lade dit en tom MBR-partitionstabell. Det var kanske helt fel.

Citat:

Jag gör alltid en "dd if=/dev/zero of=/dev/sdx bs=1024k count=1 <enter>" i en terminal från en bootbar linux USB-sticka när jag får sådana problem

Det borde jag ha gjort, går det möjligen att göra motsvarande manöver från Windows CMD? Hade varit fint att slippa boota om eftersom det tar över en timme att ladda installations-ison över USB2.

Jag hittar andra som har problem specifikt med att ladda installationen över USB2, och rekommenderar att kopiera installationsmiljön till en bootbar partition på sata-disken, men jag testar gärna de enklare manövrarna först

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det borde jag ha gjort, går det möjligen att göra motsvarande manöver från Windows CMD? Hade varit fint att slippa boota om eftersom det tar över en timme att ladda installations-ison över USB2.

diskpart list disk select disk X clean

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

diskpart list disk select disk X clean

Tack, testade precis detta, ingen skillnad.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Windows är väldigt fel OS och filsystem för sådana här disk-meck - API:erna/gränssnitten finns helt enkelt inte tillgängliga för enkel åtkomst under terminall/powershell och om man kör en linux-smak under WSL så är ofta den fysiska lagringen spärrad för åtkomst och heller inte tillgängliga under /dev/-trädet där. Detta löser man antingen med (kommersiella) program eller så kör man under linux.

Vill du kolla om lagringen inte är defekt/trubbligt/oväntat långsam och samtidigt utplåna alla spår av gammal data som kan störa/feltolkas av windows-installation senare så prova att köra samma kommandon som innan i min förra inlägg i Linux men ta bort 'count=1' och lägger till 'status=progress'

dvs. "dd if=/dev/zero of=/dev/sdx bs=1024k status=progress <enter>" - så skrivs hela disken tills det tar stopp med '0' från första till sista sektorn. Med 'progress' ser du också förloppet medans det skriver med både hur mycket och hur fort det går.

OBS. detta raderar all data du har på lagringen och också ett sätt att göra 'wipe' på disken då på snurrdiskar verkligen skriver över sektorer så att gammal data inte går att få fram igen i efterhand men mindre säkert på SSD då SSD normalt vid nollskrivna sektorer bara kopplar bort flashdelen i FTL-lagret som är kopplad till LBA-nummret för sektorn ifråga och läggs på 'tvätthögen' och sedan raderas vid behov - vilket inte säker görs omedelbart vid överskrivning utan först långt senare när man behöver utrymmet igen.

Ofta görs TRIM-operation (radering av flashblocket om den har blivit helt frigjord) kort efter att att sektor har fyllts med '0' men ingen garanti - ibland behövs flera 100 kByte - MB data motsvarande hel flash-block raderas sekventiellt innan TRIM-operationen verkställs internt i SSD:n.

SSD är ovilliga att börja flytta och packa om sektorer till nya flashblock för att frigöra halvfyllda block för radering mer än absolut nödvändigt för att hålla så låg WAF (Writing Amplify factor) som möjligt. Skriver man från sektor 0 till sektorslut sekventiellt med bara '0' i hela lagringen bör dock de flesta av SSD:n flash-block bli förklarade lediga och raderas förr eller senare.

Permalänk
Medlem

@xxargs Ja, hade jag tänkt på det medan jag fortfarande hade Linux-disken ikopplad och igång så hade jag använt dd (den ska kopplas i igen för jag kommer att dualboota, ville bara hålla den ur vägen så att inte Win10-installern fipplar med bootsektorn). Ett av problemen här var att Windows-installern tog extremt länge att ladda in från USB-stickan, ca 75 minuter (vilket i sig var rätt mysko och kanske en del av problemet - USB2 är långsamt, men borde inte vara så långsamt...), så jag ville spara in den tiden.

Lösningen

I alla fall verkar det inte ha varit disken eller partitionstabellen som var problemet, för jag testade sen proceduren som beskrivs här, och skapade en bootbar partition på disken som jag kopierade över installationsfilerna till. Den kopieringen tog bara några minuter, så jag vet inte vad windows-installern gjorde så länge innan. Sen gick det snabbt att boota installationssystemet och installera. Så det verkar ha haft med USB-stickan att göra på ett eller annat sätt, som @THB var inne på.

I efterhand tänker jag att en ännu bättre lösning hade varit att installera Ventoy direkt på en liten partition på disken, bootat ISOn därifrån, och helt struntat i USB-stickan. Funderar på att göra det i fortsättningen, det är väl mest gammal vana som gör att jag tänkte att man måste använda en minnepinne.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Snusfri

Skönt att det löste sig för dig @Oegat.

Har själv råkat ut för detta på en äldre dator där det tog runt 2-3h efter man kommit till att skapa partitioner tills Windows började installera (eller försökte, oftast blev det mycket trasiga filer), den USB-stickan jag använde hade jag använt utan problem på andra datorer men på denna gick det inte, men när jag bytte till en annan så gick installation igenom direkt utan problem och ingen låsning/väntetid.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har du fel USB-sticka som presentera sig som 'mass storage' och inte som 'removable mass storage' så kan alla möjliga problem dyka upp när man installerar windows.

Det problemet har hänt med flertalet batcher stickor även från sandisk, kingston mm. då det är en bit i hur USB-stickan presentera sig som avgör om det är bootbar eller inte... är det fel så fins det ingen annat än att byta stickan till annan sort/märke/batch - och var rädd om dem som fungerar - inte sällan rena reklamstickor av nonametyp medans det kan vara rejält uppkäftigt med "märkesstickor"

Och när inget fungerar - bränn ISO-imagen till en optisk skiva och går igenom en ansluten USB-CD/DVD-spelare när inget annat hjälper då dessa hanteras på helt annat sätt och går annan väg genom BIOS:et än via USB-stickor