Laggande Chromecast - löser ASUS AiMesh det?

Permalänk

Laggande Chromecast - löser ASUS AiMesh det?

Hej,
Jag har en ASUS RT-AC68U som fungerar för surf i mitt hus men en Chromecast i sovrummet (ca 6m luftvägen genom träväggar) laggar och fryser 5-25 sekunder någon gång per minut och är alltså oavändbar.
Jag har ingen möjlighet att dra kabel till sovrummet.
Nu tänker jag kanske en extra ASUS AiMesh AP i sovrummet hjälper men tror ni det är rätt väg?
Är det bättre att köpa ny bättre (nyare) AP eller är AiMesh bättre?
Enda problemet jag har är just Chromecsten.. men ser även ibland paddan tappa koppling så det kan vara nätverksstörningar oxå...
jag är villrådig..
Tips?

Permalänk
Medlem

Borde inte lagga eller frysa. Låter som något annat är fel.

Om det inte finns en massa andra wifi nät som stör. Har du möjlighet att prova med en annan router (om du kan låna en för att prova). Mest troligt att det är något med router och WiFi men inte själva Chromecast enheten. Eftersom du säger att paddan också har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Hej,
Jag har en ASUS RT-AC68U som fungerar för surf i mitt hus men en Chromecast i sovrummet (ca 6m luftvägen genom träväggar) laggar och fryser 5-25 sekunder någon gång per minut och är alltså oavändbar.
Jag har ingen möjlighet att dra kabel till sovrummet.
Nu tänker jag kanske en extra ASUS AiMesh AP i sovrummet hjälper men tror ni det är rätt väg?
Är det bättre att köpa ny bättre (nyare) AP eller är AiMesh bättre?
Enda problemet jag har är just Chromecsten.. men ser även ibland paddan tappa koppling så det kan vara nätverksstörningar oxå...
jag är villrådig..
Tips?

https://www.asuswrt-merlin.net/
Flasha merlin och sen kan du logga in och byta Hz band på wifi, kanske kan hjälpa.
Med merlin kan du också söka vilka band som finns mycket traffik på.
Vad streamar du när det laggar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är firmware i routern uppdaterad? Har du testat att resetat routerns inställningar efter någon uppdatering?

Har du många närliggande wifi? Finns appar till mobilen där man kan se närliggande wifi och vilka kanaler de körs på (wifi analyzer t.ex).

Vilken chromecast har du och vilken firmware på den?

Ansluter du chromecasten via 2,4Ghz eller 5Ghz wifi?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Hej,
Jag har uppdaterat min router till senaste versionen och jag upplever inte att det är andra starka WiFi i närområdet.
Min ChromeCast är ganska gammal och aldrig uppdaterad så kanske ska försöka göra det först.
Jag ansuter Chrome Case till 2.4Ghz och det jag brukar streama är typ SVTplay och TV4play.
Om jag flashar till Merlin - kommer då Aimesh att funka om jag vill testa det?
Och kan jag flasha tillbaka om det inte blev bra?
tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Jag hade provat om 5Ghz funkar bättre, generellt är 2,4Ghz otroligt överbelastat.

Permalänk
Medlem

Vilken version av CC är det du använder?
Jag har inte testat Ultra men första och andra gen blev konstigt sega efter en stund. Fick byta upp mig till en gen 3 för att ens Twitch skulle kunna köra 1080p utan att ljud/bild kom ur synk.

Vet inte om det är att sändningarna skickas i högre bitrate och de gamla modellerna inte hänger med längre?

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Vilken version av CC är det du använder?
Jag har inte testat Ultra men första och andra gen blev konstigt sega efter en stund. Fick byta upp mig till en gen 3 för att ens Twitch skulle kunna köra 1080p utan att ljud/bild kom ur synk.

Vet inte om det är att sändningarna skickas i högre bitrate och de gamla modellerna inte hänger med längre?

Flyttade nyss en gen 2 som legat och skrotat till annan adress och det är inget problem att köra vare sig SVT Play eller Prime Video. Hade dock problem med ljudsynken när Dolby Digital skickades och fick ändra till PCM ut istället för bitstream på TV:n. Oklart hur skulden ska fördelas där. Detta är dock helt oavsett något annat än att det hackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Hej,
Jag har uppdaterat min router till senaste versionen och jag upplever inte att det är andra starka WiFi i närområdet.
Min ChromeCast är ganska gammal och aldrig uppdaterad så kanske ska försöka göra det först.
Jag ansuter Chrome Case till 2.4Ghz och det jag brukar streama är typ SVTplay och TV4play.
Om jag flashar till Merlin - kommer då Aimesh att funka om jag vill testa det?
Och kan jag flasha tillbaka om det inte blev bra?
tack för tipsen!

AI mesh fungerar på båda firmware, du kan flasha tillbaka till asus firmware om du inte är nöjd med merlin.
Ladda ner båda filerna först till datorn får enkelhetensskull

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har du Asus smart connect aktiverat? Det som kombinerar 2,4Ghz och 5Ghz till ett gemensamt wifi?

Om så, testa att inaktivera den funktionen så att du får två separata wifi.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Asus brukar ändra och optimera wlan saker mellan firmwares men inte tvinga dessa ändringar utan man får göra en factory reset för att få de "nya defaults". Men ser i din andra tråd att du redan nollställt den. Men om du uppdatera den efter du nollställde den så testa nollställa igen och ladda inte in en backup.

Annars skulle jag kolla vilket band 5Ghz kör, är det DFS så ändra! DFS stänger ner radion när den känner av störningar, och väntar lite tills den slår på radion igen. Detta kan upplevas som du beskriver.

Men om inget av detta funkar så kommer nog inte aimesh med denna hjälp antar jag efter som du upplever problem på andra enheter. Utan köp nått nytt.

PS dubbelkolla med kabel så att det verkligen är ditt wlan som är problemet innan du köper nått nytt.

Permalänk

Hej,
Jag uppdaterade efter nollställning först och nu har jag gjort factory reset igen.
Som jag skrev i annan tråd gick det inte att logga in på ASUS AP men efter reset av både ASUS AP och router verkade lösa problemet.. det ble lite pillande med IP-adresser osv.
Nu upplever jag nätverket som stabilt och det laggar inte i chromecast så jag tackar för alla tips!!
Som det fungerar nu kommer jag inte köpa nytt - inga problem längre
Trist man ska behöva factory reset men å andra sidan, den har varit i drift många år...

Permalänk
Medlem

Finns för och nackdelar. Kan ju vara så att man har ändrat saker själv som man inte vill att en uppdatering ska ändra. Men det skulle kunna framgå tydligare tycker jag. Är lite av en hidden feature som inte framgår så lätt.