Inställda Geforce RTX 4080 12 GB kan bli RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det är åt bägge hållen du har helt verklighets främmande personer som tror att man kan ta hur mycket som helst för ett grafikkort . Alltså marknaden på jorden för ett 1000 dollar + grafikkort är extremt liten . Ta 4090 dom har sålt 100,000 exemplar låter mycket men hur stor del av marknaden är det ? Sen jag fattar att priset går upp men att höja priset med nästan 80 % i en lågkonjektur kommer bara slå tillbaka på nvidia själva .

Det är så pass mkt som 100K alltså?

Men ja, Läderjackan och alla våra Asta-medlemmar har inte mkt gemensamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Bakåt?

Ta tex 3070Ti. Det har idag bättre performance/$ ratio, trots att det ligger över MSRP, än vad 1070Ti hade vid launch. Utvecklingen har inte gått bakåt. Att utvecklingen inte går exakt som man önskar må så vara dock.

Men näe, att 4070Ti ska ligga på runt $450 är tyvärr fortfarande helt orimligt och verklighets-frånvarande. Men ganska typiskt Swec, det är rätt ofta ett "gammelfarmor Asta minns och ojjar sig över att det en gång i tiden fanns 5-öres kolor minsann"-tema på inläggen. Gulligt men verklighets-frånvarande, som sagt...

Att man ska få mer för sin lön har varit ett mantra I decennier. Det är klart att det måste vara så. Går det åt andra hållet så får vi ju tillslut betala för att jobba. Det vill väl ingen? Så det är klart att det måste vara så att över tid så ska nya produkter ge mer för pengarna. Men lyssna inte på mig. Utan istället på välrenommerade experter på området som Steve Burke på gamers nexus som också pratar om att utvecklingen går bakåt och åt fel håll är prestanda per krona inte ökar över generationerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av cosplay:

xx70 ska absolut inte kosta $800? Det är alldeles för mycket för x700xt och xx70. Förra generationen släpptes de för $479 och $499, och då med mining och pandemi.

Absolut inte $800 för det. Och skyll inte på inflation. Den är inte i närheten av att rättfärdiga det priset.

3070-korten var uppe i 10-12tusen under mininghysterin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Priset behöver ramla ner till max 799 dollar för att det ska vara intressant. Annars är 6900XT ett bättre köp.

7900XT / XTX är bättre köp överlag :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Att köpa grafikkort i 10k-klassen får man nog räkna med idag. Att sitta och drömma om att köpa top-end grafikkort för 5000:- är historia. Tyvärr.

För många är 10k+ inte ett alternativ. Då blir det inget köp alls med de förutsättningarna.

Själv väntar jag fortfarande på en värdig uppföljare till 1070, vilket jag gav 400 euro för en strix samma år det lanserades. Jag har gett upp hoppet om att NVidia kommer att leverera på den fronten, AMD kvarstår.

En idé till en Sweclocker-artikel: prestanda per peng över tid. Tid på horisontell axel, FPS eller prestanda index delat med lanseringspris på vertikal axel, lanseringar som punkter. Har utveckling verkligen stannat av, bromsar den in eller är vi rent av i regression?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

För många är 10k+ inte ett alternativ. Då blir det inget köp alls med de förutsättningarna.

Själv väntar jag fortfarande på en värdig uppföljare till 1070, vilket jag gav 400 euro för en strix samma år det lanserades. Jag har gett upp hoppet om att NVidia kommer att leverera på den fronten, AMD kvarstår.

En idé till en Sweclocker-artikel: prestanda per peng över tid. Tid på horisontell axel, FPS eller prestanda index delat med lanseringspris på vertikal axel, lanseringar som punkter. Har utveckling verkligen stannat av, bromsar den in eller är vi rent av i regression?

GTX 1070 hade lanseringspris på $379. RTX 3060 Ti hade lanseringspris på $399 och är nästan dubbelt så snabbt på ren rastrering. Det innehåller dessutom en massa annat än rena rastreringskärnor; ex tensorkärnor och strålföljningskärnor.
Man får mycket mer för pengarna idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

GTX 1070 hade lanseringspris på $379. RTX 3060 Ti hade lanseringspris på $399 och är nästan dubbelt så snabbt på ren rastrering. Det innehåller dessutom en massa annat än rena rastreringskärnor; ex tensorkärnor och strålföljningskärnor.
Man får mycket mer för pengarna idag.

Nej spelen kräver mer i dag än när 1070 släpptes . Att man skulle få mer för pengarna i dag är faktiskt löjligt. Tex jag gav 3995 med frakt för 1070 i dag är det exakt samma prestanda som ett 3050 (Man spelar inte med raytracing med ett sådant kort ) 3050 kostar samma som 1070 kortet gjorde för 6 år sen 0 i prestanda vinst . Sen att man hittar på ett fantasi pris på 399 dollar på 3060 ti och säljer dom dyrare är ingen hemlighet att Nvidia gjort .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nej spelen kräver mer i dag än när 1070 släpptes . Att man skulle få mer för pengarna i dag är faktiskt löjligt. Tex jag gav 3995 med frakt för 1070 i dag är det exakt samma prestanda som ett 3050 (Man spelar inte med raytracing med ett sådant kort ) 3050 kostar samma som 1070 kortet gjorde för 6 år sen 0 i prestanda vinst . Sen att man hittar på ett fantasi pris på 399 dollar på 3060 ti och säljer dom dyrare är ingen hemlighet att Nvidia gjort .

3060Ti kostar från $399, butikspris i USA.

Att svenska priser är skit pga usel kronkurs är förövrigt ingen hemlighet heller.

Men om vi ändå tittar på Sverige så kostar 6650XT obetydligt mer än 4000 kr med långt bättre prestanda än 1070.

Att spelen generellt kräver mer idag är inte relevant i en diskussion om grafikkorts utveckling (nej den går inte bakåt), det är mer en prestanda vs $ fråga. Dessutom så är det så att kräver mer = mer grafik. Så det tyngre jobbet ger mer tillbaka, om man nu ska spinna iväg utanför diskussionen. Men iaf, grafikkorten bryr sig inte, de har den prestanda de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Det förändrar dock ingenting. Ingen behöver såklart lägga 10.000 på ett grafikkort, det är valfritt. Men då väljer man också bort top-end.
5000kr är numera budgetsegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

3060Ti kostar från $399, butikspris i USA.

Att svenska priser är skit pga usel kronkurs är förövrigt ingen hemlighet heller.

Men om vi ändå tittar på Sverige så kostar 6650XT obetydligt mer än 4000 kr med långt bättre prestanda än 1070.

Att spelen generellt kräver mer idag är inte relevant i en diskussion om grafikkorts utveckling (nej den går inte bakåt), det är mer en prestanda vs $ fråga. Dessutom så är det så att kräver mer = mer grafik. Så det tyngre jobbet ger mer tillbaka, om man nu ska spinna iväg utanför diskussionen. Men iaf, grafikkorten bryr sig inte, de har den prestanda de har.

Ja 2 ,5 år efter lansering när det egentligen borde vara en ny serie kan man köpa kortet för 399 dollar .Det är inte konstigt att dom har extrema lager kvar av ampere dock alltså marknaden för 10,000 kr grafikkort är försvinnande liten på jorden .Så fort det inte gick och tjäna pengar på korten slutade försäljningen . Det Nvidia gör är dock samma som innan försöka hålla kvar priserna . Det är många i forumet som säger återförsäljarna försöker tjäna sig en hacka men dom redovisar sin vinst varje år den ligger som alltid mellan 3-6 % medan Nvidia höjt sin vinst marginal till 60-65 % vilket kommer vara ohållbart .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Det förändrar dock ingenting. Ingen behöver såklart lägga 10.000 på ett grafikkort, det är valfritt. Men då väljer man också bort top-end.
5000kr är numera budgetsegment.

Fast då blir det försvinnande få titlar som pc spel så det reglerar sig självt .Sen är inte 10,000 top end jag gav 10 k för mitt det är övre halvan of mid range .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ja 2 ,5 år efter lansering när det egentligen borde vara en ny serie kan man köpa kortet för 399 dollar .Det är inte konstigt att dom har extrema lager kvar av ampere dock alltså marknaden för 10,000 kr grafikkort är försvinnande liten på jorden .Så fort det inte gick och tjäna pengar på korten slutade försäljningen . Det Nvidia gör är dock samma som innan försöka hålla kvar priserna . Det är många i forumet som säger återförsäljarna försöker tjäna sig en hacka men dom redovisar sin vinst varje år den ligger som alltid mellan 3-6 % medan Nvidia höjt sin vinst marginal till 60-65 % vilket kommer vara ohållbart .

Ja Nvidia borde sänka priserna men det är inte så illa* att utvecklingen går bakåt. Man får mer för pengarna idag än på den rosa-tintade 1070-tiden trots allt.

* Ada: "Hold my beer"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Dessutom så är det så att kräver mer = mer grafik. Så det tyngre jobbet ger mer tillbaka, om man nu ska spinna iväg utanför diskussionen.

Tycker inte att Grafiken är särskilt mycket bättre nu jämfört med 5, kanske tom 10 år sedan.

Crysis med bättre texturer och ett dussin extra polygoner på stenbumlingar hade liksom sett lika bra ut som toppspelen som släpps idag. Cyberpunk prisas rätt hårt, men är ju delvis riktigt fult. Framförallt karaktärerna som ser halvtecknade ut och byggnaderna är oimponerande stora fyrkanter med 5 polygoner (överdriver).

Snarare sjukt dålig optimering som är problemet idag. Utvecklare vill inte optimera, de behöver heller inte då alla konsumerar. Och de har säkert underbordet partnerskap med AMD/Nvidia (och snart Intel) att fortsätta köra den vägen. För ju mindre optimeringar man gör, desto bättre hårdvara krävs som därefter leder till fler såld hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tycker inte att Grafiken är särskilt mycket bättre nu jämfört med 5, kanske tom 10 år sedan.

Crysis med bättre texturer och ett dussin extra polygoner på stenbumlingar hade liksom sett lika bra ut som toppspelen som släpps idag. Cyberpunk prisas rätt hårt, men är ju delvis riktigt fult. Framförallt karaktärerna som ser halvtecknade ut och byggnaderna är oimponerande stora fyrkanter med 5 polygoner (överdriver).

Snarare sjukt dålig optimering som är problemet idag. Utvecklare vill inte optimera, de behöver heller inte då alla konsumerar. Och de har säkert underbordet partnerskap med AMD/Nvidia (och snart Intel) att fortsätta köra den vägen. För ju mindre optimeringar man gör, desto bättre hårdvara krävs som därefter leder till fler såld hårdvara.

Det ska rätt mkt till innan man kan säkerställa att spel idag är generellt mer eller mindre optimerade än för 5 år sen. Blir mest tyckte hit eller dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja Nvidia borde sänka priserna men det är inte så illa* att utvecklingen går bakåt. Man får mer för pengarna idag än på den rosa-tintade 1070-tiden trots allt.

* Ada: "Hold my beer"

Fast det stämmer ju inte fattar vem som helst . 4070 ti hade som 4080 12 GB ett utgångspris på 899 dollar kontra 499 dollar för ett 3070 om vi skulle få mer prestanda per krona skulle det vara 10 % långsammare än ett 4090 i 1440 p. 1070 höll i en massa år Turing vart fiasko sen kom Ampere som utan mining bommen hade varit en uppgradering för samma pengar .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fast det stämmer ju inte fattar vem som helst . 4070 ti hade som 4080 12 GB ett utgångspris på 899 dollar kontra 499 dollar för ett 3070 om vi skulle få mer prestanda per krona skulle det vara 10 % långsammare än ett 4090 i 1440 p. 1070 höll i en massa år Turing vart fiasko sen kom Ampere som utan mining bommen hade varit en uppgradering för samma pengar .

Du missade helt biten om idag och Adas öl?

Permalänk
Medlem

Verkar i allafall som AMD gör en nysatsning på gamla priser. Kanske blir det ett nytt budgetsegment under 5000kr. Över 5000kronor känns iallafall inte som budget. Ett budget gaming kort för 200 dollar hade varit en utmaning.