Microsoft Flight Simulator firar 40 år

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Flight Simulator firar 40 år

Microsofts flygsimulator lyfte för första gången år 1982 och firar in 40-årsdagen med både helikoptrar och historiska flygplan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min bild av Microsoft Flight Simulator var att det i början krävde vad som ansåg vara en extrem dator för att köra, medans det på senare år har blivit ett spel/simulator som går at köra på vilken ny och skaplig speldator som helst.

Permalänk
Medlem

Åh, de lägger till Meigs Field! Den klassiska standard-flygplatsen i spelserien som stängdes för snart 20 år sedan.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min bild av Microsoft Flight Simulator var att det i början krävde vad som ansåg vara en extrem dator för att köra, medans det på senare år har blivit ett spel/simulator som går at köra på vilken ny och skaplig speldator som helst.

Förstår jag inte riktigt, du menar att det är dåligt att tekniken har hunnit ifatt och finns på mer bred front till gemene person eller hur menar du?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Förstår jag inte riktigt, du menar att det är dåligt att tekniken har hunnit ifatt och finns på mer bred front till gemene person eller hur menar du?

Varför antar du att den tidigare personer var negativt inställd till förändringen? Det finns inget värdeladdat, varken positivt eller negativt i den kommentaren.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför antar du att den tidigare personer var negativt inställd till förändringen? Det finns inget värdeladdat, varken positivt eller negativt i den kommentaren.

Nej det var inget som var negativt laddat alls. Det var bara en fråga om hur personen menade.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag säger grattis! Jag köpte min första PC runt 1991 just för att köra MS Flight Simulator. Minns inte vilken version det var, kanske 2.0 och det var DOS 6.22, och sedan dess har jag alla Flight Sim som släppts

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Minns när jag kom i kontakt med FS. 1985 var året och det var så häftigt och övertygade med EGA, analog joystick och trådlöst tgb. Upplevde det som om vi befann oss i cockpiten själva. Fick många goda skratt innan jag och bästisen lärde oss starta, flyga och landa, utan att krascha.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ju jämföra med 1982-versionen Microsoft egen trailer:

Microsoft Flight Simulator 1980-2020 trailers and gameplay footage

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Förstår jag inte riktigt, du menar att det är dåligt att tekniken har hunnit ifatt och finns på mer bred front till gemene person eller hur menar du?

Som sagt. Det jag syftar på var att det en (vad jag minns) gång i tiden var ett spel med extrema spelkrav för att ens kunna köra och många inkl mig försökte inte ens starta spelet på våra dator.. Och nu är det knappt någon som diskuterar detta spel som extrem krävande.
Det är såklart bra att allt fler kan köra det. (grundkraven) Men extremkraven tolkar jag inte utnyttja maximal prestanda till den grad att man vill ta med spelet i en benchmark för ny hårdvara.

Permalänk
Datavetare

Fascinerad hur Atari ST / Amiga versionerna står sig så ruggigt väl än idag!

Enda som skiljer från idag är texturer, men alla som suttit i ett plan vet att Atari ST / Amiga är mer verkliga för man ser ändå inga detaljer från 10000 meter

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har Microsoft Flight Simulator på Commodore 64.
Jag tror det är det första spelet. Eller möjligtvis 2:an?
Coolt att det finns. Men jag upplevde det för komplicerat att sätta sig in i så jag har bara testat det litegrann utan att direkt komma någonvart.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som sagt. Det jag syftar på var att det en (vad jag minns) gång i tiden var ett spel med extrema spelkrav för att en gång kunna köra och många inkl mig försökte inte ens starta spelet.. Och nu är det knappt någon som diskuterar detta spel som extrem krävande.
Det är såklart bra att allt fler kan köra det. (grundkraven) Men extremkraven tolkar jag inte utnyttja maximal prestanda till den grad att man vill ta med spelet i en benchmark för ny hårdvara.

Har du spelat själv? Att driva runt det här i skaplig upplösning och 60FPS kräver 8 kärnor med HT, 32GB ram och ett fläskigt 3000-seriekort. Inte direkt "entry level".

I VR svettas mitt 3080 ordentligt.

Citat:

Spelar du Flight Simulator? Vilken version är din favorit?

Vad är det för fråga från redaktionen Jag har ju såklart varma minnen av FS 3.0, men det är ju helt chanslöst mot senaste FS2020, där de har modellerat hela jäkla planeten i skala 1:1, men helt otrolig molnmodellering, superdetaljerade cockpits och plan, fullt VR-stöd och massa mer.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns inte helt ärligt med tanke på att Microsoft lade ner Aces efter FSX släpptes 2006. Under 14 av dessa 40 år fick flygsimentusiaster alltså hanka sig fram genom att antingen modda sönder FSX, köra Prepar3D som "tekniskt sett" inte fick användas för underhållning, eller byta till X-Plane.

Men kul att de återupplivat franchiset. Hoppas de inte lägger ner satsningen igen utan att det får leva många år till med aktiv utveckling. Det känns i alla fall som fransmännen på Asobo har en del jobb framför sig, fortfarande många buggar och det är även en del funktioner från FSX som fortfarande saknas.

Skrivet av Printscreen:

Har du spelat själv? Att driva runt det här i skaplig upplösning och 60FPS kräver 8 kärnor med HT, 32GB ram och ett fläskigt 3000-seriekort. Inte direkt "entry level".

Det är den första versionen av Flight Simulator där 60 FPS ens är något man kan drömma om. Ofta var folk nöjda med 15 FPS i tidigare versioner som FSX eftersom det knappt utnyttjade grafikkortet eller fler än en CPU-kärna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Har du spelat själv? Att driva runt det här i skaplig upplösning och 60FPS kräver 8 kärnor med HT, 32GB ram och ett fläskigt 3000-seriekort. Inte direkt "entry level".

I VR svettas mitt 3080 ordentligt.

Ok, Det kanske har ändras på senare tid och blivit mer krävande igen.
Jag har testat lite för några år sedan, jag flyger mest drönare idag. Jag körde många flygsimuleringsprogram innan och hade controller etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som sagt. Det jag syftar på var att det en (vad jag minns) gång i tiden var ett spel med extrema spelkrav för att ens kunna köra och många inkl mig försökte inte ens starta spelet på våra dator.. Och nu är det knappt någon som diskuterar detta spel som extrem krävande.
Det är såklart bra att allt fler kan köra det. (grundkraven) Men extremkraven tolkar jag inte utnyttja maximal prestanda till den grad att man vill ta med spelet i en benchmark för ny hårdvara.

Alright 🙂 jag förstår. Ber om ursäkt om min kommentar tolkades som att jag var negativ eller negativt inställd mot din kommentar. Jag har fått mitt kaffe nu på eftermiddagen och tränat så nu är jag mer klarsynt 😚

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en T16000M joystick (ej hotas) och är en väldigt sporadisk och casual spelare, funderar på det här spelet men har ett par frågor.

Funkar det okej med bara joystick + tangentbord?
Funkar det på i7 6700K 4,5ghz, 16gb ram, GTX 1070 i 1080p eller 1440p?
Ska man köpa det på steam eller hos microsoft (xbox app?) ?
Brukar det vara rea på spelet? Stod nått om rea på steam 11-15 nov men förstår inte riktigt för priserna är ju standard där?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Squallie:

Köpte nyligen en T16000M joystick (ej hotas) och är en väldigt sporadisk och casual spelare, funderar på det här spelet men har ett par frågor.

Funkar det okej med bara joystick + tangentbord?
Funkar det på i7 6700K 4,5ghz, 16gb ram, GTX 1070 i 1080p eller 1440p?
Ska man köpa det på steam eller hos microsoft (xbox app?) ?
Brukar det vara rea på spelet? Stod nått om rea på steam 11-15 nov men förstår inte riktigt för priserna är ju standard där?

Jag har också en T16000M fast hotas, du kommer kunna flyga rätt bra eftersom joysticken har eget gasreglage, om än lite fjuttigt

Något som du kanske vill investera i är appen Smoothtrack som gör att din telefon blir en trackIR, så att du får huvud-spårning inne i spelet. Det funkar ju såklart att bara använda en joystick-hatt för att titta runt, men det är helt klart smidigare och lite mer proffs att ha tracking

Appen kostar 10 dollar, men det är billigare än 2500kr för TrackIR 5

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag har också en T16000M fast hotas, du kommer kunna flyga rätt bra eftersom joysticken har eget gasreglage, om än lite fjuttigt

Något som du kanske vill investera i är appen Smoothtrack som gör att din telefon blir en trackIR, så att du får huvud-spårning inne i spelet. Det funkar ju såklart att bara använda en joystick-hatt för att titta runt, men det är helt klart smidigare och lite mer proffs att ha tracking

Appen kostar 10 dollar, men det är billigare än 2500kr för TrackIR 5

Ok tack för tipset. Jag har VR headset (Rift CV1) annars men är rädd att min dator inte ska palla det i det här spelet, och isåfall kan ju den appen vara något att kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som sagt. Det jag syftar på var att det en (vad jag minns) gång i tiden var ett spel med extrema spelkrav för att ens kunna köra och många inkl mig försökte inte ens starta spelet på våra dator.. Och nu är det knappt någon som diskuterar detta spel som extrem krävande.
Det är såklart bra att allt fler kan köra det. (grundkraven) Men extremkraven tolkar jag inte utnyttja maximal prestanda till den grad att man vill ta med spelet i en benchmark för ny hårdvara.

håller med, spel ser ofta inte så märkvärdiga ut då många utav de ser ut som spel gjorde under ps3/xbox one eran, fast med bättre texturer å lite smått bättre effekter här å där. spelutvecklingen har för det mesta suttit still så att säga.

I år har jag dock märk att det finns ett drös med trailers på uppkommande spel som ser next gen ut, och om de kommer att se ut så i spelform då kan vi tacka de nya konsolerna men för tillfället så kan man ju spela de flesta spel på hårdvara som är över 10 år. gick ju inte på 90-tidigt 00 talet att ens fundera på att starta spelet om man inte hade den senaste hårdvaran då utvecklingen av hv å programvara gick så snabbt

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med en community airline, vanliga spelare som flyger riktiga plan via MSFS, slipper man betala för piloter

Permalänk

Jag spelade det här på 386:a. Starta gick bra. Landa var värre. Inte säker på att jag lýckades en enda gång.

Min framgång var något större i Flight school i GTA San Andreas. Jäklar vad svåra vissa moment var där, men skam den som ger sig.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Flight simulator i VR är sjukt krävande, mitt 3070 lider varje gång jag kör men känslan av att flyga i VR vartsomhelst i världen är helt fantastisk.

Permalänk
Medlem

Inte spelat på över 10 år, men härliga minnen.
Får se om jag har upp det igen när nästa bygge kommer, för nuvarande burk orkar nog inte med senaste interationen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är väl ingen flygfantast då jag saknar nåt att göra där uppe i luften. Det får ju Farming Simulator att framstå som hektiskt. 😁
Men Youtube videos med trafikprat-bloopers är ju å andra sidan rent guld. Om man flyger i 100 timmar så kanske man får dela ett par såna upplevelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Är väl ingen flygfantast då jag saknar nåt att göra där uppe i luften. Det får ju Farming Simulator att framstå som hektiskt. 😁
Men Youtube videos med trafikprat-bloopers är ju å andra sidan rent guld. Om man flyger i 100 timmar så kanske man får dela ett par såna upplevelser.

Om man spelar på VATSIM med riktiga personer som ATC kan det bli ganska hektiskt. Man behöver inte flyga från Arlanda till JFK. Kan flyga en kort rutt.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Skulle vara intressant med en community airline, vanliga spelare som flyger riktiga plan via MSFS, slipper man betala för piloter

Skrivet av MrRunaway:

Jag spelade det här på 386:a. Starta gick bra. Landa var värre. Inte säker på att jag lýckades en enda gång.

Gyllene att dessa två inlägg kom efter varandra. 😆

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelar du Flight Simulator? Vilken version är din favorit?

Ingen som svarat på andra fråga som Noelia ställde? Jag har inte spelat någon av dem så kan inte svara på andra frågan.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Ingen som svarat på andra fråga som Noelia ställde? Jag har inte spelat någon av dem så kan inte svara på andra frågan.

Enda jag spelat är den version min mor hade på en svartvit laptop på 90-talet någon gång. Trodde det var ett flygspel men var ju nästan omöjligt komplicerat (och gick i kanske 2-5fps om jag minns rätt)

Inte en favorit eftersom det inte var direkt kul

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Calle2003:

Ingen som svarat på andra fråga som Noelia ställde? Jag har inte spelat någon av dem så kan inte svara på andra frågan.

Jag svarade ju

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com