Black Friday 2022 - vad ska ni köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Grymt! Tips på modell?

Xiaomi Oclean X PRO
https://www.amazon.se/dp/B08HVR86TR/ref=asc_df_B08HVR86TR1667...

Tidigare har jag köpt tex Philips, Braun för ca 2K. Med kansk 1v batteri tid, och död efter 2 år.

Dessa köpte jag för ca 500:- och batteriet håller fortfarande hur länge som helst.
Köpte min för ca 2-3 år sen. Och fortfarande i toppklass!
Nya bort huvud är också lätt att köpa, best från tex Aliexpress.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Xiaomi Oclean X PRO
https://www.amazon.se/dp/B08HVR86TR/ref=asc_df_B08HVR86TR1667...

Tidigare har jag köpt tex Philips, Braun för ca 2K. Med kansk 1v batteri tid, och död efter 2 år.

Dessa köpte jag för ca 500:- och batteriet håller fortfarande hur länge som helst.
Köpte min för ca 2-3 år sen. Och fortfarande i toppklass!
Nya bort huvud är också lätt att köpa, best från tex Aliexpress.

Kollade nyss på den
Hade en 100kr-rabattcheck på amazon. Bara att slå till då!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Grymt! Tips på modell?

Skrivet av AxxT:

Xiaomi Oclean X PRO
https://www.amazon.se/dp/B08HVR86TR/ref=asc_df_B08HVR86TR1667...

Tidigare har jag köpt tex Philips, Braun för ca 2K. Med kansk 1v batteri tid, och död efter 2 år.

Dessa köpte jag för ca 500:- och batteriet håller fortfarande hur länge som helst.
Köpte min för ca 2-3 år sen. Och fortfarande i toppklass!
Nya bort huvud är också lätt att köpa, best från tex Aliexpress.

Fick en Xiaomi Oclean Pro Elite i födelsedagspresent i somras.
Mer än nöjd. Väldigt tyst(knappt man hör att den är igång), bra med funktioner som att välja olika program, se hur man borstat innan osv.
Hade en rätt gammal Oral B förut.
Smidigt att hänga upp den på väggen med den medföljande magnetiska hållaren som sätts dit med dubbelhäftande på t.ex. badrumsväggen.
Och batteritiden är fenomenal. Tror jag laddat den max 4 ggr sen i juli och kör 2 ggr per dag. 2 min per gång.
Rekommenderar att köpa till fodralet också om man ska ha med sig den på språng, som får rum med 2 st huvuden samt själva maskinen.
Enda nackdelen är väl att de är lite besvärligare att få tag på nya huvuden än t.ex. Oral B:s som finns på närmaste Ica, så passa på att skaffa extra om de blir bättre pris på't.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Kanske någon 2tb ssd. hoppas på bra pris.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Behöver en ny tvättmaskin, men tycker det har blivit en djungel att förstå sig på prissättningen.

Först så tillverkas det identiska maskiner men där kanske 1 siffra skiljer i modellnummret, säkert för att ÅF ska slippa prismatcha mot varandra. Det gör att det blir förjävla drygt att jämföra priser mellan ÅF.

Sedan så är det någon typ av rea mer eller mindre hela året runt, vilket gör det svårt att bilda sig en uppfattning kring vad ett ordinariepris är. Det gör även att man får nån typ av omvänd FOMO där man känner att "varför ska jag köpa på denna rean när det kanske kommer en bättre om 2 månader?".

Sist men inte minst så är reorna i sig stökiga, som nu har elgiganten Singles Day där man får 1000:- rabatt per 5000:- maskin man handlar för. Där får man en rea som är relativt schysst sålänge man kan hitta en maskin som kostar minst, men inte mycket mer, än en jämn multipel av 5000:-.

Dvs, en maskin för 10000:- ger 20% rabatt, en maskin för 9995:- ger 10% rabatt. Och sen ska man då börja jämföra hur det priset står sig mot historiska priser.....

Och den där rabatten är även jävligt sneaky eftersom den inte avspeglas på prishistoriken på prisjakt i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Fick en Xiaomi Oclean Pro Elite i födelsedagspresent i somras.
Mer än nöjd. Väldigt tyst(knappt man hör att den är igång), bra med funktioner som att välja olika program, se hur man borstat innan osv.
Hade en rätt gammal Oral B förut.
Smidigt att hänga upp den på väggen med den medföljande magnetiska hållaren som sätts dit med dubbelhäftande på t.ex. badrumsväggen.
Och batteritiden är fenomenal. Tror jag laddat den max 4 ggr sen i juli och kör 2 ggr per dag. 2 min per gång.
Rekommenderar att köpa till fodralet också om man ska ha med sig den på språng, som får rum med 2 st huvuden samt själva maskinen.
Enda nackdelen är väl att de är lite besvärligare att få tag på nya huvuden än t.ex. Oral B:s som finns på närmaste Ica, så passa på att skaffa extra om de blir bättre pris på't.

Blev en Pro Elite här med. Kollade snabbt skillnaden mellan pro och pro elite och det kändes om att elite-varianten var helt klart värd en extra hundring! Beställde även direkt nya huvuden. 10 pack för 200kr kändes helt ok

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusju:

Jag ska göra det bästa man kan göra här i livet, plocka ihop en komplett dator i delar!
Men är så oerhört kluven, ska man köra på en 5800x3d och spara in enorma pengar på billigare moderkort och ram, jämfört med 7700x?

Vad tycker ni? Är det fullständigt puckat att bygga en ny AM4 dator idag?

Antar att man måste välja mellan att nöja sig med 1440p eller gå hela vägen och sikta på 4K
Nöjer man sig med 1440p så känns det vettigt med en 5800x3d med det nedsatta 6800xt
Ska man spela i 4K och det ska kännas bra så behöver man ju förmodligen rtx 4090 eller 7900xtx
Är inte jätte imponerad över rtx 3090 i 4K, verkar vara en 50-60 fps historia i de AAA spel som finns med RT..

Dela gärna tankar

Jag är i samma sits. Har bestämt mig för att bygga ny dator. Sitter idag på en 6 år gammal burk. Funkar ändå för det mesta jag gör men det är klart att en ny blir ett stort lyft och har man väl blivit sugen på nytt så är det svårt att släppa.

Har också funderat på vad som är värt, hållit utkik i köpråd-tråden och följt, främst @scarabeo, byggen och råd. Allt mynnar ju ut i vad man vill betala. Om jag inte är helt ute och cyklar så får man betala ca 5-6000 KR mer för att idag köpa in sig på AM5 plattformen jämfört med AM4. Visst får man lite bättre prestanda och fördelen att man slipper byta ut både ram och mobo vid en eventuell uppgradering av processor om ett par år. Men jag har nog resonerat som så att jag bygger bland det bästa som AM4 kan frambringa idag och så spar jag de ovan nämnda pengarna som jag i framtiden kan lägga på en eventuell uppgradering i framtiden. Landar nog i en 5800X(bra pris idag) samt ett RX 6800XT. Ska jag vara helt ärlig så är jag ganska dålig på att uppdatera datorerna jag bygger utan brukar klara mig på att bygga en ny vart 5-6 år. Men det är ju högst personligt och subjektivt.

Bör jag tänka om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Behöver en ny tvättmaskin, men tycker det har blivit en djungel att förstå sig på prissättningen.

Först så tillverkas det identiska maskiner men där kanske 1 siffra skiljer i modellnummret, säkert för att ÅF ska slippa prismatcha mot varandra. Det gör att det blir förjävla drygt att jämföra priser mellan ÅF.

Sedan så är det någon typ av rea mer eller mindre hela året runt, vilket gör det svårt att bilda sig en uppfattning kring vad ett ordinariepris är. Det gör även att man får nån typ av omvänd FOMO där man känner att "varför ska jag köpa på denna rean när det kanske kommer en bättre om 2 månader?".

Sist men inte minst så är reorna i sig stökiga, som nu har elgiganten Singles Day där man får 1000:- rabatt per 5000:- maskin man handlar för. Där får man en rea som är relativt schysst sålänge man kan hitta en maskin som kostar minst, men inte mycket mer, än en jämn multipel av 5000:-.

Dvs, en maskin för 10000:- ger 20% rabatt, en maskin för 9995:- ger 10% rabatt. Och sen ska man då börja jämföra hur det priset står sig mot historiska priser.....

Och den där rabatten är även jävligt sneaky eftersom den inte avspeglas på prishistoriken på prisjakt i efterhand.

Synd att man inte får några 1000 kr rabatt på redan nedsatta varor/erbjudanden :/
Var inne på att köpa denna; https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvatt-tork/tvattma...

Men allt över 5 lök känns sådär i dagsläget. Hade varit bra för 4500. Får gladligen vänta till Black Friday eller andra erbjudanden, för att kanske förhoppningsvis slå på för 4500.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Var kan man hitta 15% rabatt på string? jag är pågång att ska köpa en uppsättning nämligen.

Åhléns, Rum21, Svenssons och Nordiska Galleriet har alla haft 15% någonn under året. Vet ingen som har det just nu, men det är ju värt att vänta på.

Permalänk
Medlem

En ny ratt från Fanatec till simriggen om det dyker upp en bra deal.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Undrar om DDR5 kommer sjunka. Priserna på DDR5 har varit på den höga sidan förutom Lexar och Crucial minnen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Undrar om DDR5 kommer sjunka. Priserna på DDR5 har varit på den höga sidan förutom Lexar och Crucial minnen.

De långsamma kommer sjunka medans de fasar ut dem mot de nya snabbare modellen, någon gick upp till 10 000Mhz här om dagen 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tvättmaskin och torktumlare, helautomatisk espressomaskin samt elektronisk tandborste. Vi får se vad som blir nedsatt!

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Tvättmaskin och torktumlare, helautomatisk espressomaskin samt elektronisk tandborste. Vi får se vad som blir nedsatt!

Vilken tandborste har du kikat på? Pratas om Xiaomi här i tråden men vissa verkar inte vara helt nöjda. Jag behöver också ny...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa nån 4K tv eventuellt.

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem

Stort behov av en surfplatta...

+ Android
+120hz skärm (gärna OLED)

Men extremt mixad marknad och höga priser.

Bokade en Samsung S7 FE på Elgiganten under Singles Day... men ångrade mig
kort efter alla negativa aspekter som stod på Reddit, Youtube mm.. så jag tog bort bokningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag känner att min iPad Air 2 (2017 eller något sånt) skulle vara trevlig att uppgradera till en Apple iPad Air WiFi 64GB M1 2022. Jag har dock inte så höga förhoppningar då min uppfattning är att Apple inte brukar ge några större reor, men jag kan ha fel.

Annars är jag på utkik efter en 4TB NVMe SSD om priserna kan komma ner tillräckligt. Och slutligen en WD Ultrastar HC550 18TB SATA HDD.

En ipad air 2 är väl från 2014?

Visst. Du kan ju ha köpt den senare än den kom ut men det är ju ändå tekniskt en 8 år gammal enhet

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook 14” eller macbook om dem går ner någon 1000 lapp.
2st 120hz 48-55” skärmar till kodsen att spela på om dem hittas till rätt pris.
Glorius tangentbord till ena grabben.
Ev en iPad mini gen 6 om det blir ngn apple rea.
..är nog det jag håller koll efter på rak arm iaf.

Permalänk
Medlem

En RPi om jag inte hittar någon bra NUC. Äntligen tänkt ta steget från Homey till Home Assistant.

Permalänk
Medlem

LG OLED C2 65"

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Gaming laptop, ny kaffebryggare och ett set med kastruller ska jag hålla koll efter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

LG Oled C2 55"
Robotdammsugare
Sedan blir det säkert något mer

Permalänk
Medlem

Kläder och julklappar. Eventuellt en bra skaftdammsugare, något tips på bra modell?

Permalänk
Medlem

Ingenting, konsumtionshets suger!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Ingenting, konsumtionshets suger!

Min tanke med, men kommer att ha koll ändå. Förra året blev det en suverän ryggsäck som kom till fantastisk nytta under årets 2 resor.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kommer det ett vettigt pris på Lian Li dynamic evo så kanske det blir ett köp
Annars är det inget annat jag är intresserad av.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Jaktammo, börjar sina här hemma vilket e obra såhär under säsong. Tveksamt om nåt kommer va billigare än vanligt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Var kan man hitta 15% rabatt på string? jag är pågång att ska köpa en uppsättning nämligen.

Länna kör 15% på String från och med imorgon till och med 28/11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Länna kör 15% på String från och med imorgon till och med 28/11.

Stort tack!

Permalänk

Skall köpas: Dator i 20-25k klassen! Så beroende på pris så blir komponentval därefter! Struntar alternativt i grafikkort och väntar in rdna3.

Önskelista
NAS (för backup) med 8 TB lagring (+8 TB för extra backup kanske).
Ljudkort, Scarlet 18i8
Gamingskärm... 1440p/4k...?
USB-C hub
USB-C switch
MX-mechanical brown tangentbord
True wirelesslurar för löpning

Klarar mig utan allt på önskelistan, men mycket av det hade varit en ordentlig QoL uppgradering! Kan också lika gärna få vänta till nästa år istället.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3